Audi TT Club - Forum

Stay Tuned!
Forumregels: Wil je lid worden? Word dan snel Club Member!
Kijk in de Clublid website voor meer informatie.
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
door emanuel
#6617
Beste TT liefhebbers,

Heeft iemand hier ervaring met zgn turbo timers? Het zijn kleine kastjes die er voor zorgen dat nadat je de sleutel uit je contact hebt gehaald, de motor nog enige tijd stationair loopt om zo de turbo meer kans te geven netjes af te koelen. Met name bij het tanken van de auto is dit volgens mij wel nuttig, je komt dan net van de snelweg af met een loeihete turbo, als je dan direct de motor afzet verbrandt de olie in de turbo en dat kan niet goed zijn. :(
Gebruikersavatar
door blue germanstyle
#6624
ja ik heb er ook wel eens aan zitte denken.. een kennis van me heeft het in zijn transporter t5 TDI zitten het werkt echt goed.. alleen vind ik het nadeel dat je m niet af kan zetten ( wanneer je een garage hebt net als ik is het tog niet echt een optie) op Subaru's is het volgensmij ook gewoon standaard
door krieltje
#6627
Ik moet het eens aan gaan leren,ik doe dat nooit dat nakoelen.Ik neem het iedere keer voor,maar zodra ik op locatie ben dan zet ik hem uit.

Mark kan jij eens uitleggen wat er precies in de turbo gebeurd,en waarom het goed is dat ding stationair te laten draaien?en voor hoelang?
En als je dat nooit doet,kan je hem dan schoonmaken ofzo,of zeg ik nu iets heel geks?(zoals gewoonlijk)
door emanuel
#6629
blue germanstyle schreef:.. alleen vind ik het nadeel dat je m niet af kan zetten ( wanneer je een garage hebt net als ik is het tog niet echt een optie) op Subaru's is het volgensmij ook gewoon standaard
De modellen die ik gezien heb zijn ook aan de handrem aangesloten. Als je hem niet op de handrem zet dan slaat de motor direct af. Dit om te voorkomen dat iemand in je TT springt die staat na te draaien en er dan mee vandoor gaat. :D

Mark, heb jij enig idee hoelang je na zou moeten koelen na een snelwegrit?
Gebruikersavatar
door Ronnie
#6633
emanuel schreef:Beste TT liefhebbers,

Heeft iemand hier ervaring met zgn turbo timers? Het zijn kleine kastjes die er voor zorgen dat nadat je de sleutel uit je contact hebt gehaald, de motor nog enige tijd stationair loopt om zo de turbo meer kans te geven netjes af te koelen. Met name bij het tanken van de auto is dit volgens mij wel nuttig, je komt dan net van de snelweg af met een loeihete turbo, als je dan direct de motor afzet verbrandt de olie in de turbo en dat kan niet goed zijn. :(
Mijn auto loopt stationair gewoon na... gewoon na het stilzetten de auto laten draaien een minuut of wat. Als je de wagen direct uitzet draait dr ineens vanalles na om alles te koelen en dat duurt minuten. Maja ik heb de 225 QC gehad en nu een S3 die draaien na net als de subaru's dat idd standaard ook doen, maar met nog meer herrie wat dus de turbo te koelen veroorzaakt blijkelijk.

Ik laat de auto met een hete turbo altijd even nalopen.
Laatst gewijzigd door Ronnie op wo jan 03, 2007 19:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
door MARK
#6634
:shock: :shock: Turbo Timer........ :D

Beste TT Rijders......in 1 woord weggegooid geld!!! Een stukje dicipline is hiervoor een betere oplossing.......

:arrow: NAKOELTIJD TURBOLADER..............

Een Turbolader heeft twee kanten.....een Warme en een Koude kant. Door de hete kant stroomt uitlaatgas en door de koude kant stroomt lucht. Wanneer we onder zware belasting rijden......bergritjes en plankgas om het maar even plat uit te drukken zijn de uitlaatgassen erg heet. Hierdoor warmt de Turbolader sterk op en zal in het donker zelfs een rode gloed uitstralen.

