Audi TT Club - Forum

Problemen? Wellicht kan iemand je helpen
Forumregels: Wil je lid worden? Word dan snel Club Member!
Kijk in de Clublid website voor meer informatie.
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
#84320
TTers

Ik ben vanavond begonnen om de oude turbo van mijn TT quattro uit de auto te halen en te vervangen door een nieuwe.

Ik heb een aantal Duitse aanbevelingen gelezen, maar nu rijst bij mij de vraag kan de de turbo bovenlangs verwijderd en ook weer aangebracht worden. Het is een Quattro 164 KW, of moet het uitlaatspruitstuk er af??

Het spruitstuk is een bijna onmogelijke zaak, ik moet nog drie moeren maar kom daar bijna niet bij.

Wie heeft er ervaring mee ??

Alle adviezen zijn welkom.

Met dank Rene
#84346
Update Turbo uitbouwen:

Het is gelukt om de turbo uit te bouwen via de bovenzijde, was een hele puzzel maar gelukt, mogelijk dat het wel ergens in de archieven staat hoe dat moet, maar daar kon ik nog niet bij, zeer binnenkort volwaardig lid van de club en dan meer toegang tot de archieven denk ik.
Toch dank voor het lezen van mijn vragen, morgen beginnen om de nieuwe turbo in te bouwen.

Groet René
#84366
Ik had je bericht niet eerder gelezen, maar zie dat het je al gelukt is.
Echt een klote karwei en ik heb het 2 keer moeten doen omdat er op een moer een kleine olie lekkage bleef.
Dit heb ik opgelost door de olieleidingen 1st aan de turbo te monteren voordat de turbo weer teruggeplaatst werd.

De moeren van het spruitstuk aan de onderzijde zijn niet zichtbaar, dus op het gevoel werken is een must, maar met een spiegeltje kan je het nog enigszins zien door om een hoekje te kijken.

Suc6 verder!
#84371
Sweeper,

Nog even een misstand wegnemen, bij een 165KW Quattro BAM motor is het niet nodig en ook niet te doen om het uitlaatspuitstuk te verwijderen. Ik heb de helft van de moertjes losgehad en de onderste drie kan je wel bij maar nooit krachtzetten om ze los te draaien, ik heb inderdaad de turbo los gemaakt van de beugel, dan kan hij 1,5 cm zakken, het oliekanaal wat naar de olifilter loopt kan je dan loskrijgen, de andere kanalen van het blok loskoppelen eerst water, want er kwam ondanks aftappen toch nog uit. Dan is de turbo los,(natuurlijk uitlaat en spruitstuk aansluiting al los, dan de turbo draaien not zolang dat je het onderste oliekanaal kan losmaken. Vergeet de temparatuurzensor niet, dan draaien draaien en via de bovenkant eruit. WEL de de veerpootstang welhalen.

Toch denk ik dat als ik een motorsteun had gemaakt waar de motor aankan hangen, aala Wheelerdealers en het subframe had laten zakken ik sneller geweest was.

Ok de uitdaging donderdag. de nieuwe erin en eerst de kanalen eropvast maken waar je niet meer bij kan.

Dank en groetjes René
#84484
Even op vakantie geweest en gisteren toch een volle dag bezig geweest om de nieuwe turbo weer in te bouwen, gisteren avond om 22.00 uur zat alles op zijn plaats.

Het moeilijkste was om het kleine boutje van het steuntje van het oliekanaal weer in het huis van de turbo te krijgen. het lukte ook niet, ik heb er nu een imbusboutje ingezet d.m.v. een imbussleuteltje met een bolle kop, die kan onder een hoek gebruikt worden.

Morgen alles vastzetten, de kanalen inderdaad al aan de turbo zelf vastzetten, anders kan je er niet bij.

Heeft iemand nog een lijst met aantrekkoppels, want die heb ik nog niet gevonden?

Inmiddels wel het tellerinstrument laten repareren, waarbij ik erop geattendeerd werd dat het lampje van motorstoring was afgeplakt. Ik hoop dat door het plaatsen van de nieuwe turbo dit signaal ook in orde komt.

