Pagina 1 van 3

Turbodruk K03 gechipt

Geplaatst: zo mei 30, 2010 13:08
door Rommyke
Hoi allemaal ,

Heb sinds kort mijn vag-com kabel en ben nu enkele logs an het maken.

Ik heb vandaag block 115 gemeten , actuele en gevraagde turbo drukken.
Code: Selecteer alles
,32.09,2640,7.5,990.0,1080.0,,,,,,,,,,
,32.49,2760,66.9,1450.0,1000.0,,,,,,,,,,
,32.89,2800,98.5,1850.0,1260.0,,,,,,,,,,
,33.29,2880,130.8,2400.0,1650.0,,,,,,,,,,
,33.69,3000,160.9,2480.0,2030.0,,,,,,,,,,
,34.09,3080,178.9,2480.0,2280.0,,,,,,,,,,
,34.49,3240,185.7,2480.0,2370.0,,,,,,,,,,
,34.89,3360,188.0,2480.0,2380.0,,,,,,,,,,
,35.29,3440,189.5,2480.0,2360.0,,,,,,,,,,
,35.69,3560,187.2,2480.0,2340.0,,,,,,,,,,
,36.09,3680,189.5,2480.0,2350.0,,,,,,,,,,
,36.49,3800,188.0,2480.0,2350.0,,,,,,,,,,
,36.89,3880,185.0,2480.0,2330.0,,,,,,,,,,
,37.29,4000,182.7,2480.0,2320.0,,,,,,,,,,
,37.79,4120,178.2,2480.0,2290.0,,,,,,,,,,
,38.19,4240,175.2,2480.0,2260.0,,,,,,,,,,
,38.59,4320,173.7,2480.0,2250.0,,,,,,,,,,
,38.99,4400,171.4,2480.0,2230.0,,,,,,,,,,
,39.48,4520,169.2,2480.0,2190.0,,,,,,,,,,
,39.88,4640,167.7,2480.0,2160.0,,,,,,,,,,
Zoals ik kan zien kom ik jammer genoeg niet aan mijn gevraagde druk.
Is dit normaal voor de K03 of is mijn turbo het aan het begeven ?


Groetjes
Romain

Geplaatst: zo mei 30, 2010 15:57
door screamer
Misschien dat je de gegevens even in tabelletje kan zetten, want hier zie je niet veel aan. :)


Guy

Geplaatst: zo mei 30, 2010 18:14
door houthakker
dit is normaal.
doet die van mij ook (k03)
deze haalt de druk niet vanaf de 3000-4000 toeren, omdat hij gewoonweg te weinig opbrengst heeft. als je meer resultaat wil moet je de turbo van een Quattro monteren, dan haalt hij de druk op de hogere toerentallen wel.

Geplaatst: zo mei 30, 2010 19:01
door sweeper
houthakker schreef:dit is normaal.
doet die van mij ook (k03)
deze haalt de druk niet vanaf de 3000-4000 toeren, omdat hij gewoonweg te weinig opbrengst heeft. als je meer resultaat wil moet je de turbo van een Quattro monteren, dan haalt hij de druk op de hogere toerentallen wel.
Wat zou het verschil moeten zijn van een K03 van FWD t.o.v. een Quattro?

Heb je een 1.8T blok met 150pk dan heb je een K03, als je een 180pk hebt dan heb je een zgn. K03s.
Of je nu een FWD of Q met 180pk hebt maakt niet voor de turbo, maar als jij meer weet dan ik dan lees ik het graag.

Als je de drukken niet haalt zou ik eerst eens gaan kijken of er geen slangen zijn die lekkages hebben of sensoren zoals N75, N249, LMM, DV, e.d. die niet goed meer zijn, of de juiste gegevens aan de ECU geven.

Om de gegevens netjes in een excel tabelletje te zetten was een klein freeware progje voor, maar ben vergeten hoe het heet.

Geplaatst: zo mei 30, 2010 23:00
door Rommyke
Sweeper schreef: Als je de drukken niet haalt zou ik eerst eens gaan kijken of er geen slangen zijn die lekkages hebben of sensoren zoals N75, N249, LMM, DV, e.d. die niet goed meer zijn, of de juiste gegevens aan de ECU geven.
.
Hoi Eric,
Als ik mijn lmm doorstroming meet en die bedraagt voor mijn 180pk versie rond de 175g/s kan ik hieruit conclderen dt alles dan oke is ?

groetjes
Romain

Geplaatst: zo mei 30, 2010 23:54
door sweeper
Geen idee. Ik heb zelf nog nooit de moeite genomen om het te loggen. Ik heb hem toedertijd gewoon vervangen op aanraden van de tuner. Op de rollerbank werd toen maar 165pk gemeten, en daarna 182 pk.

