Audi TT Club - Forum

Stay Tuned!
Forumregels: Wil je lid worden? Word dan snel Club Member!
Kijk in de Clublid website voor meer informatie.
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
door huis4u
#9052
Dagelijk rijd ik een chipgetunde diesel van dat andere Duitse merk.
Bij diesels zijn met chiptuning enorme resultaten te behalen en ik was dan ook benieuwd
hoe dat met een benzine turbomotor zou gaan.
Afgelopen dinsdag was het zover. De EPROM zit tussen de ruitenwissers van de TT en moest (helaas) worden uitgebouwd.
Tegenwoordig wordt er gechipt via de diagnose stekker maar op mijn TT (2000, 180 PK) kon dit niet.
De gegevens worden met een laptop uitgelezen en de specialist wijzigt de software enigzins om het gewenste resultaat te krijgen. Dus niet solderen zoals ik vaak lees, maar gewoon programmeren. Ikzelf ben een koppelfanaat, pk's doen mij niet zoveel. Souplesse souplesse en nog eens souplesse daar houd ik van en dat beschikbaar bij lage toerentallen. Na een uurtje werk zal alles weer op z'n plaats en werd er een proefrit gemaakt.
Wat er dus gebeurt is dat de programmeur de individuele grenzen van de motor opzoekt. De fabriek gebruikt de standaard software, zeg maar de norm. Echter er is een tolerantie en de programmeur gebruikt juist deze toleranties.
Dus zeg maar af fabriek is de turbodruk afgesteld op 1,2 bar, de tolerantie is tot bijv. 1,35 bar en dat zoekt de programmeur op. Zo iets simpels maakt wel het verschil in prestaties van de turbomotor.

De resultaten zijn nu van 235 Nm naar 295 Nm koppel (plus 25 % en dat is veel). PK's ca plus 30.
Verbruik daalt bij gelijke rijstijl.

Direct is het verschil merkbaar, ongelooflijk maar waar.
Omdat ik heb laten chippen bij 72.000 km ben ik de TT nu aan het inrijden.
Dus eerst goed warm draaien bij lage toeren. Daarna mag het gas er op wel maar dan er ook direct weer af.
Met ca 1000 km is de motor er wel aan gewend en kan dus enigzins meer worden belast.
Met mijn leeftijd ga ik geen sprintjes aan bij het stoplicht. Wat ik aardig vind is bijv 80 rijden en dooracceleren naar 160 tot 200. En juist daar zit de toegevoegde waarde van chiptuning, het koppel is enorm en dat is beschikbaar bij lage toerentallen. Het is nu net of de TT moeiteloos zijn prestaties neerzet.
In een vorig memo heb ik de naam van het bedrijf genoemd. Ik laat dat zo omdat deze site door een sooortgelijk bedrijf wordt gesponsord (Hartogtuning). Kosten 399,00 incl. BTW . Mijn andere auto is in Duitsland door H&S onder handen genomen (kosten 899,00) voor hetzelfde werk. Dus lekker in Nederland blijven chippen.
Het enige wat ik nog ga monteren is een Forge DV 006 (via Mark besteld). Of dit invloed heeft op de software weet ik nog niet. Met de chiptuner wel afgesproken dat ik dan terug mag komen.

Ben zojuist nog even op de A28 geweest. 538 gaf geen flitser aan dus maar eens kijken wat er kan.
Sportief gevecht met een Audi A6 Avant dubbele uitlaat, Led achterlichten en Duits kenteken. TT acceleert van 100 naar ....
sneller dan de A6. Topsnelheid is moeilijk te bepalen in NL maar beide Audi's reden gemakkelijk boven de 200.
A6 laten passeren, met de TT er achteraan, moeiteloos. Al met al is chiptuning een verantwoorde investering die zichzelf met verminderd benzineverbruik terugverdient. Maar ook een waarschuwing: het gaat echt hard en snel dus het is wel alle zeilen bijzetten om ongelukken of erger te voorkomen.

