Audi TT Club - Forum

Stay Tuned!
Forumregels: Wil je lid worden? Word dan snel Club Member!
Kijk in de Clublid website voor meer informatie.
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
door TT-robertv
#46614
Hallo TTers,

A.s. maandag krijgt mijn auto een beurt en dacht, laat ik er gelijk een dump valve inzetten want dan heb ik een leuk geluidje + de turbo druk wordt sneller opgebouwd? Als ik het juist heb?

Nu laat ik dat doen bij bosch car service en die vroeg mij om het onderdeel te bestellen via http://www.biesheuvel.nl/store/group/23458/tt

Nu is mijn vraag: Welk onderdeel moet ik nu precies kopen op deze website?

Nu zie ik ook dat er een Diverter valve is, een split-R, een blow-off valve en een intakehose kit. Moet ik dit nu allemaal bestellen?
Kan iemand mij ook vertellen dat precies het nut is van al deze genoemde onderdelen?

Kan iemand mij helpen?

Ik heb een Audi TT 1.8 T 180 pk Quattro

Met vriendelijke groet,

Robert
Gebruikersavatar
door goTTzilla
#46615
misschien een idee om je even voor te stellen eerst? dan weten we ook met wie en wat
we te maken hebben. foto`s van je TT zijn dan ook altijd welkom.

je moet de zoekmachine van het forum even gebruiken. er zijn al heel veel topics geschreven
over dit onderwerp.


grtz. dennis
Gebruikersavatar
door sweeper
#46617
Welkom hier.

Inderdaad even zoekfunctie gebruiken dan kom je veel tegen, maar in het kort, kies een Forge Diverter Valve (FMCL007P) of Splitter-R (FMDVSPLTR)
De laatste geeft het afblaas geluid dat je wilt net als een BOV.

Een echte Blow-Off (FMDV004) kan alleen als er ook een aanpassing gedaan wordt in de ECU (tuning)

Je hoeft voor de eerste 2 niks extra te bestellen, hij kan zo in de originele plaats van de DV.
door TT-robertv
#46618
Kijk daar heb ik wat aan :D
Thanx!

Graag zou ik nog wel even willen weten wat het verschil is tussen de Forge diverter valve en de splitter-r? Bouwen deze allebei ook de turbodruk sneller op?

Ik had de zoekfunctie al gebruikt, maar daar kon ik niet duidelijk zien wat er nou bedoelt werd. Aangezien ook sommige plaatjes verlopen zijn bij bepaalde gratis hosts.

Ik zal me zondag even voorstellen aan iedereen ik kom dan ook naar de Nieuwjaarsmeeting :D

ojaa, en is die SPLITR ook mechanisch verstelbaar? Zo dat je het afblaasgeluid kan beinvloeden?
Gebruikersavatar
door sweeper
#46619
Omdat de Forge DV (of Splitter) de druk sneller afblaast blijft de turbo op een hoger toerental spinnen zodat als je gas geeft hij minder/geen turbogat heeft.

Ik ben zelf niet bekend met de Splitter, maar volgens mij kent hij 2 standen. 1. deels afblazen & 2. dicht (recirculeren) en dit stel je handmatig (mechanisch) in.

Volgens mij moet HIER alles wel verteld worden.
Gebruikersavatar
door Mausnr1
#46878
Goedemiddag tt rijders,

Ik wil ook graag een diverter valve.

Mijn auto is al getuned is het dan nog wel mogelijk om een diverter valve te plaatsen.

Robert hoe is het gegaan met je beurt en diverter valve. Zit ie er al in?

Gr. Maurice
Gebruikersavatar
door sweeper
#46884
Mausnr1 schreef:Goedemiddag tt rijders,

Ik wil ook graag een diverter valve.

Mijn auto is al getuned is het dan nog wel mogelijk om een diverter valve te plaatsen.

Robert hoe is het gegaan met je beurt en diverter valve. Zit ie er al in?

Gr. Maurice
Als de wagen getuned is, is helemaal goed om een andere DV te plaatsen.
Zoals eerder gemeld is de keuze:

Forge FMCL007P (geen extra afblaas geluid)
of
Forge Splitter-R FMDVSPLTR (instelbaar meer afblaas geluid)

Even googelen dan vind je wel een leverancier of [url=http://]Charlotte[/url] een pb sturen. Zij is van CarStylingOss.
door TT-robertv
#46916
Hij zit er al in :D Ik heb gister er even meegereden, echt geweldig! Is een beschaafde dump valve. Duidelijk merkbaar dat de turbo eerder opgang komt.
Afblaasgeluid is in te stellen en geeft redelijk goed afblaasgeluid. Ik zal vanavond nog even verslag uitbrengen als ik mn TT terug heb.

@ Maurice kom vanavond maar even langs ;)
door TT-robertv
#47364
Nog even een vraagje onder de mensen die ook een forge split-r hebben? Hij heeft namelijk 30 standen.
Ik heb hem nu op 8 staan, maar hoe hoger je hem zet, hoe meer afblaas geluid je hebt des te harder zal de fan van de turbo gaan draaien om op toeren te blijven.
Hoe zit het nou met de veerdruk? Hoe minder je hem open hebt staan des te meer veerdruk heb je dan toch?

