- ma apr 12, 2010 11:22
#51633
Hallo allemaal,
Het is voorjaar en dan begint het bij mij als doe-het-zelf-sleutelaar weer te kriebelen, vorig jaar de motorruimte onderhanden genomen door e.e.a. te polijsten en nu is de onderkant aan de beurt. Heb al wat mensen met hun uitlaat aan de slag zien gaan en het leek me leuk om ook voor een RVS versie te gaan.
Ik had al een paar jaar een dubbel systeem eronder hangen van Remus maar ga nu voor een dikker 3 inch Milltek systeem.
Omdat alles er nu toch onderuit moet pak ik ook gelijk de downpijp en de kat aan en worden deze ook naar 3 inch RVS geupgrade.
Aangezien de prijzen in Engeland relatief laag zijn op dit moment heb ik daar via ebay een Milltek dual outlet kunnen bestellen ver onder de Nederlandse prijzen. Het is een (vanaf kat) non resonated versie geworden. Milltek staat bekend om zijn beschaafd geluid dus durf ik een "non resonated" versie wel aan in plaats van de "resonated" uitvoering. Ik heb er daar eentje op de kop getikt voor 560 euro incl verzendkosten. De prijzen in Nederland liggen voor dit systeem zo rond de 800 tot 900 euro ex verzendkosten
Das een dikke 300-350 euro verschil, je zal het maar op straat vinden
Hieronder het plaatje, het wijkt op 1 puntje af van het model wat ik heb. Omdat ik een "non resonated" model heb is de middendemper vervangen door een pijp maar voor de rest is de opbouw van het systeem hetzelfde al lijkt me de pijpdiameter op het plaatje wat dun vergeleken met het model wat ik heb.
Nu heb ik de waarschuwing op de Milltek site zien staan (en hier op het forum schreef werd het ook al aangehaald) over het combineren van dit systeem met een dikke downpijp en racekat maar ik ga het toch proberen.
Ik ben dit links en rechts eens gaan navragen voor de zekerheid en ik heb me laten vertellen (mocht het niet zo zijn hoor ik dit graag) dat deze waarschuwing er staat er i.v.m. met de te verwachten geluidsproductie en niet omdat het zo slecht voor je prestaties of motor zou zijn. In tegendeel, voor een turbosysteem geld hoe minder restrictie hoe beter. Dus gewoon een dikke pijp van voor tot achter en je hebt het hoogste rendement.
Een bepaalde minimale tegendruk kan een punt zijn bij sommige motoren naar het schijnt maar in ieder geval geld dit niet voor de 1.8t.
Mijn TT mag best sportief klinken als ik hem wat doortrek zolang het maar geen schreewende toestand wordt. Ik ga trouwens niet eens voor een racekat, hier komt alleen een rechte pijp te zitten met een montagepunt voor de lambda sonde. Nadeel is natuurlijk wel dat ik ieder jaar voor de APK even de kat met de pijp zou moeten wisselen maar ik heb dit creatief kunen oplossen via een bevriend garagebedrijf.
Het wordt dus een 3 inch downpipe met katvervanger. Het hele systeem krijgt dus van voor tot achter een diameter van 76mm. Ondanks de waarschuwing om dit niet te combineren ben gewoon te nieuwschierig hoe dit gaat klinken, vermoedelijk wordt het te luidruchtig maar mocht dit het geval zijn dan zet ik gewoon de originele kat ertussen. Je weet hoe dat gaat, men geeft aan dat je iets beter niet kunt doen en dan is het wel heel verleidelijk om het toch te proberen
Heb in Duitsland een bijpassende RVS downpijp op de kop kunnen tikken, de losse katveranger zat er gewoon bij dus probeer ik het gewoon eens met die pijp en dan zie ik wel wat het gaat worden.
Even snel met mijn telefoon een foto-tje gemaakt dus de kwaliteit is bagger maar het idee is duidelijk
Downpipe en katvervanger.
In de loop van de week komt alles eronder dus ik ga jullie op de hoogte houden over het geluidsniveau.
