Audi TT Club - Forum

Forumregels: Wil je lid worden? Word dan snel Donateur of Club Member!
Kijk in de webshop voor meer informatie.
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
door Def_B
#86989
Het was gewoon maar het feit dat ik geen problemen wil met een afwijkende kmteller en al de shit die er zou bij komen dat het niet goed zou zijn voor het vermogen.

Ik denk , Ronnie , dat je best gelijk zal hebben, ik heb geluisterd naar die man die de velgen aan mij heeft verkocht en daarbij de bandencentrale zei dat het dezelfde maat zou zijn.

Dus heb ik beide klokken horen luiden, daarom dat ik ook geluisterd heb.

Ik heb het voorgelegd dat het een 235/35/19 bij mijn weten was die er zou moeten opkomen maar dat werd mij dus afgeraden door beiden, ik zou niet meer door de keuring komen enz..

Ik heb mijn originele wielen nog thuis liggen dus die kunnen er nog steeds onder.

Maar goed!

Conclusie; Ronnie , ik geef je gelijk !!!
door Def_B
#86991
Et waarde van de velgen is 42 of 43, weet het niet direct van buiten maar het is een van de twee.

Ik moet er wel bijzeggen dat het aanloopt daar waar de achterbumper aan de carrosserie ( wielkast) is bevestigd en alleen als ik een verkeersdrempel neem, maar dan nog zou het niet mogen gebeuren.
Gebruikersavatar
door Ronnie
#86995
Bij mij hoeven ze zo'n geintje niet te flikken, want ga terug en ze kunnen de banden retour nemen. Dan krijgen ze wel de kans uiteraard om de juiste erom te monteren. Dan hadden ze t maar in 1x goed moeten doen. Tenzij ik zelf eigenwijs zou zijn dat ik er op stond dat ze dat zouden monteren. Maja heb zelf veel duurdere fouten gemaakt met o.a. toentertijd peperdure 20" banden al toen ik jonger was daar leer je aardig snel van.

2003-2012 A3, steekmaat.nl adviseert de bandenmaten, TT MK2 2007- staan geen adviesmaten bij maar A3 is exact t zelfde onderstel en platform, ziet er uiteraard alleen wel een stuk anders uit.
Schermafbeelding 2016-09-01 om 09.23.41.png
Schermafbeelding 2016-09-01 om 09.24.40.png
Wijk met de wangen maat af... dan komen er in de hoogte en wat op de wangen qua breedte weer milimeters bij, even uitgaan van de voorgeschreven 235-35R19 als je naar een 235-40R19 gaat krijg je meer hoogte, wat zich ook uit in iets breder gaan staan, dus eerder aanlopen in de wielkasten!

Spijt me om te zeggen maar je teller wijkt nu dus al af, hoeft niet veel te zijn maar je omtrek is groter dan die hoort te zijn.

We gaan op een ET50 naaf ET50 velgen monteren (Golf 7 R Pretoria velgen van Borbet OEM VW 8J!!!) 235-35R19 zit daar af fabriek omheen en een Golf 7 R is laag en 4Motion, pak die velg en hang die onder een A3, gek geen problemen. Pak vervolgen een ET45 velg van 8,5J (0,5J = 1,27cm bredere velg) die dus 5 mm naar buiten toe gaat staan t.o.v. de ET50 velg plus dat die 0,5J breder is en met 235-35R19 eromheen loopt die al aan. Trucje, ophangpunten achter waar de bumper met zo'n platte schroefkop vast zit bijwerken dat die niet meer aanloopt. Als je ET42 rijdt op 8,5J vermoed ik dan pakt die sowieso 1 van de punten achter, met een hogere wang kom je eerder bij je rondingen in de kuipen en die wang veert iets meer in met druk dus gaat die ook ietsje meer naar buiten toe in bochten en met inveren dus raakt die...

