Audi TT Club - Forum

Alles op het gebied van styling vind je hier!
Forumregels: Wil je lid worden? Word dan snel Club Member!
Kijk in de Clublid website voor meer informatie.
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar

Welke kleur binnewerk koplamp unit spuiten?

Origineel zwart houden.
25
63%
Titaan grijs (TT 3,2 V6)
6
15%
Zeezilver metallic Y7W (lakkleur van mijn TT)
9
23%
Gebruikersavatar
door sweeper
#37669
Na enkele overpeinzingen heb ik toch maar mijn nieuwe koplamp units gedemonteerd.
Uiteindelijk bleek het eenvoudiger dan gedacht.

Ik wil toch graag de smoke lenzen monteren voor de knipperlichten. (& heb deze inmiddels besteld bij Design-Car)

Blijft over of ik de zwarte binnen kap nog laat spuiten.

3 opties:
- Zwart houden (origineel)
- Titaan grijs spuiten (is volgens mij de standaard bij de TT V6) "Correct me if I'm wrong"
- Zeezilver Y7W metallic (kleur van de auto)

Heeft iemand misschien de correcte kleurcode voor mij van de V6 versie? Of hoe je het ook mag noemen.

Hieronder de beschrijving met foto's hoe ik het aangepakt heb, in de hoop dat anderen er wat mee kunnen.

De nieuwe koplamp unit
Afbeelding

Allereerst de 4 clips eraf halen.
Afbeelding

Deze rand (aansluiting) met kit moet van elkaar gescheiden worden.
Afbeelding

Gebruik hiervoor een verf blower.
Blijf voortdurend de blower heen & weer bewegen. Het moet echt heet gemaakt worden, maar als je te lang op één plek blijft blazen zal het plastic smelten.
Afbeelding

Stukje bij beetje begin je de twee delen van elkaar te trekken. Begin hierbij in een hoek, daar heb je het beste houvast. Je moet hiervoor aardig kracht zetten, maar probeer het rustig aan te doen, en herhaal het verhitten. (ook waar hij al los begint te komen)
Afbeelding

De drie delen los van elkaar.
Neem niet de moeite om de kit te verwijderen. Dit is echt een K*T klus, en niet nodig.
Als de units weer gaat monteren kan je kit weer verhitten, en in elkaar drukken.
Als de lamp unit weer in elkaar zit kan je de rand altijd nog extra kitten met speciale autoruiten kit (of vergelijkbaar product)
Afbeelding

De losse binnen kap.
Nog spuiten of niet. Ik ben er nog niet uit.
Afbeelding

De binnenkant met de lens.
Om de lens eruit te krijgen, is het het makkelijkste om het zwarte plastic uit elkaar te duwen zodat de lens eruit kan kantelen.
Afbeelding

Kap met lens eruit.
Afbeelding

Binnenste van de koplamp.
Afbeelding

Nu is het wachten op de nieuwe lensjes, en mijn besluit over het spuiten.
Misschien kunnen jullie me helpen mijn besluit makkelijker te maken en de poll invullen.

Als alles klaar is zal ik de How To afmaken, en jullie laten zien hoe het weer in elkaar gezet wordt.
En het resultaat op de auto natuurlijk.

P.S.

Ik heb denk ik ook een reden gevonden waarom de koplampen vaak condens hebben aan de onder rand van unit.
Op de drie volgende foto's zijn twee rechthoekjes te zien.
Dit zijn openingen in de koplamp waar gemakkelijk vochtige lucht of insecten doorheen kunnen.
Ik denk dat deze openingen niet echt nodig zijn omdat in de afdek kap aan de achterkant ook ventilatie zit.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
door allewijn
#37690
Gaaf dat je er een HOW-TO van maakt Eric!!!
(want als die how-to af is kan Joop er eventueel weer een PDF van maken)

Ikzelf zou de koplampen intern gewoon zwart laten. Persoonlijk vind ik het niet mooi als je ze dezelfde kleur van jouw TT spuit.
De neus toont wat dikker/agressiever als de lampen zwart zijn en het past beter bij het zwart van de grillen.
Dat je de vieze oranje knipperbalken vervangt vindt ik wel heel gaaf, ik zou dat ook graag willen. Zie het alleen niet zitten om mijn bumper eraf te moeten halen.
Succes met de klus en ben benieuwd naar je keuze en het eindresultaat!
(P.s: leg/plak intern, achterin de koplamp een silicium-gel-zakje, uit bijv schoenendozen. Deze zullen het beetje vocht opnemen en zo voorkom je vocht in je koplamp)
(P.s.2: Ga je er oranje knipperlampjes inzetten?)
Gebruikersavatar
door goTTzilla
#37693
dat heb je netjes uit gelegd, een hoop werk waar ik zelf niet zin in had.

