Audi TT Club - Forum

Alles op het gebied van styling vind je hier!
Forumregels: Wil je lid worden? Word dan snel Club Member!
Kijk in de Clublid website voor meer informatie.
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
#37924
Ik dacht vandaag even "snel" de xenon in te bouwen die ik heb liggen. Heb dit al 2x eerder gedaan en was beide keren zo gebeurd.

Nu zit ik echter met een probleem. De set die ik heb is een H1 set, H1 is het type dimlicht dat in mijn TT ('99) zit dus het zou allemaal moeten passen.
Ik heb echter 2 kabeltjes (een - en een +) die aangesloten dienen te worden op de originele bedrading van het dimlicht.

Voor die gene die zelf wel eens een dimlicht hebben vervangen weten dat je die aansluit d.m.v. 1 stekker. Ik heb dus geen idee hoe ik de 2 stekkers moet aansluiten op die 1ne originele stekker (behalve draden los knippen en van stekkers voorzien).

Voor de duidelijkheid even een foto van de xenon-stekkers die ik dus niet kan aansluiten.

Afbeelding

Ik heb op het forum gezocht maar niets over het aansluiten gevonden, wel dat meerdere personen after-market xenon gebruiken maar helaas niet hoe zij dit hebben aangesloten.

Hopelijk kan iemand wat licht in de duisternis brengen ;)

Groeten,
Ramon
Gebruikersavatar
door sweeper
#37925
Ik snap het probleem niet echt.

Als je een Xenon set hebt gekocht geschikt voor H1, dan hoort er een stekker aan te zitten die pasklaar past op de originele stekker in je licht unit.

Ik zal morgen eens kijken naar mijn aansluiting van de Xenon (& foto maken als het lukt), maar volgens mij moet je gewoon mee teruggaan naar waar je hem gekocht hebt.

heb foto gemaakt van mijn nieuwe units waar het nog origineel is. (zit nog niet ingebouwd in auto)

Afbeelding

binnen deel van de stekker is de + (gele draad)
buiten deel van de stekker is de - (bruine draad)

kortom de aansluiting (stekker) xenon moet er hetzelfde uitzien als de achterkant van je H1 lamp.

je hoort van me
Gebruikersavatar
door projecTT-ONE
#37927
De aansluiting op mijn TT is precies zoals die jij op de foto laat ziet.

Op mijn Xenon-set zitten 2 stekkers, ik zou dus niet weten hoe deze op de stekker moet zoals op de foto.
Heb nog even gekeken of de draden uit de TT stekker los kunnen maar die zitten vast (zoals ook op de foto te zien is).

Ben benieuwd hoe de aansluitingen op jouw set zijn Eric?

Groeten,
Ramon
Gebruikersavatar
door Vincentos
#37929
Je moet de orginele stekker (of die van je xenon set) inderdaad aanpassen zodat ze op elkaar aansluiten.

Dus gewoon even een nieuw stekkertje eraan en gaan. :D

Succes

Vincent
Gebruikersavatar
door projecTT-ONE
#37931
He balen, want dan moet ik dus de hele koplamp-unit er uit halen. Je komt er ander niet goed bij ben ik bang.
Dus niet een 1 2 3 klusje want ook de voorbumper moet er dan af..

Maar bedankt voor de respons, weet nu iig wat me te doen staat.

Groeten,
Ramon
Gebruikersavatar
door jer84
#37932
Hoi Ramon,

ik heb precies dezelfde aansluitdraden als die jij daar hebt. Je kan deze gewoon gebruiken. Je moet het originele stekkertje gebruiken.

Zoals op deze foto van Sweeper:

Afbeelding

bij de bruine draad druk je zo het stekkertje erin, maar bij de gele draad gaat dit iets moeilijker. Wat je doet is een kleine platte schroevendraaier pakken en het gat van de gele draad iets oprekken naar buiten toe.
Nu past het andere stekkertje er ook prima in. Moet gewoon werken, heb ik ook zo gedaan. Dus geen geknip in de originele kabels, dit is zonde.

Succes ermee!

Gr,

Jermaine
Gebruikersavatar
door sweeper
#37935
Ramon, laat mij eerst morgen maar even kijken hoe ik het heb zitten. Ik kan me niets herinneren van knippen van draden of openbuigen of iets dergelijks.
Gebruikersavatar
door Vincentos
#37939
Voorbumper eraf :shock: ? Zo moeilijk kan het niet zijn.

Ik heb het opgelost door aan de orginele kabel stekkertjes te monteren die ook op de normale lichten kunnen worden aangesloten. Het is maar hoeveel waarde je eraan hecht om dat uiteinde origineel te laten :D

Succes

Vincent
Gebruikersavatar
door projecTT-ONE
#37944
@jer84: Dus je duwt die 2 stekkers gewoon in de originele stekker? Nog even voor de duidelijkheid, op jouw originele H1 lamp zit toch ook maar 1 pin waarover je de originele stekker overheen schuift?

Laat ik de reactie van Sweeper nog maar even afwachten voor ik ga knippen :D
Gebruikersavatar
door jer84
#37945
Klopt helemaal,

alleen die andere is voor het aarden zeg maar. Als je goed in het stekkertje kijkt, zie je dat de ene opening voor de plus is en de andere voor de min.