Geplaatst: ma mei 31, 2010 12:47
door allewijn
Wat ze hier met de 'turbo van een quattro' bedoelen is het 225pk blok (zorgt voor verwarring, want er is idd ook een 180pk quattro en die is gewoon hetzelfde als de 180pk fwd qua blok).

De 225pk quattro heeft een K04 turbo.
De 180fwd en quattro hebben een K03 respectievelijk k03s turbo (ko3s is zelfde turbo met iets ander schoep).

Jouw chiptuner heeft jouw ecu ingeleerd om als requested boost in de toerengebieden waarin turbodruk mogelijk is, 2480mbar te vragen, ofwel 1.4Bar overdruk.
Deze druk gaat een K03 echter nooit halen in een breder toerengebied, hooguit houdt hij dit even vast rond de 3500 toeren.
Een k03s haalt inderdaad, gezien over het gehele turbo-toeren-gebied gemiddeld zo'n 1.2Bar overdruk.
Dat er iets meer gevraagd wordt geeft echter niet, hij haalt het echter gewoon niet.
JD engineering heeft mijn ecu ook ingeleerd op iets meer mbar dan mijn k03 daadwerkelijk kan leveren.
Ik vindt jouw logs er goed uitzien.
Maak er mogelijk nog eentje die doorloopt tot 6000rpm, dan kan je ook goed de afbouw zien.
Je blijft vanaf 3000rpm tot verder dan 4500rpm netjes bóven de 1Bar overdruk, wat gewoon harstikke goed is.
Hoeveel pk en koppel heb je?
Heb je een vermogengrafiek/rollenbankrun gedaan?
Er is, kijkend naar deze waardes NIETS ongezonds aan je blok te zien hoor!

Geplaatst: ma mei 31, 2010 19:08
door sweeper
allewijn schreef:Wat ze hier met de 'turbo van een quattro' bedoelen is het 225pk blok (zorgt voor verwarring, want er is idd ook een 180pk quattro en die is gewoon hetzelfde als de 180pk fwd qua blok).

De 225pk quattro heeft een K04 turbo.
De 180fwd en quattro hebben een K03 respectievelijk k03s turbo (ko3s is zelfde turbo met iets ander schoep).
Hé Tim, dat is ook waarom ik houthakker de vraag terug stelde. Als hij daarmee de 225pk K04 versie turbo bedoelt dan kan die ook niet zomaar gemonteerd worden op een 150/180pk versie. Om te beginnen gaat het uitlaat spruitstuk, en de downpipe al niet passen, en zo nog veel meer.

Geplaatst: di jun 01, 2010 1:11
door Rommyke
allewijn schreef:Maak er mogelijk nog eentje die doorloopt tot 6000rpm, dan kan je ook goed de afbouw zien.

Hoeveel pk en koppel heb je?
Heb je een vermogengrafiek/rollenbankrun gedaan?
Hoi Tim ,

Ik zal in de week eentje meten die doorloopt tot 6000rpm en deze posten.
Ik heb de wagen niet op de rollentestbank gehad dus jammer genoeg geen vermogengrafiek.

Volgens Ronald lag het vermogen niet zo heel hoog doordat hij de ontsteking iets had moeten terug zetten omdat de motor pingelde in de hogere toerentellen.
Dit was dus wel gunstig (samen met mijn turbodruk) voor het koppel van de wagen.

Koppel zou rond de 340Nm liggen en vermogen rond de 210pk.


Heb ergens nog richt waardes gevonden voor de max. Maf sensor doorstroming.
Code: Selecteer alles
MAF Output : Vag Com block 002, Column 4 or block 003, Column 2
Looking at the above data blocks values @full load should be in the region of:
1.8T K04 car    190-205 g/s
1.8T K03 car    150-170 g/s
2.0T FSI car (smaller turbo)   190-205 g/s
2.0T FSI car (larger turbo)    240-250 g/s
Bear in mind environmental conditions and modifications will have an effect on MAF
values. Hot weather will see lower values.
Groeten
Romain

Geplaatst: di jun 01, 2010 23:16
door houthakker
Sweeper schreef:
Hé Tim, dat is ook waarom ik houthakker de vraag terug stelde. Als hij daarmee de 225pk K04 versie turbo bedoelt dan kan die ook niet zomaar gemonteerd worden op een 150/180pk versie. Om te beginnen gaat het uitlaat spruitstuk, en de downpipe al niet passen, en zo nog veel meer.
Die bedoelde ik ja.

En de K04-001 is toch gewoon plug and play? (software aanpassing uitgezonderd)

Geplaatst: wo jun 02, 2010 8:17
door Rommyke
Hoi houthakker,

De K04-001 is inderdaad een plug en play voor de K03(s).
Enkel software dient aangepast te worden daar de motor anders in noodloop gaat bij accelereren.


