Audi TT Club - Forum

Stay Tuned!
Forumregels: Wil je lid worden? Word dan snel Club Member!
Kijk in de Clublid website voor meer informatie.
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
door rokky
#34542
Roger,

Als je voor quattro kiest heb je al heel snel een 225 pk versie. In de 180 pk versie zijn er niet veel met quattro.
De 45 pk meer merk je zeker. Maar als ik jou zo hoor gaat het daar niet om?

De 180 pk versie zal 2e hands iets goedkoper zijn denk ik.

Succes met je keuze...
Gebruikersavatar
door tony
#34543
hee roger ,

top dat het een tt wordt ,
maar ga gelijk voor de 225 pk's mis je altijd
je kan ook met een 225 langzaam rijden toch :wink:

Verder vindt ik persoonlijk de lijnen van een coupe mooier
maar goed veel succes met je keuze

:D groet ton
Gebruikersavatar
door Carmello
#34546
Ik zou ook gaan voor een 225 pk. Ik heb eerder een 180 pk versie gehad en het verschil kwa verbruik bij constante snelheden en normaal rijgedrag is nagenoeg hetzelfde. Het verschil merk je pas echt als je met de auto ook stevig doorrijdt. Ik rij nu dus zelf een 225 pk versie die gechipt is naar 270 pk en hij verbruikt bij 120 1 op 12, Bij 80 km 1 op 15. In de stad 1 op 9. Het heeft ook met de 6e versnelling te maken. Deze zorgt er ook voor dat bij hogere snelheden in een gunstig toerengebied rijdt waar hij minder brandstof verbruikt. Maar omdat de tt quattro toch nog geen echte slurper is , is ook te danken aan het quattro systeem. Bij normaal rijden worden de voorwielen voor 90% ong aangedreven en bij echt snelle bochtenwerk en snel optrekken gaat het meeste vermogen naar de achterwielen. Hierdoor wordt ook brandstof bespaard. Dus ik zou niet zo met het verbruik gaan zitten want dat verschil is echt niet groot. Waar je wel op moet letten is dat de wegenbelasting en verzekering duurder zijn. Ik zou zeggen denk er goed over na en alvast veel succes en plezier met je toekomstige TT.
Gebruikersavatar
door sweeper
#34555
Ik zeg kies voor een coupé en quattro. Vind persoonlijk mooier, praktischer & veiliger.

Heb zelf een 180pk Q gechipt naar 212pk 339nm, en je merkt dat echt wel. Ik ben overigens erg blij met m'n auto-TTje, en voldoet prima.

Maar als je een goede 225pk vind zou ik het doen. (en voor +/- € 500,- kan je op de 270pk zitten die Carmello heeft)

Dan heb je alles: power, schoonheid, zuinigheid, veiligheid & blije vrouw. :D

Blijft alleen het prijsverschil over, en ik kan niet in je portemonnee kijken.

Succes met zoeken.

gr. Eric :smt023
Gebruikersavatar
door Ingmar
#34566
Hoi Roger,

Leuk dat je je meld hier bij allemaal TT liefhebbers.

Om mijn vergelijking te maken, en daar mijn mening op te bazeren... Ik heb voordat ik mijn TT Quattro 225 pk had, een A3 turbo 180pk 2wd gehad.
Een auto met dezelfde motor, hetzelfde onderstel als een TT zonder Quatto 4wd (voor Mc Pherson en achter semi-onafhankelijk)

Nu rijdt ik een TT quattro 225 pk (inmiddels geen 225 pk meer maar 318 pk :lol: ),
Deze heeft naast 4wd, ook achter een duidelijk merkbaar ander onderstel!

Namelijk achter een onafhankelijk onderstel. Dat wil zeggen dat je linker en,-of rechter achterwiel onafhankelijk van elkaar kan inveren.
Terwijl een 180 pk (niet quattro 4wd) de achterwielen, een soort van ''vast'' zitten aan elkaar.
Dit is voor mij een duidelijke verbetering in de wegligging.

Brandstofverbruik kan ik weinig voor jou nuttigs over zeggen. Aangeziel als ik gas geef, mijn 550 cc injectoren (i.p.v. 368 cc) de dorst wel sussen.

Zo, als je power niet belangerijk vind, kun je een 180 pk Quattro kiezen, al heb je dan geen 6-bak, maar wel de ''andere dan andere'' wegligging.
(Quattro moet je ervaren, iedereen kan er wat over zeggen, maar als ik jullie was...
zou ik proefrijden met een 2wd en een Quattro 4wd, en voel of jullie er blij van worden...!)

