Audi TT Club - Forum

Stay Tuned!
Forumregels: Wil je lid worden? Word dan snel Club Member!
Kijk in de Clublid website voor meer informatie.
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
door allewijn
#20442
Al verscheidene malen zijn er vragen mbt een vervangings luchtfilter in allerlei topics voorbij gekomen.
Ondertussen weet ik enkele voordelen en nadelen van het standaard luchtfilter en een 'open' luchtfilter.
Ik weet bijvoorbeeld dat door toepassing van een 'open' luchtfilter de Diverter Valve beter hoorbaar is (zeker als dit een Forge ipv Bosch model is).
Ik weet ook dat een 'open' luchtfilter nadelig kan werken doordat deze mogelijkerwijs warmere lucht, rechtstreeks uit de motorruimte opzuigt.
Tevens weet ik dat een 'open' luchtfilter meer 'gram-lucht-per-seconde' naar binnen kan slurpen wat positief voor je vermogen is (mits de lucht niet warmer is).

Ikzelf heb een aantal maanden geleden besloten de gulden middenweg te kiezen en heb mijn standaard luchtbox gemodificeerd volgens de 'WAK' methode.
Door deze aanpassing heb ik een mooiere, donkerdere roffel in de lage toeren en er kan (gemeten) meer lucht aangezogen worden.
Zie artikelen over deze aanpassing:
* Aanpassing luchtfilter

Verder is er een test gedaan met diverse soorten luchtfilters, waarbij de vermogensverschillen en gram per seconde zijn weergegeven:
* Induction test

Dit is mijn eigen aangepaste luchtbox:
Afbeelding

Maargoed, ik wil nu TOCH graag een 'open' luchtfilter, daar ik graag het afblaasgeluid wat beter zou willen horen en een nog iets beter hoorbare roffel.
Ik weet alleen echter totaal niet WELKE!
Ik ben zelf niet zo gecharmeerd van de BMC en VTDA modellen (de modellen met een ronde ton, waaraan een slang zit die naar voren geleid moet worden, zodat frisse koude lucht aangezogen kan worden). Ik weet niet waarom deze mij niet aanspreken, maar ik weet wel dat ook deze modellen niet echt 'open' zijn en zodoende weinig extra geluid van de Diverter Valve zullen geven.

Ik heb ooit eens een foto gezien van een mooie 'open' luchtfilter welke in een soort roestvrijstalen/aluminium bak zat. Deze bak schermde hitte, rechtstreeks vanaf de motor enigszins af. Iemand hiermee bekend? Waar te koop? Ervaringen?
Het betreft zoiets als op de foto hieronder:
Afbeelding


Charlotte???--> Kan jij toevallig iets hierin betekenen?

Bedankt,

Groetjes,

Tim
Gebruikersavatar
door Ronnie
#20450
allewijn schreef:Ik weet bijvoorbeeld dat door toepassing van een 'open' luchtfilter de Diverter Valve beter hoorbaar is (zeker als dit een Forge ipv Bosch model is).
Ik weet ook dat een 'open' luchtfilter nadelig kan werken doordat deze mogelijkerwijs warmere lucht, rechtstreeks uit de motorruimte opzuigt.
Tevens weet ik dat een 'open' luchtfilter meer 'gram-lucht-per-seconde' naar binnen kan slurpen wat positief voor je vermogen is (mits de lucht niet warmer is).

Maargoed, ik wil nu TOCH graag een 'open' luchtfilter, daar ik graag het afblaasgeluid wat beter zou willen horen en een nog iets beter hoorbare roffel.
Ik ben zelf niet zo gecharmeerd van de BMC en VTDA modellen (de modellen met een ronde ton, waaraan een slang zit die naar voren geleid moet worden, zodat frisse koude lucht aangezogen kan worden). Ik weet niet waarom deze mij niet aanspreken, maar ik weet wel dat ook deze modellen niet echt 'open' zijn en zodoende weinig extra geluid van de Diverter Valve zullen geven.
Tim,