NB. Naar Century Brummen voor een TT meeting lijkt mij leuk.
:cry: :P

Groet vanuit de stad met de dolfijnen.
Henry
Gebruikersavatar
door Ronnie
#9055
Koppel toename valt wel mee, met een 225 kun je zo van 280 boven de 400 uit middels chiptuning.
En idd dat gaat ineens een stuk harder dan voorheen.
Alleen je rijstijl moet je toch wijzigen na het chippen om rendement te halen uit het verbruik, je voet moet immers minder zwaar reageren en gaan aaien... aai of streel je het pedaal niet dan reageert de motor feller en haal je hetzelfde verbruik ;)
door Edwin_70
#9060
Goed duidelijk verhaal! Ik vind het toch nog wel veel geld, hoewel je het blijkbaar op termijn terug gaat verdienen.
Gezien de huidige goede rij-eigenschappen twijfel ik wel over de investering. Het zou mooi zijn als een chip-tuning bedrijf een 'no cure - no pay' policy hanteert... Het verschil voor en na zou toch gemeten kunnen worden. Afspraak tot daadwerkelijke aankoop te maken o.b.v. een objectieve meting. Of zoiets?

Salut! Edwin
Gebruikersavatar
door MisterCats
#9063
huis4u schreef:Ikzelf ben een koppelfanaat, pk's doen mij niet zoveel. Souplesse souplesse en nog eens souplesse daar houd ik van en dat beschikbaar bij lage toerentallen.
Groet vanuit de stad met de dolfijnen.
Henry
Koppel en souplesse... probeer eens een 3.2 dsg :P Volgens mij wordt jij daar gelukkig van Henry. :wink:
door allewijn
#9066
Modderaar schreef:
huis4u schreef:Ikzelf ben een koppelfanaat, pk's doen mij niet zoveel. Souplesse souplesse en nog eens souplesse daar houd ik van en dat beschikbaar bij lage toerentallen.
Groet vanuit de stad met de dolfijnen.
Henry
Koppel en souplesse... probeer eens een 3.2 dsg :P Volgens mij wordt jij daar gelukkig van Henry. :wink:
Moet je wel 3.2 dsg' CeNtJeS hebben...
Haha! :D
(Maar ik geloof het graag, en anders alleen al het geluid van een 3.2...)
door allewijn
#9071
Jij hebt ongeveer 60NM meer gekregen en 30PK extra zeg je.
Hoe komt het, dat als ik hem bijv. bij Fasttech laat chippen, dat ze opgeven:
TT 1.8 20V TURBO 180 Pk + 40 Pk + 69 Nm ? 399 ???
(Fasttech)

Dan lijkt mij dit toch ook een goeie optie&prijs?
(Ik ben nml. ook voor mezelf aan het kijken waar ik hem laat chippen, ik heb een 1.8T 180pk quattro)
door allewijn
#9089
Jerry schreef:Om hier even op in te haken, bij Tunex in 's Heerenberg wordt je TT getuned van 180pk naar 220pk en 68Nm voor slechts ?225,00... :lol:

http://www.tunex.nl/content/showarticle.php?articleID=6
Da's goedkoop! Dat ga ik zeker onthouden!
Iemand ervaring met deze tuner?
door allewijn
#9107
Jerry schreef:Om hier even op in te haken, bij Tunex in 's Heerenberg wordt je TT getuned van 180pk naar 220pk en 68Nm voor slechts ?225,00... :lol:

http://www.tunex.nl/content/showarticle.php?articleID=6
Jerry, heb jij hem hier zelf ook laten chippen?
Voor zo'n prijsje kriebelt het wel heel erg om even een afspraak te maken!
Gebruikersavatar
door BiOhAzArD
#9113
Ja zegt dat wel Allewijn!
Das wel heel goedkoop!
Is dit wel een chip met garantie ?
Heb ik wel oren naar, scheelt enorm in prijs!
door huis4u
#9114
Edwin_70 schreef:Goed duidelijk verhaal! Ik vind het toch nog wel veel geld, hoewel je het blijkbaar op termijn terug gaat verdienen.
Gezien de huidige goede rij-eigenschappen twijfel ik wel over de investering. Het zou mooi zijn als een chip-tuning bedrijf een 'no cure - no pay' policy hanteert... Het verschil voor en na zou toch gemeten kunnen worden. Afspraak tot daadwerkelijke aankoop te maken o.b.v. een objectieve meting. Of zoiets?

