Audi TT Club - Forum

Creëer je eigen voorsprong!
Forumregels: Wil je lid worden? Word dan snel Club Member!
Kijk in de Clublid website voor meer informatie.
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
door timstudio2002
#8370
Het viel mij laatst op dat in mijn TT uit 7-99 het ESP knopje niet in de middenconsole zit. (dus tussen de stoelverwarmings knoppen in) Er zit gewoon een zwart knopje zonder tekst.
Betekend dit dat mijn TT geen esp heeft? (hij heeft wel de spoiler)
Gebruikersavatar
door svkaster
#8372
Mijn tt is van 11/98 en heeft geen ESP maar alleen een knopje met ASR erop. Volgens mij is de ESP er pas op gekomen na de ongelukken in Duitsland. De auto's die toen al verkocht waren konene gratis een spoiler en andere wijzigingen krijgen. ESP kon ook verkregen worden maar dat koste toen 600 DM.
Ben er laatst nog op teruggekomen bij de dealer maar volgens de dealer was deze actie maar tot 2002 en dus heb ik hellaas geen ESP.

m.v.g

Stefan
door allewijn
#8449
In mijn TT zit zowel ASR als ESP, in de (duitse) handleiding, want mijne komt oorspronkelijk uit duitsland en is van 05/99, staat dat op de knop, bij de stoelverwarmingsknoppen 'ESP' staat en dat hier zowel ASR als ESP mee bedoeld wordt. Ik wist niet dat sommige TT's geen ESP of ASR hadden. Is wel jammer als dat niet op je tt zit...
door timstudio2002
#8450
Tsja, heb inmiddels al op engelse fora gelezen dat het juist beter is om het niet te hebben omdat het nooit volledig uit te schakelen is....maar in mijn situatie: ik woon in adam, en het is al zeldzaam als je daar ergens harder dan 30 kunt haha....en ik ben ook niet iemand die uiterste situaties zal opzoeken waarin het nodig is. Uiteraard bestaat er altijd de kans dat je door omstandigheden het net wel nodig zult hebben...maarja, dan had ik geen auto moeten kopen, want mijn 13 jaar hiervoor had ik ook niet zo'n knopje haha.

Dus ik mag aannemen dat het er bij de mijne toendertijd niet achteraf ingezet is, en dat ik daar hopelijk nooit de nadelen van mag ondervinden. In dat geval zal ik er ook weinig aan missen.
Gebruikersavatar
door remarc
#8451
Hoi,
Mijn TT is van 12-98 en heb in de midden console wel de knop ESP. Maar of ik hem nu indruk of niet ik zie en merk geen verschil :? Volgens de duitese handleiding zou het er wel inzitten (auto is ingevoerd). Ik weet niet of MARK aan de hand van de foto die hij heeft gemaakt tijdens de 2e meeting in Oirschot van een bepaalde sticker van de auto kan zien of er af de fabriek ESP inzit :?:
door allewijn
#8456
remarc schreef:Hoi,
Mijn TT is van 12-98 en heb in de midden console wel de knop ESP. Maar of ik hem nu indruk of niet ik zie en merk geen verschil :? Volgens de duitese handleiding zou het er wel inzitten (auto is ingevoerd). Ik weet niet of MARK aan de hand van de foto die hij heeft gemaakt tijdens de 2e meeting in Oirschot van een bepaalde sticker van de auto kan zien of er af de fabriek ESP inzit :?:
Als je ESP uit zet, zie je dan dat dat ook vermeld wordt in een oranje logootje in je tellerbak? Dit hoort nml. wel.
En jij zegt dat je er niets van merkt? In welke situaties? Want ESP ASR schiet niet zomaar bij, je zal daar echt nat wegdek, sneeuw, ijzel, volluit acceleren oid voor nodig hebben.
Gebruikersavatar
door remarc
#8457
OK,

Ik heb net ff een gekeken in het boekje en in de auto, er gaat idd een oranje logo-tje aan op de km-teller (waarschuwings driehoek met een pijl er rond omheen) als ik hem uitzet. Dus had ik blijkbaar altijd de ESP aanstaan en blijkbaar nooit in een situatie geweest dat hij me heeft moeten helpen.
Als je in een situatie komt dat de ESP moet bijspringen gaat dan het lampje branden?? en daarna weer vanzelf uit?
Die situatiue heb ik wel eens gehad met parkeren :?
Gebruikersavatar
door Ronnie
#8459
allewijn schreef:
remarc schreef:Hoi,
Mijn TT is van 12-98 en heb in de midden console wel de knop ESP. Maar of ik hem nu indruk of niet ik zie en merk geen verschil :? Volgens de duitese handleiding zou het er wel inzitten (auto is ingevoerd). Ik weet niet of MARK aan de hand van de foto die hij heeft gemaakt tijdens de 2e meeting in Oirschot van een bepaalde sticker van de auto kan zien of er af de fabriek ESP inzit :?:
Als je ESP uit zet, zie je dan dat dat ook vermeld wordt in een oranje logootje in je tellerbak? Dit hoort nml. wel.
En jij zegt dat je er niets van merkt? In welke situaties? Want ESP ASR schiet niet zomaar bij, je zal daar echt nat wegdek, sneeuw, ijzel, volluit acceleren oid voor nodig hebben.
Nee hoor, gewoon een situatie: grasveld... liefst vochtig, dan kun je het in- en uitschakelen. met ESP reageert het direct anders als je flink gas geeft op t gras. En als er ergens gebouwd wordt waar zand ligt kun je het in een bocht ook merken. Maar het is niet aan te raden met je systemen expres te gaan spelen met regelmaat, je kan dan wel indenken dat dr t een en ander extra gaat slijten en dan krijg je op den duur kosten die je liever niet hebt. maar het kan dus wel even testen, zeker als je een auto aanschaft want bijv. het uqattro onderstel is ook flink duur als dr wat aan mankeert, alsook techniek als ESP.
Gebruikersavatar
door Ronnie
#8460
remarc schreef:OK,

