Audi TT Club - Forum

Stay Tuned!
Forumregels: Wil je lid worden? Word dan snel Club Member!
Kijk in de Clublid website voor meer informatie.
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
door allewijn
#20663
Vandaag ben ik langs JD-engineering in Lochem geweest voor het op maat chippen van mijn 180pk quattro TT uit 1999.
Net bedrijf, mooie rollenbank, aardige mensen!
Toen mijn TT echter op de rollenbank ging (met de door JD erin gesoldeerde chip) kwam hij tot waardes waar ik NIET blij mee was:

190PK en 340NM
(betreft motorpk's)

Het aantal newtonmeters is prachtig maar het aantal PK's bleef zwaar achterwege, dit had minimaal 210 moeten zijn!

JD heeft alles nagelopen en alles was goed (luchtmassa, inspuiting, ontsteking, brandstofdruk, temperaturen, etc.) en hij kwam er maar niet achter wat het was.
Vervolgens heeft hij de standaard software weer tijdelijk terug gezet waarbij ik máár 164PK haalde en 252NM.

Standaard kwam ik dus al 16PK te kort en dit is terug te vinden in het eindresultaat.
Daarna weer de software ingeladen, op maat gemaakt, maar er kwam niet meer uit.

JD heeft het vermoeden dat, gezien alles motorisch 'goed' is de katalysator of iets anders in de uitlaatlijn verstopt zit waardoor hij op hogere toeren zijn vermogen niet weg kan duwen.

Ik was zwááár telleurgesteld, heb afgesproken dat ik zodra ik achter het probleem ben terug mag komen voor een nieuwe run.

Daar hij wel een halve dag bezig is geweest aan mijn TT en het niet aan zijn kunsten lag heb ik wel gewoon volledig (moeten) betalen.

De terugweg naar huis (200km) was echter gek genoeg wel hééérlijk, de TT was ontzettend sterk en vloog er in elke versnelling zwaar merkbaar vandaar.
Het verschil van 90NM was dus bijzonder goed voelbaar.
Als ik geen rollenbankrun had gedaan, maar gewoon een standaardchip had ik nu niks vermoed en denk ik gewoon gedacht dat ik 210 pk onder mijn kont had, daar hij toch veel vlotter rijdt.

Ik weet het echter uiteraard wel, ik heb de grafieken van vóór en ná hier liggen.

Ik baal er ontzettend van dat ik de 210 á 220 pk niet heb gehaald.
De grafieken zien er op zich wel keurig uit qua verloop, mooie strakke llijnen, echter met iets van 20PK tekort...

Wat te doen???
Hoe kan ik erachter komen waar de restrictie zit?
Wie kan mij helpen?

(voorheen nooit problemen gehad, nooit vagcom fouten, alle beurten gehad, nooit gemerkt dat ik te weinig vermogen had, hield altijd wel gewoon andere 180pk auto's bij, etc...)

Groetjes,

Een telleurgestelde Tim
Laatst gewijzigd door allewijn op do dec 27, 2007 21:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
door marve
#20666
je kat zit verstopt dat kan niet anders, of je overdruk ventiel werkt niet goed
Hier kan JD niks aan doen of veranderen.
Als alle motoren het halen moet die van jou het ook doen, mits er niks loos is natuurlijk, en dat is er dat is duidelijk
monteer eens een katvervanger, dan heb je een idee of het aan de kat ligt

Zo zie je maar, chipje zonder rollenbank is alleen gevoel zonder cijfers. Ondanks het resultaat ben er maar blij mee.
Laatst gewijzigd door marve op do dec 27, 2007 21:36, 1 keer totaal gewijzigd.
door TT-mike
#20667
Jemig, dat is balen zeg... Ik hoop dat een techneut hier de gouden tip voor je heeft. Probeer niet te teleurgesteld te zijn en toch te genieten van je nieuwe koppel in de tussentijd Tim. En nu dat je dit weet, kun je een oplossing zoeken zodat zometeen je TT'tje weer helemaal top is. Toch?
door timstudio2002
#20668
..
Laatst gewijzigd door timstudio2002 op do dec 27, 2007 23:55, 1 keer totaal gewijzigd.
door allewijn
#20670
---Topic titel aangepast---

Het énige voordeel is inderdaad dat ik nu al veel lol heb ik de extra newtonmeters en extra pk's (ten opzichte van de 'miezerige standaar geleverde 164pk), en als ik nou het EUVEL vindt en de 210 wel ga gehalen ik nógmaals lol ga beleven!
Maar voor de rest is het natuurlijk erg sneu wat me gebeurd is...

