Audi TT Club - Forum

Stay tuned!
Forumregels: Wil je lid worden? Word dan snel Club Member!
Kijk in de Clublid website voor meer informatie.
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
Gebruikersavatar
door Mischa
#37857
Hey Arie,

zoals ik al zei weet ik ook niet of het inderdaad zo werkt als ik vermoed. Het is helaas voor mij ook alleen maar theorie.

Dat je met 2000rpm er niet als een raket vandoor gaat vindt ik persoonlijk niet zo heel raar. Het is en blijft een turbo motor waar het een en't ander op gang zal moeten komen. Heb je als je op dat moment plank gas geef helemaal niet het idee dat ie gaat of puur dat hij te geleidelijk aan het opbouwen is?

Wij zijn hier allemaal inderdaad redelijk verwend... Onze motoren zijn over het algemeen echt wel snel zat. Het probleem zit hem vaak in de auto. Mensen zeggen altijd dat mensen met grote wagens altijd belachelijk hard rijden. Het lullige is alleen dat je dat gewoon niet merkt in dat type auto. De beleving van snelheid met 160km/h is in een A8 waarschijnlijk gelijk aan 110km/h in een astra/golf/etc. Wat ik wil zeggen is dat juist het comfort en stilte nadeling kan zijn voor het rij gevoel. Wil je echt het gevoel van vliegen over de weg, koop een oude panda en trap die vol gas op de snelweg. Je zal nooit je rijbewijs kwijt kunnen raken en waarschijnlijk niet eens geflitst kunnen worden, maar grote kans dat je voor je gevoel nog nooit zo snel hebt gereden :D (Spreek uit ervaring toen mijn oudste broer er nog eentje had..... Heb nog steeds trauma's haha)


Maar goed, nu nog het verhaal: Waarom merk ik die 60pk extra niet.... Echt geen flauw idee helaas. Het enige wat ik zou kunnen aanraden is ruil op een meetting eens met een gelijke MKII zonder chip en kijk of je dan het verschil merk. Misschien ben je nu al gewend aan de power, misschien is er echt iets niet 100% goed. Maar dat kan ik zo echt niet zeggen.
Gebruikersavatar
door Jakkers
#37871
Hoi,

volgens mij is koppel belangrijk voor trekkracht en niet vermogen, het laatste wordt belangrijk al je het koppel wilt aanhouden bij de hogere snelheden.

Woensdag heb ik een afspraak bij de *** voor een chip op maat, ben eens benieuwd ... aangezien ik van Belgie kom ga ik een kleine omweg langs de autobahn maken ... :lol:

Ben eens benieuwd of er veel verschil voor en na gaat zijn, laat nog wel iets weten

GRTZ
Jan
Gebruikersavatar
door sweeper
#37873
S6 Jan,

Ik ben er nu 3 keer geweest, en was er altijd keurig om 10 u. in de ochtend, maar duurde met alles er op en eraan tot 17 u. dat ik weer weg kon.

Er komen altijd wel mensen langs zonder afspraak die zijn schema in de war gooien. Nu ga jij midden in de week, dus kan je wel eens mazzel hebben.

Je zit bij hem vandaan nog niet zomaar op de Autobahn hoor. Moet je zeker nog een half uur binnendoor voor rijden.

Post je de resultaten & grafiek nog op het forum? Ben wel benieuwd wat jouw bevindingen zijn n.a.v. Arie zijn resultaat bij JD.
Gebruikersavatar
door metaal
#37913
De technische waarden zullen ongeveer dezelfde zijn. Echter de belevenis van Jan zal zeker anders zijn. Zijn de getallen echt anders, dan heeft Ronald de motor tot vlakbij zijn limiet gepushed. Waarschijnlijk zal hij ook euro98 adviseren. Jan zal nu ook al merken het verschil in brandstoffen.
Ik verwacht geen spectaculair verschil met die van mij. Maar moet toegeven dat ik benieuwd ben.

