Audi TT Club - Forum

Creëer je eigen voorsprong!
Forumregels: Wil je lid worden? Word dan snel Club Member!
Kijk in de Clublid website voor meer informatie.
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
Gebruikersavatar
door sweeper
#40499
Vind een lek in het inlaat/vacuüm systeem, AUDI TT Q 1.8T 180pk

Benodigdheden:

- Een PVC dop (of vergelijkbaar) van Ø 60-70mm.
- Een Schrader(auto)ventiel. (of een andere mogelijkheid om een compressor aan te sluiten)
- Een compressor. (liefst met een manometer)
- Een dop Ø 20mm.
- Eventueel slangklemmen.

Let op: Wees voorzichtig, doe het evt. met z'n tweeën.
Het kan zijn dat de lekkages bij een IC zit of bij de Turbo. Het kan dus handig zijn om een brug tot je beschikking te hebben.
De schrijver van dit topic draagt geen verantwoordelijkheid. Je doet dit op eigen risico.

Stap 1.

Het eerste wat je doet is een gat boren in de PVC dop die net genoeg groot genoeg is om het autoventiel in vast te zetten.
(met een boortje 12 mm. & een beetje vet moet het lukken)

Afbeelding

Afbeelding

Stap 2.

Verwijder het luchtfilterhuis, en de luchtmassameter.
Sluit de dop nu aan op de rubber slang met de aanwezige slangklem.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Stap 3.

Haal de carter ontluchting pot los. Deze zit naast de DV.
Dit is belangrijk omdat anders olie omhoog kan komen, en in het inlaattraject terecht komt.
Eventueel ook de olie vuldop losmaken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Stap 4.

Compressor met manometer aansluiten op het ventiel.
Als je een “Boost Gauge” geïnstalleerd heb kan je daar ook gebruik van maken.

Afbeelding

Stap 5.

Zet nu de compressor aan, en ga het systeem op druk brengen. 1,0bar / 15psi zou meer dan voldoende moeten zijn om eventuele lekken op te sporen.
Begin met minder druk en bouw het op als nodig.

Afbeelding

Stap 6.

Met het systeem op druk, zou je eventuele lekken moeten kunnen horen sissen.
Als je een lek gevonden hebt, repareer je deze eerst, en ga je daarna weer verder zoeken.

Succes!

Ik heb mij geörienteerd op de volgende site's/topic's

http://www.a4mods.com/index.php?page=we ... tleak.html
http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=2666114
http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=1605131
http://www.vaglinks.com/VAGLinks.asp
http://www.vaglinks.com/Docs/Audi/C5/2. ... -01-01.pdf
http://www.vaglinks.com/Docs/Audi/C5/2. ... Tester.pdf
Laatst gewijzigd door sweeper op za jul 18, 2009 19:30, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
door sweeper
#40500
Resultaat.

Ik kreeg het systeem niet eens op druk vanwege een grote scheur.

Afbeelding

Een slang van het inlaat spruitstuk naar de carter ontluchting had een scheur in de lengte van wel 4 cm.
Zie de schroevendraaier die ik erin heb gestoken, en zichtbaar in de spiegel.

Het verbaasde me wel een beetje dat de auto nog zo goed kon rijden ondanks dit gebrek.
Gebruikersavatar
door TTmaniac
#40503
Mooie how-to, complimenten, ziet er strak uit. :smt023

Je zult het niet geloven, had een aantal weken geleden toch mijn inlaatspruitstuk gepolijst.... Tijdens het demonteren viel me op dat er onder die slang nogal wat olieachtige aanslag zat.
Ik dus zoeken waar dat vandaan kwam...en ja hoor een scheur in dezelfde slang op exact dezelfde plaats. Slangetje kostte iets van ergens voorbij de 2 tientjes ofzo als ik me goed herinner.
Dat kan geen toeval zijn, toch een puntje voor anderen om eens te checken lijkt me als je eens een keer wat tijd over hebt.

