Audi TT Club - Forum

Stay Tuned!
Forumregels: Wil je lid worden? Word dan snel Club Member!
Kijk in de Clublid website voor meer informatie.
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
Gebruikersavatar
door jos_br
#35834
Schijnbaar kan het filter niet tegen trilling/turbulentie van de motor en komen de schoepjes (deze zitten er gewoon in "gebogen") los. Deze zijn in de cilinder terecht gekomen met alle gevolgen van dien. Zelfs de kleppen waren krom.

Jos.
door JochemB
#36771
ik kwam langs dit topic en het jeukt om te reageren...

beste sweeper,

Het valt me nogal tegen dat jij reageert met "het niveau van de personen erg laag... ranzig". Hoewel jij aan de andere kant heel negatief oordeelt over Kassa en TNO, ook nauwelijks gebaseerd op goede argumenten. Op die manier speel je in mijn ogen zelf ook een "wellus-nietus" spel van laag niveau.

Ik ben zelf universitair ingenieur en heb mij enigszins ingelezen in motortuning (dus van laag niveau kan je niet erg spreken). En sommige dingen die beweerd worden gaan gewoon in tegen de stromingsleer.
Zo zeg jij dat lucht de neiging heeft om langs de wanden te trekken. Stromingsleer zegt het tegenovergestelde: de wanden zorgen juist voor de wrijving, waar luchtmoleculen vertraagd worden. Daardoor stroomt lucht aan de wanden minder hard dan in het midden. Slechts waar (scherpe) bochten gemaakt worden, "rolt" de lucht langs de wand.
En dat is slechts de theorie... de motortuning is hier op de ouderwetse manier van uitproberen ook achter gekomen... Waarom denk je dat ze in die industrie porten en flowen: ademen is belangrijk. In die tak van sport zijn ze hun hele inlaattraject nou juist aan het polijsten, om maar zo min mogelijk wrijving te hebben aan de wanden.
Pas na de injectoren laten ze de wanden wat ruwer, om zo wat turbulentie te laten onstaan voor vermenging. Injectoren geven een dusdaning spuitpatroon en zijn dusdanig gericht dat dit voldoende is. Met zo'n afstelproces is een auto/motorfabrikant jaren bezig.

Jij beweert dat die 0.3 mm plaat niets uitmaakt. Ook hier komt de stromingsleer weer om te hoek kijken ivm aerodynamica. Al waren de plaatjes recht in de stromingsrichting gezet, dan zou het uitmaken: zowel de dikte als de wrijving van het materiaal zorgen ervoor dat dat lucht plaatselijk vertraagd wordt, wat een turbulentie aan de achterkant van het plaatje geeft. Die turbulentie veroorzaakt een kettingeffect, wat linear toeneemt met de afstand. Turbulentie vertraagt de luchtstroming niet alleen, maar zorgt er ook nog eens voor dat de lucht lichtelijk opwarmt.
Zie ook dit in de praktijk: bij het flowen van je inlaattraject, worden alle oneffenheden van het gietproces van je kop weggehaald. Die turbulenties zorgen namelijk voor een slechtere flow, wat toch wel een paar procenten top uit kan maken.
Maar bedenk ook ander aerodynamische zaken: dwarsvleugels op Formule 1 spoilers. of bijvoorbeeld die ribbels die zwemmers en schaatsers gebruiken: lullige ribbeltjes op hun pak, die blijkbaar turbulentie in hun voordeel geven.
Dan komt erbij dat de plaatjes niet in de stromingsrichting staan, maar schuin. Dan maakt het niet uit of ze 0.2, of 0.3, 1 mm dik zijn want de meeste kracht gaat toch verloren door het effect van Bernouilli. De luchtdruk aan de motorkant van de unit zal lager zijn dan aan de aanzuigkant.

Ook is het al raar met de plaatsing van die unit. De standaardunit wordt na het luchtfilter geplaatst en dan hebben ze het over betere vermenging door werveling. Maar ja, uit mijn vorige alinea moet toch welduidelijk zijn dat zo min mogelijke flowbeperking belangrijk is voor de top... En bij cruizen staat je gasklep nauwelijks open. Dan slaat die "wervelende" lucht dus direct dood tegen een gasklep. weg werveling.
Na de gasklep iets plaatsen is meestal geen goed idee, want dat ga je het ontwerp van de fabrikant beinvloeden... en zoals ik al aangaf, die zijn jaren bezig geweest om het goed te krijgen.

