Audi TT Club - Forum

Plaats hier je vragen, ervaringen en toepassingen van producten
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
Gebruikersavatar
door erikvandenhurk
#31838
TT-rijders,

Weet iemand hoe ik aan de juiste kleur lakstift kom voor mijn TT? Ik moet wat steenslag wegwerken.

Erik
Gebruikersavatar
door goTTzilla
#31839
even langs de dealer gaan en een originele bestellen. het staat wel in je onderhoudsboekje voorin het kleur nummer
maar de dealer kan het op kenteken opzoeken. ik meende dat het nog niet eens 10 euro kost zo`n stift
Gebruikersavatar
door charlotte
#31847
waarom langs de dealer als het gewoon in je boekje staat en je bij een automaterialenzaak gewoon een stift op kleur kunt kopen!
Ik haat de dealers, maar dat is wel duidelijk...haha
Gebruikersavatar
door goTTzilla
#31851
omdat je bij de dealer direct de goede kleur hebt en niet uit honderd kleuren moet zoeken die er nooit precies op lijken!!!
Gebruikersavatar
door charlotte
#31852
mmmm als je met je kleurnummer komt dan hebben ze gewoon een boekje waarin ze dan het juiste kleurtje kunnen achterhalen van bijvoorbeeld Motip.
En ik heb zelf al bij 3 auto's eens bij moeten tippen en nooit kleurverschil gehad? Bij Audi zijn die mengers ook niet heilig...!!

Maar voor de dealerliefhebbert...tja kan niks tegen op.
Gebruikersavatar
door Happy Socks
#31856
charlotte schreef:Maar voor de dealerliefhebbert...tja kan niks tegen op.
Hahaha, daar kan zelfs Charlotte niet aan "tippen" :wink:
Gebruikersavatar
door Vincentos
#31861
Inderdaad gewoon even langs de dealer of de betere automaterialenzaak.

Pas wel op met het aantippen van steenslag. Een goede voorbereiding is vereist en probeer bijvoorbeeld een naald te gebruiken. Met het kwastje smeer je 99 van de 100 x meteen teveel erop.

Wat ik altijd goed vind werken is met een naald heel voorzichtig (het liefste nog met een vergrootglas erbij) de spot aantikken. Beter 4x opnieuw smeren dan in één keer het verzieken met teveel lak.

Als het putje gevuld is met lak de boel goed uit laten harden. (een dag of twee) en dan met een polijstmachine aan de slag om de lak gelijk te trekken met de rest van de lak. Als het goed is is de plek dan voor een groot gedeeltje verdwenen :)

Succes en show de resultaten ook meteen ;)

Groetjes,
Vincent
Gebruikersavatar
door erikvandenhurk
#31868
Bedankt voor de tips! Ik heb helaas geen origineel boekje meer bij de TT. Is de kleurcode nog op een andere manier te achterhalen?
Gebruikersavatar
door Vincentos
#31870
Ja, als het goed is zit er onder de kofferbak mat een sticker met allemaal codes. Deze sticker wordt in de fabriek erop geplakt zodat de medewerkers kunnen zien wat er allemaal op de auto gemonteerd moet worden :) Het heeft vast ook nog andere doeleinden.

Bij audi en Vw bestaat het meestal uit 3 letters en 1 cijfer.
Een vw kleur is bijvoorbeeld: LB7Z.

Kijk of er bij jou ook zon soort gelijk code instaat en tik het in op google. Hele grote kans dat je dan een hit krijgt met een lijst met kleurcodes. Even checken en halen die stift :)

Groetjes,
Vincent
Gebruikersavatar
door Ronnie
#31954
Motip klopt vrijwel nooit geeft altijd verschil en een lakstift bij de dealer koop je dr meer voor die je zelf kunt laten mengen. UNICOLOR ga k altijd heen, meten de lak en maken t goeie lakstiftje nagenoeg geen verschil.
Gebruikersavatar
door Mischa
#31957
Ronnie schreef:Motip klopt vrijwel nooit geeft altijd verschil en een lakstift bij de dealer koop je dr meer voor die je zelf kunt laten mengen. UNICOLOR ga k altijd heen, meten de lak en maken t goeie lakstiftje nagenoeg geen verschil.
Hoe bedoel je " bij de dealer koop je dr meer voor" ? Lakstift was bij de dealer nog geen 15,- Kan je voor dat geld de kleur laten mengen dan?

Kleur verschil zal je altijd wel iets hebben. Maar dat is in andere onderwerpen hier op het forum al lang en breed besproken. (spuit richting, ondergrond, voorbehandeling etc. etc.)
Gebruikersavatar
door Ronnie
#31961
Mischa schreef:
Ronnie schreef:Motip klopt vrijwel nooit geeft altijd verschil en een lakstift bij de dealer koop je dr meer voor die je zelf kunt laten mengen. UNICOLOR ga k altijd heen, meten de lak en maken t goeie lakstiftje nagenoeg geen verschil.
Hoe bedoel je " bij de dealer koop je dr meer voor" ? Lakstift was bij de dealer nog geen 15,- Kan je voor dat geld de kleur laten mengen dan?

