Pagina 1 van 1

3 inch RVS Uitlaat, downpipe/katvervanger

Geplaatst: ma apr 12, 2010 11:22
door TTmaniac
Hallo allemaal,

Het is voorjaar en dan begint het bij mij als doe-het-zelf-sleutelaar weer te kriebelen, vorig jaar de motorruimte onderhanden genomen door e.e.a. te polijsten en nu is de onderkant aan de beurt. Heb al wat mensen met hun uitlaat aan de slag zien gaan en het leek me leuk om ook voor een RVS versie te gaan.
Ik had al een paar jaar een dubbel systeem eronder hangen van Remus maar ga nu voor een dikker 3 inch Milltek systeem.
Omdat alles er nu toch onderuit moet pak ik ook gelijk de downpijp en de kat aan en worden deze ook naar 3 inch RVS geupgrade.

Aangezien de prijzen in Engeland relatief laag zijn op dit moment heb ik daar via ebay een Milltek dual outlet kunnen bestellen ver onder de Nederlandse prijzen. Het is een (vanaf kat) non resonated versie geworden. Milltek staat bekend om zijn beschaafd geluid dus durf ik een "non resonated" versie wel aan in plaats van de "resonated" uitvoering. Ik heb er daar eentje op de kop getikt voor 560 euro incl verzendkosten. De prijzen in Nederland liggen voor dit systeem zo rond de 800 tot 900 euro ex verzendkosten :shock:
Das een dikke 300-350 euro verschil, je zal het maar op straat vinden ;)

Hieronder het plaatje, het wijkt op 1 puntje af van het model wat ik heb. Omdat ik een "non resonated" model heb is de middendemper vervangen door een pijp maar voor de rest is de opbouw van het systeem hetzelfde al lijkt me de pijpdiameter op het plaatje wat dun vergeleken met het model wat ik heb.
Afbeelding

Nu heb ik de waarschuwing op de Milltek site zien staan (en hier op het forum schreef werd het ook al aangehaald) over het combineren van dit systeem met een dikke downpijp en racekat maar ik ga het toch proberen.
Ik ben dit links en rechts eens gaan navragen voor de zekerheid en ik heb me laten vertellen (mocht het niet zo zijn hoor ik dit graag) dat deze waarschuwing er staat er i.v.m. met de te verwachten geluidsproductie en niet omdat het zo slecht voor je prestaties of motor zou zijn. In tegendeel, voor een turbosysteem geld hoe minder restrictie hoe beter. Dus gewoon een dikke pijp van voor tot achter en je hebt het hoogste rendement.
Een bepaalde minimale tegendruk kan een punt zijn bij sommige motoren naar het schijnt maar in ieder geval geld dit niet voor de 1.8t.

Mijn TT mag best sportief klinken als ik hem wat doortrek zolang het maar geen schreewende toestand wordt. Ik ga trouwens niet eens voor een racekat, hier komt alleen een rechte pijp te zitten met een montagepunt voor de lambda sonde. Nadeel is natuurlijk wel dat ik ieder jaar voor de APK even de kat met de pijp zou moeten wisselen maar ik heb dit creatief kunen oplossen via een bevriend garagebedrijf.

Het wordt dus een 3 inch downpipe met katvervanger. Het hele systeem krijgt dus van voor tot achter een diameter van 76mm. Ondanks de waarschuwing om dit niet te combineren ben gewoon te nieuwschierig hoe dit gaat klinken, vermoedelijk wordt het te luidruchtig maar mocht dit het geval zijn dan zet ik gewoon de originele kat ertussen. Je weet hoe dat gaat, men geeft aan dat je iets beter niet kunt doen en dan is het wel heel verleidelijk om het toch te proberen :D

Heb in Duitsland een bijpassende RVS downpijp op de kop kunnen tikken, de losse katveranger zat er gewoon bij dus probeer ik het gewoon eens met die pijp en dan zie ik wel wat het gaat worden.
Even snel met mijn telefoon een foto-tje gemaakt dus de kwaliteit is bagger maar het idee is duidelijk ;)

Downpipe en katvervanger.
Afbeelding

In de loop van de week komt alles eronder dus ik ga jullie op de hoogte houden over het geluidsniveau.

Grtzz Henk

Geplaatst: ma apr 12, 2010 12:54
door denders
Leuke update om te volgen. Ziet er veelbelovend uit :wink:

Prijsverschil is gewoon veel!
Zou het dan ook daar aanschaffen dan in NL, waar maar weinig bedrijven de crisis met marges ook een beetje tegemoet komen ondanks dit "luxe-goed" betreft.

Geplaatst: ma apr 12, 2010 13:52
door TTmaniac
Idd,

Ik ben niet te beroerd om hier lokaal wat meer te betalen, zit natuurlijk ook een stukje service en garantie aan vast maar voor een verschil van 350 euro op een originele Milltek gaat me dat wat ver.
Met deze installatie krijg ik natuurlijk ook wel wat vermogenswinst i.c.m. met mijn chip op maat van Jeroen Dik maar ben vooral benieuwd hoe het gaat klinken.

