Audi TT Club - Forum

  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
door Stijn
#53565
Ik kocht onlangs een afwasborstel met de bedoeling deze te gebruiken om de velgen mee schoon te maken. Ik kan zeggen, dat werkt uitstekend: het werkt vrij snel en je komt ook op de wat moeilijker bereikbare plekken. Iemand hier ook ervaring mee?
Iets wat ik mij daarbij afvroeg is of het misschien mogelijk is dat er door de afwasborstel voor het oog onzichtbare krassen ontstaan die het vuil juist beter vasthouden en het schoonmaken dus wat vaker moet gebeuren?
Een bijkomend gevaar is dat ik wat leidinkjes zag lopen bij ik meen de voorwielen en die er nogal fragiel uitzien. Ik zal wel een manier vinden om ook dat te verprutsen, maar als het zover is, dan bericht ik wel weer.
Gebruikersavatar
door Happy Socks
#53567
Een afwasborstel is inderdaad wat aan de harde kant om je velgen mee te doen. Beter is het wellicht om een specifieke velgenborstel aan te schaffen. Deze hebben het voordeel dat ze vaak wat langer zijn, zodat je ook wat makkelijker bij de binnenrand kan komen. Wat ook goed helpt is de schone velg in een velgenwax te zetten. Deze helpt misschien niet zozeer tegen de vervuiling, want dat houd je toch wel, maar het vuil hecht zich minder vast aan de velg, wat het schoonmaken ervan weer enorm vergemakkelijkt :wink:


Ook het gebruik van klei is ideaal om hardnekkige remstof en teerspatten te verwijderen, zonder dat het krast :idea:

Groeten
Joop
Gebruikersavatar
door Ronnie
#53577
Gewoon niet poetsen dan krast t niet :D maja de vorige eigenaar vornd RS6 velgen mooier en heeft de originele 17 inch als winterwielen gebruikt die zien dr uit zeg, zaterdag maar eens ff wisselen end e winterbanden dr af laten drukken en eens opnieuw op laten maken dan zijn die iig weer netjes en dan zomerschoeisel dr om en in de winter cross ik wel op de welbekende 17 inch TT velgen rond met de winterbanden dr om. Schoonhouden doe ik puur met de washand van een bekend poetsmerk lekker zacht en uitwasbaar... geen gekras ermee gehad op alle velgensets die onder mn auto's gehangen hebben en wisselde nogal regelmatig.
Gebruikersavatar
door Happy Socks
#53654
We maken er gewoonweg een nieuwe kleur van: Bremsstaubgrau :D
Gebruikersavatar
door goTTzilla
#53668
of gewoon net als mij je wielen zwart spuiten daar zie je ook niks op :D
Gebruikersavatar
door denders
#53674
goTTzilla schreef:of gewoon net als mij je wielen zwart spuiten daar zie je ook niks op :D
Totdat je ze beet moet pakken :wink: :D

Gewoon lekker sopje af en toe toch..(mijne zijn ook goor maar volg.week gaat het gebeuren beetje aktie met de Audi!)
Gebruikersavatar
door Happy Socks
#53676
Haha, wel makkelijker om dan een dader aan te wijzen als ze gejat worden :D
Gebruikersavatar
door foggster
#53681
Ik poets mijn velgen altijd met Dusty ( van de WIBRA ), even laten intrekken en dan met de spons afvegen en afspuiten.

De hardnekkige teer of remvloeistof plekken met remreiniger en een oud t-shirt.
Gebruikersavatar
door denders
#53703
remmenreiniger is een agressief goedje, dus gebruik handschoenen en gebruik voor je velgen erna een goed sopje.

Sommige detailers of schadeherstellers hebben goedjes staan waarmee je denkt nieuwe velgen te hebben na een dipje daarvan.
Hele leuke opschriften op die kannetjes enz. en ook een slechte werkverschaffing voor de velgen spuiters :twisted:

Heb ook wel eens gehoord dat een vaatwasser ideaal is voor vieze velgen als de banden eraf zijn!! (ik neem aan zonder spoelzout!!)
Zal dat met mn nieuwe Siemens maar niet doen haha
Laatst gewijzigd door denders op zo mei 30, 2010 11:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
door Vincentos
#53705
Voor je velgen is het makkelijkste om een goede velgenreiniger te kopen. Als je gepolijste velgen hebt is het beter om ze gewoon schoon te houden met autoshampoo.

