Audi TT Club - Forum

Problemen? Wellicht kan iemand je helpen
Forumregels: Wil je lid worden? Word dan snel Club Member!
Kijk in de Clublid website voor meer informatie.
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
#43223
Sinds enkele dagen brand het ESP lampje in mijn dashboard ineens (ook als je esp niet handmatig uit heb gezet).
Dus direct VAGCOM aangesloten en krijg de volgende melding:

Address 03 -------------------------------------------------------
Controller: 8N0 907 379 E
Component: ESP 20 CAN V005
Coding: 18446
Shop #: WSC 00218
2 Faults Found:
01423 - Lateral Acceleration Sensor (G200)
57-00 - Electric Circuit Failure
01423 - Lateral Acceleration Sensor (G200)
27-10 - Implausible Signal - Intermittent

Klaarblijkelijk is mijn G200 sensor dus defect.
Op dit forum nog niet echt heel veel bruikbaars over deze sensor weten te vinden.
Ik heb begrepen dat dit een 'bewegingssensor' is, die doorheeft in wat voor helling/hoek de TT hangt tijdens het rijden (wat dus onderdeel is van het ESP systeem).
De sensor zit als het goed is achter het handschoenenvak.
Nu heb ik toevallig recentelijk het dashboardkast verwijderd om mijn Xcarlink/LiquidAUX voor mijn Iphone erin te installeren en wie weet heb ik per ongeluk deze sensor ontregeld oid.
Handschoenenvakje er weer uitgehaald en de volgende sensor gevonden, welke hem als het goed is moet zijn:
Afbeelding
Iemand bekend met deze sensor?
Stekkerverbinding losgetrokken, ingespoten met contactspray en teruggezet, maar mocht niet baten...
Gekke is dat het esp lampje niet altijd brand, sommige ritjes blijft hij na het starten een tijdje uit, maar gaat dan ergens tijdens de rit toch weer branden.
Een nieuwe sensor kopen kan altijd, maar is volgens mij rond de 140,- euro... (en stel dat dat het niet was, kan ik de sensor dan wel terug brengen?)

Ik zou dus graag willen weten hoe ik deze sensor met vagcom weer op de juiste basisinstellingen kan zetten, misschien is hij ontregeld?

Op website van Gerrit Peeks wel eea gevonden over afstellen hiervan, maar is dit voor de TT wel precies hetzelfde?
En dan nog begrijp ik de stappen helaas niet helemaal:
http://www.gerritspeek.nl/vag-com_procedures.html#as


Wie kan mij helpen?

Bedankt,

Tim
Gebruikersavatar
door Vincentos
#43225
Helaas kan ik je niet op weg helpen. Maar ook ik ben wel benieuwd naar de oplossing. De audi A3 van mn broer heeft namelijk exact hetzelfde probleem. Alleen brand het lampje bij hem altijd.

Jammer dat die sensors zo kostbaar zijn. Je mag elekctrisch onderdelen ook niet altijd terugbrengen bij de audi dealer volgens mij. Anders had je het even kunnen testen.

Succes met oplossen.

Gr.
Vincent
Gebruikersavatar
door goTTzilla
#43227
dat is minder dat het lampje brand! ik heb de zelfde storing in m`n TT zitten
echter mijn esp lampje doet helemaal niets.

ik heb hem ook uit gelezen en er wordt me gemeld dat m`n sensor kapot is
maar het vreemde bij mij is dat het hele lampje niets doet.

gr.dennis
door allewijn
#43228
Vincentos schreef:Helaas kan ik je niet op weg helpen. Maar ook ik ben wel benieuwd naar de oplossing. De audi A3 van mn broer heeft namelijk exact hetzelfde probleem. Alleen brand het lampje bij hem altijd.

Jammer dat die sensors zo kostbaar zijn. Je mag elekctrisch onderdelen ook niet altijd terugbrengen bij de audi dealer volgens mij. Anders had je het even kunnen testen.

Succes met oplossen.

Gr.
Vincent
Vincent,

Dankjewel voor je antwoord, helaas heb ook jij niet de oplossing.
Hopend dat er mensen op het forum zijn die weten hoe ze dit middels vagcom kunnen resetten/basisinstellingen terugzetten.
De A3 van je broer geeft ook de G200 foutcode?
door allewijn
#43280
Geen vagcom experts hierzo die het weten???
:cry: :( :cry:
Gebruikersavatar
door sweeper
#43296
Hoi Tim,

Heb zelfde geval gehad met m'n Golf 4 V6, en betekent helaas dat de dwarsversnellings sensor vervangen moet worden. Bij mijn beste weten zit de sensor niet achter het handschoenen kastje, maar achter het instrumenten paneel. Bij de golf was het een onderdeel ter grote van een lucifer doosje, en de kosten (schrik niet) €1200,-. Het ligt aan de versie die je nodig hebt want er zijn goedkopere versies.