als ik jou was had ik de koplampen mooi zwart gehouden van binnen,
ik persoonlijk vind het wat agresiever lijken en natuurlijk veel mooier.

ik heb de zwarte glaasjes ook in m`n koplampen en ben dik tevreden erover.


gr.dennis
Afbeelding
Gebruikersavatar
door Mischa
#37704
Zelf zou ik op een zilvere auto eerder voor dezelfde kleur als de auto gaan dan voor titaan. Ben bang dat het anders namelijk op "net niet de juiste kleur" gaat lijken. Je kan ze natuurlijk ook b.v. parelmoer zwart spuiten. Het lijkt misschien niet zo heel veel anders, maar ik vindt het persoonlijk stukken beter staan.


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
door sweeper
#37713
Thanks for the support :!:

@allewijn : p.s.1 over die silicium-gel-zakjes, die zijn toch laatst in het Europees Parlement verboden?
Vind het overigens geen oplossing voor het probleem. Het moet volgens mij zo kunnen zijn dat er een soort terugslag klepje voor zou moeten zijn. Warme lucht (lampen aan) zet uit, dus kan weg. Lucht koelt af, (klepje gaat dicht) dus koudere vochtigere lucht kan er niet in. Resultaat geen condens.
p.s.2 zoals ik het begrepen heb hoeft dat niet. Ik laat het dus voorlopig zo.

Ik heb van de dealer prints gekregen met de uitleg (& plaatjes) hoe de bumper ge(de)monteerd moet worden. Zal deze scannen & posten in het tweede deel. Het lijkt erger dan dat het is.

@goTTzilla : Bedankt voor de foto, en jouw uitleg. Het maakt mijn beslissing weer een beetje makkelijker.

@MIscha : Ook jij bedankt. Ga ervan uit dat in de eerste foto de units parelmoer zwart zijn gespoten. Als dat zo is vind ik het op de foto niet bijzonder afwijken t.o.v. origineel, en zou mijn keuze zijn om origineel te blijven. (& de centen in mijn zak te houden) Laten spuiten zal altijd wel weer een € 200 - 300 gaan kosten lijkt me.

:-k keuzes, keuzes. Zwart (agressiever, & eenheid met grilletjes) of Zilver (eenheid met rest v.d. auto)

Hoef nog niet te beslissen gelukkig. De smoke lenzen zijn nog in bestelling.
Gebruikersavatar
door dutchsaint
#37722
Ik heb ze zelf wel gedaan!

hierbij mijn resultaat:



Afbeelding


Afbeelding
Gebruikersavatar
door dutchsaint
#37726
Ja dit is titaan grijs.
zeezilver leek me veels te zilver.....Vind zelf de titan zilver er zeer goed bij staan en geeft een aggresiever look doordat je de binnenste vorm beter ziet.
Gebruikersavatar
door sweeper
#37727
Heb je ze zelf gespoten of laten doen, en heb je toevallig een kleurcode?
Gebruikersavatar
door dutchsaint
#37732
Ne sorry heb ik zo gekocht in Duitsland. Koplamp Inlays hebben geen kleurcode want het is plastic dus....
Gebruikersavatar
door sweeper
#37768
dutchsaint schreef:Ne sorry heb ik zo gekocht in Duitsland. Koplamp Inlays hebben geen kleurcode want het is plastic dus....
Jammerrrrrr, maar het was het vragen waard.

Thnx
Gebruikersavatar
door sweeper
#40059
Nou hè hè, ik heb het voor elkaar hoor.

Alles wat tegen kon zitten, zat dan natuurlijk ook tegen.

De Osir smoke glaasjes waren niet op voorraad bij Design-Car, en duurde een paar weken voordat ze geleverd werden.

De dealer had niet goed op chassisnummer gekeken, en mij de verkeerde versie van de koplampen geleverd.
Er zijn 2 versies die alleen van elkaar verschillen in de stekker aansluiting. Ze zijn er met 10 & 12 polige stekker.
Vraag me niet waarom dat zo is, maar verder zit alles hetzelfde.

