Audi TT Club - Forum

Stay Tuned!
Forumregels: Wil je lid worden? Word dan snel Club Member!
Kijk in de Clublid website voor meer informatie.
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
door Dennisvm
#84323
Ik ben wel benieuwd wat er verder voor kosten bij komen om de TT te laten chippen en of het in mijn geval wel de moeite is.

Het chippen zelf kost rond de 500 euro, maar moet je hiervoor ook nog onderdelen vervangen? Ik lees veel over een katvervanger, downpipe, bougies etc. Oftewel, ben je voor 500 euro wel helemaal klaar?

Daarnaast is mijn TT van 2000 en heeft hij 164.000 gelopen. Willen tuners hem dan eventueel nog wel chippen?
door evilbrt
#84325
Ik zie geen reden waarom en tuner jouw auto niet meer zou willen chippen. Ik zou alleen wel goed uitzoeken waar je het laat doen.

Voor wat betreft het vervangen van andere onderdelen: Je kunt ervoor kiezen je auto alleen te laten chippen, het is geen must om de rest ook te doen. Wel lees ik vaak dat, als je ervoor kiest bijvoorbeeld je downpipe/uitlaat te vervangen na het chippen, opnieuw chippen wenselijk is als je het maximale eruit wilt halen. Nou ben ik geen ervaringsdeskundige, maar iemand anders kan dat vast bevestigen :-).
Gebruikersavatar
door Happy Socks
#84329
Het chiptunen op zich behoeft in principe geen extra aanpassingen aan de wagen. Het punt is vaak dat (door het toegenomen vermogen) er onderdelen, met een reeds discutabele staat, eerder aan het licht komen en defect raken. Een goede tuner zal daarom ook vaak eerst een motorcheck uitvoeren of aanbieden, voordat hij overgaat tot de daadwerkelijke tuning. Eventuele risicofactoren worden hiermee uit de weg genomen, al kun je natuurlijk nooit alles uitsluiten.

Ik heb het hier dus over onderdelen die er (waarschijnlijk) toch al aan zaten te komen, maar die nu tegen de grens van vervanging aanzitten, zoals bijvoorbeeld de bougies, bobines, (turbo)slangen), e.d.
Bij normaal onderhoud aan de wagen worden deze pas vervangen als ze defect zijn. Als het niet kapot is hoef je het ook niet te vervangen is het motto :wink:

Verder zijn aanpassingen als downpipes, katvervangers, e.d. een eigen keuze en de tuner zal daar ongetwijfeld een gedegen advies in kunnen geven. Wel is het zo dat dit soort aanpassingen het beste voor de tuning kunnen plaatsvinden, zodat de tuner bij het afstellen/tunen er rekening mee kan houden. Aanpassingen achteraf kunnen zelfs nadelig zijn voor de eerder uitgevoerde tuning, waardoor een hertuning misschien noodzakelijk is.

Gr. Joop
door Dennisvm
#84335
Turboslangen zijn volgens mij ook wel vaak aan de beurt. Of zijn dat de kosten niet?

Verder zou ik em dan gewoon op maat laten chippen bij een goede tuner.

Dus ik was eigenlijk benieuwd welke onderdelen relatief vaak voorkomen die aan vervangen toe zijn, en welke upgrades nou echt must haves zijn voor het tunen.
Gebruikersavatar
door peter1981
#84338
Ik heb het er zelf niet zo op maargoed
Zorgen dat alles in goede conditie is dus alles goed nalopen en zorgen dat nergens een olielekkage is e.d. dan moet het goedkomen
Vele slangen worden week door al die jaren opwarmen en afkoelen o.a. bij een carteronluchting en als die dicht slaan stikt je motor maargoed ook dit kan zonder motortuning voor schade zorgen maar hoe meer power je blok moet leveren hoe belangrijker het allemaal is

Maar ik blijf erbij zoveel scheelt het allemaal niet met het origineel en een oud blok beetje gaan opvoeren zie ik voor mezelf in ieder geval niet zitten
Een TT is immers al verre van langzaam en het standaard vermogen gebruik je al amper dus tsja ik laat het dan lekker lopen zo
Maar dat is mijn bescheiden mening en iedereen moet doen wat die goed vind :)
door Dennisvm
#84340
Langzaam is hij ook niet. Dat ben ik met je eens, maar het went wel helaas. Toch schijnt t een wereld van verschil te zijn. Het koppel neemt behoorlijk toe. Een beetje meer felheid bij de tussensprintjes lijkt me wel leuk.

Momenteel heb ik het geld er toch niet voor. Dus t wordt dan op z'n vroegst na de zomer als ik werk heb gevonden.

Ik was dan ook gewoon benieuwd wat de kosten een beetje waren. Het chippen zelf is 5 a 600 euro, maar als er nog kosten bij komen loopt dit dus alsnog redelijk op.
Gebruikersavatar
door peter1981
#84342
400pk went ook dus in dat opzicht hoef je niet te chippen denk ik zo
Deze maand is er een meeting bij RS tuning in Eindhoven die gasten moeten behoorlijk goed zijn en aangezien er gelijk een meeting is heb je wellicht een mooie gelegenheid om meer info te verschaffen rondom het chippen ;)
door Dennisvm
#84344
Dat went inderdaad ook. Maar het lijkt me ook leuk om gewoon een keer mee te maken. Hetzelfde heb ik bij een custom einddemper. Die meeting kan ik idd wel meepakken denk ik. Vind dat toch interessant om te zien hoe dat in z'n werk gaat.
co2 meeting

Het gaat om een audi TT 8n. welke bijna 300.000 km[…]

Peter

Hoi Peter Prachtige auto en ook een mooie kleur st[…]

Marc

Misschien kan ik een vraag stellen aan de TT speci[…]

koeling

Na het starten van de motor loopt de temperatuur ([…]

Cabrio dakslot links

Artikel 8N7871443 Kan iemand mij hieraan helpen?[…]

water onder de voorstoel mat.

hallo audiforum ik heb water onder mijn voorstoe[…]

Els stelt zich voor

Beste forumleden, Sinds 2017 ben ik de eigenaar va[…]

Maikel stelt zich voor

Hoi Maikel, Ondertussen al wat aan de Audi TT kun[…]