Misschien heb je hier wat aan!
Multitronic = CVT of Continu Variabele Transmissie (heb een tijdje in een A4 Avant 1.8T Multitronic gereden, het leek net een naaimachine, hoop toeren, veel lawaai en weinig aktie). 7 trappen worden elektronisch door de bak ingesteld en daar kun je uit kiezen, mocht je toch zelf in de benzine willen roeren. Kan slecht tegen veel koppel, vandaar dat chiptunen bij diesels met Multtitronic wordt afgeraden.
Tiptronic = volautomatisch 6-traps versnellingsbak met als extra een handmatige bedienning voor de sportievelingen onder ons. Meer comfort (natuurlijk ook afhankelijk of een benzine- of een dieselmotor wordt bediend) t.o.v. multitronic, eigenlijk de 'echte' automatische versnellingsbak voor het echte werk. Wordt standaard geleverd bij Quattro (behalve TT en S-modellen), kan veel beter tegen veel koppel en komt daardoor veel beter tot zijn recht bij dieselmotoren.
S-tronic = de DSG-bak van Audi dus Doppel Schalk Getriebe of Double Shift Gear. Volautomatische 6-traps versnellingsbak voorzien van een dubbele koppelingsplaat die, net als de Tiptronic, desgewenst, ook handbediend kan worden. Echter is deze veel sneller dan de Tiptronic dus DE versnellingsbak voor de sportieve schakkelfreak die supersnel op en af wil schakkelen. Kan veel koppel makkelijk aan. Standaard op de TT 3.2 V6 Quattro (bij de MkI heette 'ie nog DSG, bij de MkII dus S-tronic), geniet de voorkeur bij een sportieve auto (TT, S5, S3, enz.)
Kortom, wil je een automaat en wat voor één, dat doet er niet toe, neem dan een Multitronic. Wil je comfort, of Quattro met automaat, dan kom je automatisch bij de Tiptronic terecht (maar let op! Audi + Quattro + Tiptronic = duur). En wil je een scheurijzer met automaat, dan komt de S-tronic om de hoek kijken (standaard op sommige modellen).
Mijn advies (ben zelf Audi verkoop adviseur) is: Proefrijden is weten!
Succes
Adrian