Grtzz Henk
Het is voorjaar en dan begint het bij mij als doe-het-zelf-sleutelaar weer te kriebelen, vorig jaar de motorruimte onderhanden genomen door e.e.a. te polijsten en nu is de onderkant aan de beurt. Heb al wat mensen met hun uitlaat aan de slag zien gaan en het leek me leuk om ook voor een RVS versie te gaan.
Ik had al een paar jaar een dubbel systeem eronder hangen van Remus maar ga nu voor een dikker 3 inch Milltek systeem.
Omdat alles er nu toch onderuit moet pak ik ook gelijk de downpijp en de kat aan en worden deze ook naar 3 inch RVS geupgrade.
Aangezien de prijzen in Engeland relatief laag zijn op dit moment heb ik daar via ebay een Milltek dual outlet kunnen bestellen ver onder de Nederlandse prijzen. Het is een (vanaf kat) non resonated versie geworden. Milltek staat bekend om zijn beschaafd geluid dus durf ik een "non resonated" versie wel aan in plaats van de "resonated" uitvoering. Ik heb er daar eentje op de kop getikt voor 560 euro incl verzendkosten. De prijzen in Nederland liggen voor dit systeem zo rond de 800 tot 900 euro ex verzendkosten
Das een dikke 300-350 euro verschil, je zal het maar op straat vinden
Hieronder het plaatje, het wijkt op 1 puntje af van het model wat ik heb. Omdat ik een "non resonated" model heb is de middendemper vervangen door een pijp maar voor de rest is de opbouw van het systeem hetzelfde al lijkt me de pijpdiameter op het plaatje wat dun vergeleken met het model wat ik heb.
Nu heb ik de waarschuwing op de Milltek site zien staan (en hier op het forum schreef werd het ook al aangehaald) over het combineren van dit systeem met een dikke downpijp en racekat maar ik ga het toch proberen.
Ik ben dit links en rechts eens gaan navragen voor de zekerheid en ik heb me laten vertellen (mocht het niet zo zijn hoor ik dit graag) dat deze waarschuwing er staat er i.v.m. met de te verwachten geluidsproductie en niet omdat het zo slecht voor je prestaties of motor zou zijn. In tegendeel, voor een turbosysteem geld hoe minder restrictie hoe beter. Dus gewoon een dikke pijp van voor tot achter en je hebt het hoogste rendement.
Een bepaalde minimale tegendruk kan een punt zijn bij sommige motoren naar het schijnt maar in ieder geval geld dit niet voor de 1.8t.
Mijn TT mag best sportief klinken als ik hem wat doortrek zolang het maar geen schreewende toestand wordt. Ik ga trouwens niet eens voor een racekat, hier komt alleen een rechte pijp te zitten met een montagepunt voor de lambda sonde. Nadeel is natuurlijk wel dat ik ieder jaar voor de APK even de kat met de pijp zou moeten wisselen maar ik heb dit creatief kunen oplossen via een bevriend garagebedrijf.
Het wordt dus een 3 inch downpipe met katvervanger. Het hele systeem krijgt dus van voor tot achter een diameter van 76mm. Ondanks de waarschuwing om dit niet te combineren ben gewoon te nieuwschierig hoe dit gaat klinken, vermoedelijk wordt het te luidruchtig maar mocht dit het geval zijn dan zet ik gewoon de originele kat ertussen. Je weet hoe dat gaat, men geeft aan dat je iets beter niet kunt doen en dan is het wel heel verleidelijk om het toch te proberen
Heb in Duitsland een bijpassende RVS downpijp op de kop kunnen tikken, de losse katveranger zat er gewoon bij dus probeer ik het gewoon eens met die pijp en dan zie ik wel wat het gaat worden.
Even snel met mijn telefoon een foto-tje gemaakt dus de kwaliteit is bagger maar het idee is duidelijk
Downpipe en katvervanger.
In de loop van de week komt alles eronder dus ik ga jullie op de hoogte houden over het geluidsniveau.
Grtzz Henk
Laatst gewijzigd door TTmaniac op di apr 13, 2010 10:06, 2 keer totaal gewijzigd.