Audi TT Club - Forum

Alles wat buiten ons boekje gaat
Forumregels: Wil je lid worden? Word dan snel Club Member!
Kijk in de Clublid website voor meer informatie.
  • Gebruikersavatar
#82507
Bij de lancering in 1998 was het design van de TT een sensatie, al was het niet ieders smaak. De TT werd een hit en dat betekent dat er nu een relatief ruim aanbod aan occasions is.

Als eerste verscheen de coupé, maar in 1999 kwam er ook een tweezits TT Roadster op de markt. Onder de motorkap liggen moderne turbo-motoren met vijf kleppen per cilinder. Later volgde de TT met de 3.2 liter V6 (VR6). De sterkste versies hadden allemaal quattro, voor de basismotoren was dat optioneel.

Aanbod occasions
Op AutoScout24 zijn bijna 300 exemplaren van de eerste generatie Audi TT te vinden.
Twee derde van het aanbod betreft de instapmotoren met 150 of 180 pk.
Slechts 5% heeft een automatische versnellingsbak (DSG).
Ruim 11% heeft een navigatiesysteem.
De meeste TT’s hebben lederen bekleding.
40% van het aanbod zijn roadsters, 60% coupes.
Prijzen beginnen net onder de 4.000 euro voor de coupe en 5000 euro voor de roadster.

Pluspunten
Styling.
Rijeigenschappen.
Prestaties.
Het interieur is na al die jaren nog steeds bijzonder.
Het brandstofverbruik van de turbo-motoren valt mee.

Aandachtspunten
In de beginjaren waren er (met name in Duitsland) veel hoge snelheids-crashes. Naar aanleiding daarvan kon de TT worden uitgevoerd met een achterspoiler, ESP en wijzigingen aan de wielophanging. Niet iedere eigenaar heeft dat gedaan, denk goed na of je een TT zonder de wijzigingen wel wilt hebben.
Het dashboard: alle meters, lampjes en het centrale scherm moeten goed werken. Reparatie is prijzig.
Stoelverwarming: check of de hele stoel warm wordt.
Stabilisatoren voor en achter: luister naar rammels en bonken tijdens het rijden.
Rij 80-130 km/h en luister of er windruis ontstaat langs de ramen. Zo ja, dan moeten de ramen opnieuw worden afgesteld.
De 1.8T blokken zijn goed te tunen, maar het verkort wel de levensduur van de turbo.
Ook de aircopomp heeft vaak een minder lang leven, idealiter heeft een vorige eigenaar die al eens vervangen.
De distributieriem (+waterpomp, spanrol etc) moet iedere vijf jaar of 90.000 km worden vervangen.
De V6 heeft een DSG bak (automaat met dubbele koppeling). Als deze hapert bij wegrijden of niet soepel schakelt, sla die TT dan maar over.
De haldex-koppeling van de Quattro versies heeft af en toe nieuwe olie nodig.



Bron: http://www.autoblog.nl/nieuws/audi-tt-m ... vies-70500
co2 meeting

Het gaat om een audi TT 8n. welke bijna 300.000 km[…]

Peter

Hoi Peter Prachtige auto en ook een mooie kleur st[…]

Marc

Misschien kan ik een vraag stellen aan de TT speci[…]

koeling

Na het starten van de motor loopt de temperatuur ([…]

Cabrio dakslot links

Artikel 8N7871443 Kan iemand mij hieraan helpen?[…]

water onder de voorstoel mat.

hallo audiforum ik heb water onder mijn voorstoe[…]

Els stelt zich voor

Beste forumleden, Sinds 2017 ben ik de eigenaar va[…]

Maikel stelt zich voor

Hoi Maikel, Ondertussen al wat aan de Audi TT kun[…]