Audi TT Club - Forum

Plaats hier alles over velgen m.b.t. het eerste model Audi TT
Forumregels: Wil je lid worden? Word dan snel Donateur of Club Member!
Kijk in de webshop voor meer informatie.
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
door iwie
#84893
Hallo,
Ik heb een TT uit 1999.

nu is de auto afgekeurd omdat de banden te breed zijn en in uiterste stuurstand aan zouden lopen.

nu wil ik voor de keuring er juiste banden met velgen op zetten maar ik vraag me af of dat past.

is het normaal dat de remschijf voor breder is als de schijf van achter, want anders koop in zo een setje en dan past het alsnog niet.

Graag jullie feedback
Gebruikersavatar
door peter1981
#84894
De remschijven achter zijn bij een FWD kleiner en dunner ja
bij een Quattro alleen kleiner
Dat de wielen aanlopen hoeft niet aan een te brede band te liggen maar kan ook zijn dat de wielen gewoon te ver naar binnen komen
wellicht handig om even banden maat en et waarde van je velgen te posten
misschien met een dunne spacer is het op te lossen

Misschien is er iemand uit je omgeving die even een set winterwielen ofzo heeft om door de keuring te komen
Eigenlijk past alles van een golf 4 en audi A3 8L ook z`n beetje
door iwie
#84896
Hoi Peter,

Bedankt, ik heb zelf een golf 5 maar dat paste indd niet, lijkt dat de remschijf te breed was waardoor het niet wilde.

bandmaat moet ik zo even op de band kijken, en wat is et?

sorry maar ik ben een leek.
Gebruikersavatar
door peter1981
#84898
Steekmaat van de golf is 5x112 en van de TT 5x100 dus vandaar dat het niet past
ET waarde is standaard geloof ik ET35
De ET waarde bepaald hoever een wiel naar binnen of buiten valt.

Bijvoorbeeld een ET 55 valt 2cm verder naar binnen dan een ET35 en dus een ET15 weer 2 cm verder naar buiten dan een ET35 wiel
Als je bijvoorbeeld dus een wiel hebt wat ver naar binnenvalt zou je paar spoorverbreders erop kunnen zetten en dan komt de boel dus verder naar buiten
ET waardes staan normaal gesproken op of in de velg
door iwie
#84901
band maat die er nu op zit is 245-40-r 18 de ET maat kan ik zo niet vinden? het is een Dezent velg

maar met een verbreder komt de velg toch verder naar buiten, alleen de vraag is welke dikte verbreder heb ik nodig om te zorgen dat het wiel in uiterste stuurstand niet aanloopt ( voor de keuring)
Gebruikersavatar
door peter1981
#84904
245/40/18 is niet echt overdreven

Maar om zinnig antwoord te geven wat voor een spoorverbreders je nodig hebt zullen we op z`n minst de ET waarde nodig hebben
die moet ergens op de velg staan
binnen kant buitenkant een spaak whatever maar het moet erop staan als het goed is

Je mag mijn winterwielen wel lenen maar Utrecht/Heerlen is wat ver :mrgreen:
Gebruikersavatar
door Ronnie
#84907
als je maar adapters monteert, die schijven kunnen loslopen. Adapters gaan met 5 bouten aan de auto en op de adapters monteer je weer de velgbouten.
door iwie
#84908
bedankt voor jullie reactie,

ik snap wat je bedoeld met adapters, maar het zou alleen voor de keuring zijn daarna haal ik zet er toch gelijk weer van af
dan zou een schijf toch even goed genoeg zijn.
door iwie
#84914
Peter,

het is ET 35, heb de band er toch maar even afgehaald.

k zat te denken om ze 1 cm breder te maken, dan komt hij vrij in uiterste stuurstand, verder is het maar een tijdelijk iets, omdat ik ze na de keuring er gelijk weer af haal.
Gebruikersavatar
door Ronnie
#84918
ET35 is niet standaard, dat is de ET van replica en aftermarket velgen. Meeste zijn ET 28 - ET 32 OEM Audi dus met ene bredere band kan die 3mm verschil net genoeg zijn... ik heb dat nu met de 19" onder de Caddy duikt net op de wangen van de velgen met de wielkasten. Maar die ligt extreem laag voor en is eigenlijk een mm of 4 naar buiten gekomen en bredere banden... maar omrollen van de wielkasten is dan de optie en dat moet nog gebeuren.
co2 meeting

Het gaat om een audi TT 8n. welke bijna 300.000 km[…]

Peter

Hoi Peter Prachtige auto en ook een mooie kleur st[…]

Marc

Misschien kan ik een vraag stellen aan de TT speci[…]

koeling

Na het starten van de motor loopt de temperatuur ([…]

Cabrio dakslot links

Artikel 8N7871443 Kan iemand mij hieraan helpen?[…]

water onder de voorstoel mat.

hallo audiforum ik heb water onder mijn voorstoe[…]

Els stelt zich voor

Beste forumleden, Sinds 2017 ben ik de eigenaar va[…]

Maikel stelt zich voor

Hoi Maikel, Ondertussen al wat aan de Audi TT kun[…]