Velgen die geen ET50 hebben of het ET45 ET42 ET40 en vaak al 8,5J i.p.v. 8J dan zorg maar dat je gewoon 225-35R19 monteert dan raak je helemaal niks. Je ziet ook genoeg TT's met 245 en 255 van de 2de generatie, oogt mooier en dikker... geeft weer bescerming met stoepranden als er wat bredere wielen dan standaard onder gegaan zijn. Maar met vochting/nat weer krijg je dan weer een remweg waar je u tegen zegt die wordt flink langer en aanlopen met die bredere sloffen moet je dan maar voor lief nemen, op den duur kan gewoon een band er af klappen met aanlopen keer op keer. Bij A3 TT is het eigenlijk wel grappig dat het achter al begint, normaal kunnen auto's achter net iets meer kwijt dan voor, maar Golf 7 heeft dat bijv. ook -> achter begint die aan te lopen i.p.v. voor.

De auto's die naar meetings rijden, daar zie je heel vaak getrokken banden onder gemonteerd zitten, dan kunnen ze flink verder omlaag dan op de voorgeschreven standaard maten buiten het feit dat ze graag de velgranden uit willen laten steken, die lopen weer sneller t risico dat als ze te hard gaan rijden de banden ook eronder uit kunnen scheuren of klappen. Die auto's liggen vaak zo laag dat ze rustig moeten rijden anders is het echt wie mooi wil zijn moet pijn lijden. Dan zie je de doorgeslagen hobbyisten op lucht gaan rijden met een systeem wat de auto op de grond legt als ze gaan parkeren/meeten en op t moment dat ze gaan rijden de hoogte automatisch ingesteld kan worden dat ze geen problemen hebben onderweg. gezellig compressors achterin en je hoort zo'n systeem haar werk doen, mij niet gezien dan rij ik wel wat hoger rond.

Er had om t correct te doen dus echt 235-35R19 om gemoeten anders wordt de omtrek groter en de band dus hoger en gaat die nog eerder aanlopen, je hebt ET42 die wijkt al 8mm naar buiten af en als je pech hebt geen 8J maar een 8,5J velg wat ook nog een goeie 6mm extra naar buiten komt boven op die 8mm van de ET42 velg, 14mm is toch 1,4cm. Het is echt rekenen geblazen om te bepalen waar je zelf blijft.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
door Def_B
#87003
Ik heb het in handen gegeven van die velgen verkoper en die komt ook af met berekeningen om u tegen te zeggen.

Wat de breedte, et waarde, inchmaat betreft van velgen kan ik nog mee maar van de bandenmaten heb ik geen kaas gegeten.Zeker niet als het gaat om verschil in de bandenmaten

Ik heb het meerdere malen gezegd dat ik de 235/35r19 opteerde maar dat raadde hij me dus af om dat audi die niet voorschreef

Wat het aanlopen betreft zal ik daar waar de bumpers samenkomen misschien een aanpassing maken .

Ik ben niet direct van plan om nu van banden te wisselen als ik weer volle pot moet betalen, en hem van zijn ongelijk te bewijzen zal ook moeilijk zijn daar hij zal afkomen dat audi dit voorschrijft.

Ik ga hem nog 1 mail schrijven met de info die ik nu weet en met de vraag of ik ze kan inwisselen maar ik moet er niet al te veel op hopen, vrees ik
door Def_B
#87005
Link werkt,

de steekwijzer laat niet zien hoeveel er op een audi tt mk2 van 2010 moet, wel op een a3

Dus zwart op wit heb ik het niet van de 235/35r19.

Grts
Gebruikersavatar
door Ronnie
#87006
Schermafbeelding 2016-09-03 om 09.22.37.png
lijkt mij amerikaans, liggen de TT's daar hoger? qua afvering, want daar heb je slechtere wegen dan hier... zal wel ergens een verschil zitten want Audi schrijft in de EU heel andere maten voor.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
door Ronnie
#87009
8,5J = 215,9 mm moet je plus 1cm doen max plus 3cm, mits de wielkast het qua ruimte toelaat.

19" = 35 wanghoogte voor de personenwagens en sportwagens van de VASS, weet iedereen (automotive mensen) die met audi vw seat skoda te maken krijgt met aftermarket velgen.

Jij rijdt als ik t goed gok met 19" 8,5J ET42, hoort 235-35-19 op maar als je ET zoveel lager wordt en t.o.v. origineel die 8J monteren komt het volgende er ook nog eens bij kijken.