Van de sensor die jij gevonden hebt, heb je daar een code van, dan kan ik opzoeken in ETKA welke sensor dat is.

@Dennis - het kan bij jouw zo zijn dat ze de sensor uitgeschakeld hebben (en dus geen lampje) om met een APK geen afkeur te hebben. Wat niet weet wat niet deert is dan de stelling.
Gebruikersavatar
door Vincentos
#43299
allewijn schreef:
Vincentos schreef:Helaas kan ik je niet op weg helpen. Maar ook ik ben wel benieuwd naar de oplossing. De audi A3 van mn broer heeft namelijk exact hetzelfde probleem. Alleen brand het lampje bij hem altijd.

Jammer dat die sensors zo kostbaar zijn. Je mag elekctrisch onderdelen ook niet altijd terugbrengen bij de audi dealer volgens mij. Anders had je het even kunnen testen.

Succes met oplossen.

Gr.
Vincent
Vincent,

Dankjewel voor je antwoord, helaas heb ook jij niet de oplossing.
Hopend dat er mensen op het forum zijn die weten hoe ze dit middels vagcom kunnen resetten/basisinstellingen terugzetten.
De A3 van je broer geeft ook de G200 foutcode?
Zou inderdaad mooi zijn. Hij geeft er niet om en rijd er gewoon mee door. Maar het is de dwarsversnelling sensor die een foutcode geeft.

Gr.
Vincent
door allewijn
#43331
Sweeper schreef:Hoi Tim,

Heb zelfde geval gehad met m'n Golf 4 V6, en betekent helaas dat de dwarsversnellings sensor vervangen moet worden. Bij mijn beste weten zit de sensor niet achter het handschoenen kastje, maar achter het instrumenten paneel. Bij de golf was het een onderdeel ter grote van een lucifer doosje, en de kosten (schrik niet) €1200,-. Het ligt aan de versie die je nodig hebt want er zijn goedkopere versies.

Van de sensor die jij gevonden hebt, heb je daar een code van, dan kan ik opzoeken in ETKA welke sensor dat is.

@Dennis - het kan bij jouw zo zijn dat ze de sensor uitgeschakeld hebben (en dus geen lampje) om met een APK geen afkeur te hebben. Wat niet weet wat niet deert is dan de stelling.
Nou ik ben er via het Engelse TT forum achter gekomen dat de sensor toch weldegelijk (bij onze linkgestuurde tt's) achter het dashboardkastje zit en dat de sensor die ik gefotografeerd had, de juiste sensor is (als je het nummer wat op de sensor staat ook intikt in google, krijg je ook g200 te zien), deze laterale (dwarsversnelling) sensor kost tussen de 100 en 140 euro. Scheelt gelukkig nogal met jouw 1200 euro.

Ook heeft iemand mij op het engelse forum nu gelukkig weten te vertellen hoe de laterale sensor voor de TT gereset kan worden naar basis instellingen.
Dit ga ik dan ook eerst proberen.
Als dit niet werkt zal ik een nieuwe sensor kopen, hopend dat ik het via mijn eigen garage kan bestellen, daar kan ik hem altijd retour brengen als dit toch niet de oplossing bood (scheelt me weer zo'n 140 euro).
Hier de vagcom settings die ikzelf vanavond ga proberen: http://wiki.ross-tech.com/index.php/Aud ... .28G200.29

Hier mijn engelse post: http://www.tt-forum.co.uk/forum/viewtop ... 8#p1559198

Gr.

Tim
door allewijn
#43333
Zou iemand met ELSAWIN trouwens AlStUbLiEfT voor mij willen zoeken naar de G200 sensoren in de TT?
Want hoe meer ik lees, hoe gekker ik wordt.
Volgens sommigen zouden er nml. zowel aan de linker, als aan de rechterzijde van de TT eenzelfde sensor zitten.
Dus achter handschoenenvakje en achter stuurkolom.
Wie zou voor mijn in Elsawin naar de G200 sensor(en) willen zoeken?

