Audi TT Club - Forum

Stay Tuned!
Forumregels: Wil je lid worden? Word dan snel Club Member!
Kijk in de Clublid website voor meer informatie.
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
door houthakker
#52326
Zoals het onderwerp al zegt: Hoe kan je zien of je chip getuned is?
Ik heb de roadster nu een week, en ik vind hem heel snel. sneller dan dat ik had verwacht eerlijk gezegd!
Ik was altijd van plan om hem te chiptunen, maar nu begin ik te twijfelen. Misschien is hij al getuned, en dan is het zonde van mn geld om hem nog een keer onder handen te laten nemen. Dus waaruit kan ik zien dat hij een chiptune heeft gehad? ik ben sinds vandaag in het bezit van een OBD2 kabel.
Groeten, Houthakker.
Gebruikersavatar
door goTTzilla
#52330
heb je een 180pk of 225pk? je zal toch eens in een andere TT rijden met een standaard vermogen om te kunnen
vergelijken of jou TT gechipt is ja of nee.

weet de vorige eigenaar er niets vanaf?

grTTz. dennis
door houthakker
#52339
180pk.

nee de vorige eigenaar is onbekend. het is een zilveren roadster uit 2000 die in onderhoud in soest is geweest. thats all i know.
kheb m bij een handelaar gekocht :roll:
Gebruikersavatar
door jan.luppes
#52342
Hoi,

Allereerst gefeliciteerd met je aankoop en ik hoop dat je er veel veilige kilometers mee zal rijden.

Verder zou ik je kunnen voorstellen om hem op een testbank te testen dan weet je gelijk z'n vermogen.
dit kan bijvoorbeeld bij de ***.

Groet,

jan
door houthakker
#52350
bedankt voor de reacties!
Dus de enige manier om te zien of hij getuned is, is hem op de rollerbank te zetten. Ik kan niet met vagcom de turbodruk aflezen en vergelijken met de waardes van een orginele TT? of het inspuitmoment ofzo? (ik weet niet wat ze allemaal veranderen met de chiptune)
door robbyrr
#52352
Ja,je kan met vagcom blok 204,dacht ik,loggen en dan zie je gevraagde turbodruk vs geleverde turbodruk...standaard is volgens mij 0,8 bar dus bij gevraagde druk zou je hoogstens 1800mbar zien(atmosferische druk erbij opgeteld) en de geleverde zou daar uiteraard in de buurt moeten zitten bij bepaalde toerentallen...ook zou je het aan je maf waardes kunnen zien,blok 2,of 3..weet niet meer zeker...standaard zit die op zo'n 120g/s en gechipt op zo'n 190 g/s.

gr,
Robby
door houthakker
#52552
oke ik heb hem laten chippen, en hij is er merkbaar sneller op geworden. ik heb een log met vagcom gemaakt van een aantal groepen, maar de gegevens zijn heel onduidelijk voor mij. wie weet hier raad mee?
en hoe kan ik de .cvs bestanden mooi in een grafiek ofzo weergeven?

Hier de text uit mijn log.
Thursday,06,May,2010,14:29:44
8N0 906 018 A,,1.8L R4 5VT G 0010,