Paar dagen geleden reed ik met open ramen en kon het geluid horen van de motor (voor het eerst) Kon niet nalaten om even gas te geven. Schrok toen een beetje van het beest wat los kwam. Normaal met de ramen dicht merk je daar niks van.

Dat 3 keer terug komen vind ik nou niet iets waar ik blij van zou worden (understatement)

Arie
Gebruikersavatar
door sweeper
#37914
Dan zou je eerst moeten vragen waarom ik drie keer bij hem ben geweest (2x terugkomen dus)
Misschien is het een verkeerd beeld wat ik van je krijg in de posts, maar het lijkt erop dat je nogal negatief/cynisch ingesteld bent.

De eerste keer was uiteraard de meeting, waar mijn wagen een tijdelijke tuning kreeg. (omdat niet alles klopte aan mijn auto)

De tweede keer was om het tunen goed te doen. Hier waren geen verdere kosten voor. Er kwamen toen allerlei mensen tussendoor die geen afspraak hadden, maar wel z'n aandacht afleiden.

De derde keer was omdat ik last had van een stotterende motor. Had niet met de tuning te maken, maar niemand kon achterhalen waar het nu inzat. Dit is kosteloos nagekeken door Ronald.

Ga nog een vierde keer, omdat er een andere turbo gemonteerd moet gaan worden, waarop de software aangepast moet worden. En ga nog wel een 5de of 6de keer als het moet, voor de finishing touch.
Gebruikersavatar
door Jakkers
#38091
Zo

Woensdag ben ik dus langs geweest bij ronald. By the way ik tank altijd euro98, nooit euro95 omdat het door ons type motor gewoon meer op prijs gesteld wordt, er zijn genoeg studies die dat aantonen ... ik kan wel begrijpen dat jullie nederlanders liever euro95 tanken, wat een prijzen zeg :-( Nog maar te zwijgen van die slurptaks. Ik ben aan het afwijken.

Om 10u was ik daar, de mannen waren nog even met iets anders bezig en om 10u30 zijn ze eraan begonnen, eerst even op de bank voor een referentierun ... 205pk en 280Nm, keurig volgens het boekje. Daarna andere software erin (wat duurt dat lang zeg!). Bij de eerste testrun was het koppel direct goed .. 380Nm , het vermogen was wat minder 235pk maar de motor ging aan het pingelen en er waren nog wat afwijkende waarden te bespeuren ... Om een lang verhaal kort te maken zijn we er om 16u30 mee opgehouden met voor zover ik me herinner 385Nm en 235pk. De grafieken ging hij nasturen, ik post ze nog wel als ik ze heb.

Daarna nog wat proefritten gemaakt met de diagnostics op en ronald in de auto om zeker te stellen dat alles in orde was. Om 17u30 was het klaar.

Tijdens het chippen had ronald het vermoeden dat er iets mis was met de hoge druk pomp, ik ga dit morgen eens met de dealer checken (zou een terugroep actie voor geweest zijn maar ik ben niet zeker of de mijne al gewisseld is).

Dus ik om 17u30 terug naar huis via de autobahn ... man man man wat een beest. Op het moment dat de turbo opkomt is er geen houden meer aan en laat ik alles (wat ik ben tegengekomen) achter. Maakt niet uit in welke versnelling, hij gaat als een raket Topsnelheid heb ik niet kunnen testen, ben tot 245km/h geweest maar hoger kon niet wegens drukte en een Z4 die niet wou wijken ... maar er zat nog meer in.

Ik ben zeer tevreden dat ik em heb laten chippen, het is een andere categorie van wagen nu. Maar je moet gas durven geven ...