Erg bedankt,

Tim
door emanuel
#43345
Hoi Tim,

Ik heb ook die G200 melding die af en toe dat lampje laat aangaan tijdens het rijden. Ik heb ik Elsawin opgezocht waar hij zou moeten zitten, en in mijn TT is dat idd aan de stuurkolom. Heb je wat meer gegevens van jouw auto (bj, motorcode, versnbak code) dan kan ik eens kijken of ik dan een ander resultaat te zien krijg. 2 sensoren in een auto heeft geen zin, ik ga er dus van uit dat de sensor die je zelf al gevonden hebt de juiste is. Bij mijn auto is de ESP achteraf aangebracht, dat zou de afwijkende plaats kunnen verklaren.
Ik dacht overigens zelf dat het kwam omdat mijn auto nogal schudde met die ene verbrandde klep en dat daardoor die sensor vreemde waardes af gaat geven. Ik hoop dat het na de dure kopreviesie over is....
door allewijn
#43346
emanuel schreef:Hoi Tim,

Ik heb ook die G200 melding die af en toe dat lampje laat aangaan tijdens het rijden. Ik heb ik Elsawin opgezocht waar hij zou moeten zitten, en in mijn TT is dat idd aan de stuurkolom. Heb je wat meer gegevens van jouw auto (bj, motorcode, versnbak code) dan kan ik eens kijken of ik dan een ander resultaat te zien krijg. 2 sensoren in een auto heeft geen zin, ik ga er dus van uit dat de sensor die je zelf al gevonden hebt de juiste is. Bij mijn auto is de ESP achteraf aangebracht, dat zou de afwijkende plaats kunnen verklaren.
Ik dacht overigens zelf dat het kwam omdat mijn auto nogal schudde met die ene verbrandde klep en dat daardoor die sensor vreemde waardes af gaat geven. Ik hoop dat het na de dure kopreviesie over is....
Emanuel, wat vervelend al die probleem(pjes) die jij nu ineens hebt met jouw mooie TT.
Hopend dat alles samenvalt en na de dure revisie idd alles verholpen is en hij weer als een zonnetje rijd!

Over de locatie van de sensor: Mijn TT quattro AJQ is van 1999.
Ik heb begrepen dat de sensor dan wel achter het handschoenenvakje zit en niet onder de stuurkolom zoals bij TT's van na 2002.
Klopt dit?

Afbeelding
Afbeelding

Zou jij nog eens in Elsawin willen kijken op G200 sensor Audi TT 1999 Quattro?
Want hier spreken ze over een G251 sensor ipv G200, maar begrijp ergens uit dat dit een verzamelnaam is voor deze sensor.
Gebruikersavatar
door mveldhuijzen
#43353
Tim, ik heb je de prints uit Elsawin gemaild.

Succes!

Gr.
Martijn
door emanuel
#43364
Volgens mijn Elsawin zit de G200 aan de stuurkolom en de G251 achter het dashboard kastje.
Gebruikersavatar
door patrick4tt
#43368
Hallo,

Heb dit probleem ook gehad. Het bleek dat m'n accu niet helemaal goed was. Als ik lange afstanden met de auto ree, en de motor en contact uitzetten, en weer starten bleef het lampje ook gewoon uit. Echter na kleine stukjes rijden en motor uit/aan blijft het lampje branden, wat blijkt nou de accu gaf bij het starten niet genoeg stroom door om alles goed in werking te starten namelijk het ABS/ESP systeem niet.

Nieuwe accu gekocht., geplaatst 5min gewacht (voor motor opnieuw inleren) en rijden maar zonder lampjes:)

Miss kan dit ook bij jou het geval zijn.
door allewijn
#43439
mveldhuijzen schreef:Tim, ik heb je de prints uit Elsawin gemaild.

Succes!

Gr.
Martijn
Martijn! SuPeR bedankt voor het toezenden van beide PDF's.
Helemaal duidelijk!
Is dit wel van ene TT quattro uit 1999? Want op het Engelse forum is er nog steeds wel wat onduidelijkheid en zoals ik in bovenstaande laatste post van mij twee andere elsawin afbeeldingen postte, zie je dat bij de <2002 TT's de G200 sensor toch achter het handschoenenvakje zou moeten zitten...?
Even voorstellen

Gefeliciteerd met de TT het is idd een leuke sport[…]

Even voorstellen :-)

Hallo Dina Gefeliciteerd met de TT het blijft gewo[…]

Zoekertje

Beste Tt liefhebbers, Ik ben nog niet in het bez[…]

Multieriem verdwenen Audi TT Mk1

Hoi Jelle Bij de Audi dealer betaal je tegenwoordi[…]

Even voorstellen

Hallo ik ben Jelle Ik kom uit Bolsward (Frieslan[…]

Te koop een goed rijdende TT Roadster (zwart). Stu[…]

co2 meeting

Het gaat om een audi TT 8n. welke bijna 300.000 km[…]

Peter

Hoi Peter Prachtige auto en ook een mooie kleur st[…]