- za dec 27, 2014 16:50
#83028
Het achterlicht moet er compleet uit:
In de kofferbak direct rechts naast het achterlicht zit een ronde uitsparing in de bekleding. Dit moet met een schroevendraaier worden opengewipt.
Daarachter zit een soort zwarte inbusschroef. Het zwarte handvat van de schroevendraaier die bij het boordgereedschap zit past hierop. Schroef eruit draaien.
Vervolgens het achterlicht aan de de kofferbakzijde voorzichtig en langzaam iets naar voren trekken ca. 1-2 cm.
Vervolgens de hele unit naar links (linkerachterlicht) of naar rechts (rechterachterlicht) bewegen.
Voorzichting dus. De linkerlamp zit aan de linkerkantbuitenkant vast met twee kogeltjes op staafjes op de lampunit die in 2 kunstofhoudertjes in de carrosserie zijn geschoven van buitenaf naar binnen. Rechterlamp idem maar dan omgekeerd.
Als de lamp eruit is kun je de stekker eraf trekken en aan de achterkant de fittingplaat met kruisschroeven eruit draaien en alle lampjes verwisselen.
Montage is echter lastig heb ik ervaren.
Je moet nl. de 2 kogelvormige uitstulpingen op de unit weer in de 2 kunstofhouders aan de buitenkant van de carrosserieuitsparingen zien te krijgen. En dit moet voorzichtig gebeuren want de 2 uitsparingen zijn van kunstof en als deze zijn beschadigd houden de twee kogeltjes niet meer en kun je 2 nieuwe uitsparinen laten monteren, en dat is wel een klus want dan moet het binnenspatbord wellicht eruit.
Bij mij ging dat heel moeilijk. Ik werd er na een half uur proberen een beetje moedeloos van.
De unit in zijn geheel in de uitsparing drukken tot op een paar cm. en deze tegelijk van buiten naar binnen drukken zodat de kogeltjes zijdelings in de 2 uitsparingen glijden. En vervolgens pas de binnenzijde van de unit naar achteren drukken totdat deze geheel gelijk ligt met de karosserie.
Succes.