,Group A:,'003,,,,Group B:,'114,,,,Group C:,'115
,,Engine RPM,Air Mass Flow,Throttle Opening,Ign. Timing,,Spec. Load,Load Correction,Actual Load,N75 Duty Cycle,,Engine Speed,Load,Cmd Pressure,Press @ Intercool
,TIME,,,,,TIME,,,,,TIME,,,,
Marker,STAMP, /min, g/s,%, °BTDC,STAMP,%,%,%,%,STAMP, /min,%, mbar, mbar
,1.32,2800,29.58,23.1,28.5,0.52,89.5,86.6,16.5,0.0,0.92,1160,27.8,1000.0,990.0
,2.52,3120,60.31,100.0,24.0,1.72,177.4,159.7,54.1,30.6,2.12,2880,57.1,1440.0,1250.0
,3.72,4200,91.33,100.0,12.0,2.92,175.9,162.7,117.3,76.9,3.32,3840,118.0,2010.0,1970.0
,5.02,5240,106.31,100.0,14.3,4.22,168.4,158.2,112.8,84.7,4.62,4960,109.0,1960.0,1850.0
,6.43,4800,1.06,4.3,1.5,5.53,166.2,159.7,100.8,100.0,5.93,5880,97.0,1000.0,1690.0
,7.72,4000,78.33,100.0,25.5,6.91,172.9,156.7,17.3,0.0,7.31,3920,51.1,1190.0,1250.0
,8.92,4440,95.47,100.0,11.3,8.11,171.4,158.2,114.3,87.1,8.52,4320,118.0,2000.0,2090.0
,10.12,4880,100.75,100.0,7.5,9.31,169.2,158.2,110.5,85.5,9.72,4760,110.5,1980.0,1950.0
,11.32,5280,105.31,100.0,12.8,10.52,167.7,161.2,108.3,88.6,10.92,5160,107.5,1960.0,1920.0
,12.62,3360,0.00,4.3,3.8,11.72,167.7,159.7,42.9,0.0,12.12,4160,12.0,1000.0,1240.0
,13.82,1840,5.53,2.7,4.5,13.02,177.4,159.7,15.0,0.0,13.42,2280,13.5,1000.0,1060.0
,15.00,1160,3.03,2.0,1.5,14.22,112.0,106.0,13.5,0.0,14.60,1280,13.5,1000.0,1020.0
,16.20,880,2.50,1.6,7.5,15.40,91.0,86.6,12.8,0.0,15.80,920,12.8,1000.0,1000.0
,17.40,1160,2.78,1.6,15.8,16.60,122.6,116.4,10.5,0.0,17.00,1360,10.5,1000.0,1000.0

zo op het eerste gezicht zijn de maf waardes dus veel te laag.
wat wil dit zeggen? kapotte LMM? stekkertje er af en hij rijdt mss iets beter, maar niet een verschil waarvan je zegt wauw. zou het kunnen zijn dat mijn DV ook naar de knoppen is?

kanaal 204 is niks in vagcom.

ook geen foutcodes, behalve die van de LMM stekker los.
door robbyrr
#52553
even csv converter downloaden hier is n link http://www.gerritspeek.nl/vag-com_downloads.html

Dan krijg je t wat overzichtelijker.

Als je een log doet,dan moet je m in z'n 3 doen vanaf ongeveer 2000rpm plankgas,gaspedaal helemaal open dus,tot t eind,zal bij jou wel rond de 6800 rpm zijn,dan heb je een goede log en kan je kijken naar de waardes.

Je dv heeft niks met je maf te maken,je maf sensor zit net na de luchtfilter en meet de inkomende lucht,als die een te lage waarde aangeeft kan t zijn dat je maf dus aan t vergaan is...als ie een klein beetje beter rijd zonder,zou ik m zoiezo vervangen.
door allewijn
#52558
Beste 'houthakker',

je hebt hem nu zelf laten chippen zeg je? Waar heb je dat gedaan?

Kijkend naar je logs, dan zie je dat je maximaal 2090mbar haalt.
Dat is de overdruk, dus daar moet je 1024mbar omgevingsdruk afhalen.
Dat betekend dat je maximaal ongeveer 1Bar boost haalt.
Een 180pk standaard haalt maximaal 0.7Bar boost.
Dus hij is inderdaad ietsjes gechipped.
Echter haalt een goede chiptuner een boost van ongeveer 1.2 tot 1.4 Bar uit een gechipte 180pk...

Je zal nu iets van een kleine 200pk halen denk ik.