Mijn probleem was dat ik de koplampen al aan het aanpassen was dat ik erachter kwam dat ik de verkeerde had. Kortom ik kon ze niet meer omwisselen.
Van de dealer heb ik de andere stekkers gekregen, en heb toen draadje voor draadje alles overgezet naar de nieuwe posities.

Maar goed, na alles drie keer gedaan te moeten hebben, krijg je er wel handigheid in.

Vanwege dit alles ben ik een beetje vergeten overal foto's van te maken, omdat ik erg blij was dat ik het voor mekaar had.
Gebruikersavatar
door sweeper
#40060
Nu het restant van de How To.

Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om de binnenkant van de koplamp origineel te houden.

Na het plaatsen van de Osir smoke glaasjes ben ik het geheel weer in elkaar gaan zetten.

Zoals eerder in dit topic door mij aangegeven heeft het geen nut om de reeds aanwezige kit te gaan verwijderen. Wel heb ik er voor gekozen om extra kit aan te brengen.
Hiervoor kreeg ik de oplossing aangereikt door mijn plaatselijke automaterialen handel (Frami). Zij lieten mij een koude flexibele rubber kit zien, die zelf vulkaniserende eigenschappen heeft.
Deze kit past precies op de rand van de koplamp, zodat als je het koplamp glas er in drukt, deze er netjes omheen valt.

Als je de kit strook aangebracht heb maak je de beide randen weer warm, (net zoals het loshalen) en drukt het geheel weer in elkaar. Hier komt best wel weer wat kracht bij kijken.
Tussendoor moet je misschien het verwarmen nog herhalen voordat alles goed in elkaar valt.

Nu kan je de clipjes weer aanbrengen die het geheel bij elkaar houden.

Afbeelding

Om het af te maken heb ik natuurlijk ook de Xenon aftermarket set overgezet. Deze is keurig op dezelfde plek te monteren als de af fabriek unit.

Afbeelding

Voor het verwijderen van de bumper heb ik gebruik gemaakt van een uitdraai uit Elsawin die ik van mijn dealer gekregen heb.
Als iemand deze wil kan diegene mij een pb sturen, dan zal ik hem proberen in te scannen.
Je kan ook gebruik maken van de website WAK-TT bumper removal

Afbeelding

Na het aanpassen van de stekkers kon het monteren van de lichtunits, en de bumper weer beginnen.
Dit ook niet zo maar gebeurt omdat als je het er zomaar op kwakt de naden tussen de units, carrosserie, bumper, en motorkap niet netjes aansluiten.
Hou er dus rekening mee dat de bumper er nog een paar keer op en af moet.

Het uiteindelijke resultaat is wel een verademing.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het probleem (kapotte hoogte stelmotor) is ook weer opgelost. Door de overmatige/langdurige condensvorming aan de binnenzijde van de oude koplampunit, was er iets in de stelmotor gaan roesten.
Het moest allemaal voor de 4 juli verholpen zijn omdat op die dag mijn APK afliep.
De TT is natuurlijk weer zonder problemen door deze keuring gekomen, met de complimenten van de monteurs over hoe de koplampen geworden zijn.
Gebruikersavatar
door denders
#40065
Netjes, bij een zilveren auto!
Gebruikersavatar
door goTTzilla
#40068
goede keuze eric om de koplampen mooi zwart te houden,
ik heb ze ook mooi zwart gehouden.

dit vond ik zoals eerder al vermeld wat aggresiever lijken
en natuurlijk mooier.

dan showen we morgen beide ons zelfde koplampen heb ik
wel door.

tot morgen,

gr.dennis
co2 meeting

Het gaat om een audi TT 8n. welke bijna 300.000 km[…]

Peter

Hoi Peter Prachtige auto en ook een mooie kleur st[…]

Marc

Misschien kan ik een vraag stellen aan de TT speci[…]

koeling

Na het starten van de motor loopt de temperatuur ([…]

Cabrio dakslot links

Artikel 8N7871443 Kan iemand mij hieraan helpen?[…]

water onder de voorstoel mat.

hallo audiforum ik heb water onder mijn voorstoe[…]

Els stelt zich voor

Beste forumleden, Sinds 2017 ben ik de eigenaar va[…]

Maikel stelt zich voor

Hoi Maikel, Ondertussen al wat aan de Audi TT kun[…]