Audi TT Club - Forum

Stay Tuned!
Forumregels: Wil je lid worden? Word dan snel Club Member!
Kijk in de Clublid website voor meer informatie.
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
door emanuel
#20691
Je kan er volgens de uitleg 1 tot 3 Psi (0,07 tot 0,2 Bar max) mee winnen in de aanloop van de boost. Dat is nogal een breed gebied wat ze opgeven. Als je dus pech hebt merk je er helemaal niets van. In een gechipte auto lijkt het me al helemaal onzin, die heeft van zichzelf al een aangepaste boost. Waarom zou je de N75 uberhaupt vervangen als deze nog goed is?
Gebruikersavatar
door massari
#20764
Ik heb het vermoeden dat mijn huidige N75 vervangen moet worden omdat ik het gevoel heb dat mijn wagen pas echt los gaat boven de 5500 tpm. Hij heeft tot hier een normale vermogensopbouw en boven dit toerental voel je hem alsnog verder klimmen. LMM is reeds vervangen en er zit een nieuwe DV op. En aangezien de dollar gunstig is t.o.v. de euro leek het me een mooi alternatief om zo'n "race" N75 te kopen.
Gebruikersavatar
door knotski
#22038
Na und? Heb je dat ding besteld en gemonteerd?
Ik ben wel benieuwd naar de resultaten...
gr
Gerard
Gebruikersavatar
door massari
#22052
Nee heb het even laten liggen omdat ik op dit forum nog geen bruikbare reacties heb gelezen met bijvoorbeeld de melding dat het wel degelijk zin heeft om zo'n race N75 te kopen. Maar wellicht doe ik het toch nog. Interesse? Misschien kunnen we een group-buy actie doen.............
Gebruikersavatar
door massari
#22232
Iemand een idee waar je een dergelijke N75 (race) valve kan kopen hier in NL? Ik heb alleen maar buitenlandse verkooppunten gezien.
door allewijn
#23027
Ikzelf heb mij ook verdiept in het N75 verhaal.
Ik had nml. ná het chippen bij JD-engineering (en dan bedoel ik nadat ik hem dus helemaal soepel en goed had gekregen door bobines/bougies te vervangen), nog een píepkleine aarzeling in het toerengebied zodra de turbo zeg maar net opspoelt, dit is dan enkel als je zeg 60% gas geeft, bij heel weinig gas, of vól gas is er niets merkbaar en spuit hij er vol vandoor.

Ik heb vandaag JD gebeld welke me vertelde dat dit bij alle flink gechiptunede 1.8t blokken zo is (K03 erger dan K04 ivm grote en snelheid opspoelen). Dit heeft met het regelapparaat te maken, welke bij zeg 60% gas net iets teveel boost opgeeft, waardoor onze piepkleine K03 turbo direct spoelt, maar dan regelt het regelapparaat hem ietsje terug, omdat de gasstand maar 60% is. Je krijgt dan een dipje een fractie van een seconde/milisecondes, wat je voelt als een soort van even héél snel en dan weer ietsje terug en dan, als je gewoon doorgast, dat hij gewoon weer vlot doorgaat.
Dit hoort dus gewoon zo en geeft verder niets.
Is niet echt weg te regelen zegt JD, tenzij je hem tammer afstelt, maar dan mis je PK's & NM's.

Wil je mijn uitgebreide, duidelijke omschrijving lezen, klik op spoil:
[spoil]Nou ik heb zojuist JD opgebeld, waarna ik een goede uitleg heb gekregen welke mij érg gerust heeft gesteld!

Het héél eventjes inhouden/stottertje was namelijk niet altijd waarneembaar, ook niet super storend, maar baarde mij gewoon zorgen.
Bij vól gas heb ik er nml nooit last van en duwd hij gewoon prachtig door.
Echter bij een bepaalde gasstand, misschien zo'n 60%, voelde je dat hij zeg maar even iets wat 'te' hard duwde, waarna dat gelijk weer terug geregeld werd en hij dus wat terugviel, alvorens weer lekker door te duwen tot zoveel toeren als je wil. (dit hele inhouden verhalen is een fractie van een kleine seconde hoor)
En bij heel weinig gas, dus rustig stadsrijden, waarbij je elke versnelling heel rustig gas geeft en van zeg 2000rpm tot 3000rpm en dan gewoon weer rustig naar volgende verzet schakeld (het zuinige rijden), was het ook niet waarneembaar.