Groetjes,


Tim
door houthakker
#52560
Ik heb hem laten tunen bij ATM chiptuning in belgië, en zij hebben met de hand alle waardes aangepast naar hun inzicht.
Ik heb een mailtje gestuurd om te vragen hoe en wat.
ik zal nog eens een keer een log maken, maar ik heb het gevoel dat de LMM aan het verslijten is.
door allewijn
#52568
houthakker schreef:Ik heb hem laten tunen bij ATM chiptuning in belgië, en zij hebben met de hand alle waardes aangepast naar hun inzicht.
Ik heb een mailtje gestuurd om te vragen hoe en wat.
ik zal nog eens een keer een log maken, maar ik heb het gevoel dat de LMM aan het verslijten is.
Maak een log, in zijn tweede versnelling vanaf ongeveer 1500rpm tot aan rode gebied, en post dan eens de requested en de actual boost waardes uit group 115 (geen andere groupen tegelijkertijd hierbij loggen, dan krijg je minder meetpunten).

Ook al is je LMM aan het slijten, dan nog kan je aan deze waardes gewoon zijn hoe hij ingeleerd is, dus hoeveel boost er gevraagd wordt bij bepaalde toerentallen.
door houthakker
#52615
dank jullie allen voor de hulp!


Afbeelding

hier een uitdraai van in zn 2, tot de rode lijn. Vreemd, gevraagde turbodruk is bij ca. 3000 toeren 2 bar, en vandaar uit neemt hij alleen maar af.
Kheb contact gehad met ATM, en ik kan volgende week terugkomen, dan gaan ze het een en ander aanpassen.
door houthakker
#52616
update: volgende week woensdag ga ik naar ATM in eemnes (dus niet belgie) voor runs op de testbank.
aan de hand daarvan wordt de software aangepast! (t kost me niks extra, valt onder de categorie service!)
door allewijn
#52640
Houthakker:
Ik heb je run eens bekeken.
Jouw TT is absoluut gechipt, maar hij is hééél erg 'tam' gechipt.
De maximale boost de gevraagd wordt is 2090mbar vanaf zeg 2000 tot 5000rpm.
Jouw TT levert die druk dan ook keurig in die toerengebieden (de K03 turbo kan die druk sowieso niet vasthouden boven de 5000rpm).
De 2090mbar is overdruk, dus als je de omgevingsdruk eraf haalt (1024mbar) dan kom je inderdaad op ongeveer 1Bar boost.
Standaard had jouw TT 0.7Bar boost in die toerengebieden.
Je hebt dus maar 0.3Bar extra gekregen met chippen.
Hij zou ongeveer 2300mbar moeten vragen, wat je ook vanaf zeg 2500 tot 4500rpm dan moet kunnen halen met een K03 turbo. (grove cijfers)
Ben benieuwd hoe ze hem aan gaan passen.
Wel nette service!

Succes
door houthakker
#52643
Tim, dank je voor je reactie.

Hij gaat daar op de testbank, en dan passen ze hem aan.
Ik zal de runs hier uploaden, evenals een vagcom uitdraai van de turbodruk.
voor die tijd regel ik ook een nieuwe LMM, zodat ik zeker weet dat die geen roet in het eten kan gooien.

Groeten Pieter.
Even voorstellen

Gefeliciteerd met de TT het is idd een leuke sport[…]

Even voorstellen :-)

Hallo Dina Gefeliciteerd met de TT het blijft gewo[…]

Zoekertje

Beste Tt liefhebbers, Ik ben nog niet in het bez[…]

Multieriem verdwenen Audi TT Mk1

Hoi Jelle Bij de Audi dealer betaal je tegenwoordi[…]

Even voorstellen

Hallo ik ben Jelle Ik kom uit Bolsward (Frieslan[…]

Te koop een goed rijdende TT Roadster (zwart). Stu[…]

co2 meeting

Het gaat om een audi TT 8n. welke bijna 300.000 km[…]

Peter

Hoi Peter Prachtige auto en ook een mooie kleur st[…]