Audi TT Club - Forum

Creëer je eigen voorsprong!
Forumregels: Wil je lid worden? Word dan snel Club Member!
Kijk in de Clublid website voor meer informatie.
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
Gebruikersavatar
door MARK
#34046
Speciaal voor diegenen die niet zo bekend zijn met de Duitse taal hieronder een vertaalde versie van de TT-Eifel website over koelproblemen!

Trouwens voor iedereen wel makkelijk denk ik! :wink:
Gebruikersavatar
door MARK
#34053
[align=center]Temperatuurproblemen[/align]

[align=center]Diagnosehulp bij Temperatuurproblemen TT[/align]

Vooral in de koude tijden van het jaar worden de temperatuurproblemen van de TT merkbaar. De gedempte Temperatuurmeter in het instrumentenpaneel is niet echt een hulpmiddel voor het stellen van diagnose omdat deze alleen in grote stappen de juiste temperatuur weergeeft.

De ervaring leert dat zowel de Koelvloeistoftemperatuursensor als de Thermostaat voor dezelfde problemen zorgen.

Bij startproblemen tijdens koude is meestal de Koelvloeistoftemperatuursensor de boosdoener omdat deze het Motormanagement van een foutieve meetwaarde voorziet en daardoor een foute inspuithoeveelheid uitstuurt.
Dit heeft als gevolg dat de motor te rijk of te arm loopt, daardoor te veel verbruikt, te weinig vermogen heeft, of een slechte Koude Start c.q. Warme Start tijdens de wintermaanden.
Een slechte Warme Start wordt veroorzaakt door het signaal "koud" bij warme motor waardoor het Motormanagement meer brandstof inspuit voor de vermeende "Koude Start".

Wanneer de Koelvloeistoftemperatuur op het instrumentenpaneel begint af te wijken, dus meer of minder dan 90 Gr terwijl dat voorheen niet het geval was (dus tijdens de rit altijd op 90 Gr stond in zowel zomer als winter), dan kan ook de Thermostaat als veroorzaker worden gezien. Deze regelt namelijk de menging tussen het kleine koelcircuit (motor) en het grote koelcircuit (motor + radiateur),

De Thermostaat is een puur mechanisch geregelde klep welke tussen de 2 koelcircuits zit gemonteerd en continu regelt. In de koude toestand blijft hij gesloten totdat de motor zijn bedrijfstemperatuur heeft bereikt.

Is de Thermostaat altijd open, dan komt de motor heel langzaam of niet op temperatuur.

Wanneer hij altijd gesloten is, kan de motor door gebrek aan koeling oververhit raken dat in het ergste geval zelfs schade kan veroorzaken.

Diagnoseplan voor een defecte Thermostaat:

Met koude motor starten en een klein stukje rijden (een paar kilometer, motor mag niet op bedrijfstemperatuur komen). Stoppen en voelen aan de koelwaterslangen welke van en naar de radiateur lopen (boven en onder, aan de voorzijde links).

Wanneer beide slangen warm zijn, dan is het grote koelcircuit constant in bedrijf en de motor zal zo zijn bedrijfstemperatuur van 90-100 Gr niet bereiken.
Dit heeft tot gevolg, dat het vermogen afneemt, het verbruik en de uitstoot omhoog gaan en dat er ook nog meer brandstof ten gevolge van het rijke inspuitbedrijf in de motorolie terecht komt en daardoor de smerende werking beinvloed.

In de juiste situatie zou de onderste koelwaterslang bij de bovengenoemde controle nog koud moeten zijn, omdat daar nog koude vloeistof aanwezig is, welke nog niet de motor in kan stromen zolang deze zijn bedrijfstemperatuur niet heeft bereikt.

De Thermostaat opent /sluit afhankelijk van de uitvoering bij 80 Gr of 87 Gr.

Er zijn twee verschillende typen thermostaten te weten:

Etka-nummer: 050 121 113C en Etka-nummer: 050 121-113B

Welk type moet worden toegepast is afhankelijk van de Motorcode icm Chassisnummer!



BRON: WWW.TT-EIFEL.DE
Gebruikersavatar
door sweeper
#34055
SUPER!! Interessante site vam de jongens uit de Eifel.

Had zelf laatst last van de Koelvloeistoftemperatuursensor, en bijbehorende koude start problemen. Was snel opgelost bij de dealer, en start weer als een zonnetje deze dagen.
Gebruikersavatar
door MARK
#34077
misschien hebben de volgende mensen bij optredende problemen aangaande het koelsysteem geen dealer meer nodig :wink:
door TTfreak
#36099
Aha die verklaart mijn probleem.
Zie topic van mij in technische problemen
Gebruikersavatar
door Peultje
#37169
Hoe zit dat dan bij mij?,

mijn motor temp blijft rond de 70gr hangen. Totdat je stilstaat (stationair), dan blijft de temp constant oplopen en houd daar niet mee op totdat je weer gaat rijden en de temp weer afneemt dmv rijwind.
ik heb al een aantal keer gekeken onder de kap, eerst dacht ik dat mijn koelvin naar de knoppen was, maar die bleek het later dus wel te doen.

ik hoop dat ik hier hulp kan krijgen.
Gebruikersavatar
door screamer
#37170
Dan is het je thermostaat. Als er geen rijwind is dan werkt de radiator ook minder, deze kan zijn warmte dan een stuk minder goed kwijt. Dus vandaar dat de temp. dan wel op loopt denk ik. Gewoon ff vervangen/laten vervangen, kosten vallen wel mee.


Groeten,

Guy
Gebruikersavatar
door Rolf_TT
#38191
ik had ook rare koel problemen. (schommelen meter en slecht starten)
Na het laten vervangen van de termostaat (dit topic) heb ik geen problemen meer!

bravo! en bedankt!
door Jeff1981
#44825
Ik durf het bijna niet te vragen, maar hoe herken ik de koelwaterslangen? Heeft iemand misschien een fotootje?
Gebruikersavatar
door eric v.
#46844
Mark bedankt,
Nieuwe thermostaat en hij staat weer strak op 90 gr. Het is wel even werk met een airco maar wel te doen.
Groeten Eric V.
door NickDr
#54482
Het is inderdaad even werk om zelf de thermostaat te vervangen, maar het is prima zelf te doen. Heb het zelf afgelopen weekend gedaan, en was er ongeveer 2 uurtjes mee bezig.
Wel even de nieuwe thermostaat binnen handbereik houden, anders kun je nogal wat koelvloeistof verliezen bij het verwisselen.
co2 meeting

Het gaat om een audi TT 8n. welke bijna 300.000 km[…]

Peter

Hoi Peter Prachtige auto en ook een mooie kleur st[…]

Marc

Misschien kan ik een vraag stellen aan de TT speci[…]

koeling

Na het starten van de motor loopt de temperatuur ([…]

Cabrio dakslot links

Artikel 8N7871443 Kan iemand mij hieraan helpen?[…]

water onder de voorstoel mat.

hallo audiforum ik heb water onder mijn voorstoe[…]

Els stelt zich voor

Beste forumleden, Sinds 2017 ben ik de eigenaar va[…]

Maikel stelt zich voor

Hoi Maikel, Ondertussen al wat aan de Audi TT kun[…]