- vr mar 02, 2007 22:36
#9052
Dagelijk rijd ik een chipgetunde diesel van dat andere Duitse merk.
Bij diesels zijn met chiptuning enorme resultaten te behalen en ik was dan ook benieuwd
hoe dat met een benzine turbomotor zou gaan.
Afgelopen dinsdag was het zover. De EPROM zit tussen de ruitenwissers van de TT en moest (helaas) worden uitgebouwd.
Tegenwoordig wordt er gechipt via de diagnose stekker maar op mijn TT (2000, 180 PK) kon dit niet.
De gegevens worden met een laptop uitgelezen en de specialist wijzigt de software enigzins om het gewenste resultaat te krijgen. Dus niet solderen zoals ik vaak lees, maar gewoon programmeren. Ikzelf ben een koppelfanaat, pk's doen mij niet zoveel. Souplesse souplesse en nog eens souplesse daar houd ik van en dat beschikbaar bij lage toerentallen. Na een uurtje werk zal alles weer op z'n plaats en werd er een proefrit gemaakt.
Wat er dus gebeurt is dat de programmeur de individuele grenzen van de motor opzoekt. De fabriek gebruikt de standaard software, zeg maar de norm. Echter er is een tolerantie en de programmeur gebruikt juist deze toleranties.
Dus zeg maar af fabriek is de turbodruk afgesteld op 1,2 bar, de tolerantie is tot bijv. 1,35 bar en dat zoekt de programmeur op. Zo iets simpels maakt wel het verschil in prestaties van de turbomotor.
De resultaten zijn nu van 235 Nm naar 295 Nm koppel (plus 25 % en dat is veel). PK's ca plus 30.
Verbruik daalt bij gelijke rijstijl.
Direct is het verschil merkbaar, ongelooflijk maar waar.
Omdat ik heb laten chippen bij 72.000 km ben ik de TT nu aan het inrijden.
Dus eerst goed warm draaien bij lage toeren. Daarna mag het gas er op wel maar dan er ook direct weer af.
Met ca 1000 km is de motor er wel aan gewend en kan dus enigzins meer worden belast.
Met mijn leeftijd ga ik geen sprintjes aan bij het stoplicht. Wat ik aardig vind is bijv 80 rijden en dooracceleren naar 160 tot 200. En juist daar zit de toegevoegde waarde van chiptuning, het koppel is enorm en dat is beschikbaar bij lage toerentallen. Het is nu net of de TT moeiteloos zijn prestaties neerzet.
In een vorig memo heb ik de naam van het bedrijf genoemd. Ik laat dat zo omdat deze site door een sooortgelijk bedrijf wordt gesponsord (Hartogtuning). Kosten 399,00 incl. BTW . Mijn andere auto is in Duitsland door H&S onder handen genomen (kosten 899,00) voor hetzelfde werk. Dus lekker in Nederland blijven chippen.
Het enige wat ik nog ga monteren is een Forge DV 006 (via Mark besteld). Of dit invloed heeft op de software weet ik nog niet. Met de chiptuner wel afgesproken dat ik dan terug mag komen.
Ben zojuist nog even op de A28 geweest. 538 gaf geen flitser aan dus maar eens kijken wat er kan.
Sportief gevecht met een Audi A6 Avant dubbele uitlaat, Led achterlichten en Duits kenteken. TT acceleert van 100 naar ....
sneller dan de A6. Topsnelheid is moeilijk te bepalen in NL maar beide Audi's reden gemakkelijk boven de 200.
A6 laten passeren, met de TT er achteraan, moeiteloos. Al met al is chiptuning een verantwoorde investering die zichzelf met verminderd benzineverbruik terugverdient. Maar ook een waarschuwing: het gaat echt hard en snel dus het is wel alle zeilen bijzetten om ongelukken of erger te voorkomen.
NB. Naar Century Brummen voor een TT meeting lijkt mij leuk.