Kortom: gebaseerd op deze punten zie ik geen positief effect. Ik zie slechts flowbeperking.
Het enige wat ik kan verzinnen is dat de lucht iets opwarmt door de wrijving en de turbulentie. Of eventueel doordat de lucht naar buiten geslingerd wordt en meer kans heeft om op te warmen door het warme spruitstuk. Warmere lucht heeft een iets betere brandstofatomisering dan koude. Maar dan nog heeft dat alleen nut bij een relatief koude motor en lage vermogens. Bij een warme motor kost dit topvermogen.


@admin: "quick reply" schrijf je met ck ;)
door rokky
#36778
Zooooowww hebben we dat ook weer duidelijk..........:D
Gebruikersavatar
door MisterCats
#36803
kuch, hier kun je van een onderbouwd betoog spreken :computer:
Gebruikersavatar
door sweeper
#36805
JochemB schreef:ik kwam langs dit topic en het jeukt om te reageren...

beste sweeper,

Het valt me nogal tegen dat jij reageert met "het niveau van de personen erg laag... ranzig". Hoewel jij aan de andere kant heel negatief oordeelt over Kassa en TNO, ook nauwelijks gebaseerd op goede argumenten. Op die manier speel je in mijn ogen zelf ook een "wellus-nietus" spel van laag niveau.
Hoi Jochem,

Hier zijn nu forums voor, zodat iedereen zijn inbreng kan doen. Ik geef alleen mijn mening & ervaring.

Wat betreft laag & ranzig. Als je bijv. de volgende quote tegenkomt in dat topic terwijl iemand daar een serieuze vraag heeft, dan noem ik dat laag en ranzig.

"Als je dat ding op bepaalde plek vlak onder je rug steekt en nodig `moet`, dan komt er kaviaar in de vorm van een wokkel uit en het ruikt naar een vers gemaaid grasveld in het voorjaar."

En dat was echt niet de enige, en ergste. Jij geeft ten minste een normale goede uitleg met de kennis die jij hebt. Daar kon je ze daar in dat topic nu niet echt op betrappen, behalve 1 persoon die antwoord geeft halverwege de 2de pagina van dat topic. zie hieronder

"Turbulent is een stroming boven >3500 Reynolds.
Aangezien de viscositeit & diameter van het inlaattraject hetzelfde blijft is de snelheid v de variabele die voor turbulente stroming zorgt.

Wat ik bedoelde te zeggen is dat bij lagere luchtsnelheden er idd nog die gunstige turbulentie optreedt wat zorgt voor een beter homogeen mengsel in de cilinder, bij hogere snelheden wordt die cyclone simpelweg een restrictie in de flow."

Dit heeft in eenvoudigere bewoording aan wat jij ook zegt, volgens mij.

Wat betreft het negatief zijn over Kassa & TNO, is niet om laag & ranzig te zijn.
Naar besten weten heb ik mij niet tot een niveau laten zakken zoals bovenstaande voorbeeld. Wat ik van hun niet correct vindt, is dat zij een negatief oordeel vellen over iets waar misschien maar een paar uur testwerk inzit. Het lijkt mij toch zo dat gedegen onderzoek en resultaten meer werk vergt. Ik vind (mijn mening dus) dat TNO hierin tekort schiet, en het makkelijke televisie was voor Kassa. Of het product nu werkt of niet maakt hierin geen verschil.