Had dit eigenlijk nooit echt met rijden gemerkt alleen soms als ik in een lage versnelling het gas los liet hoorde ik wel eens een plofje (van de naverbranding) in de uitlaat. De mijne was gechipped en heeft een zwaardere brandstofdukregelaar dus ik dacht dus dat het plofje daar mee te maken had.
Sinds dat slangetje vervangen is heb ik daar dus geen last meer van, achteraf ook te verklaren omdat bij drukverlies je mengsel natuurlijk ook te rijk aan benzine wordt en dus af en toe in de uitlaat nog even opgestookt wordt.
Kan haast niet anders dat dit een zwak puntje is wat op zijn tijd eens bekeken mag worden. Zo zie je maar dat jouw test geen overbodige luxe is, zonder het polijsten was ik er waarschijnlijk niet eens achter gekomen.

Grtz Henk
Laatst gewijzigd door TTmaniac op do jul 16, 2009 22:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
door sweeper
#40504
Yep Henk, je zegt het, en het klopt allemaal. De symptomen waren precies hetzelfde.

Verder had ik er last van dat de ene keer volgas, hij er als een speer vandoor ging, en de andere keer minder ze best leek te doen.

Heb op de meeting bij Jos nog bij een forumlid onder de kap gekeken, en zag bij hem ook die viezigheid op dezelfde plaats.
Dacht toen nog "dat zullen alle TT's wel hebben". Nu weet ik beter.

Ik kan morgen de slang halen bij de dealer. Hij had het over € 23,50 ex.BTW. Onderdeel nummer: 06A 103 221 BQ (update)(kan afwijken voor andere blokken)
Originele onderdeel nummer op slang was 06A 103 221 AF

Ben benieuwd hoe de auto dan rijdt.
Laatst gewijzigd door sweeper op vr jul 17, 2009 16:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
door screamer
#40513
Goede uitleg! Erg duidelijk.

Bij mij was laatst het slangetje op de brandstofdruk regelaar verdroogd en gescheurd, zat nog net vast. Maar merkte met rijden niets, verbaasde mij dat het gewoon nog goed blijft functioneren ondanks het lek.

Ik ga binnen kort ook eens testen of er nog meer slangen slecht zijn.


Guy
Gebruikersavatar
door sweeper
#40514
Blij om je hiermee van dienst te kunnen zijn Guy.

Misschien handig/verstandig om hier een Sticky van te maken. Joop kan/wil jij dit doen?
Ik denk dat er ongemerkt een hoop 1.8T blokken met lekkages rondrijden zonder het door te hebben.
Gebruikersavatar
door Happy Socks
#40528
Sweeper schreef:Misschien handig/verstandig om hier een Sticky van te maken. Joop kan/wil jij dit doen?
U vraagt, ik draai :lol:

Groeten
Joop
Gebruikersavatar
door Peultje
#40529
Sweeper schreef: Heb op de meeting bij Jos nog bij een forumlid onder de kap gekeken, en zag bij hem ook die viezigheid op dezelfde plaats.
Dacht toen nog "dat zullen alle TT's wel hebben". Nu weet ik beter.

Ik kan morgen de slang halen bij de dealer. Hij had het over € 23,50 ex.BTW. Onderdeel nummer: 06A 103 221 BQ (kan afwijken voor andere blokken)

Ben benieuwd hoe de auto dan rijdt.
was dat toevallig bij mij? :? kheb namelijk dezelfde symptomen...
Gebruikersavatar
door Ronnie
#40533
Bij de S3 ook dat slangetje vervangen 3cm scheur.
Gebruikersavatar
door sweeper
#40535
Peultje schreef:
Sweeper schreef: Heb op de meeting bij Jos nog bij een forumlid onder de kap gekeken, en zag bij hem ook die viezigheid op dezelfde plaats.
Dacht toen nog "dat zullen alle TT's wel hebben". Nu weet ik beter.

