- zo dec 21, 2008 0:45
#33454
Op dit forum wordt er vaak na tunen uitgegaan van dat er euro98 getankt dient te worden. Ook op de MeeTTing werd dat benadrukt. Eigenwijs als ik ben verwierp ik die stelling. Mijn beredenatie was dat een motor constructeur heus wel weet wat die doet, want HIJ bepaalt bij de constructie als uitgangspunt de brandstof. Vandaag vroeg ik mezelf af of dat m.b.v. een spreadsheet na te gaan is. Het is me een keer op een site opgevallen, met harde getallen, dat na tunen de auto zuiniger rijdt. Zo had ik een spreadsheet gemaakt waarin ik het Break-Even-Point berekende. Uiteraard had ik daar niks aan. Want wat zegt nou dat het BEP na meer dan 100.000 km bereikt zou worden? Dan zou het bedrag van de tuning eruit zijn.
Dat opzij geschoven, was het voor mij een ‘vage’ reden dat bij euro98 de motor zuiniger, meer vermogen zou leveren, schoner zou blijven, maar vooral soepeler zou lopen. En dat de meerprijs t.o.v. euro95 er wel uit zou komen. Zal wel, was mijn tot nu zijnde mening.
Vandaag (21 december) is de euro98 iets van 5.2 euro cent duurder dan euro95. Dat houd in dat er 2 euro 60 meer betaald wordt voor een getankte 50 liter. Van die 2,60 zou ik 2,27 liter euro95 meer getankt kunnen hebben i.p.v. als er euro98 getankt zou zijn.
Op een tuning site vond ik dat voor de tuning gemiddeld 7.7l/100km (1 op 13) en na de tuning 7.36l/100km (1 op 13,6) gemiddeld verbruikt zou worden. (oh ja, dit met een 1.8 TFSI motor).
De berekening:
euro95 114,5 cent x getankt 50 liter 57,25 euro
euro98 119,7 cent x getankt 50 liter 59,85 euro
verschil 5,2 cent 2,60 euro
euro98-euro95/euro95= 2,27 liter
daarmee kan er met euro95 gereden worden 29,49 km
met euro95 met 50l kan er 50 x 13 = 649.4 + 29.5 = 679.8 km gereden worden (afgerond)
met euro98 met 50l kan er na tuning 50 x 13.6 = 679.3 km gereden worden (afgerond)
Dat opzij geschoven, was het voor mij een ‘vage’ reden dat bij euro98 de motor zuiniger, meer vermogen zou leveren, schoner zou blijven, maar vooral soepeler zou lopen. En dat de meerprijs t.o.v. euro95 er wel uit zou komen. Zal wel, was mijn tot nu zijnde mening.
Vandaag (21 december) is de euro98 iets van 5.2 euro cent duurder dan euro95. Dat houd in dat er 2 euro 60 meer betaald wordt voor een getankte 50 liter. Van die 2,60 zou ik 2,27 liter euro95 meer getankt kunnen hebben i.p.v. als er euro98 getankt zou zijn.
Op een tuning site vond ik dat voor de tuning gemiddeld 7.7l/100km (1 op 13) en na de tuning 7.36l/100km (1 op 13,6) gemiddeld verbruikt zou worden. (oh ja, dit met een 1.8 TFSI motor).
De berekening:
euro95 114,5 cent x getankt 50 liter 57,25 euro
euro98 119,7 cent x getankt 50 liter 59,85 euro
verschil 5,2 cent 2,60 euro
euro98-euro95/euro95= 2,27 liter
daarmee kan er met euro95 gereden worden 29,49 km
met euro95 met 50l kan er 50 x 13 = 649.4 + 29.5 = 679.8 km gereden worden (afgerond)
met euro98 met 50l kan er na tuning 50 x 13.6 = 679.3 km gereden worden (afgerond)