Weet iemand hoe ik de motor met de startmotor 10 tot 15 seconden kan starten zonder dat de auto echt start, om oliedruk in de turbo te krijgen.
Moeten de bobines worden uitgeschakeld????????? of moet het anders???

Groet René en alvast dank voor de adviezen.

Ik hou jullie op de hoogte.
#84486
Zoals gezegd "een tijdrovend klote klusje". :lol:

Ik weet helaas geen aandraai momenten voor je, maar kan mij ook niet herinneren hier rekening mee te hebben hoeven houden. Het was gewoon goed vastzetten, maar niet overdrijven.

Voor het motorstoringslampje kan ik alleen maar zeggen, laat de ECU uitlezen op foutcodes en ga daar vandaan zoeken.

Je kan gewoon de motor starten en stationair warm laten draaien. je oliepomp zal vanzelf de druk opbouwen en de olie naar de turbo toebrengen. Zolang je niet de motor gaat belasten draait de turbo niet (of nauwelijks) en zal dus niet heet worden.

Als je met je nieuwe turbo gaat rijden zal je toch ook een paar 100 km rustig aan moeten doen en stap voor stap de toeren verhogen om te turbo netjes in te werken.
#84494
Eric, dank voor je adviezen, inmiddels een vagcom aangeschaft, maar de eerste keer rij ik toch even naar de dealer om een volledige uitdraai te krijgen van foutcodes.
Ben je er zeker van dat als ik de auto start het geen kwaad kan dat hij aanslaat, meestal omdat de motor koud is zal het stationairtoerental verhoogd zijn. ik heb de fabrikant gebeld en CE turbo's raden echt aan om de motor niet te laten starten en het starten om de accu 10 tot 15 seconden te doen tot de oliedruklamp uit gaat, en met die wetenschap kom ik een beetje in een inpasse.

Vanavond ga ik zoveel mogelijk afmonteren en vast zetten en kijken hoe ver ik kom, morgen waarschijnlijk verder.

Ik zal de voorgang hier telkens beschrijven.

Groet René
#84498
Als je niet anders durft, dan trek je de bobines er uit en start je hem. Geen vonk bij de bougie is niet starten, maar wel rondgaan. Geen idee wat dat doet met benzine inspuiting en het moment dat je hem wel echt gaat starten.
Verhoogd stationair is een verschil van 200 - 300 toeren onbelast.

Turbo gaat pas wat doen als de motor belast wordt gereden en bij hogere tierentallen. Ik zie dus geen probleem.
#84535
Starten nog even uitstellen.

Stekkers van de bobines los gemaakt, wat zie ik de bedrading stuk naar deze stekkers toe, isolatie hard geworden en breekt af blank koper te zien.
Inmiddels nieuwe stekkers gehaald in Ridderkerk pas ontdekt bedrijf voor vag zaken.
Nu even wachten op de heatsleaves die komen van de dealer, zijn er mogelijk donderdag.
Maar de turbo zit, duimen dat alles dalijk goed dichtzit en geen lekkages zie.
ook in Ridderkerk gevaagt, zelfde antwoord, starten zonder aanslaan. twee drie keer, dan starten en een 10 minuten stationair laten lopen, eerste 100 km rustig rijden.

Goed inmiddels de injectoren voorzien van nieuwe O ringen en ultrasoon gereinigd.
Ik hoop dat ik er ongeveer nu ben.

Groet René
Even voorstellen

Gefeliciteerd met de TT het is idd een leuke sport[…]

Even voorstellen :-)

Hallo Dina Gefeliciteerd met de TT het blijft gewo[…]

Zoekertje

Beste Tt liefhebbers, Ik ben nog niet in het bez[…]

Multieriem verdwenen Audi TT Mk1

Hoi Jelle Bij de Audi dealer betaal je tegenwoordi[…]

Even voorstellen

Hallo ik ben Jelle Ik kom uit Bolsward (Frieslan[…]

Te koop een goed rijdende TT Roadster (zwart). Stu[…]

co2 meeting

Het gaat om een audi TT 8n. welke bijna 300.000 km[…]

Peter

Hoi Peter Prachtige auto en ook een mooie kleur st[…]