Een negatief oordeel of ranzige antwoorden is toch een heel verschil. Over het eerste valt te discussiëren. Zoals nu gebeurt.
JochemB schreef:Ik ben zelf universitair ingenieur en heb mij enigszins ingelezen in motortuning (dus van laag niveau kan je niet erg spreken). En sommige dingen die beweerd worden gaan gewoon in tegen de stromingsleer.
Zo zeg jij dat lucht de neiging heeft om langs de wanden te trekken. Stromingsleer zegt het tegenovergestelde: de wanden zorgen juist voor de wrijving, waar luchtmoleculen vertraagd worden. Daardoor stroomt lucht aan de wanden minder hard dan in het midden. Slechts waar (scherpe) bochten gemaakt worden, "rolt" de lucht langs de wand.
En dat is slechts de theorie... de motortuning is hier op de ouderwetse manier van uitproberen ook achter gekomen... Waarom denk je dat ze in die industrie porten en flowen: ademen is belangrijk. In die tak van sport zijn ze hun hele inlaattraject nou juist aan het polijsten, om maar zo min mogelijk wrijving te hebben aan de wanden.
Pas na de injectoren laten ze de wanden wat ruwer, om zo wat turbulentie te laten onstaan voor vermenging. Injectoren geven een dusdaning spuitpatroon en zijn dusdanig gericht dat dit voldoende is. Met zo'n afstelproces is een auto/motorfabrikant jaren bezig.
Jij beweert dat die 0.3 mm plaat niets uitmaakt. Ook hier komt de stromingsleer weer om te hoek kijken ivm aerodynamica. Al waren de plaatjes recht in de stromingsrichting gezet, dan zou het uitmaken: zowel de dikte als de wrijving van het materiaal zorgen ervoor dat dat lucht plaatselijk vertraagd wordt, wat een turbulentie aan de achterkant van het plaatje geeft. Die turbulentie veroorzaakt een kettingeffect, wat linear toeneemt met de afstand. Turbulentie vertraagt de luchtstroming niet alleen, maar zorgt er ook nog eens voor dat de lucht lichtelijk opwarmt.
Zie ook dit in de praktijk: bij het flowen van je inlaattraject, worden alle oneffenheden van het gietproces van je kop weggehaald. Die turbulenties zorgen namelijk voor een slechtere flow, wat toch wel een paar procenten top uit kan maken.
Maar bedenk ook ander aerodynamische zaken: dwarsvleugels op Formule 1 spoilers. of bijvoorbeeld die ribbels die zwemmers en schaatsers gebruiken: lullige ribbeltjes op hun pak, die blijkbaar turbulentie in hun voordeel geven.
Dan komt erbij dat de plaatjes niet in de stromingsrichting staan, maar schuin. Dan maakt het niet uit of ze 0.2, of 0.3, 1 mm dik zijn want de meeste kracht gaat toch verloren door het effect van Bernouilli. De luchtdruk aan de motorkant van de unit zal lager zijn dan aan de aanzuigkant.
Goed ik ben geen stromingsleer geleerde, en ga zeker niet beweren dat ik daar alles van weet. Mijn ervaring met rookkanalen is dat ik de rook altijd langs de randen zie, en niet in het midden. Hieruit maak ik als leek op dat de stroming langs de randen plaats vindt.
Gezien jouw uitleg zal dat van mij een verkeerde aanname zijn geweest.

Dat flowen en polijsten is mij bekend, de rest zal ik van je moeten aannemen.
JochemB schreef:Ook is het al raar met de plaatsing van die unit. De standaardunit wordt na het luchtfilter geplaatst en dan hebben ze het over betere vermenging door werveling. Maar ja, uit mijn vorige alinea moet toch welduidelijk zijn dat zo min mogelijke flowbeperking belangrijk is voor de top... En bij cruizen staat je gasklep nauwelijks open. Dan slaat die "wervelende" lucht dus direct dood tegen een gasklep. weg werveling.
Na de gasklep iets plaatsen is meestal geen goed idee, want dat ga je het ontwerp van de fabrikant beinvloeden... en zoals ik al aangaf, die zijn jaren bezig geweest om het goed te krijgen.

