Audi TT Club - Forum

Stay Tuned!
Forumregels: Wil je lid worden? Word dan snel Club Member!
Kijk in de Clublid website voor meer informatie.
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
#47630
Ronald van de *** is bezig geweest mijn TTS te chippen. Dat ging echter niet geheel naar wens. Hij kwam tot de ontdekking dat het koppel door de DSG-software wordt begrensd in de lagere toerengebied.

Om een kort verhaal lang te maken, zodra het koppel in de lagere regionen richting 400 ging greep de begrenzer resoluut in en bracht het terug naar beneden. In de hogere toeren greep het niet in. Het gevolg was dat het maximumkoppel pas werd gehaald ergens in de 5000 toeren terwijl er ook nog een mooie vermogen viel te noteren van 312 PK.

Zoals jullie Ronald kennen laat hij zich hierdoor niet in de luren leggen. Hij heeft de originele software teruggezet en gaat aan de slag om het probleem uit te vlooien.

Nu zou ik er natuurlijk ook voor kunnen kiezen om wel het vermogen flink op te krikken en het koppel met wat minder genoegen nemen. Ik vraag mij echter af wat ik hiermee zal opschieten. Ik dacht zelf altijd dat voor goede prestaties het koppel belangrijker was dan het vermogen.

Zal iets opschieten met deze actie of kan ik beter wachten tot Ronald het probleem heeft geslecht?
Gebruikersavatar
door Edgecrusher
#47631
En hoe lang wil je plezier hebben van je DSG bak?

Juist veel Nm onderin kan deze niet aan.
Gebruikersavatar
door Nils
#47640
Edgecrusher schreef:En hoe lang wil je plezier hebben van je DSG bak?

Juist veel Nm onderin kan deze niet aan.
Dit is een bekende foute opmerking...

Koppel is koppel.. dus of dit nou bovenin of onderin is, de krachten op de bak zijn bij 500 nm bij 2000 tpm gelijk aan 500 nm bij 6000 tpm.

Echter, is de weerstand tegen accelereren op hoge snelheid groter.
(dat is ook de reden waarom je bij 20 km/h en 500 nm wielslip hebt, en bij 140 km/h bij 500 nm niet)
Dit betekend dus zelfs, dat 500 nm op hogere toeren meestal schadelijker is als 500 nm op lage toeren.

Als een koppeling defect is zal je deze ook altijd eerder op hoge snelheid problemen geven (vanaf de 100 km/h accelereren) als bij lage snelheid.

Dit betekend dus dat jou verhaal juist precies andersom is en dus totaal niet klopt :wink:

De DSG kan standaard zo'n 450nm koppel aan. Als deze softwarematig wordt aangepast tot een iets grotere aangrijpdruk kan dit zelf tot 500nm zonder problemen. Natuurlijk gaat je koppeling dan geen 150.000 km meer mee, maar nog maar 75 of 100.000 km, maarja, bij tuning slijt alles nou eenmaal harder. Dat weet iedereen die aan tuning begint.
Gebruikersavatar
door Edgecrusher
#47669
En de ratio in de bak vergeten we maar even voor het gemak? (kracht maal arm)
Gebruikersavatar
door Masterwill
#47670
misschien is dit iets?:
http://dsgtuning.com/
Gebruikersavatar
door Ritchy
#47672
Masterwill schreef:misschien is dit iets?:
http://dsgtuning.com/
Deze site ken ik. Het is ook onderdeel van het werk van Ronald Logmans. De DSG-software van de TTS kan hij (nog) niet uitlezen en kan hij er dus ook nog niks mee.

En dan is er inderdaad nog iets te zeggen over de ratio van de versnellingen. Daar veranderd er niks aan. Vandaar mijn vraag of ik louter met alleen meer vermogen iets zal opschieten.

Dat snap ik overigens ook niet. Hoe kan het vermogen toenemen met gelijkblijvende koppel en versnellingen.

Misschien dat Niels hier iets over kan zeggen.

Al met al is mijn dilemma dus nog steeds niet geklaard. Alleen PK's erbij chippen of niet.
Gebruikersavatar
door Nils
#47676
Vermogen = koppel * toerental.
Dus bij een toenemend toerental neemt bij een gelijkblijvend koppel wel het vermogen dus toe.

Een mooie vlakke koppellijn is trouwens sowieso wat je het beste kan hebben. Het beste zou zijn als je van 2000 t/m 6500 tpm hetzelfde koppel hebt. Dit rijdt veruit het meest soepel en maakt je auto het snelst. In de praktijk lukt dit nooit helemaal.

@ Edgecrusher
Voor de krachtoverbrenging tussen de ingaande en uitgaande as / de verzetten, geeft dat inderdaad een verschil. Echter zullen de verzetten nooit het zwakke punt zijn. Met een aangepaste koppeling kan de bak ook op 7 tot 800 nm draaien!!

Gaat hier dus alleen om de koppeling die harder slijt daarom had ik het alleen over de snelheid van de wielen, t.o.v. het motortoerental en het koppel.
Even voorstellen

Gefeliciteerd met de TT het is idd een leuke sport[…]

Even voorstellen :-)

Hallo Dina Gefeliciteerd met de TT het blijft gewo[…]

Zoekertje

Beste Tt liefhebbers, Ik ben nog niet in het bez[…]

Multieriem verdwenen Audi TT Mk1

Hoi Jelle Bij de Audi dealer betaal je tegenwoordi[…]

Even voorstellen

Hallo ik ben Jelle Ik kom uit Bolsward (Frieslan[…]

Te koop een goed rijdende TT Roadster (zwart). Stu[…]

co2 meeting

Het gaat om een audi TT 8n. welke bijna 300.000 km[…]

Peter

Hoi Peter Prachtige auto en ook een mooie kleur st[…]