Audi TT Club - Forum

Stay Tuned!
Forumregels: Wil je lid worden? Word dan snel Club Member!
Kijk in de Clublid website voor meer informatie.
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
door bas525537
#52744
hallo,
ik heb laatst een forge splitter r aangeschaft.
nu wil ik ook voor een k&n openluchtfiler gaan.
Dit maakt toch niks uit als ik ook een splitter er op heb of?
En klopt het dat het geluid door de openluchtfilter echt zwaarder word?
heeft iemand ervaring met de luchtfiler?

Gr
door allewijn
#52747
Ik zou NOOIT voor een open luchtfilter gaan. Trekt veel te veel warme lucht.
Of een cone-filter die aanzuigt via een buis (cyclone) of ik zou eens kijken naar de 'WakBox', een aanpassing aan je originele filterhuis. Dit heb ik ook gedaan en het geluid icm mijn forge dv006 is zo mooi donker geworden. Ook het afblazen/recirculeren is veeeeel beter hoorbaar!
Zie: http://www.wak-tt.com/mods/ramair/cheapinduction.htm
een echte aanrader!!!
Ook op dit forum via zoekfunctie genoeg over te vinden.

Gr.

Tim
door bas525537
#52753
dat 'wakbox' is dat een aanpassing die ik zelf kan doen? waar verder niks voor nodig is of hoe gaat dat te werk?
door allewijn
#52772
bas525537 schreef:dat 'wakbox' is dat een aanpassing die ik zelf kan doen? waar verder niks voor nodig is of hoe gaat dat te werk?
Ik mag aannemen dat je op mijn geposte link hebt geklikt?
Zo ja, dan heb je daar een goede Engelse uitleg weten te lezen over de zogenaamde 'Wakbox'.
Let niet op de gekke naam, zo heeft de 'uitvinder' van deze modificatie het genoemd, daar hij 'Wak' heet op het Engelse TT forum.
Je ziet dat het een aanpassing betreft aan de standaard luchtbox.
Het is eigenlijk simpelweg niet meer dan op nette wijze enkele flinke ovale gaten te maken in de onderste bak van je standaard luchtfilter en dan eventueel nog een extra lucht-toevoer-slang aan te leggen.
Ik heb het al sinds 2007 en het klinkt nog steeds érg goed, vooral het afblazen is veel beter hoorbaar (bij 1.8t blokken wordt eigenlijk niet afgeblazen, maar gerecirculeerd, dus overtollige lucht teruggegooid het luchtfilterhuis in, en laat nu net, door de deze modicatie, het luchtfilterhuis, meer open zijn, waardoor je het geluid van het dumpen dus ineens heel netjes hoort)

Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het graag.
Ook op het Engelse TT forum kan je hééééél veel vinden over de wakbox en zijn bijbehorende prestaties.

Ik heb zelf de 'mk4' versie van de luchtboxaanpassing gemaakt, dus mooie grote ovale sleuven in onderkant van bak.
Gebruikersavatar
door goTTzilla
#52779
smaken verschillen altijd natuurlijk en wat tim zegt zit wel wat in met de warme lucht maar als je normaal rijdt komt er gewoon
koude lucht de motor binnen.

ik heb er zelf ook een K&N 57I filter erop zitten en ben er dik tevreden over. hij heeft een zwaarder geluid erdoor en je hoort
de dv goed afblazen erdoor. en de lucht kan ook nog makkelijker de motor binnen dus ik vindt het ideaal.

grTTz. dennis
door bas525537
#52785
opzich lijkt het mij een goed idee het 'wakbox' maken.
Alleen vraag ik mezelf af of het wel juist is om te doen,
is het niet dat er me dadelijk iets aan de motor gebeurd?
en zuigt de filter nu niet juist vuil van onder aan dan?