MARVE: De kat echt verstopt? Hoe zou dat komen? En wat kost een sportkat wel niet, om alleen maar ff kort te sluiten of het dat nou echt is :cry:
Gebruikersavatar
door Ferdi
#20672
geloof niet dat het zoveel uitmaakt dat je bij JD laat tunen of bij Tunex behalve dat je 300 euro meer neertelt en
zogenaamd op maat gechipt hebt...denk echt niet dat je dat maatwerk op de weg kunt merken..
er zijn al standaard obdtuning waarden voor de TT en of je dit nog opmerkelijk veel kan verbeteren dmv een rollenbank,
betwijfel ik ten zeerste.
Vind het sowiezo onzin dat men zoveel geld vraagt voor tuning, uitgaande dat het softwarematig werk is, niemand verdient
500 euro per dag, daarom vertrouw ik meeste (90%) autobedrijven niet, het zijn geen advocaten of ministers maar vragen
wel om astronomische bedragen :smt011
Gebruikersavatar
door Happy Socks
#20673
Het enige wat ik niet helemaal begrijp is waarom ze de auto niet van te voren op de rollerbank zetten om te kijken wat het werkelijke aantal pk's is voor de tuning. Dan weet je tenminste precies wat je uitgangspunt is.
Ik heb totaal geen verstand van tuning e.d. dat voorop gesteld, maar als ik naar programma's als Top Gear kijk, dan laten ze meermalen zien dat wagens na verloop van tijd vermogen verliezen. Of dit een waarheid is of niet, ik heb geen idee, maar ik kan me voorstellen dat als dit echt zo is je nooit de voorspelde waardes kunt halen. Tja, alleen bij een gloednieuwe wagen ofzo.

Het is zonder meer balen voor je Tim, zeker omdat je er zo lang mee bezig bent. Ik hoop daarom ook dat je die 'bloody' 16 PK's nog ergens zult vinden.
Succes!

Grpeten
Joop
door allewijn
#20674
Joop dankjewel,

Ik vind zelf ook dat ze beter eerst een run kunnen doen. Dan zien ze het gelijk. Dan kan je de keus krijgen, of je alleen voor die run betaald of dat je toch verder wil met chippen en kom je niet voor verrassingen te staan.
Maarja, dat is achteraf, had ik dat maar gedaan....
Aan de andere kant, ik heb nu ook 26Pk en 90Nm meer dan hij daarvoor was, dus merken doe je het heel goed, tis dik rijden hoor, maar gewoon niet eruit wat eruit moet komen en dat werkt frustrerend. Elke keer als je op het gas gaat weet je dat er meer uitgekunt had...

Ik moet en zal hopelijk het euvel nog vinden...
Gebruikersavatar
door hj
#20677
ik denk dat in die 7 a 8 jaar en de 170000 als ik het goed heb 16 pktjes verloren zijn ge gaan aan slijtage. wat je kunt doen kijken of iemand zijn uitlaat wilt wisselen (uitlenen) als je denkt dat het aan de uitlaat ligt.
mvg hj
door tenbrey
#20680
Gewoon even je uitlaat lijn loshalen, en goed schoonmaken!
Of even een nieuwe turdruk regelklep monteren.

P.S.