Je kan in principe de draden er zo in duwen, maar het gaat wat stroef, vandaar dat je gewoon een heel klein beetje met een platte schroenvendraaier het ijzeren buitenkantje opzij duwt, zodat je de aardedraad er makkelijker bij in kan duwen.

Hieronder de foto nogmaals:

Afbeelding

het rode pijltje wijst de plek voor de aardedraad aan. Dat klemmetje zit een beetje naar binnen gebogen om de originele H1 lamp te kunnen aarden. Deze duw je iets opzij en de aardedraad kan er nu ook prima in. De gele pijl wijst de plek voor de plusdraad aan, hier gaat de originele H1 lamp in zeg maar. Daar moet dus de plusdraad in.

Zo heb ik het gedaan, en het werkt prima. En alles is gewoon hetzelfde gebleven. De bumper hoeft er niet eens af. Binnen 10 min heb je de boel aangesloten. Alleen als je het mooi wil wegwerken moet je de bumper verwijderen. Aan de zijkanten van de koplamp zit namelijk een plek waar de starter op geplaatst kan worden. En verder moet je in het achterklepje een gat maken en hier de kabels doorheen halen. Dan heb je geen last van losse kabels en starters die op vage plekken onder de moterkap liggen.

Gr,

Jermaine
Gebruikersavatar
door TTmaniac
#37946
Inderdaad,

Gewoon de stekkertjes erin drukken, heb dit ruim 2 jaar geleden gedaan en het werkt nog steeds perfect.
Zo houdt je alles toch mooi origineel mocht je in de toekomst een van je xenon afwillen.

Grtz Henk
Gebruikersavatar
door sweeper
#37976
ik ben er achter hoe het zit in mijn oude koplamp unit.

deze heeft origineel al twee losse stekkertjes, en konden er dus zo ingestoken worden. (zie foto)
De stekker waar ze allebei in 1 zitten is dus een update.

Afbeelding

Ik ga ervan uit dat je de volgende vlakstekker aan de Xenon draden hebt zitten.
Afbeelding

Zoals ik het zie heb je twee opties.

1. je knipt de bruine draad door op de stekker en plaatst daar onderstaande vlakstekkerhuls op.
Afbeelding

Je kan nu de rode op de gele aansluiten & de zwarte op de bruine.
Als je weer terug wil naar Halogeenlampen kan je de stekker van de bruine op de lamp unit zelf plaatsen. Zie hiervoor mijn eerste foto rechts boven de aansluiting van de Halogeenlamp zit nog een stekkertje.

2. je knipt de vlakstekker van de zwarte draad, en plaatst daar een vlakstekkerhuls op. Je buigt het buitenste deel van de originele stekker een beetje open, maakt hem vlak, en steekt daar de huls overheen.

Het gaat hier om zogenoemde vlakstekker(huls) 6,3 mm. Te verkrijgen in iedere automaterialenhandel. (maar dat wist je denk ik al wel)
Gebruikersavatar
door projecTT-ONE
#38002
Ik ga denk ik voor de bovenstaande oplossing. Heb nog een zooi aan dat soort stekkers e.d. liggen dus daar hoef ik het niet voor te laten.

Terug naar origineel ga je na Xenon toch niet meer maar ik zal voor de zekerheid de stekker maar bewaren.

Hopelijk lukt het deze week nog, ligt een beetje aan het weer.

Groeten,
Ramon
Gebruikersavatar
door projecTT-ONE
#38222
Sweeper schreef: binnen deel van de stekker is de + (gele draad)
buiten deel van de stekker is de - (bruine draad)
Gisteren de Xenon gemonteerd door op de bestaande bedrading nieuwe stekkers te plaatsen. Na dat ik met alles klaar was de Xenon getest met als resultaat... niks!

De boel dus weer los gehaald en de stekkers niet op de bovenstaande manier met elkaar verbonden maar precies contra met als resultaat... Xenon licht!

Dus tenzij mijn Xenon-set de (-) en de (+) verkeerd om heeft is het bruine draad de (-) en moet deze op het zwarte draad en is het gele draad de (+) en moet deze op het rode draad.

In ieder geval bedankt voor alle info, heb nu mooi wit licht met m'n 6000K Xenon :D

P.S> Note to myself, test things first before making final :wink:
Gebruikersavatar
door projecTT-ONE
#38849
* UPDATE *: Xenon-setje is nu al kapot :cry:

1 van de ballasten is kapot, dat krijg je met die "made in china" dingen :D
Binnenkort maar een echte set kopen van Pilot, zit tenminste 2 jaar garantie op. Het is dat ik dit setje gratis bij de auto kreeg, anders had ik stennis gaan maken ghehehe.
co2 meeting

Het gaat om een audi TT 8n. welke bijna 300.000 km[…]

Peter

Hoi Peter Prachtige auto en ook een mooie kleur st[…]

Marc

Misschien kan ik een vraag stellen aan de TT speci[…]

koeling

Na het starten van de motor loopt de temperatuur ([…]

Cabrio dakslot links

Artikel 8N7871443 Kan iemand mij hieraan helpen?[…]

water onder de voorstoel mat.

hallo audiforum ik heb water onder mijn voorstoe[…]

Els stelt zich voor

Beste forumleden, Sinds 2017 ben ik de eigenaar va[…]

Maikel stelt zich voor

Hoi Maikel, Ondertussen al wat aan de Audi TT kun[…]