- za dec 22, 2007 23:42
#20442
Al verscheidene malen zijn er vragen mbt een vervangings luchtfilter in allerlei topics voorbij gekomen.
Ondertussen weet ik enkele voordelen en nadelen van het standaard luchtfilter en een 'open' luchtfilter.
Ik weet bijvoorbeeld dat door toepassing van een 'open' luchtfilter de Diverter Valve beter hoorbaar is (zeker als dit een Forge ipv Bosch model is).
Ik weet ook dat een 'open' luchtfilter nadelig kan werken doordat deze mogelijkerwijs warmere lucht, rechtstreeks uit de motorruimte opzuigt.
Tevens weet ik dat een 'open' luchtfilter meer 'gram-lucht-per-seconde' naar binnen kan slurpen wat positief voor je vermogen is (mits de lucht niet warmer is).
Ikzelf heb een aantal maanden geleden besloten de gulden middenweg te kiezen en heb mijn standaard luchtbox gemodificeerd volgens de 'WAK' methode.
Door deze aanpassing heb ik een mooiere, donkerdere roffel in de lage toeren en er kan (gemeten) meer lucht aangezogen worden.
Zie artikelen over deze aanpassing:
* Aanpassing luchtfilter
Verder is er een test gedaan met diverse soorten luchtfilters, waarbij de vermogensverschillen en gram per seconde zijn weergegeven:
* Induction test
Dit is mijn eigen aangepaste luchtbox:
Maargoed, ik wil nu TOCH graag een 'open' luchtfilter, daar ik graag het afblaasgeluid wat beter zou willen horen en een nog iets beter hoorbare roffel.
Ik weet alleen echter totaal niet WELKE!
Ik ben zelf niet zo gecharmeerd van de BMC en VTDA modellen (de modellen met een ronde ton, waaraan een slang zit die naar voren geleid moet worden, zodat frisse koude lucht aangezogen kan worden). Ik weet niet waarom deze mij niet aanspreken, maar ik weet wel dat ook deze modellen niet echt 'open' zijn en zodoende weinig extra geluid van de Diverter Valve zullen geven.
Ik heb ooit eens een foto gezien van een mooie 'open' luchtfilter welke in een soort roestvrijstalen/aluminium bak zat. Deze bak schermde hitte, rechtstreeks vanaf de motor enigszins af. Iemand hiermee bekend? Waar te koop? Ervaringen?
Het betreft zoiets als op de foto hieronder:
Charlotte???--> Kan jij toevallig iets hierin betekenen?
Bedankt,
Groetjes,
Tim
Ondertussen weet ik enkele voordelen en nadelen van het standaard luchtfilter en een 'open' luchtfilter.
Ik weet bijvoorbeeld dat door toepassing van een 'open' luchtfilter de Diverter Valve beter hoorbaar is (zeker als dit een Forge ipv Bosch model is).
Ik weet ook dat een 'open' luchtfilter nadelig kan werken doordat deze mogelijkerwijs warmere lucht, rechtstreeks uit de motorruimte opzuigt.
Tevens weet ik dat een 'open' luchtfilter meer 'gram-lucht-per-seconde' naar binnen kan slurpen wat positief voor je vermogen is (mits de lucht niet warmer is).
Ikzelf heb een aantal maanden geleden besloten de gulden middenweg te kiezen en heb mijn standaard luchtbox gemodificeerd volgens de 'WAK' methode.
Door deze aanpassing heb ik een mooiere, donkerdere roffel in de lage toeren en er kan (gemeten) meer lucht aangezogen worden.
Zie artikelen over deze aanpassing:
* Aanpassing luchtfilter
Verder is er een test gedaan met diverse soorten luchtfilters, waarbij de vermogensverschillen en gram per seconde zijn weergegeven:
* Induction test
Dit is mijn eigen aangepaste luchtbox:
Maargoed, ik wil nu TOCH graag een 'open' luchtfilter, daar ik graag het afblaasgeluid wat beter zou willen horen en een nog iets beter hoorbare roffel.
Ik weet alleen echter totaal niet WELKE!
Ik ben zelf niet zo gecharmeerd van de BMC en VTDA modellen (de modellen met een ronde ton, waaraan een slang zit die naar voren geleid moet worden, zodat frisse koude lucht aangezogen kan worden). Ik weet niet waarom deze mij niet aanspreken, maar ik weet wel dat ook deze modellen niet echt 'open' zijn en zodoende weinig extra geluid van de Diverter Valve zullen geven.
Ik heb ooit eens een foto gezien van een mooie 'open' luchtfilter welke in een soort roestvrijstalen/aluminium bak zat. Deze bak schermde hitte, rechtstreeks vanaf de motor enigszins af. Iemand hiermee bekend? Waar te koop? Ervaringen?
Het betreft zoiets als op de foto hieronder:
Charlotte???--> Kan jij toevallig iets hierin betekenen?
Bedankt,
Groetjes,
Tim
215Pk|340Nm|JD-maatchip|Quattro|Dubbele einddemper|V6 diffuser|KW sportsuspension|WakBox|Forge DV006|18" RS4 ET20 8.5J|Dunlop SP Sport 01 A/S|
3Bar grill
3Bar grill