Audi TT Club - Forum

Stay Tuned!
Forumregels: Wil je lid worden? Word dan snel Club Member!
Kijk in de Clublid website voor meer informatie.
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
Gebruikersavatar
door reindertt
#14084
HEy jongens,

Zoals velen van jullie heb ik ook een Audi TT Quattro. Die van mij is een Roadster met 225bhp.

Zoals velen van jullie misschien ook merken, is de auto geneigd te ondersturen in de bocht. Vooral wanneer ESP uitgeschakeld staat.
Hoe kan dit? Voor de nieuwe TT heeft audi zelf het onderstel ontwikkeld. De oude TT is hetzelfde onderstel als de S3, hetzelfde onderstel als de Golf 4. Het is geen door Audi ontwikkeld onderstel, maar door volkswagen (big difference).
De basis is voorwielaandrijving = zwaar van voren. De haldex koppeling voegt daar achterwielaandrijving bij. Een hoop sensoren extra en voila: quattro.

Echter: de combinatie onderstel + deze quattro is niet geweldig. Resultaat: ga je pushen in de bochten (vooral zonder ESP) voel je de auto zoeken. Je voelt de haldex het vermogen heen en weer gooien: achter-voor en visa versa. Uiteindelijk ga je ondersturen en zo heftig dat je de auto niet meer houdt. Daarvoor zijn alle audi's destijds teruggeroepen en is er o.a. ESP ingebouwd.

(Let op: het betreft hier de oude generatie TT, van de eerste TT. De zogenaamde 2e generatie (nog steeds vorig model) heeft wat aanpassingen.)

Ik heb de jongens uit Zweden gesproken (er is geen reseller in nederland), die de AWD computer maken.
Het leukste is dat zij speciaal voor de S3 en TT een Haldex Performance Part hebben ontwikkeld. Bestaat nu 6 jaar. Gek genoeg kent niemand dit in Nederland!

Wat doet de performance part (Het is simpel een andere AWD computer op je achteras)?
1. Wanneer je rustig met het verkeer mee rijdt: niets, je voelt er niets van, hij reageert zoals altijd.
2. Wanneer je hard op trekt: de nieuwe ECU gooit veel eerder de aandrijving grotendeels naar achter --> resultaat: sneller, stabieler
3. Hard de bocht in duikt en gas erop gooit: de auto is neutraal (!) en zal eerder oversturen --> eventueel driften (let op: alleen voor de betere bestuurders: onderstuur is simpel: gas los/ overstuur is leuker en sportiever)
4. Hard remmen op de snelweg: de ECU gooit weer de aandrijving zoveel mogelijk naar achter --> resultaat is een veel minder nerveuze kont!
5. Bij sneeuw en glad wegdek: de auto houdt z'n quattro eigenschappen alleen: eerder achterwielaandrijving dan voorwielaandrijving --> controleerbaar, je stuurt met je gaspedaal als het ware.

Nogmaals: geoefende rijders zal dit als muziek in de oren klinken. Het systeem interfereert niet met ESP, alles werkt zoals het altijd werkte. OP de limieten zal je auto zich veel meer als een echte roadster gaan gedragen en minder als een geupgrade golf. Veel mensen in zweden hebben deze performance part, vooral vanwege de vele sneeuw.

Test het zelf maar: zet ESP uit en geef flink gas op een rotonde. Bedenk dat je straks voelt dat je kont je door de bocht drukt.

Wat kost dit geintje: het onderdeel kost zo 800 EURO. Gek genoeg goedkoper dan de originele computer die vaak kapot gaat. Ik ben dus bezig om de ECU zelf te importeren.

I will keep you posted.
Laatst gewijzigd door reindertt op di jul 24, 2007 19:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
door Frysian Outlaw
#14089
zoiets is wel te koop in NL alleen dan van EIP tuning
Preformance Haldex

of heb ik het nu mis. het idee van een meer oversturende TT klinkt erg aantrekkelijk hij is nu veel te onderstuurend
Gebruikersavatar
door Wojtek
#14090
Deze is idd al een paar jaar te koop.
Haldex upgrade is niet van EIP.
Gebruikersavatar
door reindertt
#14095
EIP is een amerikaanse leverancier. En volgens mij zei ik al dat deze part 6 jaar bestaat.

En jij zij verkopen het! Heb je alleen de prijs gezien?

Daarom dacht ik: laat ik het leven voor alle TT-ers in nederland wat leuker maken. Ik ben niet van plan er geld op te verdienen. GEwoon importeren en voor kostprijs doorverkopen.
door allewijn
#14097
Gaaf idee!
Ikzelf zou alleen eerst de TT eens wat meer willen leren kennen. Ik zou bijv. graag mee willen doen aan een quattro-experience-dag.
Ik ben nml. zelf nog niet echt bekend met de gevoelens van onder- en overstuur.