Kortom: gebaseerd op deze punten zie ik geen positief effect. Ik zie slechts flowbeperking.
Het enige wat ik kan verzinnen is dat de lucht iets opwarmt door de wrijving en de turbulentie. Of eventueel doordat de lucht naar buiten geslingerd wordt en meer kans heeft om op te warmen door het warme spruitstuk. Warmere lucht heeft een iets betere brandstofatomisering dan koude. Maar dan nog heeft dat alleen nut bij een relatief koude motor en lage vermogens. Bij een warme motor kost dit topvermogen.
Waarom ze tot de resultaten komen die ze aangeven heb ik geen idee van. Het gaat hier in alle gevallen om praktijk situaties waar bedrijven/instellingen/overheid er voor gekozen hebben ze te plaatsen, en hierbij tot brandstof besparingen zijn gekomen. Wat de reden van die besparing is, en het gebruik van de Cyclone daarbij kan ik geen oordeel geven.

Ik heb er geen negatieve ervaring mee in ieder geval. Zoals ik ook al aangegeven weet ik ook niet wat het werkelijke effect van de Cyclone is, omdat er tegelijk ook andere dingen aan mijn auto gedaan zijn.

Niet om je kennis, kunde of Universitair ingenieur zijn in twijfel te trekken, maar ik dat een bouwkundig ingenieur (universitair) boven mij wonen die liep te pochen dat hij het allemaal wel wist.
Resultaat een badkamer die zo slecht in elkaar gezet was dat ik met 15.000 EUR schade zat, omdat meneer net niet nodig bleek te vinden om PVC leidingen onder het bad te lijmen, en koppelingen voor waterleiding in de wanden niet met speciaal tape omwikkelde voordat hij ze vastzette.

Zo´n slechte ervaring zorgt ervoor dat je niet altijd een hoge pet op hebt van iemand die de theorie goed heeft weten te leren uit een boek, maar er in de praktijk er weinig van blijkt te bakken.

Jouw verhaal is duidelijk en komt logisch over, dus daar twijfel ik niet aan. Blijft wel over waarom lijkt het dan toch te werken als je de berichten moet geloven.
JochemB schreef:@admin: "quick reply" schrijf je met ck ;)
Hiervoor kan je denk ik beter even een PB sturen aan PaulusB, die gaat over de site volgens mij.
goTTzilla schreef:1-0 voor JochumB :P :D
Waarom :?: Het is geen wedstrijd. Het is goed om hier serieus over te discussiëren, en iedereen maakt fouten ook ik. Daar is niks mis mee.
Modderaar schreef:kuch, hier kun je van een onderbouwd betoog spreken :computer:
Yep, helemaal juist, en daar kunnen we wat mee. En met die foto van Jos trouwens ook. Je wilt toch niet dat dat met je auto gebeurt.


:-k Hmmm, ga de reactie van Jochem eens naar de leverancier mailen denk ik. Eens kijken of/wat hij gaat antwoorden hierop. Vind je dat goed Jochem.
Gebruikersavatar
door goTTzilla
#36806
1-0 omdat de uitleg van jochum zo duidelijk is,
daar hoeft niks meer aan toe gevoegd te worden.

beter uitleggen dan hoe jochum doet kan volgens mij niet.
Gebruikersavatar
door sweeper
#36807
goTTzilla schreef:1-0 omdat de uitleg van jochum zo duidelijk is,
daar hoeft niks meer aan toe gevoegd te worden.

beter uitleggen dan hoe jochum doet kan volgens mij niet.
Oké sorry, had ik je verkeerd begrepen.
Gebruikersavatar
door MisterCats
#36831
Mensen, nog even en we kunnen gaan publiceren in vakbladen :P
Discussies van hoog niveau zijn altijd welkom :smt014 :smt021 :smt062 :smt045 :smt024 :smt052

Regelmatig valt de hendel om mijn dashboardkastje […]

Even voorstellen

Gefeliciteerd met de TT het is idd een leuke sport[…]

Even voorstellen :-)

Hallo Dina Gefeliciteerd met de TT het blijft gewo[…]

Zoekertje

Beste Tt liefhebbers, Ik ben nog niet in het bez[…]

Multieriem verdwenen Audi TT Mk1

Hoi Jelle Bij de Audi dealer betaal je tegenwoordi[…]

Even voorstellen

Hallo ik ben Jelle Ik kom uit Bolsward (Frieslan[…]

Te koop een goed rijdende TT Roadster (zwart). Stu[…]

co2 meeting

Het gaat om een audi TT 8n. welke bijna 300.000 km[…]