Pagina 1 van 1

verbruik MK2

Geplaatst: di okt 27, 2009 23:19
door metaal
Een tijdje terug reed ik van Barendrecht naar Middelburg op en neer. Tijdens deze ritten heb ik het e.e.a. getest. Zo heb ik met euro95 en 98 gereden. Flink gegast, maar ook rustig gereden op de automaat.. oh enne, ik heb een 1.8 tfsi die gechipt is.

Het verschil in verbruik maakt het niet tot heeeel weing uit met euro95 of 98. In het voordeel van 98. Echter heb ik het idee dat ik ook rustiger reed, waarschijnlijk is het verbruik daardoor minder geweest. Het is wel nog steeds zo dat de motor soepeler draait. Het verschil is wel flink minder nadat de motor gechipt is.

Het verschil in flink doorrijden en rustig rijden, maakt heel veel uit in verbruik. Zoveel zelfs dat ik met rustig rijden met een volle tank 3 dagen op en neer kon rijden en bij flink doorrijden dat 2 en half keer kon. Je moet het rustig rijden zo zien als gewoon met he tverkeer meerijden en aan de snelweg snelheid houden en bij flink doorrijden dat je van kluster naar kluster gast. (op snelwegen heb je vaak dat er een klutje auto’s bijeen zijn, dan weer een tijd niets en vervolgens weer een klutje auto’s)

Het gebruik van de airco heb ik niet echt in het verbruik terug gezien, wat ik raar vind.

Wel heb ik een tip; als je rustig rijdt op de snelweg, zal je spoiler niet uitkomen. Althans niet boven de 120. Er is een klein verschil in verbruik te zien aan je boordcomputer als je de spoiler zelf uitzet bij 100-120 km/uur. Nadien heb ik over dit gegeven nagedacht en het laat achteraf verklaren. Bij ingetrokken spoiler, zal de lucht aan de auto willen kleven. Er onstaat op een hoogte van 50 cm, net achter de auto, een wat lagere druk dan elders. Bij gebruik van de spoiler zal de luchtstroom eerder de auto ‘loslaten’. En dat geeft een ietswat economischer verbruik wat je aan de boardcomputer ziet. Dit geeft een duidelijker beeld dan het verschil euro95-98.

Arie

Geplaatst: wo okt 28, 2009 2:44
door denders
Flinke ritjes!
Wat is nu je boordcomputer gemiddelde verbruik?

Airco verbruik is niet veel, vaak een misverstand. Het zou ook niet veel moeten zijn.

Of er ook groepen mensen zijn die hem juist gebruiken twijfel ik aan.
http://startpagina.paginablog.nl/startp ... airco.html
(maar dit terzijde natuurlijk en bedoeld als algemene tip!)

Door dit soort gebruik heb ik hem in mijn vorige auto 11,5 jaar gehad en was hij nog steeds prima, bij bijvullen ging er zo weinig bij aan koelmiddel dat het gratis was :wink:

In de TT staat alles meestal op aircopomp uit. (-eco stand)

Geplaatst: do nov 12, 2009 19:04
door metaal
Dat zal ongeveer 6.7 tot 7.6 liter per 100 km zijn geweest. 1 op 13 tot 1 op 15. Omdat de afstand te ver was en ik niet al te lang in de auto wilde zitten, was het nog zuiniger mogelijk. Als ik constant 90 rij, haal ik met gemak 1 op 20! Het duurt even voordat je dit te zien krijgt, maar het blijft onvoorstelbaar dat het kan.

Arie

Geplaatst: za nov 28, 2009 22:03
door RuuTT
Mij verbaast t ook iedere keer weer hoe zuinig de MK2 kan zijn. Ik heb de 2.0 versie, ook gechiptuned en ik haal op ritten met toch aardig wat stadsverkeer gemiddeld ook makkelijk de 1:13. Daarbij rij ik an sich vrij rustig, maar trek zo af en toe wel even vlot op. (Lees: plankgas de snelweg op en dan de cruisecontrol op 125 voor de rest van t snelwegstuk)

Ik heb van de zomer op vakantie in de bergen flink getest met euro 95/98 en mij valt op dat de auto daadwerkelijk een stuk meer power van euro 98 lijkt te krijgen en ook meetbaar zuiniger rijd bij wat pittiger rijden. Juist in de bergen merk je t effect ook goed omdat de motor toch harder moet werken de berg op.

Grappig was wel dat ik een hele autodagtocht over allerhande passen heb gereden met wat bekenden die zelf in een simpele Golf IV 1.6 reden. Zij heel beschaafd, ik nogal plankgas en dan steeds hier en daar even stoppen en op de anderen wachten enzo. Gemiddelde verbruik over de hele rit van de Golf: 1:14,5 Gemiddelde verbruik TT: 1:14,7! Moet ik wel bij aantekenen dat de Golf op euro 95 reed, maar toch...

Re: verbruik MK2

Geplaatst: za jul 30, 2016 10:19
door Eterna86
Mooie verbruik cijfers! Dus is het slimmer om euro 98 te tanken met de mk2?

Re: verbruik MK2

Geplaatst: za jul 30, 2016 12:35
door RuuTT
Als je een beetje sportief rijd heeft t zeker voordelen

Re: verbruik MK2

Geplaatst: ma aug 29, 2016 23:22
door Ronnie
en als je in Duitsland komt tank eens voor de fun octaan 102... begint de TT van te spinnen zo fijn vind de motor hoger octaan dat verbrand namelijk veel mooier.

Re: verbruik MK2

Geplaatst: zo sep 04, 2016 13:47
door Audi TT MKII Driver
Eterna86 schreef:Mooie verbruik cijfers! Dus is het slimmer om euro 98 te tanken met de mk2?
Is altijd beter als je de mogelijkheid hebt. De motor loopt- en verbrand ook beter, wat weer zorg draagt voor KAT en andere motoronderdelen.