Audi TT Club - Forum

Problemen? Wellicht kan iemand je helpen
Forumregels: Wil je lid worden? Word dan snel Club Member!
Kijk in de Clublid website voor meer informatie.
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
Gebruikersavatar
door Bitterbal
#84057
Ik heb een groot probleem met de koeling van mijn motor.
Dit is ontstaan na het vervangen van de distributieriem en de thermostaat.
De meter gaat naar 90 graden na twee of drie Km.
C49 geeft ook 90graden aan. C51 geeft ook 90 graden aan. Een paar Km daarna loopt de temperatuur van C49 op naar een waarde van 121 graden. C51 geeft 90 graden aan. De meter gaat ver in het rood en op het display rood koelvloeistof teken en een piep. Groot alarm !!! Koel ventilatoren draaien. interieur verwarming op max gezet. Bij het openen van de motorkap geen rare luchtjes van koelvloeistof oid. Bovenste radiatorslang voelt warm, maar niet extreem. Expantievat vloeistof gaat niet omhoog. Alles lijkt normaal, geen overmatige warmte onder de motorkap. Er staat ook een normale spanning op de slang waardoor ik een lekke koppakking niet aannemelijk vind.
Mijn brandstof metertje geeft een te hoge waarde. Dus brandstof bijna op bij een half volle Meterstand.

Wat ik graag van jullie wil weten is:

Kan er lucht in het koelsysteen zitten en hoe haal ik dat er uit?
Ontluchtingsnippel kan ik niet vinden.
Zijn er censoren die de boosdoener kunnen zijn?
Waarom geeft c49 oplopend tot 121 graden aan en c51 90 gaden.

Ik hoop hieruit te komen voor de eerste club rit.
Gebruikersavatar
door peter1981
#84059
lucht moet er eigenlijk beetje vanzelf uitkomen met de dop eraf
wat helpt is wat knijpen in de slangen als de thermostaat open is en altijd de verwarming open zetten zodat daar ook de lucht uit komt

echter 121 graden moet de boel eigenlijk al flink koken dus zou ook nog kunnen zijn dat er ergens iets van een sensor fout waardes aangeeft
En zoals je zelf beschrijft zou dat best wel eens aannemelijk kunnen zijn dat er een sensor roet in het eten gooit , alleen ik ben meer van het mechanische en niet het electronische


Hoe zit het met de andere slangen ? alles goed warm ?
Gebruikersavatar
door eric v.
#84062
Bitterbal.
Heb je ook de waterpomp vervangen en wel door een oem.
Vergeet c51
C49 is de geen die van belang is.
Je kan nog een goedkope en makkelijke oplossing proberen,dit is je tempsensor.
Zal een linkje zetten.
Je kan altijd een thermometer in je koelvloeistoftankje steken en kijken of de temp overeenkomt met C49

Succes Eric V.
Gebruikersavatar
door Bitterbal
#84065
Ik heb de waterpomp niet vervangen. Bij de aankoop vertelde de verkoper dat de distributieriem vervangen was. Omdat ik handelaren een beperkt vertrouwen geef en de stikker onder de motorkap een onleesbare Km stand aangaf, heb ik besloten om het hele spul te vervangen. Bij het loshalen van de distributieriem bleek dat deze er nieuw uit zag. Ook de waterpomp zag er nieuw uit. Ik heb hem dan ook niet gedemonteerd. Mijn eerste rit die ik maakte was heen en weer naar Denemarken op 1 dag. Dat was mijn eerste rit en ook de laatste. Toen geen enkel probleem gehad. De TT geschorst en van de winter van alles nagelopen. Waaronder ook de distributie en de thermostaat. Mijn ervaring met een waterpomp is, dat als hij de geest geeft gaat lekken en dat doet hij niet. De thermostaat gewoon bij de handel gehaald. Dus niet bij een vag garage. Zou daar het probleem in kunnen zitten of is dat te ver gezocht. De kachel wordt ook goed warm dus ik denk dat de pomp pompt. Ik heb in mijn leven heel veel gesleuteld maar dit is weer zo iets !!!!
Gebruikersavatar
door eric v.
#84066
Bitterbal.