U zult begrijpen dat wanneer de motor in zeer hete toestand stil wordt gezet, nakoeling uitsluitend plaats vindt door het eventuele aanslaan van de koelventilatoren. De Turbolader welke aan de achterzijde van het blok geplaatst is, zal hier geen profijt van hebben en dus in nagenoeg roodgloeiende toestand langzaam afkoelen.
Aangzien de Turbolader gesmeerd wordt door het motorsmeersysteem zal er tevens geen smering meer plaats vinden zodra de motor wordt stopgezet. Dat betekend ook dat de Turbolader nog kan draaien zonder smering daar het even duurt voordat het laagste toerental (van de Lader bij stationair draaien) is bereikt.

Door de hitte welke zich nog in de Lader bevindt zal de aanwezige olie rond de turbineas in het lagerhuis verbranden en in kool overgaan. Deze blijft achter waardoor de hoeveelheid smering tijdens het rijden verminderd wordt. Gebeurd bovenstaande regelmatig, dan kan het voorkomen dat bijvoorbeeld na het tanken langs de snelweg, de Motor ineens nauwelijks nog vermogen levert doordat de Turbolader vaststaat. Dit veroorzaakt door veelvoudig aankoeken van verbrande olie.

Mijn advies.......

Laat na een rit waarin langdurig zware belasting is voorgekomen de motor bij thuiskomst 2 minuten stationair nadraaien. Hierdoor kan de hitte uit het blok en de Turbolader worden gevoerd en wordt aankoeken de het verbranden van de olie voorkomen.

Resultaat.......

Langere levensduur van de Turbolader en Motorblok!

:arrow: Overigens......de TT 225 Pk heeft een nakoelpompje welke de koelvloeistof door het motorblok laat circuleren echter NIET door de Turbolader!!!!

:)
Laatst gewijzigd door MARK op wo jan 03, 2007 19:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
door Ronnie
#6635
2 minuten maar? ik wacht altijd minimaal een heel liedje op de radio...
Gebruikersavatar
door MARK
#6637
:shock: .................:smt088............ :lol: ................................. :rock:
door krieltje
#6642
Top mark bedankt
door emanuel
#6643
Dus Mark als ik het goed begrijp hoef je niet eens 2 minuten na te koelen als je gewoon met 130-140 Km/U aan het toeren bent geweest op de snelweg?

Ik ben zuinig op m'n TT-tje en wil niet graag een dichtgekoekte turbo :cry: :cry:

Als ik nu aankom op plaats van bestemming gaat eerst de riem af, de verlichting uit, frontje van de radio, en dan pas de motor uit, dan heeft hij toch al een beetje kunnen afkoelen.

Bedankt voor je advies ! :smt023
Gebruikersavatar
door MARK
#6645
:) .......Probeer er dan toch een minuutje van te maken......Gas is in het verbrandingsproces heter dan benzine :wink:
door arjenjongeling
#18000
In de racerij hebben ze de cool-down lap bedoeld om de boel te laten afkoelen. Het is bij sportieve auto's een goed gebruik om de laatste kilometers voordat je arriveert rustig aan te doen. Zo doe ik het altijd.
Even voorstellen

Gefeliciteerd met de TT het is idd een leuke sport[…]

Even voorstellen :-)

Hallo Dina Gefeliciteerd met de TT het blijft gewo[…]

Zoekertje

Beste Tt liefhebbers, Ik ben nog niet in het bez[…]

Multieriem verdwenen Audi TT Mk1

Hoi Jelle Bij de Audi dealer betaal je tegenwoordi[…]

Even voorstellen

Hallo ik ben Jelle Ik kom uit Bolsward (Frieslan[…]

Te koop een goed rijdende TT Roadster (zwart). Stu[…]

co2 meeting

Het gaat om een audi TT 8n. welke bijna 300.000 km[…]

Peter

Hoi Peter Prachtige auto en ook een mooie kleur st[…]