graag van jou te horen tim:)
door allewijn
#52821
bas525537 schreef:opzich lijkt het mij een goed idee het 'wakbox' maken.
Alleen vraag ik mezelf af of het wel juist is om te doen,
is het niet dat er me dadelijk iets aan de motor gebeurd?
en zuigt de filter nu niet juist vuil van onder aan dan?

graag van jou te horen tim:)
De enige 'zorg' die ik ook met betrekking tot de 'wakbox' toen ik hem in 2007 maakte, was ook het mogelijke vuil dat via de onderkant het luchtfilter zou kunnen benaderen.
Zeker omdat er zulke flinke ovale sleuven in de onderkant komen.
Toch heb ik het geprobeerd.
Mocht het niet werken of mijn niet bevallen, dan kon ik altijd vanaf een sloop een andere onderbak halen, was mijn gedachte.
Vuil kan hooguit het filterhuis ingezogen worden via het motorcompartiment, maar het kan nóóit de motor in, daar tussen aanzuigbuis/maf uiteraard nog het inlegfilter zit, welke het vuil tegen houdt.
Je moet het zo zien met het luchtfilterhuis: Onderkant bak komt de verse lucht aan, maar mogelijk nog met vieze deeltjes erin, die lucht wordt door het inlegfilter naar de bovenkant van het filterhuis gezogen, en die gefilterde lucht gaat dus langs de maf de motor/turbo in.

Toen ik mijn wakbox had gemaakt heb ik daarna véle proefritten gemaakt, waarbij ik middels vagcom de waardes van de LuchtMassaMeter logde.
Ook ik (net als wak en vele andere Engelse gebruikers) merkte dat er wat meer lucht aangezogen werd dan standaard.
Zie hiervoor een uitgebreide overview: http://www.wak-tt.com/mods/inductiontes ... ntests.htm

Ik heb vervolgens sinds 2007 vele malen mijn luchtfilter en luchtfilterhuis gechecked, bij elke beurt en tussentijds tezamen met het checken van de Forge DV006.
Bij elke check trof ik een keurig 'schoon' paneelfilter aan.
Zo ook laatst, bij mijn laatste grote beurt een schoon inlegfilter, terwijl daar al 30.000 km in allerlei condities mee was gereden.
Ikzelf heb gewoon weer een standaard inlegfilter terug gelegd.
Mocht je nog net iets meer geluid willen dan kan je ook kiezen voor een inlegfilter van K&N in de aangaste luchtfilterbox/wakbox.
door bas525537
#52830
nou ik ben de avond even zoet geweest,
maar het is me geheel gelukt :)
bedankt voor de tip :idea:

vind het een goed resulaat hebben,
nu hopen dat het ook zo blijft he:)
Gebruikersavatar
door Mausnr1
#52837
heeeey ik zou voor een injen cold air intake systeem gaan met hoes dan heb je pas een leuk aanzuig geluid en hoor je je dump valve veel beter! echt cool sssssss ptsssssss:)
Gebruikersavatar
door Ronnie
#52848
Tim, ik hoor mn inspuiting goed en t turbo geluid ook maar weet niet of een luchtfilterhuis van de S3 anders is? Trubo meen ik iig van wel dus zou t vand e turbo kunnen verklaren dat ik meer hoor als toen in de TT.
Even voorstellen

Gefeliciteerd met de TT het is idd een leuke sport[…]

Even voorstellen :-)

Hallo Dina Gefeliciteerd met de TT het blijft gewo[…]

Zoekertje

Beste Tt liefhebbers, Ik ben nog niet in het bez[…]

Multieriem verdwenen Audi TT Mk1

Hoi Jelle Bij de Audi dealer betaal je tegenwoordi[…]

Even voorstellen

Hallo ik ben Jelle Ik kom uit Bolsward (Frieslan[…]

Te koop een goed rijdende TT Roadster (zwart). Stu[…]

co2 meeting

Het gaat om een audi TT 8n. welke bijna 300.000 km[…]

Peter

Hoi Peter Prachtige auto en ook een mooie kleur st[…]