Kleur verschil zal je altijd wel iets hebben. Maar dat is in andere onderwerpen hier op het forum al lang en breed besproken. (spuit richting, ondergrond, voorbehandeling etc. etc.)
15 euro koop je dr met gemak 3 voor, echter heb je bij de dealer wel de goeie kleur... van toen je lak nieuw was.

Je hebt hoe je het wendt of keert verschil... ik weet hoe het werkt met diverse laktechnieken. Vroeger als snuitertje bij poedercoaters, spuiters, schilders etc. gewerkt om een paar gulden per uur te verdienen, vervolgens wordt je iets ouder... zelf vele airbrushes gemaakt voor vele scooter eigenaren, bedrijven etc. Aflakken zit t grootste nadeel in die bepaald veelal het effect van alles wat dr onder zit en kan dus met alleen die laag al de boel verpesten.
Maar lakstiften laten maken op de gewenste kleur incl. de verwering meegenomen van bijv. 8 jaar kan je met een metertje laten lezen, dan mengen ze het voor ene paar euro voor je. Die stiften kosten niet veel maar de autohandel, dealers, Motip, carstylingsbedrijven e.d. moeten ook marges hebben aangezien zij een toko iedere maand moeten kunnen blijven betalen dus bij de bron kosten die t minste en t meten kost net zoveel tijd als je de code op gaan zoeken bij t reservewiel. Alleen niet in ieder dorp/stad zit zo'n bedrijf.
Als ik mijn steenslag weg wil hebben haal ik de airbush spullen uit de kast, neem gewoon zwart wat ik heel dun aanbreng, dan transparant erover allemaal in zeer dunnen laagjes in stappen, daarna de uitgewaaide rommel van de blanke lak rondom weg poetsen en t is opgevuld voor het ook weer strak dan moet je met zwarte lak heel dichtbij komen wil je het echt opmerken. EN ja ook dan heb ik verschil... maar moet je goed kijken en nee voor anderen begin ik er niet aan daar zijn er genoeg van te vinden die het bedrijfsmatig als lakherstel door steenslag voor je uit kunnen voeren, dat kost geen 100 euro maar is het wel voor het oog strak en netjes (en met je neus er boven op heb je alsnog verschil).
Gebruikersavatar
door erikvandenhurk
#39333
Heb bij de dealer de lakstift kunnen krijgen. Het blijkt code LZ7X te zijn (nimbusgrijs). Kan er nu mee aan de slag. Kan iemand me vertellen hoe dat polijsten precies gaat? Ik heb geen polijstmachine. Kan ik ook een polijstschijf op een boormachine zetten? En wat voor polijstmiddel moet ik gebruiken? Wie weet raad?
Erik
door ptie
#39336
Zoek anders even op poetsen of polijsten en je komt een heel eind.

Bijvoorbeeld:

hier

en

hier
Gebruikersavatar
door Vincentos
#39339
erikvandenhurk schreef:Heb bij de dealer de lakstift kunnen krijgen. Het blijkt code LZ7X te zijn (nimbusgrijs). Kan er nu mee aan de slag. Kan iemand me vertellen hoe dat polijsten precies gaat? Ik heb geen polijstmachine. Kan ik ook een polijstschijf op een boormachine zetten? En wat voor polijstmiddel moet ik gebruiken? Wie weet raad?
Erik
Wow, hou die boormachine uit de buurt van je TT.

Als je steenslag wilt bijwerken, gebruik dan een naald i.p.v. het kwastje dat erbij zit. Met het kwastje breng je veel te veel lak aan op het putje.

mini how-to:
1. Zorg dat het te behandelen deel goed schoon is. Dus eerst wassen, daarna kleien en dan afdrogen.
2. Neem een vergrootglas en een stoel zodat je rustig kunt werken en je de te behandelen steenslag goed kunt zien.
3. Neem dan een minidrup met een naald uit de lakstift en laat dit heel voorzichtig in het putje lopen. Zorg ervoor dat je niet teveel erin laat lopen. In dit geval is minder beter dan teveel. Teveel lak kun je wel ''wetsanden'' maar hier moet je als beginner niet aan beginnen.
4. Goed uit laten harden. Op de lakstift staat een droogtijd aangegeven.

Het is mogelijk om uiteindelijk de lak te (laten) polijsten om het resultaat wellicht te verbeteren. Maar verwacht geen wonderen en accepteer het resultaat. De lak heeft nou eenmaal een beschadiging opgelopen en helemaal 100% kun je het niet meer krijgen met een lakstift. Je zal altijd iets blijven zien. Al is dat per kleur natuurlijk weer verschillend.

Succes! 8)
co2 meeting

Het gaat om een audi TT 8n. welke bijna 300.000 km[…]

Peter

Hoi Peter Prachtige auto en ook een mooie kleur st[…]

Marc

Misschien kan ik een vraag stellen aan de TT speci[…]

koeling

Na het starten van de motor loopt de temperatuur ([…]

Cabrio dakslot links

Artikel 8N7871443 Kan iemand mij hieraan helpen?[…]

water onder de voorstoel mat.

hallo audiforum ik heb water onder mijn voorstoe[…]

Els stelt zich voor

Beste forumleden, Sinds 2017 ben ik de eigenaar va[…]

Maikel stelt zich voor

Hoi Maikel, Ondertussen al wat aan de Audi TT kun[…]