- vr sep 29, 2006 14:57
#3828
Ok ter info,
Wil niet een ouder topic tot leven brengen maar er zijn een aantal zaken waar je heel goed op moet letten om te voorkomen dat je straks een relatief dure miskoop doet mocht je voor zo'n valve willen gaan.
Vaak worden er Dumpvalves op het net aangeboden die niet goed te gebruiken zijn voor VAG 1.8 t motoren.
Sterker nog ze schoppen je motormanagement in de war en je auto gaat er beroerd van lopen.
Merkte al op uit een aantal reacties eerder op dit forum op dat er mensen zijn die dit goed doorhebben maar zal het wat eenvoudiger houden zodat het voor iedereen te volgen is en je alsnog niet tot een verkeerde aankoop overgaat. Vaak zie ik met name op Ebay maar ook bij diverse tuningshops dumpvalves staan die gewoon met droge ogen aangeboden worden voor 1.8 t motoren terwijl dit verre van ideaal is.
Er is een wezenlijk verschil tussen een dumpvalve en een divertervalve. Een dumpvalve blaast de lucht echt af onder je motorkap waardoor je ook heel duidelijk dat ssscht geluid hoort. Bij deze valve zul je ook de retourslang moeten afstoppen daar deze geen functie meer heeft.
Een divertervalve echter retourneerd de op dat moment overtollige druk terug in je inlaatsysteem. Deze lucht is dus niet weg in tegenstelling tot de afgeblazen lucht bij een dumpvalve.
Waarom is dit belangrijk, onze 1.8T motor maakt gebruik van een Lucht Massa Meter.
Zal er niet te diep op ingaan maar kort door de bocht komt het er op neer dat in je L.M.M. een draadje zit wat tot en bepaalde temperatuur verhit wordt. Door de inkomende luchtstroom via je luchtfilter koelt dit draadje af en op deze wijze berekend het motormanagement de hoeveelheid lucht die voor de verbranding beschikbaar is en hoeveel hiervan gebruikt gaat worden in combinatie met je brandstof voor je uiteindelijke optimale brandstofmengsel.
En met name bij dit laatste gaat het fout, een dumpvalve zal een gedeelte van deze lucht wegblazen terwijl deze wel in de berekening van je brandstofmengsel is meegenomen. Je krijgt dus relatief te weinig lucht in verhouding tot je benzine in je brandstofmengsel zodat dit te "vet" wordt. Je merkt dit aan haperingen tijdens fors accelereren en roetten van de uitlaalgassen.
Bij een divertervalve heb je dit niet, de meegerekende lucht wordt netjes teruggebracht in je systeem waardoor er geen berekeningsfout in je mengsel ontstaat.
Er zijn nu ook valves op de markt die een combinatie van beide zijn, dus afblazen (dus een echte ssschtt) en een gedeelte retourneren in je systeem (vaak ook nog instelbaar) Het probleem bijft dus aanwezig maar wordt alleen verkleind zodat het wellciht niet echt opvalt maar een echt 100 % correcte mengselverhouding zal het nooit worden.
Valves kunnen sterk varieren qua model. Let dus goed op om welke type het gaat!
Deze is dus FOUT
Deze is OK
Ok wellicht heeft iemand er iets aan.
Grtzz Henk
Wil niet een ouder topic tot leven brengen maar er zijn een aantal zaken waar je heel goed op moet letten om te voorkomen dat je straks een relatief dure miskoop doet mocht je voor zo'n valve willen gaan.
Vaak worden er Dumpvalves op het net aangeboden die niet goed te gebruiken zijn voor VAG 1.8 t motoren.
Sterker nog ze schoppen je motormanagement in de war en je auto gaat er beroerd van lopen.
Merkte al op uit een aantal reacties eerder op dit forum op dat er mensen zijn die dit goed doorhebben maar zal het wat eenvoudiger houden zodat het voor iedereen te volgen is en je alsnog niet tot een verkeerde aankoop overgaat. Vaak zie ik met name op Ebay maar ook bij diverse tuningshops dumpvalves staan die gewoon met droge ogen aangeboden worden voor 1.8 t motoren terwijl dit verre van ideaal is.
Er is een wezenlijk verschil tussen een dumpvalve en een divertervalve. Een dumpvalve blaast de lucht echt af onder je motorkap waardoor je ook heel duidelijk dat ssscht geluid hoort. Bij deze valve zul je ook de retourslang moeten afstoppen daar deze geen functie meer heeft.
Een divertervalve echter retourneerd de op dat moment overtollige druk terug in je inlaatsysteem. Deze lucht is dus niet weg in tegenstelling tot de afgeblazen lucht bij een dumpvalve.
Waarom is dit belangrijk, onze 1.8T motor maakt gebruik van een Lucht Massa Meter.
Zal er niet te diep op ingaan maar kort door de bocht komt het er op neer dat in je L.M.M. een draadje zit wat tot en bepaalde temperatuur verhit wordt. Door de inkomende luchtstroom via je luchtfilter koelt dit draadje af en op deze wijze berekend het motormanagement de hoeveelheid lucht die voor de verbranding beschikbaar is en hoeveel hiervan gebruikt gaat worden in combinatie met je brandstof voor je uiteindelijke optimale brandstofmengsel.
En met name bij dit laatste gaat het fout, een dumpvalve zal een gedeelte van deze lucht wegblazen terwijl deze wel in de berekening van je brandstofmengsel is meegenomen. Je krijgt dus relatief te weinig lucht in verhouding tot je benzine in je brandstofmengsel zodat dit te "vet" wordt. Je merkt dit aan haperingen tijdens fors accelereren en roetten van de uitlaalgassen.
Bij een divertervalve heb je dit niet, de meegerekende lucht wordt netjes teruggebracht in je systeem waardoor er geen berekeningsfout in je mengsel ontstaat.
Er zijn nu ook valves op de markt die een combinatie van beide zijn, dus afblazen (dus een echte ssschtt) en een gedeelte retourneren in je systeem (vaak ook nog instelbaar) Het probleem bijft dus aanwezig maar wordt alleen verkleind zodat het wellciht niet echt opvalt maar een echt 100 % correcte mengselverhouding zal het nooit worden.
Valves kunnen sterk varieren qua model. Let dus goed op om welke type het gaat!
Deze is dus FOUT
Deze is OK
Ok wellicht heeft iemand er iets aan.
Grtzz Henk
Laatst gewijzigd door TTmaniac op vr sep 29, 2006 15:54, 3 keer totaal gewijzigd.