Groetjes
Romain

Geplaatst: wo jun 02, 2010 9:57
door michael84
Ik heb een 225 pk en heb ook een log gemaakt van kanaal 115.
Ik kan hem niet vergelijken met die van jou omdat die getallen anders staan.
Maar kan iemand zien of het bij mij nou wel allemaal goed zit want ik ben bang dat ik ook niet het volle vermogen heb?


Afbeelding

groeten Michael

Geplaatst: wo jun 02, 2010 11:46
door allewijn
michael84 schreef:Ik heb een 225 pk en heb ook een log gemaakt van kanaal 115.
Ik kan hem niet vergelijken met die van jou omdat die getallen anders staan.
Maar kan iemand zien of het bij mij nou wel allemaal goed zit want ik ben bang dat ik ook niet het volle vermogen heb?


Afbeelding vervangen door een URL [url]http://s1.postimage.org/CQjYi.jpg[/url]

groeten Michael
Beste michael, dat de waardes bij jou anders staan komt waarschijnlijk omdat jij een progje/CSV converter hebt gebruikt?
MAak even een log van alleen groep 115 en dan vanaf 1500rpm tot 6000rpm.
Dus geen andere groepen erbij, dat zorgt voor veel minder meetpunten en precisie.
Jouw TT is sowieso niet gechipt zie ik aan de gevraagde boost (max zo'n 0.9bar, dus standaard voor een 225).
Als je een nieuwe log maakt kan ik voor je kijken of hij netjes zijn boost levert in gehele gebied...

Geplaatst: wo jun 02, 2010 22:31
door michael84
allewijn schreef:
michael84 schreef:Ik heb een 225 pk en heb ook een log gemaakt van kanaal 115.
Ik kan hem niet vergelijken met die van jou omdat die getallen anders staan.
Maar kan iemand zien of het bij mij nou wel allemaal goed zit want ik ben bang dat ik ook niet het volle vermogen heb?


Afbeelding vervangen door een URL [url]http://s1.postimage.org/CQjYi.jpg[/url]

groeten Michael
Beste michael, dat de waardes bij jou anders staan komt waarschijnlijk omdat jij een progje/CSV converter hebt gebruikt?
MAak even een log van alleen groep 115 en dan vanaf 1500rpm tot 6000rpm.
Dus geen andere groepen erbij, dat zorgt voor veel minder meetpunten en precisie.
Jouw TT is sowieso niet gechipt zie ik aan de gevraagde boost (max zo'n 0.9bar, dus standaard voor een 225).
Als je een nieuwe log maakt kan ik voor je kijken of hij netjes zijn boost levert in gehele gebied...

Beste Allewijn

Bedankt voor je tijd.
Ik heb gelijk een nieuwe log gemaakt van 115, ik heb er ook 1 gemaakt van 2 dat is de lmm toch.
Die heeft toch ook met de trekkracht te maken.
Nu ik door ging tot 6000 merkte ik toch wel dat er aardig wat kracht in zit haha.
Tussen de 5000 en de 6000 slaat hij wel een paar seconde over maar denk dat dat aan mijn laptop ligt misschien.
Alleen het lijkt wel ofdat die turbo pas gaat werken bij 3 a 4000 rpm maar dat hoort dan misschien wel.
Kan het ook zijn dat de auto het een hele tijd goed doet en dan weer ff wat minder presteert of zit dat tussen mijn oren.

Afbeelding

Hier ook nog de 002

Afbeelding

Wat kan ik nou zien aan deze tabel? bij 4200 rpm zit ik aan de 75 g/s
Vanuit die tabel van Romain staat dat ik ongeveer tussen de 190 en 210 moet zitten toch?
Of is dat weer een andere waarde

Groeten Michael

Geplaatst: wo jun 02, 2010 23:48
door Rommyke
Hallo Michael ,

VOlgens mij lijken die waarden bij jou toch wat laag .


Zie ondertaande links waar ze verschillende luchtfilters testen tov de originele. Hier



Afbeelding

Heb je al eens geprobeerd met LMM ontkoppeld ?

Onderstaand nog een insteressant artikel om je max doorstroming ongeveer te weten.
Code: Selecteer alles
Here's a good sanity check for the status of your MAF. Do a full-throttle run all the way to redline in a single gear (second works fine). Group 002 usually shows air mass in g/s. Your peak airflow should be roughly 0.80 times your horsepower. So, if you have a stock 150 hp 1.8T, expect around 120 g/s. If you see significantly less than that, you MAF may be on the way out. This still works if you are chipped, but "race" programs may make more power through timing, rather than airflow. Therefore, take all readings with a grain of salt.


Groetjes
Romain