Afhankelijk van de staat en vervuiling van de velgen kun je bijvoorbeeld deze velgenreiniger nemen. Het lijkt heel erg duur maar het is de bedoeling dat je deze ook nog eens verdund als de velgen niet jarenlang aangekoekt vuil hebben. Zelf houd ik vier auto's bij dus op de langere termijn is het veel goedkoper. Je kunt uiteraard ook een goedkopere nemen die niet te verdunnen is.

Zelf vind ik het mooi om ook de binnenkant van de velgen goed schoon te houden. Daarom gebruik ik om de binnenkant te doen deze borstel. Werkt gewoon heel gemakkelijk zodat je er zo weinig mogelijk werk aan hebt.

Als je je velgen daarna gewoon 1x per 2 weken wast heb je ook veel minder velgenreinger nodig en dan volstaat een simpel sopje :). Dus als je velgen jarenlang aangekoekt vuil hebben, even de wat velgenreiniger opspuiten, 20 sec laten weken. Sopje erover en voila! Als het noig niet helemaal weg is, gewoon nog een keer.

En nee ik heb geen aandelen bij carclean :D Ik wil gewoon met goede spullen werken voor een snel resultaat. :D
Gebruikersavatar
door denders
#53709
Vincent, jij moet gewoon een zaakje openen met jouw expertise in cleaning volgens mij :wink:

Lijkt me een prima goedje en ik vind het niet eens zo prijzig voor 19 liter of iets minder als je ook onverdund moet gebruiken.
Die borstel zou ik lekker aanschaffen bij een zaak als de Action in Spijkenisse, daar liggen ze voor nog geen €2,50 dacht ik, met goed handvat!
De poetsmiddelen uiteraard niet!

Grt, Dennis
Laatst gewijzigd door denders op do jun 03, 2010 0:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
door Vincentos
#53907
Haha dat valt wel mee hoor. Het is opzich wel een hobby om hem weer helemaal te laten blinken aan alle kanten. Wel altijd aardig wat werk! Vandaar dat ik het normaal gesproken alleen voor vrienden en familie doe :)

Die velgenreiniger van meguairs werkt echt heel erg goed.

Voor die borstel moet je wel uitkijken dat het geen harde borstel is waar je krassen mee maakt in je velgen. Zou zonde zijn!

Gr
Vincent
Gebruikersavatar
door denders
#53913
Die borstel die dan bij de Action lag, was taps van vorm in verschillende kleuren en niet hard.
Een soort ragebol maar dan in vorm met handvat, volgende keer als ik er ben neem ik hem direkt mee voor die net 2,50 :wink:
Normaal heb ik genoeg aan een warm sopje en een goede spons en water na!

Sta soms ook wel eens te zweten hoor aan de auto maar ja, dan rij je erin en dan zelfs zie je dat 'ie glimt :wink: !!
Gebruikersavatar
door Ronnie
#54727
gewoon niet poetsen... dan worden ze vanzelf 'mat remstof grijs' staat best mooi onder een zwarte wagen ;)
co2 meeting

Het gaat om een audi TT 8n. welke bijna 300.000 km[…]

Peter

Hoi Peter Prachtige auto en ook een mooie kleur st[…]

Marc

Misschien kan ik een vraag stellen aan de TT speci[…]

koeling

Na het starten van de motor loopt de temperatuur ([…]

Cabrio dakslot links

Artikel 8N7871443 Kan iemand mij hieraan helpen?[…]

water onder de voorstoel mat.

hallo audiforum ik heb water onder mijn voorstoe[…]

Els stelt zich voor

Beste forumleden, Sinds 2017 ben ik de eigenaar va[…]

Maikel stelt zich voor

Hoi Maikel, Ondertussen al wat aan de Audi TT kun[…]