Overigens hebben meerdere engelse TT rijders deze upgrade ook al uitgevoerd.
Ook vele Engelse TT rijders laten hun TT naar de 'eerste' generatie TERUG bouwen door de 'defcon' bushes te plaatsen.
Het gedrag van de eerste TT's schijnt beter te zijn dan van latere TT's. (afgezien van het spoilertje en esp).
Gebruikersavatar
door reindertt
#14098
Hey allewijn: welke velgen zijn dat bij jou?
door allewijn
#14099
reindertt schreef:Hey allewijn: welke velgen zijn dat bij jou?
Dat zijn de RS4 velgen oud model in 18". Ze lijken érg licht qua kleur zilver en ik merk van vele mensen om mij heen dat ze dit bijzonder mooi vinden.
Eigenlijk zijn ze zo licht geworden door de tand des tijds en chemische velgenreiniger van de vorige eigenaar. Toch zie je dit enkel van dichtbij, van ietsje verderaf zij ze nog steeds echt bijzonder mooi.
Door de lichte tint lijken ze ook groter dan de donkere modellen. Ik ga ze binnekort ook laten spuiten, en toch weer in een lichte tint zilver.
(eerst wilde ik andere velgen, toen wilde ik deze velgen laten coaten, maar nu wil ik ze gewoon weer strak en licht van kleur hebben aangezien ik van velen hoor dat ze zo mooi staan)


Afbeelding
Gebruikersavatar
door reindertt
#14100
Maarre allewijn:

Neem nou van mij aan: je TT presteert goed onder normale omstandigheden. Je kunt m dwars krijgen, maar zoals je zegt: je moet de auto kennen en even flink de ruimte hebben om uit te vinden hoe.

Je wil de auto alleen niet leren kennen op de limieten... ;)
door arjenjongeling
#17998
Alle "straatauto's" zijn onderstuurd. Als je geen race- of rallyrijder bent zul je van slippen altijd schrikken en je gas loslaten. Bij onderstuur is het effect daarvan corrigerend, daarom maken ze dat zo. Omdat ik graag hard door bochten ga had ik bij mijn vorige auto's altijd goede banden voor (Michelin of Pirelli) en goedkope rotbanden achter. Let wel, ik weet wat ik doe. Bij mijn TT quattro twijfel ik echter omdat ik weleens heb gehoord dat je versnellingsbak kapot gaat als je verschillende banden gebruikt. Kan iemand hier meer over vertellen?
Gebruikersavatar
door reindertt
#18001
de BMW's waar ik in gereden heb, zijn NIET onderstuurt...
door arjenjongeling
#18025
Bij het ene merk is het meer dan bij het andere. Ik heb een Citroën ZX gehad en een Xantia. Die hebben van die 'meesturende' achterwielen (de rubbers veren enigszins). Inderdaad minder onderstuur maar zeker niet overstuurd.
Gebruikersavatar
door Ronnie
#18122
arjenjongeling schreef:Alle "straatauto's" zijn onderstuurd. Als je geen race- of rallyrijder bent zul je van slippen altijd schrikken en je gas loslaten. Bij onderstuur is het effect daarvan corrigerend, daarom maken ze dat zo. Omdat ik graag hard door bochten ga had ik bij mijn vorige auto's altijd goede banden voor (Michelin of Pirelli) en goedkope rotbanden achter. Let wel, ik weet wat ik doe. Bij mijn TT quattro twijfel ik echter omdat ik weleens heb gehoord dat je versnellingsbak kapot gaat als je verschillende banden gebruikt. Kan iemand hier meer over vertellen?
Ik heb één winterwiel gemonteerd gehad 17 inch origineel wiel, omdat ik die eigenlijk niet los kreeg en ben met dat wiel linksachter gaan rijden met 3 zomerbanden om 18 inch velgen... en ja mopperen dat t onderstel deed al met lagere dan de toegestane snelheid van 50 km/h klapperde/bonkte gewoon. Dus fijn vind een Quattro dat niet echt aangezien de 4de velg met zomerband eronder ging toen die 17" velg los was en t geluid weg was en weggebleven is met een set compleet hetzelfde.
Gebruikersavatar
door reindertt
#18126
arjenjongeling schreef:Bij het ene merk is het meer dan bij het andere. Ik heb een Citroën ZX gehad en een Xantia. Die hebben van die 'meesturende' achterwielen (de rubbers veren enigszins). Inderdaad minder onderstuur maar zeker niet overstuurd.
Weet je wat nu grappig is. Weer even over BMW: achterwielaandrijving en al sinds jaar en dag meesturende/meewringende achterwielen. Ik moest zo lachen toen citroen daar reclame mee ging maken terwijl de BMW's en de Sterren er al jaaaaaren mee reden...
Even voorstellen

Gefeliciteerd met de TT het is idd een leuke sport[…]

Even voorstellen :-)

Hallo Dina Gefeliciteerd met de TT het blijft gewo[…]

Zoekertje

Beste Tt liefhebbers, Ik ben nog niet in het bez[…]

Multieriem verdwenen Audi TT Mk1

Hoi Jelle Bij de Audi dealer betaal je tegenwoordi[…]

Even voorstellen

Hallo ik ben Jelle Ik kom uit Bolsward (Frieslan[…]

Te koop een goed rijdende TT Roadster (zwart). Stu[…]

co2 meeting

Het gaat om een audi TT 8n. welke bijna 300.000 km[…]

Peter

Hoi Peter Prachtige auto en ook een mooie kleur st[…]