Ik zal proberen te herhalen wat mij uitgelegd werd (vergeef me als ik het iets anders/verkeerd uitleg):
Martijn van JD heeft het me uitgelegd, het blijkt bij dit soort motor eigenlijk heel vaak aanwezig te zijn, het heeft te maken met het feit dat de computer bij zeg 60% gas een bepaalde te behalen druk opgeeft, zeg 1.1Bar, de druk is dan zeg maar net iets te hoog voor die gasstand en die wordt dan gelijk weer terug geregeld naar zeg 0,9Bar. Waardoor dus héééél eventjes een terugval van 0,2Bar optreedt. Deze 0,2Bar voel je dus.
Dit schijnt niet/zeer moeilijk in te regelen te zijn, want bij volgas treedt dit verschil niet op, daar de computer zich dan niet t.o.v. de gasstand terug wil regelen en dan duwt hij gewoon op volle boost door.
Dit komt met name door de kleine K03 turbo, welke zó snel op wil spoelen, waarna hij dus héél eventjes terug geregeld wordt bij een bepaalde gasstand en dan dus een fractie van een seconde/milisecondes, terug geregelt wordt/terug valt.
Martijn van JD zei dat het mogelijkerwijs heel misschien wel iets bijgeregeld kan worden, maar dat wordt dan meer in de trend van hem ietsje 'tammer' afstellen, dus minder druk, waardoor het niet gebeurd (bij de standaard chip/boost van 0,6Bar bij die gasstand gebeurd het nml. ook niet, althans niet waarneembaar). Maargoed, dat is een oplossing, maar daar wordt mijn TT niet bepaald sneller van.
Tis dus óf het één óf het ander...
Wèl werd mij geadviseerd de N75klep toch te vervangen, als deze een beetje oud is dan zou ook die dit eventjes bijregelen/inhouden deels kunnen veroorzaken.
Dit ga ik dus doen, tesamen met een nieuwe Forge veer. Ik heb een compleet setje besteld bij autosportcompany, zodat ik uit kan proberen welke soepelste reageerd!

Ik ben dus wel gerust gesteld, daar dit volgens JD vaak voorkomt en het een beetje aan het regelapparaat ligt van mijn type (en andere types), dat het dus niet aan defecten in mijn TT ligt en dat het verder géén kwaad kan/schade kan maken.

Groetjes,

Tim
[/spoil]

Wat JD-engineering echter wèl adviseerde, en dat heeft met dit topic te maken, is het vervangen van de N75 klep. Deze is nml. ook om boost bij/af te regelen.
Als deze klep wat oud is (Wat hij bij mij is, want die is denk ik gewoon ook nog uit 1999), dan zou deze weleens wat langzamer kunnen reageren.
Vervangen dus!
Na veel leeswerk kan je hem het beste vervangen voor bestelnummer: 058906283C
Het gaat dan om het cijfer erachter, de 'C'.
Dit schijnt de beste versie te zijn!
Deze zat in oudere TT's standaard, de mijne ook. Maargoed de mijne is dus oud en wil ik vervangen.
De nieuwere TT's hebben vaak type 'F', welke minder schijnt te zijn en voor 'surge' bij gechipte TT's kan zorgen.
Wil je hierover lezen?: lees alle bladzijdes van dit topic eens

Kortom: Ik heb vandaag een nieuwe 058906283C besteld, komt morgen binnen.
Deze ga ik, tesamen met een setje veren van Forge, welke ik ook besteld heb, testen.

De combinatie tussen een nieuwe N75 klep en de juiste veer kan voor veel souplesse/kracht zorgen!
door allewijn
#23100
Oké ik ben vandaag bij de dealer geweest om mijn N75 'C' versie op te halen.
Toen ik er echter naar keek bleek dit ook een 'F' versie te zijn, daar de 'C' versies niet meer geleverd worden en dan automatisch omgezet worden naar 'F' versies.
Ik heb hem dan ook nog meer even niet betaald en niet meegenomen.
Ik wil eerst uitzoeken of een 'F' versie nou wel zo slim is.
Misschien is dan, zoals Massari als topicstarter aanhaalde de ECS RACE N75 VALVE een betere optie???

Iemand die zijn mening hierover kan/wil geven?

Massari?
Gebruikersavatar
door massari
#23110
Hey Tim,

Nou dat is jammer dat de C versie niet meer geleverd wordt!
Ik heb zelf nog steeds niet de ECS variant besteld, maar wil hem nog steeds bestellen, just to try him out.

Wat is nou exact de betekenis achter "surge"?

Misschien kunnen we de ECS variant samen bestellen of een group-buy regelen?

:lol:
door allewijn
#23113
Ik heb je een PB erover gestuurd 'massari'!
door allewijn
#23114
allewijn schreef:Ik heb je een PB erover gestuurd 'massari'!
En overigens over jouw vraag wat 'Surge' is? Ik vind het moeilijk in het Nederlands te beschrijven, maargoed:
Er zijn twéé soorten 'Surge'. Ene komt door de compressor, daar hebben wij niets van te doen met onze standaard turbo's en juiste motormanagement.
Die surge is hier goed uitgelegd (zoek in die tekst naar het woord surge met ctrl-f):klik

Tweede soort surge is waar wij het nu over hebben, welke dus door de juiste/betere N75 valve (ECS?), worden verminderd:

The "surging" is not compressor surge. The surging is fluctuations in power caused by improper wastegate modulation. ie The duty cycle of the N75 is not in sync with whatever spiritual being it needs to be in touch with, so an overboost/overcorrection sequence occurs. The result is a dyno plot that resembles a sine wave.


the surging we are refering to is a "rise & fall in boost pressure" and it can occur at any boost level as we have found with many different versions of software and is not the "compressor surge".


