Audi TT Club - Forum

Creëer je eigen voorsprong!
Forumregels: Wil je lid worden? Word dan snel Club Member!
Kijk in de Clublid website voor meer informatie.
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
Gebruikersavatar
door goTTzilla
#48731
zoals velen heb ik ook geen cruise controle op m`n mk1 TT. ik heb inmiddels de hendel voor
aan het stuur wel besteld zodat ik straks ook cruise controle heb.

nu was m`n vraag: als ik m`n stuurschakelaar heb gemonteerd hoef ik dan alleen nog maar naar
de dealer om het te laten inleren of komt er nog meer bij kijken.

er zijn diverse forumleden die er later ook cruise controle op hebben gemonteerd dus moet er wel
iemand zijn die mij het kunnen vertellen hoe het precies moet.

alvast bedankt,

grTTz. dennis
door Jerry
#48733
goTTzilla schreef:zoals velen heb ik ook geen cruise controle op m`n mk1 TT. ik heb inmiddels de hendel voor
aan het stuur wel besteld zodat ik straks ook cruise controle heb.

nu was m`n vraag: als ik m`n stuurschakelaar heb gemonteerd hoef ik dan alleen nog maar naar
de dealer om het te laten inleren of komt er nog meer bij kijken.

er zijn diverse forumleden die er later ook cruise controle op hebben gemonteerd dus moet er wel
iemand zijn die mij het kunnen vertellen hoe het precies moet.

alvast bedankt,

grTTz. dennis
Hoi Dennis,

Helaas is dat niet zo eenvoudig, ik heb de mijne net als vele anderen bij "Marja" in laten bouwen, wat ik mij kan herinneren is dat zij een draad hebben getrokken van de hendel naar de CPU van het motormanagement onder de motorkap. Daarna wordt e.e.a. softwarematig aangepast.

Gr,

Jerry
door 924turbo2
#48749
Is wel goed zelf te doen, je bent wel even bezig. Je hebt de schakelaar nodig (kost rond de 50 euro) en een kabelboompje (55 euro).

Verder heb je Vagcom nodig om hem te activeren.

Even zoeken op Google en je vind meerdere mensen die het uitleggen

http://www.carbasics.co.uk/vw_golf_mk4_ ... ontrol.htm

Wat kost het bij Maarja ? Als dat niet duur is zou ik het daar laten doen.
door Jerry
#48751
924turbo2 schreef:Is wel goed zelf te doen, je bent wel even bezig. Je hebt de schakelaar nodig (kost rond de 50 euro) en een kabelboompje (55 euro)
Wat kost het bij Maarja ? Als dat niet duur is zou ik het daar laten doen.
ik heb het een tijd geleden laten inbouwen voor € 150,-
door 924turbo2
#48845
Dan zou ik het lekker laten doen.
door Satu
#48846
Lekker naar Marja gaan, ze hebben lekkere koffie, je komt er binnen en na plm 1 uur ben je weer buiten. Dan ga je toch niet zelf lopen klooien, mocht er later nog iets aan de hand zijn kun je altijd bij ze terugkomen en ze kunnen natuurlijk ook even je auto uitlezen mocht je dat niet zelf kunnen, dan is 150 euries geen weggegooid geld.
Gebruikersavatar
door goTTzilla
#48853
Satu schreef:Lekker naar Marja gaan, ze hebben lekkere koffie, je komt er binnen en na plm 1 uur ben je weer buiten. Dan ga je toch niet zelf lopen klooien, mocht er later nog iets aan de hand zijn kun je altijd bij ze terugkomen en ze kunnen natuurlijk ook even je auto uitlezen mocht je dat niet zelf kunnen, dan is 150 euries geen weggegooid geld.
ik zit inmiddels 8 jaar in het vak dus het is voor mij een fluitje van een cent om het te monteren en het is dan
zeker geen klooien. ik moest alleen weten wat ik moet monteren dan ga ik er mee aan de slag.

grTTz. dennis
door Satu
#48862
Hoi Dennis, ja dat kan ik dus ook niet aan je mail ontlenen dat je al 8 jaar in het vak zit, maar ja dat zie je aan een vrouw ook niet zo gauw hahahaha veel succes dan.
Gebruikersavatar
door screamer
#48916
Hej Dennis,

Ik heb de cruise control er ook zelf op gezet. Stelt niet heel veel voor idd. Ik heb toen de aansluitingen op de stekker van de ECU uit het garagehandboek gehaald. Heb hem nu niet hier liggen, maar zal morgen is kijken of ik die pagina kan in-scannen voor je. PB me even, kan ik het niet vergeten. :)


Guy
door kvcuijck
#52216
Beste lezers,

Afgelopen dagen ben ik (succesvol) bezig geweest met het inbouwen van cruise control in onze TT. Ben er uiteindelijk veel te lang mee bezig geweest, maar het was een erg leuke klus om te doen! Niet alleen op dit forum, maar ook op veel andere TT forums is niet zo heel veel informatie te vinden over CC inbouwen. Het is er wel, maar erg verspreid. Uiteindelijk is bij mij de meeste tijd gaan zitten in het vinden van goede informatie. Deze heb ik bij elkaar gezet en in een archief geplaatst wat hier te downloaden is: Archief handleidingen voor inbouw CC Audi TT 8N

Het archief bevat de volgende bestanden:
1. CC Manual UK.pdf (ZEER goede Engelstalige uitleg over het inbouwen van CC in onze eerste generatie TT's.)
2. VW Teeside CC manual.pdf (Weer een goede Engelstalige uitleg. Zou best door iemand van binnen de VAG-groep geschreven kunnen zijn...)
3. GRA nachrusten tt-eifel.de.pdf (Beknopte handleiding over inbouw op een Duitse site. Overigens met een zeer duidelijk tekening! Is het bekijken waard!)
4. GRA nachrusten Kufatec.de.pdf (De handleinding van de leverancier van mijn CC bediening en kabels.)
CC1.JPG (Foto ergens gevonden op dit forum.)
CC2.JPG (Foto ergens gevonden op dit forum.)
<Overige> Uitleg uit het Elsawin systeem voor het demonteren van de diverse onderdelen! Vrijwel onmisbare informatie.