Niet originele thermostaten willen wel eens niet doen wat ze moeten doen.
De oude pompen van audi daar is de propellor van een kunststof gemaakt die de temp en G12 koelvloeistof net kon hebben.
Brokkelt af.
Het is dus niet dat als de pomp niet lekt dat deze dan nog goed is.
Laat hem even uitlezen op fouten.
Lees de link over de tempsensor.
Zal even een linkje zoeken van de waterpomp.

Succes Eric V.
Gebruikersavatar
door peter1981
#84074
Waterpomp die niet werkt pompt geen water rond en zullen dus niet alle slangen warm worden en ook geen water retour komen in het bakje
Dus dat zou ik eerst eens controleren voordat je de pomp eraf haalt

Dat je een pomp eigenlijk altijd moet vervangen is een 2e maar wilt niet zeggen dat die nu kapot is of schoepen zijn afgebroken
Neem aan dat de pomp sowieso niet ouder is dan 90dkm of 5jaar aangezien dat de interval is voor de distributie
Gebruikersavatar
door eric v.
#84077
Van daar mijn " laten uitlezen op fouten"
Nieuwe disriem nieuwe pomp want je bent er dan toch.
Maar dit word niet altijd gedaan.
90k is het niet meer maar de 5jaar datklopt nog wel.
Nogmaals Bitterbal laat hem éérst even uitlezen.
Beter nog heb je een smartfone kan je een obd2 bluetooth of wifi interface kopen van bv elm
De elm327
Kijk op marktplaats
http://www.marktplaats.nl/z.html?query= ... &postcode=
Is heel handig bij dit soort auto's .
Vagcom is ook een optie
Heb zelf beide elm handig om af en toe eens te checken.
Vagcom voor het echte werk.

Succes Eric v.
Gebruikersavatar
door Bitterbal
#84081
Wat apparatuur aangaat heb ik bij Smeets een v04 aangeschaft. Hij is Nederlandstalig. Na metingen geen storingen uitgelezen. Apeldoorn gebeld en gevraagd of het aan de electronica zou kunnen liggen. Antwoord was kort ,, ja, kom maar hierheen dan fixen wij het voor je en je kunt er gewoon mee rijden,, . Ik had geen goed gevoel bij dit advies en heb Eindhoven gebeld. Daar vertelde ze dat als c49 op 121 graden staat dit dan niets te maken heeft met je tellerblok. Hij dacht toch aan iets mechanisch.
Ik voelde mij hier ook beter bij.

Vanmorgen de garage in en mijn nieuw gemonteerde thermostaat los gesleuteld, met het vermoeden dat deze nieuwe misschien niet open ging. (Wat een rot werk) Bij het openen van het thermostaat huis een enorme ontdekking gedaan.
Thermostaat verkeerd gemonteerd. Veer niet naar de motor toe, maar naar buiten. Ja zo wil een motor wel op temperatuur komen. Mensen in mijn omgeving weten dat mij dat niet kan gebeuren. Maar als je 65 bent geworden blijken die grijze hersencellen toch te beschadigen.
Even voorstellen

Gefeliciteerd met de TT het is idd een leuke sport[…]

Even voorstellen :-)

Hallo Dina Gefeliciteerd met de TT het blijft gewo[…]

Zoekertje

Beste Tt liefhebbers, Ik ben nog niet in het bez[…]

Multieriem verdwenen Audi TT Mk1

Hoi Jelle Bij de Audi dealer betaal je tegenwoordi[…]

Even voorstellen

Hallo ik ben Jelle Ik kom uit Bolsward (Frieslan[…]

Te koop een goed rijdende TT Roadster (zwart). Stu[…]

co2 meeting

Het gaat om een audi TT 8n. welke bijna 300.000 km[…]

Peter

Hoi Peter Prachtige auto en ook een mooie kleur st[…]