Audi TT Club - Forum

Voor model specifieke vragen ga naar MK1 MK2 of MK3, algemene info of vragen m.b.t. tuning in dit gedeelte.
Forumregels: Commerciële berichten zijn niet toegestaan mits het een sponsor van Audi TT Club Nederland betreft.
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
door danekin
#90714
Hi,

Ik ben nieuw hier en wellicht binnekort trotse eigenaar van een Audi TT! Voordat ik de deal rond maak heb ik nog een vraag.

Er is mij verteld dat het een GROOT risico is om deze auto aan te schaffen. De auto komt uit 2004 en heeft zo'n 230.000 KM gelopen. Hij zag er prima uit en reed ook lekker. Hij is gechipt van 180 naar 240PK door JD Engineering. Dit is in 2016 gebeurt (dus ik verwacht dat dit zo rond de 180.000-200.000km is gedaan). Nu is er niet veel historie bekend, alleen vanaf 2016 tot heden zijn er een aantal bonnen aanwezig (inclusief de tuning en het resultaat van JD). Bij audi is de auto alleen tot 2012 bekend geweest waarvan er geen grote reparaties/vervangingen hebben plaats gevonden. 2012-2016 is dus een gat en 2016-2018 is alleen een aantal bonnen van tuning, reparaties en onderhoud. Wat ik ook een beetje appart vond is dat er bijna een jaar later na het chippen een uitlaatstuk met katalysator (Downpipe 1.8 incl Racekat) is gemonteerd/vervangen. Dit is voor de luchtdruk toch? 240PK op een std uitlaat/turbo gaat bijna niet toch? De auto heeft een 2e uitlaat, is dat dit stuk? Ik begrijp niet zoveel van tuning (in deze mate, +60pk dus, dat lijkt me niet zomaar te kunnen met alleen chippen), sorry wellicht is het een domme vraag maar goed. Daarnaast stond er nog op de bon van JD: 2 massa vliegwiel binnekort aan vervanging toe, is dit een ding als het uit 2016 komt?

Nu is mijn vraag, is dit echt een groot risico? Hoe kan ik dit risico verkleinen? Is het echt zo dat er met tuning veel slijtage aan de motor komt? Is dan dus onderhoud zeer belangrijk (elke 10.000KM)? Als dit onderhoud aantoonbaar is, is het dan goed?
Gebruikersavatar
door jos_br
#90721
Deze tuning hoeft er (heeft tenslotte al een x aantal km gelopen) echt niet voor te zorgen dat de motor sneller stuk gaat. De downpipe incl. racekat hoeft alleen maar een performance dingetje te zijn, motor loopt er domweg fijner door. Extra onderhoud is bij een getunede auto niet nodig. Bij dit soort motoren gewoon de tijd of km's aanhouden die voorgeschreven staan is meer dan voldoende. Verder is de "normale" manier van -warm-rijden en af laten koelen altijd belangrijk, ook bij de std motor.

Jos.

ps. is dit een type I of II?
Gebruikersavatar
door eric v.
#90723
Van 180 naar 240???
Met een andere turbo dan de ko3 / ko3s want deze turbo gaat dat niet halen
co2 meeting

Het gaat om een audi TT 8n. welke bijna 300.000 km[…]

Peter

Hoi Peter Prachtige auto en ook een mooie kleur st[…]

Marc

Misschien kan ik een vraag stellen aan de TT speci[…]

koeling

Na het starten van de motor loopt de temperatuur ([…]

Cabrio dakslot links

Artikel 8N7871443 Kan iemand mij hieraan helpen?[…]

water onder de voorstoel mat.

hallo audiforum ik heb water onder mijn voorstoe[…]

Els stelt zich voor

Beste forumleden, Sinds 2017 ben ik de eigenaar va[…]

Maikel stelt zich voor

Hoi Maikel, Ondertussen al wat aan de Audi TT kun[…]