Op welke stand hebben jullie hem staan?
Gebruikersavatar
door sweeper
#47386
TT-robertv schreef:Nog even een vraagje onder de mensen die ook een forge split-r hebben? Hij heeft namelijk 30 standen.
Ik heb hem nu op 8 staan, maar hoe hoger je hem zet, hoe meer afblaas geluid je hebt des te harder zal de fan van de turbo gaan draaien om op toeren te blijven.
Hoe zit het nou met de veerdruk? Hoe minder je hem open hebt staan des te meer veerdruk heb je dan toch?

Op welke stand hebben jullie hem staan?
Ik denk dat je het beste even de uitleg op de Forge site kan lezen. Zie HIER

Je hoort hem eerst in te stellen op de basis stand, en dan al naar gelang aandraaien tot de gewenste tegendruk. De piekdruk die de turbo levert is 1.3 tot 1.5 bar (afhankelijk van turbo uitvoering, tuning, e.d.), dus een afstelling daar in de buurt moet goed zijn.

Je redenatie van de turbo is verkeerd. Hoever je de splitter dicht draait is niet van invloed op hoeveel toeren de turbo gaat/kan draaien. Als de splitter te licht afgesteld staat gaat deze al tijdens boost open, en dan raak je druk kwijt die je niet kwijt wil raken. En als je dan je gas loslaat zal hij dus ook minder afblazen omdat er minder/lagere druk is.

Als de splitter, bij gas los, goed de druk afvoert kan de turbo vrij blijven draaien. Als er te veel lucht/druk in het systeem achter blijft omdat het niet goed of snel genoeg wordt afgelbazen, zorgt dat ervoor dat de turbo afgeremd wordt, en bij gas geven er dus langer over doet om zijn max. druk weer te bereiken. Resultaat "Turbo gat"

Op een Belgische site vond ik de onderstaande quote.
Voor diegene die het intereseerd, voor een 1.8 20vT is de beste instelling voor de dv: Veer op de slapste stand zetten , en dan 2 volledige draaien met de klok mee om ze stijver te zetten. Dit is de beste instelling voor STANDAARD waardes!
Hoop dat je hiermee wat kan. :wink:
Gebruikersavatar
door Mausnr1
#47401
Mijn Forge split-r is nu ook binnen :)

Op welke stand moet ik hem nu zetten om zo min mogelijk turbogat te krijgen en sneller te laten reageren?

Gr. Maurice
door TT-robertv
#47432
Thanx Sweeper! Daar heb ik veel aan! Ik heb het gisteren uitgeprobeerd.
Ik heb hem op stand 20 staan nu, en dan merk je best aardig verschil, dan dat je geen split-r had.
Je kan veel sneller je turbo opnieuw gebruiken.
Alleen blaast hij bij mij nog niet zo geweldig af, is het nou hoe verder ik hem open draai, hoe meer die afblaast?? Hoe beter hij dus de lucht die nog in het systeem zit wegblaast?

of weet iemand of er ook een mogelijkheid is om de veerdruk aan te passen? Ik draai nu elke keer aan dat bovenste schijfje, is er nog een optie om hem af te stellen? Of is dit juist de veerdruk? Zo ja wat is de ideaale stand om zoveel mogelijk druk te behouden en goed afblazen??

@ Sweeper hoe staat die bij jou afgesteld?
Gebruikersavatar
door sweeper
#47437
Sorry, ik heb geen Splitter-R, maar een echte BOV geplaatst vlak voor het gasklep huis. Ik kan dat, omdat bij mij de ECU erop aangepast is. Ik kan dus 100% afblazen. Bij een Splitter is dit max. 30% geloof ik want anders gaat de ECU een foumelding geven.

Met het schijfje bovenop bepaal je de veerdruk. Als de veerdruk klopt, (+/- 1.3 tot 1.5 bar) en je laat je gas los, dan moet er flink afgeblazen worden. Onze wagens zijn vrij goed geïsoleerd, dus binnen hoor je het wel, maar nou niet echt hard. Mensen buiten des te beter, en omdat hij maar 30% afblaast naar buiten zal het effect natuurlijk ook altijd minder zijn.

Hoeveel bar/psi is stand 20 zo'n beetje? Let op dat je hem nu ook weer niet te strak zet, dit kan met de tijd zeer nadelige gevolgen hebben voor je turbo.
door TT-robertv
#47484
ahaa okee, dus hoe meer open je hem zet ( dus hogere stand ) , des te strakker de veer?
Gebruikersavatar
door sweeper
#47485
Hoe hoger de stand is, hoe strakker de veer komt te staan ja, maar te hoog is zeker niet goed. Als je turbo maar 1 bar druk max. kan leveren moet je de splitter niet op 2 bar veerdruk afstellen, want dan gaat hij helemaal niet meer open, maar probeer dan 0.9 - 1.1 bar afstelling. (voorbeeld)

Je moet hem afstellen wat het beste is voor de motor, niet wat het meeste geluid geeft.

Wat je met "hoe meer open je hem zet" bedoelt snap ik niet.
co2 meeting

Het gaat om een audi TT 8n. welke bijna 300.000 km[…]

Peter

Hoi Peter Prachtige auto en ook een mooie kleur st[…]

Marc

Misschien kan ik een vraag stellen aan de TT speci[…]

koeling

Na het starten van de motor loopt de temperatuur ([…]

Cabrio dakslot links

Artikel 8N7871443 Kan iemand mij hieraan helpen?[…]

water onder de voorstoel mat.

hallo audiforum ik heb water onder mijn voorstoe[…]

Els stelt zich voor

Beste forumleden, Sinds 2017 ben ik de eigenaar va[…]

Maikel stelt zich voor

Hoi Maikel, Ondertussen al wat aan de Audi TT kun[…]