De 6e versnelling zal waarschijnlijk op de snelweg met constante snelheid wel wat uit zal maken in verbruik, door het lagere toerental,
Een Quattro heeft wat meer weerstand, dus al met al... Zal het in verbruik wenig uitmaken mits je dezelfde rijstijl aanhoud natuurlijk...

Wil jij en je vrouw de TT vooral voor haar LOOKS & BEAUTY ....? Enjoy the 180 pk 2wd...
Succes met jullie zoektocht.

Groetjes Ingmar
Gebruikersavatar
door sweeper
#34568
Mijn 180pk Q uit 2002 heeft een 6 bak. Ik denk dat de 5 bak iets is van de eerste versies, en misschien wel alleen van de FWD.

Zover ik gehoord heb van mijn bevriende Audi monteur zijn de 180 Q & 225 Q gelijk behalve in Turbo & ECU.
Gebruikersavatar
door rene4u
#34571
Sweeper schreef:Mijn 180pk Q uit 2002 heeft een 6 bak. Ik denk dat de 5 bak iets is van de eerste versies, en misschien wel alleen van de FWD.

Zover ik gehoord heb van mijn bevriende Audi monteur zijn de 180 Q & 225 Q gelijk behalve in Turbo & ECU.
Nou, volgens mij is een 225pk inwendig zekers anders als een 180pk. En dan bedoel ik vooral de zuigerstangen etc.
Deze zijn bij een 225pk versie wel iets sterker.

Volgens mij zijn er nog wel andere aanpassing tov de 180pk versie
Gebruikersavatar
door sweeper
#34573
Je hebt zeker gelijk, er zitten natuurlijk verschillen in de auto's.

Motorisch zal het één en ander zeker afwijken, en ik weet niet precies wat.
Wat betreft het onderstel zijn de latere versies 180pk Q niet of nauwelijks afwijkend van de 225pk Q volgens mij.

Autobouwers houden graag van uniformiteit, dat scheelt in productiekosten. (die ze niet doorberekenen aan de klant natuurlijk) :roll:
Gebruikersavatar
door kieft
#52883
Het is een heel oud topic....

Maar toch wil ik hier even reageren, misschien lezen mensen het wel.

Ik lees hier over een verbruik bij 120km/h van 1 op 12. Ik dacht echt, wtf ??? Slurpt mijn TT nu zo. Ik heb een maandje een TT roadster 225 quattro en heb met woon - werk kilometers, redelijk rustig rijden, zo tussen de 90 en 120 voornamelijk een verbruik gehad van afgerond 1 op 10! Op een volledige tank scheelt dat best wat, het is niet van even een sprintje... Een verschil van 20%.

Is er een reden aan te geven waarom mijn TT best wel slurpt? Of .... ?

Iemand ideeen?

Bedankt!

Gr, Sjon
Gebruikersavatar
door sweeper
#52889
kieft schreef:Het is een heel oud topic....

Maar toch wil ik hier even reageren, misschien lezen mensen het wel.

Ik lees hier over een verbruik bij 120km/h van 1 op 12. Ik dacht echt, wtf ??? Slurpt mijn TT nu zo. Ik heb een maandje een TT roadster 225 quattro en heb met woon - werk kilometers, redelijk rustig rijden, zo tussen de 90 en 120 voornamelijk een verbruik gehad van afgerond 1 op 10! Op een volledige tank scheelt dat best wat, het is niet van even een sprintje... Een verschil van 20%.

Is er een reden aan te geven waarom mijn TT best wel slurpt? Of .... ?

Iemand ideeen?

Bedankt!

Gr, Sjon
Hoi Sjon,

Er kunnen heel veel redenen zijn waarom er een 20% afwijking is, en die zijn niet zomaar allemaal te noemen. Ik zelf zit ook op een verbruik van 1:9 gemeten over bijna 9000 km. (op audiforum.nl kan je tankbonnen invoeren) Nu is dat niet helemaal een juiste meting omdat er ook 1 tussen zit van 1:4. Dat is het resultaat van een dagje voluit knallen op TT Circuit Assen. 8)
Verder rijd ik 80% stadsverkeer met koude motor. Ondanks dat ik dan rustig rij, heb je een duidelijk hoger verbruik.
Als je dan wel eens langer rijdt, en op de snelweg op cruise-controle, dan is die 1:12 wel realiseerbaar.

