- ma jul 23, 2007 18:59
#14084
HEy jongens,
Zoals velen van jullie heb ik ook een Audi TT Quattro. Die van mij is een Roadster met 225bhp.
Zoals velen van jullie misschien ook merken, is de auto geneigd te ondersturen in de bocht. Vooral wanneer ESP uitgeschakeld staat.
Hoe kan dit? Voor de nieuwe TT heeft audi zelf het onderstel ontwikkeld. De oude TT is hetzelfde onderstel als de S3, hetzelfde onderstel als de Golf 4. Het is geen door Audi ontwikkeld onderstel, maar door volkswagen (big difference).
De basis is voorwielaandrijving = zwaar van voren. De haldex koppeling voegt daar achterwielaandrijving bij. Een hoop sensoren extra en voila: quattro.
Echter: de combinatie onderstel + deze quattro is niet geweldig. Resultaat: ga je pushen in de bochten (vooral zonder ESP) voel je de auto zoeken. Je voelt de haldex het vermogen heen en weer gooien: achter-voor en visa versa. Uiteindelijk ga je ondersturen en zo heftig dat je de auto niet meer houdt. Daarvoor zijn alle audi's destijds teruggeroepen en is er o.a. ESP ingebouwd.
(Let op: het betreft hier de oude generatie TT, van de eerste TT. De zogenaamde 2e generatie (nog steeds vorig model) heeft wat aanpassingen.)
Ik heb de jongens uit Zweden gesproken (er is geen reseller in nederland), die de AWD computer maken.
Het leukste is dat zij speciaal voor de S3 en TT een Haldex Performance Part hebben ontwikkeld. Bestaat nu 6 jaar. Gek genoeg kent niemand dit in Nederland!
Wat doet de performance part (Het is simpel een andere AWD computer op je achteras)?
1. Wanneer je rustig met het verkeer mee rijdt: niets, je voelt er niets van, hij reageert zoals altijd.
2. Wanneer je hard op trekt: de nieuwe ECU gooit veel eerder de aandrijving grotendeels naar achter --> resultaat: sneller, stabieler
3. Hard de bocht in duikt en gas erop gooit: de auto is neutraal (!) en zal eerder oversturen --> eventueel driften (let op: alleen voor de betere bestuurders: onderstuur is simpel: gas los/ overstuur is leuker en sportiever)
4. Hard remmen op de snelweg: de ECU gooit weer de aandrijving zoveel mogelijk naar achter --> resultaat is een veel minder nerveuze kont!
5. Bij sneeuw en glad wegdek: de auto houdt z'n quattro eigenschappen alleen: eerder achterwielaandrijving dan voorwielaandrijving --> controleerbaar, je stuurt met je gaspedaal als het ware.
Nogmaals: geoefende rijders zal dit als muziek in de oren klinken. Het systeem interfereert niet met ESP, alles werkt zoals het altijd werkte. OP de limieten zal je auto zich veel meer als een echte roadster gaan gedragen en minder als een geupgrade golf. Veel mensen in zweden hebben deze performance part, vooral vanwege de vele sneeuw.
Test het zelf maar: zet ESP uit en geef flink gas op een rotonde. Bedenk dat je straks voelt dat je kont je door de bocht drukt.
Wat kost dit geintje: het onderdeel kost zo 800 EURO. Gek genoeg goedkoper dan de originele computer die vaak kapot gaat. Ik ben dus bezig om de ECU zelf te importeren.
I will keep you posted.
Zoals velen van jullie heb ik ook een Audi TT Quattro. Die van mij is een Roadster met 225bhp.
Zoals velen van jullie misschien ook merken, is de auto geneigd te ondersturen in de bocht. Vooral wanneer ESP uitgeschakeld staat.
Hoe kan dit? Voor de nieuwe TT heeft audi zelf het onderstel ontwikkeld. De oude TT is hetzelfde onderstel als de S3, hetzelfde onderstel als de Golf 4. Het is geen door Audi ontwikkeld onderstel, maar door volkswagen (big difference).
De basis is voorwielaandrijving = zwaar van voren. De haldex koppeling voegt daar achterwielaandrijving bij. Een hoop sensoren extra en voila: quattro.
Echter: de combinatie onderstel + deze quattro is niet geweldig. Resultaat: ga je pushen in de bochten (vooral zonder ESP) voel je de auto zoeken. Je voelt de haldex het vermogen heen en weer gooien: achter-voor en visa versa. Uiteindelijk ga je ondersturen en zo heftig dat je de auto niet meer houdt. Daarvoor zijn alle audi's destijds teruggeroepen en is er o.a. ESP ingebouwd.
(Let op: het betreft hier de oude generatie TT, van de eerste TT. De zogenaamde 2e generatie (nog steeds vorig model) heeft wat aanpassingen.)
Ik heb de jongens uit Zweden gesproken (er is geen reseller in nederland), die de AWD computer maken.
Het leukste is dat zij speciaal voor de S3 en TT een Haldex Performance Part hebben ontwikkeld. Bestaat nu 6 jaar. Gek genoeg kent niemand dit in Nederland!
Wat doet de performance part (Het is simpel een andere AWD computer op je achteras)?
1. Wanneer je rustig met het verkeer mee rijdt: niets, je voelt er niets van, hij reageert zoals altijd.
2. Wanneer je hard op trekt: de nieuwe ECU gooit veel eerder de aandrijving grotendeels naar achter --> resultaat: sneller, stabieler
3. Hard de bocht in duikt en gas erop gooit: de auto is neutraal (!) en zal eerder oversturen --> eventueel driften (let op: alleen voor de betere bestuurders: onderstuur is simpel: gas los/ overstuur is leuker en sportiever)
4. Hard remmen op de snelweg: de ECU gooit weer de aandrijving zoveel mogelijk naar achter --> resultaat is een veel minder nerveuze kont!
5. Bij sneeuw en glad wegdek: de auto houdt z'n quattro eigenschappen alleen: eerder achterwielaandrijving dan voorwielaandrijving --> controleerbaar, je stuurt met je gaspedaal als het ware.
Nogmaals: geoefende rijders zal dit als muziek in de oren klinken. Het systeem interfereert niet met ESP, alles werkt zoals het altijd werkte. OP de limieten zal je auto zich veel meer als een echte roadster gaan gedragen en minder als een geupgrade golf. Veel mensen in zweden hebben deze performance part, vooral vanwege de vele sneeuw.
Test het zelf maar: zet ESP uit en geef flink gas op een rotonde. Bedenk dat je straks voelt dat je kont je door de bocht drukt.
Wat kost dit geintje: het onderdeel kost zo 800 EURO. Gek genoeg goedkoper dan de originele computer die vaak kapot gaat. Ik ben dus bezig om de ECU zelf te importeren.
I will keep you posted.
Laatst gewijzigd door reindertt op di jul 24, 2007 19:32, 1 keer totaal gewijzigd.