Salut! Edwin
Hallo Edwin,

Via Google zoeken naar H&S Starnberg. Daar kun je PK en koppeltoename in grafieken vinden.
Ikzelf rijd al jaren gechipt, eerst met een Golf diesel 110 naar 150 pk. Nu een BMW 320 D ook plus 35 pk
en dan de TT. En allemaal om ruimschoots meer koppel te krijgen (dit ook ivm. het trekken van een caravan)
Ten opzichte van Duitsland cq chiptunen via de Audi dealer (kan ook met behoud van garantie)
is bijv. Ziptuning in Utrecht goedkoop met z' n 399,00 all in.
Als je bij in plaats van 1 op 10 1 op 11 zou gaan rijden met gechipte TT dan heb je de investering er met 3200 km
uit. Dus wat is duur.

Veel succes, Henry
door huis4u
#9115
Modderaar schreef:
huis4u schreef:Ikzelf ben een koppelfanaat, pk's doen mij niet zoveel. Souplesse souplesse en nog eens souplesse daar houd ik van en dat beschikbaar bij lage toerentallen.
Groet vanuit de stad met de dolfijnen.
Henry
Koppel en souplesse... probeer eens een 3.2 dsg :P Volgens mij wordt jij daar gelukkig van Henry. :wink:
Kan ik mij voorstellen maar daar moet je dan wel tegen aanlopen. Het is een tweede auto en de kosten spelen voor mij ook een rol.
door Jerry
#9116
allewijn schreef:
Jerry schreef:Om hier even op in te haken, bij Tunex in 's Heerenberg wordt je TT getuned van 180pk naar 220pk en 68Nm voor slechts ?225,00... :lol:

http://www.tunex.nl/content/showarticle.php?articleID=6
Jerry, heb jij hem hier zelf ook laten chippen?
Voor zo'n prijsje kriebelt het wel heel erg om even een afspraak te maken!

Ik ben daar geweest met mijn vorige auto Mercedes SLK 200 om te chippen en xenon ombouw. Werd erg goed geholpen hij had alleen niet de juiste stekker om de pc aan te sluiten op de boardcomputer. Hij heeft mij doorgestuurd naar zijn leverancier in Duitsland ( http://www.ecs-krefeld.de ). Daar heb ik toen mijn SLK laten chippen voor ?225,00. Bij zijn leverancier kost het toen ? 449,00. De xenon inbouw heeft hij daarom toen gratis gedaan voor het ongemak. Je krijgt garantie op de software en plaatsen daarnaast binnen 30dagen niet goed, geld terug ....Je krijgt ook de oude software mee op cd anders natuurlijk de (oude) chip. Dit is afhankelijk of de software al dan niet op de bestaande of nieuwe chip wordt gezet.

Mijn TT roadster ( 4 weken geleden gekocht) wil ik tzt ook laten chippen, maar eerst a.s dinsdag bij Marja in Waddinxsveen de cruisecontrole in laten bouwen....

Ik zou nog wel het volgende willen doen... :D
- dubbele uitlaat (bij Design Car);
- chippen (Tunex);
- midden armsteun (?).

Dus het gaat weer het nodige kosten...maar eerst ff sparen..
door timstudio2002
#9155
Ik krijg die van mij over 2 dagen terug, staat nu bij pedro hartog. Hij wordt gechiped, verlaagd (3cm), verbreed (1,8cm), nieuwe forge DV, nieuwe LMM, remklauwen worden geschilderd. Hopelijk deze week of anders volgende week ook nog een dubbele uitlaat eronder. honinggraad rooster komt deze week nog binnen, uitlaat ligt al ff in de woonkamer :)

Dus vanaf donderdag ben ik benieuwd, vooral omdat ik als leenwagen een behoorlijk luidruchtige audi coupe nu heb haha...dat ding maakt een herrie, maar is niet voorruit te krijgen :)
Gebruikersavatar
door blue germanstyle
#9157
Ben benieuwd Tim.. Wordt erg mooi denk ik als ik dat zo allemaal hoor :D
Even voorstellen

Gefeliciteerd met de TT het is idd een leuke sport[…]

Even voorstellen :-)

Hallo Dina Gefeliciteerd met de TT het blijft gewo[…]

Zoekertje

Beste Tt liefhebbers, Ik ben nog niet in het bez[…]

Multieriem verdwenen Audi TT Mk1

Hoi Jelle Bij de Audi dealer betaal je tegenwoordi[…]

Even voorstellen

Hallo ik ben Jelle Ik kom uit Bolsward (Frieslan[…]

Te koop een goed rijdende TT Roadster (zwart). Stu[…]

co2 meeting

Het gaat om een audi TT 8n. welke bijna 300.000 km[…]

Peter

Hoi Peter Prachtige auto en ook een mooie kleur st[…]