Nog voordat er daadwerkelijke slip optreedt op één van voorwielen zal de HALDEX al inspringen en de benodigde kracht naar de achterwielen dirrigeren!
Dus ook in bochten, waar je met bijv. grote/flinke vaart doorheen gaat zal je de voordelen al direct merken. Er komt dan wel degelijk aandrijving op de achterwielen bij kijken, ookal zijn de voorwielen op dat moment nog absoluut niet in een slip.
Ik meen nnml. ook dat het te maken heeft met hoeveel 'kracht' er op een afzonderlijk wiel komt te staan.
De HALDEX laat er dan allerlei berekeningen op los en bepaald vervolgens hoeveel kracht er beter naar de achterste wielen kan.
Maar NEE: Er is absoluut géén sprake van een permanente vierwielaandrijving in de 50/50 verhouding!
Ik ben dan ook tevreden over het QUATTRO systeem uit de TT, mensen moeten echter dit systeempje niet de wereld in prijzen zoals ik van sommige forumleden weleens het idee krijg! Het is absoluut niet zaligmakend en absoluut niet het superieure quattro systeem wat bijvoorbeeld onder een dikke A6 zit die op youtube filmpjes als enige auto een sneeuwpiste geheel naar boven kan rijden, waar X5-Range Rover-Petrol-Legacy-etc vast blijven zitten!
DUS: Quattro via HALDEX is LEUK! Meer niet, doe niet voorkomen alsof dit een beleving apart is en zo super bijzonder!
(Wat dus soms denk ik lullig over kan komen naar de voorwielaangedreven forumleden toe)
Natuurlijk durf ik het in een glad/bochten/etc. parcours tegen een FWD TT op te nemen! Want ja, je hebt meer grip, je kunt bochten vast beter nemen en je kunt, met esp uitgeschakeld vréselijk veel lol beleven aan dit systeem. Dat wel.