Enige nadeel is dat het een echte vliegenvanger is, hij hing helemaal vol, wat een rotbeesten

Wie nog zou twijfelen moet maar eens meerijden.

gr
Jakkers
Gebruikersavatar
door Jakkers
#38271
Hoi,

In bijlage de rapportjes voor en na


Afbeelding

Afbeelding

GRTZ
Jan
Gebruikersavatar
door metaal
#38366
@sweeper
Misschien ben ik ook wel een beetje negatief/cynisch, maar zeker teleurgesteld.
Als het mij zou overkomen met jouw verhaal, zou ik, totdat het verholpen is, met een behoorlijk chagrijnige kop rondlopen. Ik vind dit verschrikkelijk. Maar ja, gedoe vergeet ik ook weer snel. En daar gaat het om, in een fijne auto rijden. Moet toch van mening verschillen over het zoveel keer moeten gaan.
Overigens rijdt de auto fijn. Alleen het drukke verkeer in de randstad verziekt dat. Afgelopen vrijdag richting Tiel gereden voor de trouwerij van m’n nichtje en op de terugrit weer lekker kunnen cruizen op de automaat. En op een stukje dat het wat drukker werd, even wat gas erbij en al die druktemakers verdwijnen in je achterspiegel. Heerlijk. Kijk, zo zou ik in de randstand ook wel willen rijden. Kan wel om 12 uur ’s nachts.

@jakkers
je schrijft dat bij de referentierun al 205pk aanwezig was. Ik snap het niet. Was dit na de eerste keer dat er een nieuw programma in de auto zat of was dit de standaard auto. In het laatste geval zou het een 2 liter zijn. In dat geval vind ik je bereikte waarden tegenvallen, omdat ik een 1.8 motor heb met bijna dezelfde waarden. Als ik nogmaals je bericht lees krijg ik het sterke vermoeden dat je een 2 liter hebt gezien de leeftijd van de auto en het koppel, die beduidend hoger ligt.
De vermogens curven lijken heel veel op die van mij. De koppel curve vind ik bij jouw net even netter omdat die wat steiler stijgt. Maar het is heel moeilijk te vergelijken omdat de x- en y- assen in de grafiek anders zijn.

Van de terugroep actie heb ik helemaal niets vernomen.

Dat de motor het meer op prijs stelt om euro98 te verbranden, ben ik met je mee. Het is net alsof het net effe wat soepeler gaat. Maar je zegt het zelf al, als zuinige Nederlander tank ik vaak euro95. Heb al prijzen voorbij zien gaan van 1.32 per liter voor euro95. Dit gaat weer helemaal de verkeerde kant uit.

Arie
Gebruikersavatar
door Jakkers
#38387
Metaal,

Tis inderdaad een 2 liter. Ik ben zeer tevreden, meer hoeft het voor mij niet te zijn ... de voorste bandjes kunnen al dat geweld toch niet meer aan (245/45 R17)

Jakkers
Gebruikersavatar
door BelgieTT
#38398
Hallo Jan ,

Jouw tuning is toch niet zo slecht , zowat idem als die van mij .
Je sprak in je verslag van 235pk en dat jullie dan gestopt zijn , maar ik zie op je rapportwaarden dat je 244pk hebt .
Dat is toch een mooi resultaat , en nog binnen de veilige grensen van de motor .
Veel plezier ermee .
en pas van die zware voet in Belgie :D

Grt
Henri ,
co2 meeting

Het gaat om een audi TT 8n. welke bijna 300.000 km[…]

Peter

Hoi Peter Prachtige auto en ook een mooie kleur st[…]

Marc

Misschien kan ik een vraag stellen aan de TT speci[…]

koeling

Na het starten van de motor loopt de temperatuur ([…]

Cabrio dakslot links

Artikel 8N7871443 Kan iemand mij hieraan helpen?[…]

water onder de voorstoel mat.

hallo audiforum ik heb water onder mijn voorstoe[…]

Els stelt zich voor

Beste forumleden, Sinds 2017 ben ik de eigenaar va[…]

Maikel stelt zich voor

Hoi Maikel, Ondertussen al wat aan de Audi TT kun[…]