Groet vanuit de stad met de dolfijnen.
Henry
Bij diesels zijn met chiptuning enorme resultaten te behalen en ik was dan ook benieuwd
hoe dat met een benzine turbomotor zou gaan.
Afgelopen dinsdag was het zover. De EPROM zit tussen de ruitenwissers van de TT en moest (helaas) worden uitgebouwd.
Tegenwoordig wordt er gechipt via de diagnose stekker maar op mijn TT (2000, 180 PK) kon dit niet.
De gegevens worden met een laptop uitgelezen en de specialist wijzigt de software enigzins om het gewenste resultaat te krijgen. Dus niet solderen zoals ik vaak lees, maar gewoon programmeren. Ikzelf ben een koppelfanaat, pk's doen mij niet zoveel. Souplesse souplesse en nog eens souplesse daar houd ik van en dat beschikbaar bij lage toerentallen. Na een uurtje werk zal alles weer op z'n plaats en werd er een proefrit gemaakt.
Wat er dus gebeurt is dat de programmeur de individuele grenzen van de motor opzoekt. De fabriek gebruikt de standaard software, zeg maar de norm. Echter er is een tolerantie en de programmeur gebruikt juist deze toleranties.
Dus zeg maar af fabriek is de turbodruk afgesteld op 1,2 bar, de tolerantie is tot bijv. 1,35 bar en dat zoekt de programmeur op. Zo iets simpels maakt wel het verschil in prestaties van de turbomotor.
De resultaten zijn nu van 235 Nm naar 295 Nm koppel (plus 25 % en dat is veel). PK's ca plus 30.
Verbruik daalt bij gelijke rijstijl.
Direct is het verschil merkbaar, ongelooflijk maar waar.
Omdat ik heb laten chippen bij 72.000 km ben ik de TT nu aan het inrijden.
Dus eerst goed warm draaien bij lage toeren. Daarna mag het gas er op wel maar dan er ook direct weer af.
Met ca 1000 km is de motor er wel aan gewend en kan dus enigzins meer worden belast.
Met mijn leeftijd ga ik geen sprintjes aan bij het stoplicht. Wat ik aardig vind is bijv 80 rijden en dooracceleren naar 160 tot 200. En juist daar zit de toegevoegde waarde van chiptuning, het koppel is enorm en dat is beschikbaar bij lage toerentallen. Het is nu net of de TT moeiteloos zijn prestaties neerzet.
In een vorig memo heb ik de naam van het bedrijf genoemd. Ik laat dat zo omdat deze site door een sooortgelijk bedrijf wordt gesponsord (Hartogtuning). Kosten 399,00 incl. BTW . Mijn andere auto is in Duitsland door H&S onder handen genomen (kosten 899,00) voor hetzelfde werk. Dus lekker in Nederland blijven chippen.
Het enige wat ik nog ga monteren is een Forge DV 006 (via Mark besteld). Of dit invloed heeft op de software weet ik nog niet. Met de chiptuner wel afgesproken dat ik dan terug mag komen.
Ben zojuist nog even op de A28 geweest. 538 gaf geen flitser aan dus maar eens kijken wat er kan.
Sportief gevecht met een Audi A6 Avant dubbele uitlaat, Led achterlichten en Duits kenteken. TT acceleert van 100 naar ....
sneller dan de A6. Topsnelheid is moeilijk te bepalen in NL maar beide Audi's reden gemakkelijk boven de 200.
A6 laten passeren, met de TT er achteraan, moeiteloos. Al met al is chiptuning een verantwoorde investering die zichzelf met verminderd benzineverbruik terugverdient. Maar ook een waarschuwing: het gaat echt hard en snel dus het is wel alle zeilen bijzetten om ongelukken of erger te voorkomen.
NB. Naar Century Brummen voor een TT meeting lijkt mij leuk.
Groet vanuit de stad met de dolfijnen.
Henry