Verder staan er nog een groot aantal foto's in deze map:
Diverse foto's inbouw CC
Wellicht handig als je wilt weten waar een onderdeel zich bevindt of hoe het eruit ziet en het in de handleiding niet geheel duidelijk is weergegeven.

Toevoegingen die ik zelf wil maken:

Bij mij was vooraf niet helemaal duidelijk hoe het nou zat met de bekabeling. Het verschilt blijkbaar tussen benzine / diesels en niet alle aanbieders zijn even volledig in het meeleveren van kabels. Als je een set op ebay.de koopt (zoals ik heb gedaan) is het belangrijk dat je de volgende items krijgt:
1. CC switch (bij voorkeur laatste generatie met set en resume aan de - en + knop aan de zijkant. De oude heeft resume op de aan/uit schuifknop = minder prettig)
2. Kabel van CC hendel naar electronica verdeelpunt (witte box) aan bestuurderszijde onder parafaan (=plastic afdekplaat welke onder de voorruit zit met gaten voor ruitenwissers) incl. één draadje naar zekeringenkast
3. Kabel van electronica verdeelpunt (witte box) aan bestuurderszijde onder parafaan naar de stekker welke op de motormanagement computer zit aangesloten onder datzelfde parafaan, maar dan aan de bijrijderszijde

Foto ter verduidelijking:
Afbeelding

Dat is wat je nodig hebt! Het liefst natuurlijk originele kabels welke al in een mooie beschermende "stof/tape" zijn gewikkeld zoals bij mij het geval was.

- Als je het opbergvak aan de bestuurderszijde gaat uitbouwen (=dashboard onder stuur waarin o.a. de lichtschakelaar in verwerkt zit), verwijder ook de motorkap ontgrendeling. Deze is bevestigd met twee parkers welke je met een kruiskop in een paar seconden verwijderd hebt. De motorkap ontgrendeling zit dan zeker niet in de weg bij het (de)monteren van het opbergvak.
- Deze dop moet je zeker hebben, anders krijg je het stuur niet los. Het is een veeltand 12mm! (Deze Gedore dop kost ongeveer € 15,- bij een gereedschapswinkel.)
Afbeelding
- De kleine connectoren zijn soms echt een drama om te verwijderen uit de stekkers. Forceer niets of het wordt alleen maar lastiger. Bij mij werkte een veiligheidsspeld het beste om de lipjes van de connectoren terug te drukken zodat de connector uit het huis kwam. (Als je nu niet begrijpt waar dit over gaat en je zit straks midden in je ombouw, dan gaat het lampje vanzelf branden:D)
- Om de CC-hendel van spanning te voorzien heb ik deze draad toegevoegd aan de connector van zekering nr. 5 (7.5A). Hiervoor ben ik bij de VW dealer even een nieuwe connector gaan halen en heb hierop beide draden aangeknepen.
- VAG-COM heb je echt nodig voor het activeren van de CC, maar ook voor het testen of alles werkt. (Measure block 066 is all you need...) Het is belangrijk om te weten of je koppelingspedaal sensor en rempedaal sensor functioneren. IS één van deze sensoren defect, dan werkt je CC niet.

Heel veel succes en plezier met sleutelen! Mocht je vragen / opmerkingen / aanvullingen hebben, dan hoor ik dat graag!!!

Groet,

Koen

P.s. Ik heb de onderdelen gekocht bij Kufatec.de via ebay.de.
door RepsolRene
#54515
Gisteren eentje inlaten bouwen bij Marja.
Top gozers...prima service, vakmanschap en veel gelachen.
150 euries en 3 kwartier werk met 2 man

AANRADER!!!!!!!!
Gebruikersavatar
door Edgecrusher
#54516
Ook VAGtechniek kan ik aanbevelen. (www.vagtechniek.nl)
(hendel + draadboom €79,- en montage €75,-)

Zeer deskundige montage.

Ook kun je hier de komfortblinker laten inbouwen.
door TTheino
#58171
Hallo,

Ik heb het gister ook succesvol zelf ingebouwd, werkt echt relax met de cruise control op de 60 en 80 km wegen.

Als er nog iemand is die het zelf wil inbouwen maar ergens niet uit komt dan kan je het me gerust vragen. :P

Gr Jesse
co2 meeting

Het gaat om een audi TT 8n. welke bijna 300.000 km[…]

Peter

Hoi Peter Prachtige auto en ook een mooie kleur st[…]

Marc

Misschien kan ik een vraag stellen aan de TT speci[…]

koeling

Na het starten van de motor loopt de temperatuur ([…]

Cabrio dakslot links

Artikel 8N7871443 Kan iemand mij hieraan helpen?[…]

water onder de voorstoel mat.

hallo audiforum ik heb water onder mijn voorstoe[…]

Els stelt zich voor

Beste forumleden, Sinds 2017 ben ik de eigenaar va[…]

Maikel stelt zich voor

Hoi Maikel, Ondertussen al wat aan de Audi TT kun[…]