Audi TT Club - Forum

Creëer je eigen voorsprong!
Forumregels: Wil je lid worden? Word dan snel Club Member!
Kijk in de Clublid website voor meer informatie.
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
Gebruikersavatar
door slider
#17455
Hema rookworsten heeeeerlijk.. wat is nu de beste olie als je niet normaal rijd zoals ik ( nou ja niet normaal )af en toe lekker doortrekker tot 6500 RPM ??
door timstudio2002
#26324
Bij de garage waar mijn TT van de week een beurt heeft gehad was de garagehouder er zeer verbaasd over dat de audi garage er altijd half synthetische Shell Helix 10w40 ingegooid heeft. Volgens hem moet er namelijk vol synthetische in. Omdat audi het anders gedaan had besloot hij dus maar hetzelfde erin te gooien als de audi dealer al jaren gedaan heeft.

Ik heb veel topics nagelezen, maar begrijp nu niet echt het verschil tussen al die olie typen.
Gebruikersavatar
door VAG TT
#26327
krieltje schreef:Bij de HEMA haal ik alleen rookworst,of oranje tompoezen.In mijn wagen gaat alleen castrol magnatic
Mwoehahaha ja en vlaai, borrelnoten, theedoeken en saucijzenbroodjes.... :D

In mijn TT gaat Castrol longlife olie. 8)
Gebruikersavatar
door MARK
#26330
:D Mijn TT heeft ook altijd op 10W40 van ESSO gelopen.....halfsyntheet. Wordt geadviseerd volgens het onderhoudsboekje. En als olie optijd wordt ververst is het ook geen probleem.

De huidige motoren, welke op LONGLIFE-basis worden geserviced moeten echter worden afgevuld met een volsyntheet en dat zijn tegenwoordig de 0W30 / 5W30 en 5W40 oliën.

Het is wel aan te raden, wanneer je niet meer dan 15.000 - 20.000 km per jaar rijdt, de interval gewoon op 15.000 km/jaarlijks te houden voor onderhoud.
Gebruikersavatar
door Ronnie
#26403
5W30 werkt super i.c.m. de 1.8T
Gebruikersavatar
door Vincentos
#32549
Ik zag van de week dat mijn oliepeil aan de lage kant is.

Op de factuur van de laatste beurt staat dat er 10W40 Castrol GTX in gegaan is. Ik belde een Audi dealer en die had geen 10W40 meer staan maar wel 5W40. Hij zei dat het geen probleem was om dat erbij te gooien. Klopt dat?

Over 1500km moet de TT weer voor een grote beurt en dus ook de olie moet worden vervangen. Heeft iemand een advies betreft de te kiezen olie?

Het is geen longlife onderhoud, ik rij rustig en ik rij niet meer dan 20.000 km per jaar.
Gebruikersavatar
door goTTzilla
#32551
ik had er maar niet weer 10w40 olie in gedaan. dit is namlijk niet geschikt voor deze motoren.
kijk maar eens op valvoline.nl daar kan je wel bekijken wat erin hoort. ik rij met valvoline synpower XL-III
het is wel wat duurder maar zeker weten dat het goed is.
Gebruikersavatar
door MARK
#32567
Verschillende merken mengen kan..............mits dezelfde viscositeitsindex wordt aangehouden! Nooit verschillende viscositeiten mengen!!
Gebruikersavatar
door Vincentos
#32582
MARK schreef:Verschillende merken mengen kan..............mits dezelfde viscositeitsindex wordt aangehouden! Nooit verschillende viscositeiten mengen!!
Oké, bedankt voor het advies. Uiteindelijk heb ik er gewoon dezelfde castrol olie in gedaan. Fijn trouwens dat een Audi dealer zegt dat dat geen probleem is. :roll:

Maar over 1500 km gaat mijn TT voor een grote beurt waarbij de olie ook wordt vervangen. Op dit moment rij ik met 10W40 van Castrol. Nu lees ik in dit topic en op de site van valvoline dat zij 5w40 aanraden.
Heeft er iemand een advies met argumenten betreft de keuze van olie?

Groeten,
Vincent
Gebruikersavatar
door MARK
#32583
Castrol 5W40......................geen probleem!
door allewijn
#33874
Nog even dit topic ophalen, zonde om voor mijn ene vraag en nieuw topic aan te maken:

Ik ben er dus ondertussen wel uit dat voor onze 1.8t TT's (eigenlijk ongeacht de 180pk of de 225pk versies), de volgende viscositeiten aangeraden worden:
0W30, 5W30, 0W40 óf 5W40 (alle genoemden mogen er volgens advies Castrol én advies Valvoline in)

Ik weet dat ik momenteel 5W30 in mijn TT heb die om de 15.000km een beurt moet hebben...

Maar WAT is nou eigenlijk het echte verschil in bovengenoemde viscositeiten?
Welke is de beste?
Welke zal ik bij een volgende beurt in mijn TT doen?
(TT 1.8t quattro, AJQ, 1999, bijna 2ton op teller)
Gebruikersavatar
door MARK
#33877
5W40 aanhouden Tim.
door allewijn
#33888
MARK schreef:5W40 aanhouden Tim.
Mark bedankt, maar leg eens uit?
Verschil tov mijn huidige 5W30?
En niet voor de 'long-life' 0W30 gaan?
Gebruikersavatar
door MARK
#33892
Dacht dat jij er 5W40 in had zitten.......5W30 is ook goed het ontloopt elkaar niet zoveel. Voor AJQ motoren wordt standaard zelfs 10W40 voorgeschreven :wink:

We verwennen de boel dus al genoeg. Als jouw motor niet Long-Life is uitgelegd hoef je er ook geen Long-Life olie in te doen.
co2 meeting

Het gaat om een audi TT 8n. welke bijna 300.000 km[…]

Peter

Hoi Peter Prachtige auto en ook een mooie kleur st[…]

Marc

Misschien kan ik een vraag stellen aan de TT speci[…]

koeling

Na het starten van de motor loopt de temperatuur ([…]

Cabrio dakslot links

Artikel 8N7871443 Kan iemand mij hieraan helpen?[…]

water onder de voorstoel mat.

hallo audiforum ik heb water onder mijn voorstoe[…]

Els stelt zich voor

Beste forumleden, Sinds 2017 ben ik de eigenaar va[…]

Maikel stelt zich voor

Hoi Maikel, Ondertussen al wat aan de Audi TT kun[…]