Als je eens in de buurt bent stap je maar eens in mijn auto, Forge DV niet horen met verder alles standaard met enkel chiptuning toegepast...?
Ik zou t zelfs op kunnen nemen als ik iets van een recorder zou hebben met wat kwaliteit, want je hoort de Forge DV006 echt duidelijk werken (ook medeweggebruikers te voet, op de fiets, te paard en wat hebben we nog meer?) ook de inspuiting hoor je overigens luid en duidelijk... eerst maar eens gaan chippen Tim!!! Vraag t Remarc of Paulusb maar die weten hoe t klinkt in mijn auto ;)

En qua filter... box en slang zijn veelal op perfomanche gericht en de open filters zitten goeie tussen maar ook die puur geluid genereren en verder iets anders de motor laten reageren maar wat verder niet spannend is. Gewoon je eigen voorkeur nemen dus een open zo te lezen en dan goed opletten dat t geen autostyle filtertje is maar iets fatsoenlijks. Want t verschil tussen een lada en audi merk je ook zo is t ook met filters gesteld mag ik toch wel aannemen.

Groet,
Ronnie
door allewijn
#20471
Ronnie DankjeWel!

Misschien dat mijn DV006 ná de 27e ook beter hoorbaar gaat worden, dan laat ik hem nml chippen bij JD.
Nu heb ik dus een standaard 180pk met een Forge DV006 met blauwe veer, en dat is denk ik niet helemaal goed (omdat ik nu nog de standaard 0,7Bar boost heb).
De blauwe veer is voor 1,5Bar tot 2Bar:

Valve Spring color coding
Green - 5-15 PSI
Yellow - 15-23 PSI
Blue - 23-30 PSI
Red - 30 + PSI
Gebruikersavatar
door knotski
#20794
lieden,

hoe kom ik aan een zwaardere veer?

Met deze waardes kan ik niet anders concluderen dan de groene veer te slap is in mijn gehipte 225pk?
Wie o wie heeft een zwaardere los voor me?
gr
Gerard
Gebruikersavatar
door Ferdi
#20795
een vraagje:

waarvoor dient zon veer, en welk kleur veer heb je nodig bij een normale 180 pk, bij 225 pk, en bij
een gechipte 180 pk naar 210 pk? heeft iemand een foto van zon veer, wil graag weten hoe dat eruit zit
en waar het zit.

thanks! :wink:
door allewijn
#20800
Om de vraag van Knotski en van Ferdi te beantwoorden:

Een setje veren is te koop bij onder andere Biesheuvel.
Een standaard 180pk doet max 0,7Bar, dus 10 PSI, dus groene veer.
Een gechipte TT levert al snel een kleine 1.5Bar druk, dus 22 PSI.
Dus een gele of blauwe veer, waarbij de blauwe het verstandigste is, de is net iets sterker waardoor je DV net wat later open gaat.


Ikzelf had al een Forge DV006 met blauwe veer op mijn standaard 180pk TT en ik hoorde hem dus helemaal niet afblazen, terwijl ik ook nog eens mijn luchtbox (WAK-methode) aan had gepast.
Dit kwam dus doordat de veer veel te sterk was en daardoor nooit echt open gedrukt werd, dus nooit afblies/retourneerde richting luchtbox.

Na het chippen bij JD, waardoor hij iets van 1.4BAR levert, hoor je de Turbo echt opspoelen en door de druk gaat, wanneer dat moet, de DV ook netjes open en hoor je een afblaasgeluid.

Link: http://www.forgemotorsport.com/content. ... ct=FMDVTUN

Afbeelding
Even voorstellen

Gefeliciteerd met de TT het is idd een leuke sport[…]

Even voorstellen :-)

Hallo Dina Gefeliciteerd met de TT het blijft gewo[…]

Zoekertje

Beste Tt liefhebbers, Ik ben nog niet in het bez[…]

Multieriem verdwenen Audi TT Mk1

Hoi Jelle Bij de Audi dealer betaal je tegenwoordi[…]

Even voorstellen

Hallo ik ben Jelle Ik kom uit Bolsward (Frieslan[…]

Te koop een goed rijdende TT Roadster (zwart). Stu[…]

co2 meeting

Het gaat om een audi TT 8n. welke bijna 300.000 km[…]

Peter

Hoi Peter Prachtige auto en ook een mooie kleur st[…]