Audi TT Club - Forum

Stay Tuned!
Forumregels: Wil je lid worden? Word dan snel Club Member!
Kijk in de Clublid website voor meer informatie.
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
Gebruikersavatar
door TTmaniac
#3828
Ok ter info,

Wil niet een ouder topic tot leven brengen maar er zijn een aantal zaken waar je heel goed op moet letten om te voorkomen dat je straks een relatief dure miskoop doet mocht je voor zo'n valve willen gaan.
Vaak worden er Dumpvalves op het net aangeboden die niet goed te gebruiken zijn voor VAG 1.8 t motoren.
Sterker nog ze schoppen je motormanagement in de war en je auto gaat er beroerd van lopen.

Merkte al op uit een aantal reacties eerder op dit forum op dat er mensen zijn die dit goed doorhebben maar zal het wat eenvoudiger houden zodat het voor iedereen te volgen is en je alsnog niet tot een verkeerde aankoop overgaat. Vaak zie ik met name op Ebay maar ook bij diverse tuningshops dumpvalves staan die gewoon met droge ogen aangeboden worden voor 1.8 t motoren terwijl dit verre van ideaal is.

Er is een wezenlijk verschil tussen een dumpvalve en een divertervalve. Een dumpvalve blaast de lucht echt af onder je motorkap waardoor je ook heel duidelijk dat ssscht geluid hoort. Bij deze valve zul je ook de retourslang moeten afstoppen daar deze geen functie meer heeft.
Een divertervalve echter retourneerd de op dat moment overtollige druk terug in je inlaatsysteem. Deze lucht is dus niet weg in tegenstelling tot de afgeblazen lucht bij een dumpvalve.

Waarom is dit belangrijk, onze 1.8T motor maakt gebruik van een Lucht Massa Meter.
Zal er niet te diep op ingaan maar kort door de bocht komt het er op neer dat in je L.M.M. een draadje zit wat tot en bepaalde temperatuur verhit wordt. Door de inkomende luchtstroom via je luchtfilter koelt dit draadje af en op deze wijze berekend het motormanagement de hoeveelheid lucht die voor de verbranding beschikbaar is en hoeveel hiervan gebruikt gaat worden in combinatie met je brandstof voor je uiteindelijke optimale brandstofmengsel.

En met name bij dit laatste gaat het fout, een dumpvalve zal een gedeelte van deze lucht wegblazen terwijl deze wel in de berekening van je brandstofmengsel is meegenomen. Je krijgt dus relatief te weinig lucht in verhouding tot je benzine in je brandstofmengsel zodat dit te "vet" wordt. Je merkt dit aan haperingen tijdens fors accelereren en roetten van de uitlaalgassen.

Bij een divertervalve heb je dit niet, de meegerekende lucht wordt netjes teruggebracht in je systeem waardoor er geen berekeningsfout in je mengsel ontstaat.

Er zijn nu ook valves op de markt die een combinatie van beide zijn, dus afblazen (dus een echte ssschtt) en een gedeelte retourneren in je systeem (vaak ook nog instelbaar) Het probleem bijft dus aanwezig maar wordt alleen verkleind zodat het wellciht niet echt opvalt maar een echt 100 % correcte mengselverhouding zal het nooit worden.

Valves kunnen sterk varieren qua model. Let dus goed op om welke type het gaat!

Deze is dus FOUT
Afbeelding

Deze is OK
Afbeelding

Ok wellicht heeft iemand er iets aan.

Grtzz Henk
Laatst gewijzigd door TTmaniac op vr sep 29, 2006 15:54, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
door EsTTher
#3829
Goh Henk, dat is een duidelijk verhaal :thumbup: Dat snap ik zelfs...
Dus met mijn Forge diverter valve zit ik goed :lol:
Gebruikersavatar
door TTmaniac
#3830
Tnx, yep die is prima, een iets minder duidelijk afblaasgeluid maar wel een prima aanwinst voor je auto. :wink:

Grtzz Henk
Gebruikersavatar
door Ronnie
#3835
Is al bekend en heb ik al eerder anderen op geattendeerd... 1.8T's moet je voor een vermogen aanpassen wil je zo'n BOV erop kunnen zetten en die goed kunnen laten functioneren. Zie Japanners en amerikanen die er ooit aan begonnen zijn, voornamelijk de 1.8T's uit de A4's. Zeer snelle blokken met meer pk's dan we in europa eruit krijgen op fatsoenlijke wijze.
Gebruikersavatar
door Ronnie
#3837
TTmaniac schreef:Tnx, yep die is prima, een iets minder duidelijk afblaasgeluid maar wel een prima aanwinst voor je auto. :wink:

Grtzz Henk
Gewoon die *** kat dr onderuit en een rvs vervanger ervoor in de plaats... het fluiten van de turbodruk hoor je dan zeer goed zoor de uitlaat heen
Gebruikersavatar
door EsTTher
#3863
Pardon :?: :!:

Welke *** kat...
Gebruikersavatar
door MARK
#3869
:D :D :D *** KAT-alysator.......waarschijnlijk???? :)
Gebruikersavatar
door Ronnie
#3875
Ja dat domme verplichte ding geeft zelfs een hoger verbruik! en haalt de super sound van de turbo deels weg.
Gebruikersavatar
door TTmaniac
#4042
Gewoon die *** kat dr onderuit en een rvs vervanger ervoor in de plaats... het fluiten van de turbodruk hoor je dan zeer goed zoor de uitlaat heen
Heb jij deze bij jou er onder zitten? Wat zijn je ervaringen, ik bedoel met name de toename van geluid. En heb je enig idee waar het te koop c.q. te bestellen is?

Grtzzz Henk
Gebruikersavatar
door TTmaniac
#4124
Helemaal niemand hier ervaring met een kat vervanger?

Das jammer :cry:
Gebruikersavatar
door PaulusB
#4128
Ronnie heeft hier ervaring mee het geluid van de turbo komt goed aanbod met een katvervanger. Maar hij kan jou er alles oververtellen als ie zelf online is.

gr paul
Gebruikersavatar
door Ronnie
#4143
Gewoon één door EPS er psklaar onder laten maken daaro... scheelt 2 liter op 100 km in vebruik aldus mijn boordcomputer. Hernemingen zijn super alles loopt gewoon rustiger en als je het pedaal aanspreekt reageerd de motor iets feller doordat er minder tegendruk is doordat er geen katalysator meer onder aanwezig is. Doordat de druk van de turbo directer door de uitlaat heen komt hoor je veel meer van het geluid. De uitlaat klinkt ook voller, denkdende aand meer het geluid van een V6 maar toch anders. voller en wat harder maar gewoon beschaafd genoeg, zelf heb ik mijn eigen auto niet weg horen rijden dus het geluid wat je buiten hoort kunnen Mark, Paul, Charlotte, Estther, Cees e.a. vast wel vertellen. Het klinkt gewoon mooier en de auto wordt 'ietsie' sneller erdoor.
Gebruikersavatar
door EsTTher
#4145
Ehhh...niet echt opgevallen :oops: :oops:
Sorry...

Van die Hummer die later voorbij kwam hoorde ik wel een vol geluid :lol:
Gebruikersavatar
door MARK
#4146
:!: Esther.....plaag dat jong niet zo :wink:


Zeker Ron ..... je overtreft iedereen :D :D :D :D :D :D

Zelfs die Hummer viel in het niets!!!! :D
Even voorstellen

Gefeliciteerd met de TT het is idd een leuke sport[…]

Even voorstellen :-)

Hallo Dina Gefeliciteerd met de TT het blijft gewo[…]

Zoekertje

Beste Tt liefhebbers, Ik ben nog niet in het bez[…]

Multieriem verdwenen Audi TT Mk1

Hoi Jelle Bij de Audi dealer betaal je tegenwoordi[…]

Even voorstellen

Hallo ik ben Jelle Ik kom uit Bolsward (Frieslan[…]

Te koop een goed rijdende TT Roadster (zwart). Stu[…]

co2 meeting

Het gaat om een audi TT 8n. welke bijna 300.000 km[…]

Peter

Hoi Peter Prachtige auto en ook een mooie kleur st[…]