Let op dat bijv. al een lekkend vacuüm slangetje al voor een hoger verbruik kan leiden omdat de behaalde druk niet wordt gehaald, en de ECU de mengsel verhouding aanpast (rijker zet). Of een verslijtende thermostaat of koeltemp. sensor
Onze wagens kunnen op zich prima op euro95 rijden, maar bij hogere belasting meer kans op pingelen hebben wat weer meer verbruik oplevert. Tank dus bij voorkeur octaan 98 (dus ook geen V-power) het kosten verschil in de benzine zal niet opwegen tegen het betere verbruik, maar eventuele motor slijtage wel. Zo geldt het hetzelfde met motorolie.

Zo zijn er nog heel wat mogelijkheden waarom er verschil in verbruik is.

En dan blijft natuurlijk die eeuwige (zware) rechtervoet over natuurlijk. :wink:
Gebruikersavatar
door kieft
#52891
Hi Sweeper,

Thx voor je reply. Over 9000km moet je toch wel een stabiel gemiddelde kunnen noemen! Dus jouw 1:9 neem zie ik dan wel serieus. Kan me goed voorstellen dat het iets hoger ligt gezien je veel stads-km's maakt. Ik rijd toch voornamelijk 80% grote weg, en dan geen 140km/h. Daarom verbaast het me toch wel...

Zijn er bepaalde checks die makkelijk uit te voeren zijn of diverse dingen in orde zijn? Het vacuum slangetje waar je het over hebt, etc....

Het is iets wat terug blijft komen h'e, daarom is het wel fijn als je zeker weet dat het optimaal gesteld / in orde is! Ook met een niet gechipte TT raad je dus 98 aan? Hm, daar zijn de meningen geloof ik verdeelt over, maar goed dat het je aanhaalt. Gewoon eens een tankje proberen anders!

Thx!
Gebruikersavatar
door sweeper
#52892
Hieronder mijn overzicht van het audiforum.
Al de tankbeurten zijn met BP-Ultimate 98 gedaan. Er is wel het één en ander aangepast/getuned aan mijn TT.
Met 1 tank zal je het niet redden. De ECU moet zich eerst kunnen aanpassen aan de veranderde omstandigheden.
Het verbruik zal zo wie zo nu veranderen omdat het weer warmer wordt.

Afbeelding

Een test om de slangen te checken is HIER terug te vinden.

Een beetje zoeken op het forum, en je vind veel terug over veel bekende kwaaltjes van de TT die je stuk voor stuk na kan lopen.

Wat ik in eerdere post nog vergeten ben is de invloed van de banden. Ik bedoel het formaat (breder geeft hoger verbruik), bandenspanning (te laag is hoger verbruik), enz. enz.
Gebruikersavatar
door michael84
#52928
Als ik kon kiezen zou ik toch zeker voor de 4wd 225pk. Het rijdt heerlijk in de winter en zomer.
Beetje extra pk'tjes is altijd lekker. Het enige nadeel is dan misschien het verbruik maar dat weegt bij mij niet op tegen het plezier wat ik ervan heb.
En zeker als je een snelle bak gewent bent zou het nog eens tegen kunnen vallen als je die pk'tjes niet meer hebt.
Zelfs mijn vrouwtje vindt het leuk om der baas er is flink van langs te geven op de weg met zijn dikke saab. (hopelijk alleen op de weg, haha)
Maar goed bij normaal rijden red ik de 400 km net op een volle tank en dat doet soms toch wel pijn als je weer bij het tankstation staat.
Even voorstellen

Gefeliciteerd met de TT het is idd een leuke sport[…]

Even voorstellen :-)

Hallo Dina Gefeliciteerd met de TT het blijft gewo[…]

Zoekertje

Beste Tt liefhebbers, Ik ben nog niet in het bez[…]

Multieriem verdwenen Audi TT Mk1

Hoi Jelle Bij de Audi dealer betaal je tegenwoordi[…]

Even voorstellen

Hallo ik ben Jelle Ik kom uit Bolsward (Frieslan[…]

Te koop een goed rijdende TT Roadster (zwart). Stu[…]

co2 meeting

Het gaat om een audi TT 8n. welke bijna 300.000 km[…]

Peter

Hoi Peter Prachtige auto en ook een mooie kleur st[…]