Ik heb net ff een gekeken in het boekje en in de auto, er gaat idd een oranje logo-tje aan op de km-teller (waarschuwings driehoek met een pijl er rond omheen) als ik hem uitzet. Dus had ik blijkbaar altijd de ESP aanstaan en blijkbaar nooit in een situatie geweest dat hij me heeft moeten helpen.
Als je in een situatie komt dat de ESP moet bijspringen gaat dan het lampje branden?? en daarna weer vanzelf uit?
Die situatiue heb ik wel eens gehad met parkeren :?
Als ik de straat uitrij, zowel de TT als de S3 geven dan ff een seintje dat dat indicatielampje werkt, dan ga ik schuin ineens een soort van drempel af zeg maar. Alles werkt perfect, mij helpt t systeem eigenlijk ook nooit. Alleen toen ik t uitgetest heb of t allemaal werkte, wil altijd wel een auto hebben die op de dure aspecten perfect is. Een slecht onderhouden of afgeragde auto hoef ik niet, daar kunnen ze nooit zuinig op geweest zijn en dat ben ik wel op mijn auto. Alles moet goed zijn.
Gebruikersavatar
door svkaster
#8465
maar dan kun je het toch nog niet met zekerheid zeggen, ik heb alleen ASR maar heb ook dat gele signaal op mijn instrumenten paneel. Deze wordt echter alleen enabled als je met nat of glad wegdek snel accelereerd.

Is er nog een andere manier om dit te controleren? :?:

m.v.g

Stefan
Gebruikersavatar
door Ronnie
#8482
Ik weet hoe de ESP ingrijpt dat gevoel weet ik zo of t dus werkt of niet. Dat merk je aan de reactie van de auto.
door TTMarky
#8532
Nou dat is ook weer nieuw voor mij...

Mijn TT is van 12-98, ingevoerd vanuit Duitsland, en heeft op de knop ESP staan. Dus heb ik altijd aangenomen dat ik ESP heb.
Gebruikersavatar
door reindertt
#18717
timstudio2002 schreef:Tsja, heb inmiddels al op engelse fora gelezen dat het juist beter is om het niet te hebben omdat het nooit volledig uit te schakelen is.....
Dat is in de meeste gevallen op de openbare weg ook fijn, dat je ESP altijd meekijkt. Zo'n goede wegliggin heb je niet, vooral niet als je enkel voorwielaandrijving hebt ;)

ESP kan alleen op bepaalde punten niet uit, omdat je Quattro, ergo je HALDEX computertje, je ESP computertje nodig heeft om ahv de sensoren te bepalen wanneer waar de krachtsverdeling heen gaat. Pretty smart dus.

Btw: wist je dat ESP zo'n 30 sensoren gebruikt? O.a. 5 per wiel, zijdelings, langsbewegingen, gaspedaal etc...
Laatst gewijzigd door reindertt op ma nov 12, 2007 15:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
door reindertt
#18718
svkaster schreef: Is er nog een andere manier om dit te controleren? :?:
ASR heeft dus alleen met acceleratie te maken. Gas geven op gladde stukken, moet je het merken.

ASR werkt niet echt in bochten, daar is je ESP voor die stuuruitslag meet, zijdelingse krachten e.d.
Gebruikersavatar
door Niels82
#18722
Ik ben erg blij dat ik wel esp heb
Hij werkt prima denk dat ik anders al lang uit somige bochten was gegaan

30 sensoren hopen dat er niet een paar kapot zijn zou die dat ook aan geven dan?

:thumbleft:
Even voorstellen

Gefeliciteerd met de TT het is idd een leuke sport[…]

Even voorstellen :-)

Hallo Dina Gefeliciteerd met de TT het blijft gewo[…]

Zoekertje

Beste Tt liefhebbers, Ik ben nog niet in het bez[…]

Multieriem verdwenen Audi TT Mk1

Hoi Jelle Bij de Audi dealer betaal je tegenwoordi[…]

Even voorstellen

Hallo ik ben Jelle Ik kom uit Bolsward (Frieslan[…]

Te koop een goed rijdende TT Roadster (zwart). Stu[…]

co2 meeting

Het gaat om een audi TT 8n. welke bijna 300.000 km[…]

Peter

Hoi Peter Prachtige auto en ook een mooie kleur st[…]