ET 42 staat 8mm meer naar buiten t.o.v. de naaf ET50 maat.
0,5J = 0,5 inch = 12,7mm (moet je delen door 2)

8 + 6,35 = 14,35mm

235 zou normaal passen volgens steekmaat.nl dan trekken we -14,35 eraf = 220,65

om zeker niet aan te lopen zit 225 het dichtst bij, wang dient dan 35 te blijven,

Met die 225-35-19 zou je dus dat ophangpunt ook kunnen raken als je met de velgen met een lagere ET naar buiten toe komt. al heb je een cm extra speling t.o.v. de 235 band. Quattro's kunnen vaak wat bredere sloffen kwijt, ander onderstel t.o.v. de FWD modellen.
door Def_B
#87048
Nogmaals staat er geen maten bij die 235/35/19 zijn.
Audi schrijft wel 255/35/19 voor .

Is er veel verschil in 255/35/19 en 235/35/19

Dus eigenlijk is het niet bewezen dat 235/35/19 een band is die audi voorschrijft

Dit is een link die in Belgie bepaalt of je de juiste bandenmaat gebruikt voor de keuring. Wel raar als je van 245/40/18 naar 235/35/19 gaat dat ze het wel toelaten maar als je van 255/35/19 naar 235/35/19 dan laten ze het niet toe.

http://www.goca.be/nl/banden .

Grts
Gebruikersavatar
door Ronnie
#87059
Het rekenen is vrij simpel voor de bandbreedte:

De J waarde wordt gemeten TUSSEN de velgranden!!! die komen er dus ook nog qua dikte extra bij zo bepaal je het loopvlak van een band dat is de band breedte maat.

1J = 1inch = 25.4mm
8J = 203.2mm plus 20mm i.v.m. randen = 225.2 = 225mm afgerond bandbreedte
8.5J = 215.9mm plus 20mm i.v.m. randen = 235.9mm kan een 235 of indien je een flinke grote auto A4 A5 A6 A7 hebt een 245 band en ooit zelfs een 255 op als je bijv. een Q5 rijdt (want die heb ik met 20 inch op 255 breedte op 8,5J OEM audi S-line velgen).
9J = 228.6mm plus 20mm i.v.m. randen = 248.6 = 255 breedte band

Tuurlijk zie je mensen met smallere banden rijden met die maten dan worden het getrokken banden genoemd komt de rand meet in het oog en dus naar buiten toe. Doen ze vaak bij auto's met schroefsets en airride.

Wang hoogte voor de Audi TT A3 Golf om de omtrek zo goed als mogelijk te houden i.v.m. kilometerteller, omtrek is wel weer een percentage van de wang, maar je moet ook op de ruimte letten in de wielkuipen.
16" = 50
17" = 45
18" = 40
19" = 35
20" = 30
21" = 25

Met je originele wielen naar de keuring zou ik zeggen en bij verkoop of inruilen juist die er weer onder dan levert de TT in originele staat weer het meeste op.
Maar hoop dat je dit qua rekenen kunt volgen, ze mogen niet uitgaan van iets wat Audi voorschrijft op 8J velgen. En je ET waarde is nog wat lager ook, dan moeten ze gewoonweg gaan rekenen.
Gebruikersavatar
door patje007
#89557
Beavers schreef:Heeft iemand een afbeelding van de aanpassing van het bevestigingspunt, bumper/Achterscherm?

Dat is gewoon een knobbel (tussen bumper en achterscherm) bovenaan , je kan 'em perfect voelen , bij mij is 'em zo ver mogelijk weggeslepen maar toch raakt m'n achtervelg nog steeds (8,5 breed met ET40 en 235 band)
co2 meeting

Het gaat om een audi TT 8n. welke bijna 300.000 km[…]

Peter

Hoi Peter Prachtige auto en ook een mooie kleur st[…]

Marc

Misschien kan ik een vraag stellen aan de TT speci[…]

koeling

Na het starten van de motor loopt de temperatuur ([…]

Cabrio dakslot links

Artikel 8N7871443 Kan iemand mij hieraan helpen?[…]

water onder de voorstoel mat.

hallo audiforum ik heb water onder mijn voorstoe[…]

Els stelt zich voor

Beste forumleden, Sinds 2017 ben ik de eigenaar va[…]

Maikel stelt zich voor

Hoi Maikel, Ondertussen al wat aan de Audi TT kun[…]