Zo'n ECS valve zou de zogenaamde boost-overrun voorkomen. Veel beter, bij alle toeren, bij alle gasstanden, op de juiste manier, met de juiste kracht, boosten, dus een soepeler/krachtiger verloop.

"According to the manufacturer the ECS RACE N75 slows the speed at which the wastegate reacts to ECU boost control signals. The result is a smoother boost curve. Many customers who had "jerky" power curves found that not only has the RACE N75 valve added extra horsepower, but has nearly eliminated any irregularities in their engines power curve."

(alle Engelse cursieve stukken zijn flarden welke ik gehaald heb uit allerlei topics die ik lees)
door A.Hoksbergen
#23239
hmz net mijn nieuwe vag-com speeltje eens aangesloten, krijg ik een foutcode:

Control valve boost pressure N75 open circuit

eerst maar eens uitzoeken of dat echt het probleem is of de LMM,
als mijn N75 niet goed is heb ik ook wel interesse.
door allewijn
#23249
Ik ga toch maar NIET voor de ECS race N75 valve.
Ik heb er, na wat onderzoek, toch veel slechts over gelezen op andere forums.
Die valve schijnt juist langzamer te reageren, wat niet de bedoeling is.
Een forumlid van seat-online omschrijft het als volgt toen ik daar gepost had dat ik nu een 'C' valve heb en deze maybe niet helemaal goed meer is, en deze dus wil vervangen voor iets anders:

Je zegt het zelf al, je denkt dat je C nu langzamer en slechter reageert. En dat ik nou net wat die race-kleppen ook doen. Doordat ze langzamer reageren, kom je boven je gevraagde druk uit. Zeg maar een goedkope manier van tunen, want ditzelfde bereik je door je wagen op die waarde te laten zetten door de tuner. Je wilt dus een klep die zo snel en secuur mogelijk reageert.

Als je stationair stil staat, staat de klep open, dus alle druk kan naar de actuator. Dan geef je gas om weg te rijden, vraagt een bepaald koppel en de ECU vraagt dat een bepaalde druk, afhankelijk van het koppel dat je vraagt. De N75klep gaat dan dicht en laat de druk wegvloeien van de actuator, die de wastegate dicht laat. Bij een raceklep bouwt de druk minder aggresief op(wat ik niet fijn vind). Als de druk die de ECU vraagt gehaald is, laat de N75 klep weer druk naar de actuator vloeien waardoor de wastegate opengaat en de druk zo gereguleerd wordt. Bij een raceklep reageert hij hier dus ook langzamer, waardoor de druk even wat hoger blijft.

Het beste is het als je klep de requested pressure als siameese tweeling volgt.


Ik ga dus toch maar voor een originele vag valve, ik moet alleen nog even uitzoeken of dat de 'F' versie gaat worden.
door A.Hoksbergen
#23559
Ha!

ik met de vag-com en Deze site (top site dat gerritspreekt!) ff wat testen gedaan,zekering 34 gechecked maar die was in orde.
fout code ge-reset, paar dagen gereden, weer gechecked en de melding was terug:

17956 - Boost Pressure Regulation Valve (N75): Open Circuit

de motorkap eens open gegooid, en op zoek naar de N75 (is heel eenvoudig te vinden trouwens), plaatje Hier <-- ook een mooie site trouwens

en ik zag het direct,uit het connectortje stak een draadje.
die connector is on-duits zwak, en de draadjes kunnen makkelijk net buiten de connector afbreken.
omdat ik de hele connector niet wou slopen heb ik de kit eruit getrokken,zodat ik net het draadje weer kon vastsolderen.
nieuwe kit erin,foutcode resetten en ... wat een verschil :)
ik vermoed dat mijn turbo nu een stuk beter loopt,want het voelt alsof ik een bak meer pk's heb.

voorlopig geen nieuwe n75 dus ;)
Even voorstellen

Gefeliciteerd met de TT het is idd een leuke sport[…]

Even voorstellen :-)

Hallo Dina Gefeliciteerd met de TT het blijft gewo[…]

Zoekertje

Beste Tt liefhebbers, Ik ben nog niet in het bez[…]

Multieriem verdwenen Audi TT Mk1

Hoi Jelle Bij de Audi dealer betaal je tegenwoordi[…]

Even voorstellen

Hallo ik ben Jelle Ik kom uit Bolsward (Frieslan[…]

Te koop een goed rijdende TT Roadster (zwart). Stu[…]

co2 meeting

Het gaat om een audi TT 8n. welke bijna 300.000 km[…]

Peter

Hoi Peter Prachtige auto en ook een mooie kleur st[…]