Audi TT Club - Forum

Plaats hier alles over het behandelen van het interieur
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
door allewijn
#40142
Zoals jullie op mijn bijgevoegde foto kunnen zien, zitten er nogal veel krasjes op het aluminium (is het aluminium?) van mijn schakelpook.
Dit komt natuurlijk oa door ringen (ook mijn eigen schuld, ik droeg vaak een duimring om mijn rechterduim).
De pook kan ik er gemakkelijk afhalen (wat ik nog weet van toen ik er verlichting in wilde maken, wat ik uiteindelijk nooit gedaan heb).
Maar kan ik deze krasjes weghalen? Of kan dit alleen door te polijsten en gaat de knop dan weer teveel glimmen ten opzichte van de rest van het TT interieur?

Zie de foto:
(en ja, ik mis een 6e versnelling :( :) )

Afbeelding
Gebruikersavatar
door Ronnie
#40145
mmz gewoon polijsten die hap ;) ik zal es ff een kennis van me vragen of dat spul werkt welke hij voor de krasvrij makerij van de kliklijst profielen gebruikt werkt goed datspul op aluminium lijkt t weer als nieuw. Kom je de 19de? want dan kan k wel wat spul regelen denk ik.
Gebruikersavatar
door Vincentos
#40174
Ik verwacht dat de schakelpook van het zelfde materiaal is als die van de tankdop. Henk heeft laatst zijn tankdop gepolijst en dit was nog niet zo makkelijk als dat hij dacht. Ik weet niet wat een nieuwe pook kost voor de TT. Laatst heb ik die vervangen van een passat en die was inclusief pookhoes 33 euro. Nu zal de pook van een TT wel 3x zo duur zijn maar anders is dat misschien een optie.

Of je maakt de mk2 knop op maat die massari aanbiedt. :wink:
Gebruikersavatar
door Happy Socks
#40177
8N0 711 141 C 05A - Schakelpookknop (leer) satijnzwart 1-5, R

Als ik dat hier mag geloven, dan komt dat ding op zo'n € 75,=
En da's nog eens excl. de pookhoek á € 25,=

Al wat je eraan gaat poetsen, polijsten, schuren, enz gaat ie steeds meer van glimmen zo lijkt me. Je haalt er dan de oxidelaag vanaf. Misschien is naderhand overspuiten een optie, of zou dat niet blijven zitten?

Groeten
Joop
Gebruikersavatar
door TTmaniac
#40179
Idd, zoals Vincent al aanhaalt is ook het aluminium van je pook is net als de rest van de alu "trims" in en om je auto geanodiseerd

(Anodiseren is een oppervlaktebehandeling om metalen zoals aluminium en titanium te voorzien van een oxidelaag. Dit gebeurt door middel van een elektrolytische behandeling. De oxidelaag is hard, poreus en slijtvast. Daarna kan door afsluiten van de poriën (sealen) de corrosiebestendigheid worden verbeterd) Bron wikipedia.

Dit is een keiharde laag die je op zich (zover mij bekend is en met de spullen die ik in huis had) niet kunt polijsten. Die toplaag heb ik er dus helemaal af moeten schuren alvorens ik uberhaupt aan het polijsten kon beginnen. Dit gaat dus bij je pook heel moeilijk worden in combinatie met het leer etc. Had zelf ook krasjes op mijn pook en heb deze vervangen door een aftermarket met een TT achtige look.

Voordat straks iedereen aan het polijsten slaat wil ik wel wijzen op 1 nadeel, als de toplaag weg is kun je alles idd hoogglans polijsten maar het materiaal is ook zachter geworden en dus gevoeliger voor krasjes. Je moet de zaak dan wel goed gaan bijhouden met een aluminium poetsmiddel.

Mijn advies: vervangen door een originele of een leuke aftermarket die dan wellicht wel iets goedkoper is. Kijk eens bij merken als MoMo etc, die hebben leuk spul wat ook qua design in een TT zou passen.

Grtn Henk
Laatst gewijzigd door TTmaniac op di jul 07, 2009 12:42, 3 keer totaal gewijzigd.
door allewijn
#40183
Allemaal SuPeR bedankt voor het meedenken en de goede uitleg over het soort aluminium, anodiseren, etc.
Ik begrijp nu helemaal met welk materiaal ik te maken heb en wat er wel en niet mee kan.

Schuren/polijsten lijkt mij idd toch geen goede optie. Als het al lukt, dan wordt de pookknop te glimmend t.o.v. de rest van het TT interieur. En als het dan toch al mooi zou staan, dan zou het weer te snel nogmaals beschadigen, omdat het materiaal dus zachter/onbehandeld is geworden.
Met deze pook ga ik dus maar niks doen...
(allen bedankt voor de uitleg)

Zo'n BIG knob spreekt mij echter weer wel érg aan!
Ik heb hier meerdere modellen van op het Engelse forum gezien.
Het schijnt bijzonder lekker te schakelen, doordat de pook dus korter is en zwaarder.
Hij laat zich daardoor heerlijk snel en kort in versnellingen leggen (eventueel ook nog met een shortshifter aan de motorzijde op de bak).
Je hebt ze bij mijn weten van FORGE, zoals Brian-TT liet zien en je hebt ze van AutoAesthetics.
Ook érg mooi, maar vreselijk duur...

Afbeelding
http://www.autoaesthetics.com/

De Forge Big Knob valt bij Biesheuvel nog een beetje mee qua prijs, maar ik zie hem in polished, black en matt silver. Heeft iemand hier toevallig als zo'n pookknop? Want ik weet niet in welke kleur/uitvoering ik hem in mijn TT met zwart leder prefereer?

Hier trouwens een mooie pdf van het plaatsen van de Forge Big Knob:
http://www.biesheuvel.nl/STORE/FILES/BI ... e/fmbk.pdf
co2 meeting

Het gaat om een audi TT 8n. welke bijna 300.000 km[…]

Peter

Hoi Peter Prachtige auto en ook een mooie kleur st[…]

Marc

Misschien kan ik een vraag stellen aan de TT speci[…]

koeling

Na het starten van de motor loopt de temperatuur ([…]

Cabrio dakslot links

Artikel 8N7871443 Kan iemand mij hieraan helpen?[…]

water onder de voorstoel mat.

hallo audiforum ik heb water onder mijn voorstoe[…]

Els stelt zich voor

Beste forumleden, Sinds 2017 ben ik de eigenaar va[…]

Maikel stelt zich voor

Hoi Maikel, Ondertussen al wat aan de Audi TT kun[…]