Audi TT Club - Forum

Creëer je eigen voorsprong!
Forumregels: Wil je lid worden? Word dan snel Club Member!
Kijk in de Clublid website voor meer informatie.
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
Gebruikersavatar
door RuuTT
#41687
Ik heb nu een maand of vier mn Audi TT MK2, 3 jr oud ongeveer en sinds aanschaf misschien 10000 km mee gereden. De auto heeft bij aflevering volgens de dealer een longlife beurt gehad. Als ik in het onderhoudsboekje kijk staat er dat de olie om de 60000 vervangen zou moeten worden ongeveer. Toch gaf de auto gister de melding dat t minimumoliepeil bereikt is. Ik heb even met de verkopende dealer gebeld en die beweert dat het normaal is.

Ik kan voor de MK2 niet echt veel gegevens vinden voor wat betreft olieverbruik, kan iemand hier dit bevestigen of ontkennen uit eigen ervaring?
Gebruikersavatar
door Blackboard
#41691
Bij mijn TT 2,0l TFSI (Mk 2) heb ik bij 16000 km een 1/2 liter olie bijgevuld, vond ik erg netjes.
Inmiddels 20.000 km en 5 mnd oud :D .
Gebruikersavatar
door massari
#41695
Heb mijn MK2 nu 10 maanden en 15.000 kilometer mee gereden, inmiddels 1 flesje olie van Castrol erin gegooid na een melding vanuit de boordcomputer!
Gebruikersavatar
door metaal
#43149
RuuTT,

het is geen 60000 km, maar 30000 km of twee jaar. Hetgeen het eerst komt. Ook kan het zijn dat door de rijstijl eerder de olie vervangen dient te worden. Of het vervangen dient te worden, wordt aangegeven door de boordcomputer. Dit kon je lezen in de handleiding.

Wat betreft het verbruik; hou de bekende grenswaarden aan, 1 liter op 1000 km wordt nog steeds gehandhaafd (wellicht achterhaald). Echter vind ik dat buitengewoon veel. Een keer per half jaar wat bijvullen vind ik prima voor een oude auto, maar niet voor een nieuwe. Verbruik zal er altijd (moeten) zijn. Geen verbruik duidt erop dat er ook iets mis is.
Ik kan je nog niet zeggen wat het verbruik is. De auto was spiksplinter nieuw toen ik hem kocht. En bij nieuwe auto's is het verbruik altijd wat hoger.

Arie
door rokky
#43150
Bij mij om de 5000 km 1/2 liter longlife olie
door emanuel
#43464
De longlife olie is erg dun waardoor meer verbruik normaal is. Als het goed is heb je een kannetje meegekregen toen je de auto in ontvangst nam.
door rokky
#43465
nee hoor geen kannetje...
Gebruikersavatar
door metaal
#44162
Rokky, ik vind die ½ liter op 5000 km toch een beetje verdacht. Ik ga er niet vanuit dat je als een bezetene op het gas leunt (rijstijl heeft er wel iets mee te maken). Als je onder de auto kijkt, is alles nog droog? Motor compartnent droog. Geen olie vlek waar de auto geparkeerd geeft gestaan? Ik had ook zo’n olie verbuik, maar dan met een 15 jaar oude auto. Met een auto uit 2007 mag dat echt nog niet. De dealer zal waarschijnlijk zo reageren: niet verontrustend, met het hoofd schuddend dat die het ook niet weet, kan nog wel. Van dit soort vage bewoordingen. Als ik jou was zou ik het onderzoeken en zeker bijhouden.

Arie
door rokky
#44168
Arie,

Ik heb de TT niet om er met een slakke gang mee te rijden dan had ik wel een brommobiel gekocht...... :D
Het stof wordt regelmatig de toerenteller uitgeblazen.

Auto lekt niet kan ook niet na nog geen 30.000 km
Verbruik is normaal met longlife olie, ik maak me geen zorgen.

Wat ben je negatief over de dealer?
Laatst gewijzigd door rokky op vr nov 06, 2009 18:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
door BelgieTT
#44173
Hoi ,
Mijn auto heeft nu +/- 42000km en nog geen lekkage , maar ik heb ook dat olie verbruik .
Wat vrij normaal is , ik doe mijn onderhoud zelf elke 15000km met castrol edge 0w 30 ( deze blijft heel lopend, ook bij heel lage temperaturen ) + oliefilter .
Telkens zo tussen de 10000km en 15000km , moet ik er olie bijdoen . Dus ik haal nooit de 15000km zonder er olie te moeten bij doen .
Maar zoals jullie al zeiden hangt dat van de rijstijl af .
En bij elk onderhoud reinig ik m'n K&N luchtfilter ook nog , en dat verschil merk je toch na iedere beurt .

mvg
Henri ,
Gebruikersavatar
door denders
#44176
Ik vind dat verbruik niet verontrustend hoor, er wordt mee gereden en een beetje olie zal een motor toch verbruiken!
Dit is gewoon heel netjes.

Ik heb nog te weinig ervaring met deze auto..sinds 19 Juni en bijna 10.000 km gereden maar bijvullen is nog niet nodig geweest.
Ondanks hij door Audi netjes nieuw afgevuld was met dat Long life Shell spul. (SAE type moet ik op het stickertje kijken..)
Op de teller staat nu zo 46000+ km
Volgens mij zijn deze motoren redelijk spaarzaam met olie door wellicht toleranties en goede materialen.
door rokky
#44177
de 1.8T gebruikt idd bijna geen olie.
Gebruikersavatar
door mawe
#44180
rokky schreef: Verbruik is normaal met longlife olie, ik maak me geen zorgen.
Hmm, niet echt nodig ook niet denk ik om je der zorgen over te maken.
Aan de andere kant vraag ik me wel af wat het nut nu nog is van die longlife olie. Normaal zou je daar 30.000 km mogen mee doen, maar zoals je zegt met met 1/2 liter verbruik op 5000 km, dan heb je bij 30.000 al bijna alles vervangen (nuja, toch 3 liter van de 4 en een beetje).
Gebruikersavatar
door screamer
#44182
1/2 liter op de 5000 km is toch wel wat aan de hoge kant voor een vrij nieuwe auto. Voor mij zou dat als nog maar 1 keer in het jaar bijvullen betekenen met ca. 8000 km/jaar, met me TT dan. :)

Maar ik rijd met een 1.8T en die verbruiken inderdaad vrij weinig.


Guy
co2 meeting

Het gaat om een audi TT 8n. welke bijna 300.000 km[…]

Peter

Hoi Peter Prachtige auto en ook een mooie kleur st[…]

Marc

Misschien kan ik een vraag stellen aan de TT speci[…]

koeling

Na het starten van de motor loopt de temperatuur ([…]

Cabrio dakslot links

Artikel 8N7871443 Kan iemand mij hieraan helpen?[…]

water onder de voorstoel mat.

hallo audiforum ik heb water onder mijn voorstoe[…]

Els stelt zich voor

Beste forumleden, Sinds 2017 ben ik de eigenaar va[…]

Maikel stelt zich voor

Hoi Maikel, Ondertussen al wat aan de Audi TT kun[…]