Audi TT Club - Forum

Alles op het gebied van styling vind je hier!
Forumregels: Wil je lid worden? Word dan snel Club Member!
Kijk in de Clublid website voor meer informatie.
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
#9123
Beste TT-vrienden,

Ik ben er inmiddels uit dat ik onder mijn TT Rdst. (Qtr.) de zgn. MAM 5-spaaks 18 inch velgen ga plaatsen, identiek aan het setje van Mark. Ik weet echter nog niet welke maat band ik er op zal laten monteren. Minimaal zou ik willen gaan voor 245/45/18, maar ik zit ook te denken aan 1 maatje breder, dus 255/45/18. Ik heb echter 2 vragen:

1. Passen 255/45/18 banden uberhaupt onder onze TT's, of loop je dan het risico dat ze aanlopen aan de spatbordranden ?
2. Zien 255 brede banden nog stoer uit onder onze TT's, of wordt het patserig ?

Ben benieuwd naar jullie ervaringen en meningen.

Mvg., Charles.
Gebruikersavatar
door remarc
#9124
Hoi Charles,

Vlgs. mij moet dat geen probleem zijn, alleen weet ik het niet zeker. Ik heb nl. vandaag nieuwe velgen en banden besteld voor mijn coupe 1.8 (dus geen Qtr) en toen vroeg die man nog heel specifiek aan mij of het om een Qtr ging!! Ik heb voor de achterzijde 255x35x18 besteld op een 9,5J velg. Het blijkt er ook aan te liggen of je je TT hebt verlaagd en hoeveel en of je spoorverbreders zoals ik gebruik

Banden is geen keus en Dunlop 9000SP is een feit :lol: Dat zeggen ze hier op het forum tenminste en ik heb ze dus ook besteld. Ik weet zeker dat er hier mensen op het forum zijn die voor die banden door het vuur gaan.

Succes met je vragen
Gebruikersavatar
door Ronnie
#9127
Onder de TT kan je achterop met gemak 255-35-18 kwijt, 255-45-18 niet, 255-40-18 weer wel.
255 gaat nooit lukken op die MAM's met het RS6 model, zijn de velgen veel te smal voor 8J, je hebt 10J nodig onder de TT om er 255 banden omheen te leggen.

255 mag er dan breed en mooi uitzien, uw comfort is geheel weg. Voor show gebruik, monteren! Voor een fijn weggedrag, absoluut nooit deze maat monteren!
Wat wel kan is ze kopen de velgen van MAM en de door laten halen in België of Nederland bij een velgen specialist die ze verbreden kan naar 10J.

255 achter en 225 voor stuurt echt helemaal anders, achter heb je zoveel grip dat je bij nat weer amper kan sturen, je moet gigantisch afremmen en heel voorzichtig de bocht om. Ik heb het onder een A3 gehad, echt niet aan te raden. Wie mooi wil zijn moet pijn lijden... comfort gaat geheel weg en de rijeigenschappen worden vrijwel gelijk aan die van een kart op de kartbaan.

Wat ik aan zou raden... 18 inch MAM set... neem dan 225-40-18 voorop, dan weet je zeker dat je kilometerteller niet afwijkt en dat het gewoon goed is qua stuur gedrag. Eventueel 15mm spoor verbreding voorop monteren om de velgen iets breder onder de TT te krijgen.
Achter 235-40-18 of om de achtervelg iets groter te laten lijken 235-35-18 en 20mm spoorverbreders ertussen. Je hebt een optisch bredere look en je rijeigenschappen blijven goed behouden. MAM is er gewoonweg niet zo breed als velg dus haal je die maat achterop nooit op fatsoenlijke wijze.

Breed gaan alleen de TT's in vooral Duitsland op shows, behoorlijk verbouwde TT's zijn dat meestal en liefhebbers van echt pure sportwagens die geen bal om comfort geven en geen al om t stuurgedrag.
Men neemt dan ook bredere velgen, 9J minstens vooraan en 9,5 of 10J achter... met natuurlijk een aansluitende bandenmaat. Op de voorvelgen monteren die 235-40-18, op de achtervelgen 255-35-18. En deze brede velgen zijn er niet in de Replicamodellen helaas... maar genoeg andere die super zijn en wel in die breedtes verkrijgbaar zijn.
Laatst gewijzigd door Ronnie op ma mar 05, 2007 9:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
door truckrukker
#9128
Volgens mij klopt de bandenmaat niet. Ik denk dat de wang van de band te hoog wordt en daardoor krijg je een tellerafwijking.
Gebruikersavatar
door Ronnie
#9130
45 klopt idd niet als bandenhoogte... 40 moet erop met 18 inch. 45 is voor 17 inch

225-45-17 = voor 17 inch op 7,5J
225-40-18 = 18 inch op 8J /evt. 8,5J achter
225-35-19 = 19 inch op 8J
235-35-19 = 19 inch op 8,5J

meestal dan, wat Remarc aangeeft is bijv. een bredere 9,5 J velg dan kunnen dr dus 255-35-18 op gemonteerd worden zonder problemen achter
door allewijn
#52386
Ik wil dit oude topic even ophalen, daar mijn vraag hierbij aansluit:

Ik heb een tijdje terug de (immitatie multisteek) RS4 velgen van een vriend van mijn overgekocht als vervangen voor mijn S8 velgen (daar ik de oude RS4 velgen toch stiekem nog steeds het mooist vind staan op de mk1).