Grtn Henk

Geplaatst: ma apr 12, 2010 17:17
door goTTzilla
ziet er goed uit henk :smt023 er zit vast meer geluid in dan de remus die je nu hebt.

ik heb er ook remus onder. er zat volgens mij niet meer geluid in dan standaard. ik heb de tusendemper
daarom maar vervangen. ik ben er nu tevreden over maar wie weet komt er in de toekomst nog
eens wat anders onder.

ik ben benieuwd na het resultaat.

grTTz. dennis

Geplaatst: ma apr 12, 2010 19:14
door lowlandcrap
Ziet er keurig uit, we blijven graag up-to-date! :D

Een maat van me heeft dezelfde set eronder zitten, erg mooi!
En t geen wat je zegt met betrekking tot het turbosysteem en de minimale tegendruk bevestigd hij, dit is geen enkel probleem met de 1.8t :)

Ben nog steeds op zoek naar degene die mijn TT wil voorzien van een leuk dubbel uitlaat systeem:!:

gr. do

Geplaatst: ma apr 12, 2010 21:54
door goTTzilla
dan moet je bij henk even vragen, hij zet er nu toch een nieuwe uitlaat onder dus houdt ie de oude over.

misschien is dat wat voor je.

grTTz. dennis

Geplaatst: di apr 13, 2010 9:49
door TTmaniac
Helaas helaas,

Ik had al 2 pm's vanmorgen over mijn Remus, deze ga ik al bij een bevriend TT rijder eronder schroeven. Bedankt voor de intresse maar hij is dus niet te koop.
Qua geluid klinkt de Remus idd maar ietsjes zwaarder dan origineel, vooral lager in de toeren is hij toch wat dieper van geluid.
Zodra alles eronder zit zal ik een poging wagen om met mijn mobieltje een filmpje maken van de nieuwe sound.
Hoop dat het kwalitatief een beetje uit de verf komt want het is maar een telefoon en geen camera maar we zullen zien. ;)

Grtn Henk

Geplaatst: di apr 13, 2010 12:54
door goTTzilla
en anders moet je toch weer eens naar een meeting komen henk om je geluid te laten horen :D

succes met het monteren alvast maar.

grTTz. dennis

Geplaatst: di apr 27, 2010 11:47
door Mausnr1
Duurt het monteren lang?

gr maurice

Geplaatst: do apr 29, 2010 9:26
door evanseventer
Ik weet een "bevriend" autobedrijf in Rotterdam die 2 nieuwe Remus uitlaten te koop heeft voor een TT Quattro. Op dit moment hangen ze ter decoratie maar ik weet dat hij ze in principe wilt verkopen. Wat mag zo'n uitlaat kosten?. Kan misschien wel iets regelen met hem. Dus als iemand interesse heeft dan hoor ik het wel.

Geplaatst: do apr 29, 2010 12:47
door goTTzilla
ik heb ongeveer 1,5 jaar geleden ook een remus demper gekocht voor m`n quattro.

deze kwam bij een failliet bedrijf weg maar was nog nieuw in de doos. normaal kosten
ze ongeveer 750 euro. ik heb hem toen gekocht voor 350 euro.

niet duur voor een remus demper die nieuw was.

grTTz. dennis

Re: 3 inch RVS Uitlaat, downpipe/katvervanger

Geplaatst: wo okt 20, 2010 16:56
door Mausnr1
Hoi tt rijders,

Ik heb vandaag 3"downpipe gekocht.

Kan iemand vertellen of het makkelijk passend is want ik hoor soms dat het niet passend is.

Wie heeft er nog meer problemen mee gehad met het installeren van zo n downpipe

mvg maurice

Re: 3 inch RVS Uitlaat, downpipe/katvervanger

Geplaatst: wo okt 20, 2010 18:19
door stivoman
Ik weet alleen dat het erop zetten niet heel moeilijk was,
sprak er iemand over die een downpipe onder zijn eigen TT had gezet!

Re: 3 inch RVS Uitlaat, downpipe/katvervanger

Geplaatst: do okt 21, 2010 1:25
door golf-classic
ik snap eigelijk ook niet echt die waarschuwing van milltek

ik heb op mijn tt 8j ook een milltek met groter downpipe en sportcat
en heb de resonated versie.
en vond dit niet slecht klinken in tegendeel.
wel stationair hoor je er niet zo heel veel van

nu heeft afgelopen jaar men broer een golf 5 gti met de zelfde setup ook een milltek gestoken maar de non resonated

maar damn klinkt nog stuk mooier
nu wil ik ook mijn middendemper ertussen uit

het geluid met middendemper is niet slecht
maar het mag toch nog iets meer vind ik persoonlijk