Het verschil met bijv: Tunex en JD is echter echtwel te merken over het algemeen, vooral het koppel EN verloop hiervan.
Mensen praten bijna altijd alleen maar over pk's maar de kunst is juist het koppel met pk zo hoog en strak mogelijk lang bij elkaar te houden.
Dit zorgt pas ECHT in een lekker rijdende auto, die niet met gasgeven al meteen volle turbodruk geeft (dit lijkt echter wel heel snel dan natuurlijk)
Ik zeg maar zo, pak een JD maatchip auto en een Tunex chip en gaan rollen op de zelfde bank vlak na elkaar.
Dan ben ik erg benieuwd in het verschil :)
Meten issssssssssssss weten :twisted:
door tenbrey
#20681
Ferdi schreef:geloof niet dat het zoveel uitmaakt dat je bij JD laat tunen of bij Tunex behalve dat je 300 euro meer neertelt en
zogenaamd op maat gechipt hebt...denk echt niet dat je dat maatwerk op de weg kunt merken..
er zijn al standaard obdtuning waarden voor de TT en of je dit nog opmerkelijk veel kan verbeteren dmv een rollenbank,
betwijfel ik ten zeerste.
Vind het sowiezo onzin dat men zoveel geld vraagt voor tuning, uitgaande dat het softwarematig werk is, niemand verdient
500 euro per dag, daarom vertrouw ik meeste (90%) autobedrijven niet, het zijn geen advocaten of ministers maar vragen
wel om astronomische bedragen :smt011


Absoluut NIET mee eens....
Lees even mijn quote van hierboven
Gebruikersavatar
door Ferdi
#20683
betekent dit dat je dan zou beweren dat Tunex de koppel en de pks niet zo hoog mogelijk bij elkaar kan houden en JD wel ?

...mag ik dan het bewijs zien, en niet met een paar mm verschil graag :wink:
Gebruikersavatar
door Ferdi
#20684
kan me wel idd voorstellen dat die 16 pks verloren zijn gegaan in de verloop van de tijd,
en niet zozeer tijd maar met de kilometer. want naar ik me herinner staat voorgeschreven
een bepaald max kmstand, onder de 60-100dkm? Weet niet precies, maar het zal niet
voor niks voorgeschreven staan, had JD geen opmerking over de kmstand van
je TT Tim?
Misschien wil ik ook wel tunen maar tzt allemaal, ik kijk even toe naar jullie...maar volgens
mij zou ik dan geen geschikte wagen voor de obd tuning hebben...tenminste volgens de
voorkeur die er wordt gesteld...?
door Rallyspelly
#20688
Niet alle auto's leveren fabriek af de aangegeven pk's
ook met nieuwe auto's kan je minder vermogen hebben... soms ook meer....

des al niet te min heb je een schitterend resultaat 90 nm is echt heel veel!

succes er mee en als ik jouw was zou ik er niet te veel mee zitten.
kijk af en toe eens op de 2e hands markt voor een aangeboden cat vervanger
denk dat je voor minder dan 150 eu deze op de kop kan tikken.

let er wel op dat je wagen met cat vervanger niet door de apk gaat en je deze elk jaar moet wisselen

en als je auto daarna nog beter gaat rijden is alleen maar mooier
veel plezier met je snelle tt

gr
Elwin
door emanuel
#20689
Das balen Tim, daar ga je uiteindelijk niet voor naar een dure tuner om toch een aantal Pk's te weinig te krijgen. Ik zou zelf nooit aan een kat vervanger beginnen. Het is slecht voor mens en mileu, het stinkt en je moet voor iedere APK je oude Kat er weer onder gaan schroeven. Er bestaat de mogelijkheid om je kat te laten reinigen. Ik heb deze in NL nog niet gevonden, maar het zal er vast wel zijn.
Even voorstellen

Gefeliciteerd met de TT het is idd een leuke sport[…]

Even voorstellen :-)

Hallo Dina Gefeliciteerd met de TT het blijft gewo[…]

Zoekertje

Beste Tt liefhebbers, Ik ben nog niet in het bez[…]

Multieriem verdwenen Audi TT Mk1

Hoi Jelle Bij de Audi dealer betaal je tegenwoordi[…]

Even voorstellen

Hallo ik ben Jelle Ik kom uit Bolsward (Frieslan[…]

Te koop een goed rijdende TT Roadster (zwart). Stu[…]

co2 meeting

Het gaat om een audi TT 8n. welke bijna 300.000 km[…]

Peter

Hoi Peter Prachtige auto en ook een mooie kleur st[…]