Deze hadden onder zijn Audi RS4 B5 als 'wintervelgen' gezeten met All-Season Dunlop SP Sport 01 AS 225/40/18 banden.
Een heerlijke set, die erg stroer staat dankzij de lage ET waarde van ET20.
Hierdoor heb ik geen spacers nodig en vullen ze toch mooi de wielkasten.

Ik ben goed te spreken over de Dunlop ALL-Season banden. Het zijn de enige All Season banden met een sneeuwvlokjesicoon en M+S logo.
Erg veel grip gehad in de sneeuw afgelopen winter.
Waar anderen moesten graven, ging ik moeiteloos door en ondervond echt het nut van winterbanden.

Echter: Met droog weer geven ze denk ik toch wel weer net wat minder grip als een echte 'zomerband'.

Ze zijn nog niet versleten maar ga me alvast oriënteren op nieuwe banden (prijs en prestatie moeten in balans zijn).

De velgen zijn dus ET20 8.5j velgen met op dit moment 225/40/18 banden erop.

Nu begrijp ik dat op 8.5j ook eventueel 255 brede banden zouden passen, klopt dit?
Als dit zo is, dan zou ik dit graag om mijn achterwielen willen bij mijn volgende set, daar ik 255 breed bijzonder mooi/dik vind staan onder de kont van de TT.

Ik zou dus achterop 255 breed willen en voorop gewoon 225 houden.
Past dit?
Iemand ervaring met het rijgedrag van deze combinatie?

Welke breedte/hoogte verhouding zou ik dan moeten kiezen icm de voorwielen 225/40/18?
255/40/18?
255/35/18?
255/30/18?


Is 255 trouwens een stuk duurder dan 225?
(Ik zit te denken aan Falken FK-452 banden, daar prijstechnisch erg gunstig zijn)
(En anders neig ik erg naar Conti's SportContact 3 of Bridgestone Potenza's. Dunlop Sportmaxx reeds gehad, maar deze maakten wat veel geluid)
Gebruikersavatar
door goTTzilla
#52400
dat is altijd mogelijk maar bereken wel goed de wielomtrek aangezien je quattro hebt.

ik heb zelf ook falken banden erom en ben er dik tevreden over.

grTTz. dennis
#84508
Beste mensen ik heb ongeveer half jaar terug een Audi TT 8N van januari bouwjaar 1999 gekocht. Dat is wel nog een van de eerste modellen. Hij is ook nog zonder kofferdakspoiler ( ik denk dat hij toen die tijd niet terug gestuurd is om spoiler op te laten zetten. En nu mijn vraag is ik wil binnenkort velgen gaan kopen:
Brock B21 Chroom
Maat: 18 inch
Velgbreedte: 8.0 J
Steekmaat: 5x100
ET: 35
Naafgat: 63.40

Ik wil Mitchelen pilot sport 3 banden gaan halen. Maar ik wil 245/40/18 gaan onder zetten. Maar krijg ik wel verschil in rij gedraag tussen 245/40/18 en 225/40/18? En past 245/40/18 op me Audi? Hij is niet verlaagd. Wille jullie a.u.b. reageren op me bericht? Ik wil geen risico nemen als het niet kan of verschil in rijgedrag krijg. Alvast bedankt
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
#84509
Beste mensen ik heb ongeveer half jaar terug een Audi TT 8N van januari bouwjaar 1999 gekocht. Dat is wel nog een van de eerste modellen. Hij is ook nog zonder kofferdakspoiler ( ik denk dat hij toen die tijd niet terug gestuurd is om spoiler op te laten zetten. En nu mijn vraag is ik wil binnenkort velgen gaan kopen:
Brock B21 Chroom
Maat: 18 inch
Velgbreedte: 8.0 J
Steekmaat: 5x100
ET: 35
Naafgat: 63.40

Ik wil Mitchelen pilot sport 3 banden gaan halen. Maar ik wil 245/40/18 gaan onder zetten. Maar krijg ik wel verschil in rij gedraag tussen 245/40/18 en 225/40/18? En past 245/40/18 op me Audi? Hij is niet verlaagd. Wille jullie a.u.b. reageren op me bericht? Ik wil geen risico nemen als het niet kan of verschil in rijgedrag krijg. Alvast bedankt
#84516
8J zit gewoon 225 omheen, breder ga je afwijk mee genereren en ik rij jongere auto's als ik in een TT van die leeftijd stap is het zwaarder, maar als je 245 gaat monteren wordt t idd ng zwaarder. Rij je een non-Quattro kan je achter voor de looks breder monteren... bij een Quattro moet er 4x hetzelfde onder als je geen rare fratsen en ongewenste kosten wilt krijgen aan het systeem.
co2 meeting

Het gaat om een audi TT 8n. welke bijna 300.000 km[…]

Peter

Hoi Peter Prachtige auto en ook een mooie kleur st[…]

Marc

Misschien kan ik een vraag stellen aan de TT speci[…]

koeling

Na het starten van de motor loopt de temperatuur ([…]

Cabrio dakslot links

Artikel 8N7871443 Kan iemand mij hieraan helpen?[…]

water onder de voorstoel mat.

hallo audiforum ik heb water onder mijn voorstoe[…]

Els stelt zich voor

Beste forumleden, Sinds 2017 ben ik de eigenaar va[…]

Maikel stelt zich voor

Hoi Maikel, Ondertussen al wat aan de Audi TT kun[…]