Ik kan morgen de slang halen bij de dealer. Hij had het over € 23,50 ex.BTW. Onderdeel nummer: 06A 103 221 BQ (kan afwijken voor andere blokken)

Ben benieuwd hoe de auto dan rijdt.
was dat toevallig bij mij? :? kheb namelijk dezelfde symptomen...
Ja, ik heb bij jouw onder de kap gekeken, en jij bij mij. Gaf toen nog aan hoeveel verschil er nog was tussen de wagens onder de motorkap.

Ik denk dat nog veel meer mensen deze symptomen hebben, maar het niet of onvoldoende merken. Bij mij werd het duidelijk na het tunen.
Gebruikersavatar
door Peultje
#40537
jep, dan ga ik ook maar es ff kijken of ik dat voormekaar kan krijgen om dat te testen :) iig bedankt voor de uitleg, ziet er goed uit! hopelijk kan ik het nu zelf gewoon proberen :)

Gr,

Gerard
door ptie
#40546
Miss iets voor een meeting :)
Gebruikersavatar
door sweeper
#40556
ptie schreef:Miss iets voor een meeting :)
Ben bang van niet. Ik ben met mijn auto al een paar uur bezig, en dit soort onderdelen liggen over het algemeen niet bij de dealer op de plank.
Bij andere auto kunnen ook net weer andere dingen stuk zijn gegaan.

Laat eerst eens nakijken of je bijv. de foutcode 17705 "drukverlies tussen turbo en de gasklep" in het geheugen hebt staan.
Dit is een indicatie dat er wat aan de hand is met het inlaat traject/vacuüm systeem.
Verder kan je eens goed rond de motor kijken of je olie viezigheid ziet onder het inlaat spruitstuk in de buurt of op de slangen.

Kom je niet verder in je eentje, dan met twee of drie auto's die redelijk in de buurt wonen, met elkaar afspreken.
Gebruikersavatar
door sweeper
#40557
Vandaag bij de dealer het onderdeel opgehaald, en zag gelijk dat er een duidelijke verbetering op plaats had gevonden.
De oude slang was van een slap soort rubber, en de nieuwe is veel dikker, stugger, en versterkt. Slang ziet er nu meer uit als een benzine slang.

Na het onderdeel gemonteerd te hebben, ben ik weer een druk test gaan doen of alles nu in orde was.

Nou jullie kunnen wel raden denk ik...........nog een lek. :cry:

Dit lek begon kon ik horen op het moment dat er +/- 0,5 - 0,7bar op het systeem stond.
Grappig is wel dat je dan ook de olie in het carter hoort borrelen.

Lekkage bevond zich weer onder het inlaat spruitstuk.
De makkelijkste manier om dit onderdeel te verwijderen was om het samen met 3 slangen los te maken.
Op de 2de foto zie waar ik mijn schroevendraaier houdt. Daar langs de rand lekte het onderdeel.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het onderdeel heet "Zuigstraalpomp" onderdeel nummer 058 133 753 B (hier is update van met nummer 058 133 753 D)

Dealer weer gebeld, en morgenochtend kan ik het onderdeel halen. Dan weer monteren, en testen.

Drie maal is scheepsrecht, dus ik ga ervan uit dat dan alles weer goed is.
Gebruikersavatar
door Vincentos
#40567
Zo best bizar dat die lekken naar boven komen ondanks dat je er niet veel van merkt tijdens het rijden.

Is het ook mogelijk om de druk te meten met vag-com? Ik dacht dat dit de cmd pressure was?

Succes met het speuren ;)
co2 meeting

Het gaat om een audi TT 8n. welke bijna 300.000 km[…]

Peter

Hoi Peter Prachtige auto en ook een mooie kleur st[…]

Marc

Misschien kan ik een vraag stellen aan de TT speci[…]

koeling

Na het starten van de motor loopt de temperatuur ([…]

Cabrio dakslot links

Artikel 8N7871443 Kan iemand mij hieraan helpen?[…]

water onder de voorstoel mat.

hallo audiforum ik heb water onder mijn voorstoe[…]

Els stelt zich voor

Beste forumleden, Sinds 2017 ben ik de eigenaar va[…]

Maikel stelt zich voor

Hoi Maikel, Ondertussen al wat aan de Audi TT kun[…]