Audi TT Club - Forum

Creëer je eigen voorsprong!
Forumregels: Wil je lid worden? Word dan snel Club Member!
Kijk in de Clublid website voor meer informatie.
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
Gebruikersavatar
door screamer
#28589
Voor de motoren vanaf 2002 geldt een langere onderhouds interval. Maar ik zou geen risico nemen en de riem en alles erom heen binnen 5 á 6 jaar of na max. 120.000 km vervangen.
Gebruikersavatar
door sonix
#28593
Het lijkt me enkel zo zonde om al 60000km voor het door audi voorgeschreven interval de riem te vervangen.
Is er dan geen garantie als de riem vroeger dan 180000 km stuk gaat?
Gebruikersavatar
door tim
#28596
als er iets is waar je niet wil op bezuinigen dan is het toch wel op je riem en op je olie.dan ben je meteen safe voor een hele tijd.als het boeltje toch springt is de miserie niet te overzien. :(
Gebruikersavatar
door screamer
#28611
Precies wat Tim zegt, niet op bezuinigen. Het lijkt ook zonde, helemaal met je eens. Laatst bij mijn TT de riem en hele mik mak vervangen. Alles was nog perfect in orde. Maar je kan het risico nou eemaal niet nemen. Kost vele malen meer als het fout gaat!
Gebruikersavatar
door sonix
#28614
Zoals jullie zeggen kan je hier indd geen risico nemen, maar je vermeld zelf ook dat de riem nog prima in orde was.

Ik vraag me dan ook af waarom de riem op 66% van zijn voorgeschreven levensduur moet vervangen worden. Zijn er soms slechte ervaringen met voortijdig gesprongen riemen?
Gebruikersavatar
door tim
#28621
yep,met mijn polo op 70 000km
Gebruikersavatar
door sonix
#28623
Toch garantie dan?
Gebruikersavatar
door svkaster
#28674
sonix schreef:Het lijkt me enkel zo zonde om al 60000km voor het door audi voorgeschreven interval de riem te vervangen.
Is er dan geen garantie als de riem vroeger dan 180000 km stuk gaat?
Beste Sonix, de garage beroept zich op een vage regel wat betreft de garantie op de distributie riem.
In het boekje staat 180.000 Km
Als echter de riem breekt dan wordt er alleen maar onder garantie gerepareerd als de leeftijd van de auto < dan 5 Jaar en minder dan 120.000 Km heeft gelopen.

Mocht je niet aan beide criteria voldoen dan krijg je na veel aandringen misschien een coulante regeling.
Deze is dan meestal dat jij en de dealer de schade door twee delen (Moet hij wel altijd dealer onderhouden zijn en alle stempels hebben.)

Dit delen met de dealer kost je dan toch al gauw denken aan minstens 1500 euro :smt078
Dus daarom adviseren wij/ik om alvorens de 5 jaar of 120.000 de riem + waterpomp etc te vervangen voor +/- 500 a 600 euro :blob:

Mijn TT is nu 4,5 jaar oud met nog geen 60.000 op de teller maar de distributie riem is al vervangen omdat de garage niet de kosten achteraf wou dragen als de riem tijdens de twee jaar A selectie zou knappen. (Is onder A Selectie vervangen) :wav:
Gebruikersavatar
door Ronnie
#28683
sonix schreef:Het lijkt me enkel zo zonde om al 60000km voor het door audi voorgeschreven interval de riem te vervangen.
Is er dan geen garantie als de riem vroeger dan 180000 km stuk gaat?
zoiets droogt ook wel eens op den duur wat uit en 'knap' valt dan niet onder de garantie let maar op dan komen er kleine lettertjes boven de tafel...
Gebruikersavatar
door AenE
#29076
Wij laten de distriebutieriem en alle toebehoren (spanrollen, waterpomp enz.) ook vervangen tussen nu en vijf weken omdat we er dan mee op vakantie gaan. We hebben een Roadster 225 pk van december 2001 met nog geen 70.000 km op de teller maar wel ruim 6 jaar oud. Het risico van een brekende distriebutieriem willen we ons niet veroorloven.
Iemand recent dit klusje laten uitvoeren om alvast een prijsindicatie te hebben?
Gebruikersavatar
door tim
#29080
bij de dealer zal je toch snel 400 euro kwijt zijn denk ik.maar dan ben je natuurlijk weer minstens 5 jaar safe .
Gebruikersavatar
door AenE
#29091
tim schreef:bij de dealer zal je toch snel 400 euro kwijt zijn denk ik.maar dan ben je natuurlijk weer minstens 5 jaar safe .
Ik heb anders al veel hogere bedragen gehoord :lol:
Gebruikersavatar
door svkaster
#29092
Ik heb bij de dealer 650 euro betaald toen bij mijn vorige TT de distributsieriem + spanrol en waterpomp vervangen zijn.

Let erop dat je een prijs afspraak maakt met de garage. Ik had toen het geluk dat ik een prijsafspraak had, want de echte kosten waren 1300 euro :cry: , maar omdat we van te voren 650 hadden afgesproken, hoefde ik ook niet meer te betalen. Kennenlijk had er iemand lang aan zitten werken, waardoor het bedrag zo hoog was geworden.

Met mijn huidige TT is de distributsieriem onder A Selectie vervangen, dus gratis :D


m.v.g

Stefan
Gebruikersavatar
door Ronnie
#29118
AenE schreef:
tim schreef:bij de dealer zal je toch snel 400 euro kwijt zijn denk ik.maar dan ben je natuurlijk weer minstens 5 jaar safe .
Ik heb anders al veel hogere bedragen gehoord :lol:
450 euro incl waterpomp spanelement met spanrol en een sensortje olie en filter, dus kan meevallen
svkaster schreef:Met mijn huidige TT is de distributsieriem onder A Selectie vervangen, dus gratis :D
m.v.g
Stefan
Dat heb je bij aanschaf al betaald Stefan ;) ze geven echt niks weg hoor wat zoiets betreft! :lol: :lol:
Gebruikersavatar
door tim
#29120
das waar,als het de ene keer wat minder is rekenen ze de andere keer het er wel lekker bij. :lol:
co2 meeting

Het gaat om een audi TT 8n. welke bijna 300.000 km[…]

Peter

Hoi Peter Prachtige auto en ook een mooie kleur st[…]

Marc

Misschien kan ik een vraag stellen aan de TT speci[…]

koeling

Na het starten van de motor loopt de temperatuur ([…]

Cabrio dakslot links

Artikel 8N7871443 Kan iemand mij hieraan helpen?[…]

water onder de voorstoel mat.

hallo audiforum ik heb water onder mijn voorstoe[…]

Els stelt zich voor

Beste forumleden, Sinds 2017 ben ik de eigenaar va[…]

Maikel stelt zich voor

Hoi Maikel, Ondertussen al wat aan de Audi TT kun[…]