Audi TT Club - Forum

Creëer je eigen voorsprong!
Forumregels: Wil je lid worden? Word dan snel Club Member!
Kijk in de Clublid website voor meer informatie.
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
door allewijn
#11157
Ik weet dat er verschil zit in de standaard achterste remschijven & remklauwen:

De 180pk fwd en quattro hebben 'vaste schijven' en 'kleinere' remklauwen.
De 225pk quattro en de V6 hebben 'geventileerde schijven en 'grotere' remklauwen.

Daar heeft jouw verschil dus kennelijk ook mee te maken!
Aangezien ikzelf ook geïnteresseerd ben in deze schijven, maar ik heb weer een 180pk quattro, weet ik dus ook niet welke ik nodig heb???

Of maakt de 180pk QUATTRO geen verschil qua remmen, zowel vóór als achter tov de 180pk FWD???
Gebruikersavatar
door TTmaniac
#11163
Zover ik het op dit moment kan inschatten zit het verschil idd pas bij 225 pk, dus wel Quattro maar toch 180 pk betekend kleinere schijven achter. (identiek dus aan die van een voorwielaangedreven TT) 100% zeker ben ik echter hier niet over.

Kan dus die geperforeerde Zimmermann schijven voor achter maar niet vinden op hun site (behoudens dan die van de Quattro). Er is volgens mij een goede kans dat je ook met schijven van een A3 of Golf 4 uit de voeten kunt, die heb ik namelijk wel in die uitvoering bij Zimmermann zien staan voor de achterkant. Ik ga morgen het originele Audi-nummer achterhalen bij de dealer voor mijn schijven achter. Wellicht dat dit nummer dan weer ergens terug te vinden is op de site van Zimmermann.
Wil toch liever iets meer duidelijkheid voordat ik een straks verkeerde aankoop doe.
door allewijn
#11164
Ikzelf denk dat de achterste schijven bij de 225pk en de V6 niet groter in doorsnede zijn, maar dat ze gewoon enkel 'geventileerd' zijn, dus dikker, met ventilatie ertussen. En dat, doordat ze dus dikker zijn, de remklauwen ook dikker moeten zijn, en daarom dus een andere vorm hebben, wat op deze foto's te zien is uit een andere post van mij: verschil remklauwen

Ik bedoel dus met dikte de afstand tussen het groene lijntje, en niet de doorsnede zoals de blauwe lijn?
Of zijn de 225pk en V6 schijven nou toch groter in doorsnede?
Hmzzz: MARK :?: :?: :?:


Afbeelding
Gebruikersavatar
door Ronnie
#11184
is iets dikker idd en de diameter is geloof ik idd ook hetzelfde... zou bij de S3 kunnen kijken das t zelfde onderstel met de Quattro techniek
Gebruikersavatar
door TTmaniac
#11188
Meen dat de 225 pk versie ze achter in 256 mm heeft en de 180 pk heeft er van 232 mm (is toch een dikke 2 cm verchil) in diameter. Zodra ik het originele Audi nummer heb morgen kan ik eens wat gerichter zoeken.

Update: Origineel Audinr voor schijven achter is 1J0 698 451 J.

Ben trouwens een aantal kritische opmerkingen tegengekomen op het net over die geperforeerde Zimmermann remschijven.
Er zijn gevallen bekend waarop haarscheurtjes zijn ontstaan bij de gaatjes bij intensief gebruik.
Zimmermann geeft ook zelf aan dat deze schijven ter vervanging van de standaard schijven moeten worden gezien en dus ook met "normale" remblokken geremd moeten worden. E.e.a. moet niet gebruikt worden in combinatie met race onderdelen.

Maar toch, als dit zo zou zijn met die Zimmermann schijven dan kun je (op de sportievere looks na) ook net zo goed standaard remschijven monteren. Als ik zo het onderstaande fototje bekijk wat ik bij het bewuste onderwerp vond denk ik dat ik zekerheidshalve maar voor een ander merk ga.

:shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:
Afbeelding
door ruben
#11216
De remschijven die ik van sandtler heb hebben een speciale behandeling gehad die dit soort scheurtjes moet verkomen. ook zouden ze niet krom moeten kunnen trekken.
ik heb type rs
www.sandtler.de

Typ S-Spezial-Bremsscheiben aus hochgekohltem
Chrom-Nickel-Stahlguß. Jede Scheibe ist beidseitig mit Rillen
und konischen Löchern versehen. Dadurch wird ein stets auf
der Scheibe vorhandener Schmierfilm aus Wasser, Öl, Asphalt-
partikeln, Gummiabrieb, Abgasrückständen usw. unterbrochen.
Dies führt zu einer deutlich kürzeren Ansprechzeit. Die Löcher
und insbesondere die Rillen verhindern außerdem die Verglasung
der Bremsbeläge, die ständig ?gereinigt? werden. Dieser Effekt
führt ebenfalls zu einer Verbesserung der Bremswirkung.

Durch eine bessere Wärmeabgabe insbesondere durch die Löcher
werden Überhitzungsprobleme und die Gefahr des ?Fadings?
vermindert. Die Tiefe der Rillen dient auch als Verschleißanzeiger.
Das verwendete Material entspricht mindestens der Erstausrüster-
Qualität.

Nachdem wir die Scheiben zunächst nur für den Motorsporteinsatz
angeboten haben, haben wir inzwischen die meisten Typen prüfen
lassen und Allgemeine Betriebserlaubnisse für die meisten
Fahrzeuge erhalten. Diese Scheiben können daher ohne Abnahme
gegen die serienmäßigen Scheiben ausgetauscht werden. Es werden
ständig weitere und neue Scheiben geprüft, sodaß demnächst alle
Typen mit ABE angeboten werden können.

Ob eine Scheibe eine ABE besitzt, ist bei der
jeweiligen Bestellnummer angegeben.



Spezial-Bremsscheiben Typ RS bieten aufgrund der beidseitigen
Rillen und Löcher zunächst die gleichen Vorteile wie die Brems-
scheiben Typ S. Zusätzlich wurden die Bremsscheiben einer
Spezial-Wärmebehandlung unterzogen, die wichtige zusätzliche
Vorteile bringt. Während des Gießvorgangs entstehen innerhalb des
Gußgefüges unterschiedliche Spannungen. Durch die anschließende
intensive Bearbeitung des Guß-Rohlings zur fertigen Bremsscheibe
und die dadurch erzeugte hohe Wärme kommt es innerhalb des
Materials zu weiteren Eigenspannungen, die ebenfalls grundsätzlich
im Material verbleiben. Durch die beim Bremsen erzeugte Wärme
lösen sich diese Eigenspannungen ungleichmäßig wieder auf.

Durch die Entspannung des Materials kann es ? selbst bei den
hochwertigsten Bremsscheiben - z. B. zu Rißbildungen, den
sogenannten Spannungsrissen und zu Verformungen kommen,
die sich teils minimal, teils gravierend negativ bemerkbar machen.
Die hier angewandte sehr aufwendige Wärmebehandlung bringt
die Eigenspannungen kontrolliert , das heißt ohne Risse und
Verspannungen aus dem Material heraus. Jede einzelne Scheibe
wird über 36 Stunden bei gleichbleibender Temperatur, gleichem Druck,
gleicher Feuchtigkeit usw. behandelt. Die optimalen Werte hierfür
wurden in unzähligen Testreihen ermittelt. Die beim Bremsen erzeugte
Wärme verursacht bei den so ?veredelten? Scheiben keine Material-
Entspannungen mehr, sondern wird direkt schneller abgeleitet.
Die derart aufwendig stabilisierten Bremsscheiben wurden bisher
vornehmlich im Rennsport und in verschiedenen Luxus-Fahrzeugen
eingesetzt.

Die Scheiben unseres exclusiven Umbau-Kits werden ebenfalls einer
derartigen Wärmebehandlung unterzogen, um die besten Resultate zu
erzielen. Der TÜV, der die Scheiben Typ RS und Typ GT im Vergleich
zu sehr hochwertigen Original-Bremsscheiben geprüft hat, hat in Fahr-
versuchen folgende weitere Vorteile festgestellt:
o Schnelleres Erreichen der Betriebstemperatur.
o Sehr gute Ableitung der hohen Bremsscheibentemperaturen.
o Wenig Bremsfading.
o Vorteile im Reibwertverhalten, in der Kompressibilität, im
Pedalweg, bei den Bremsflüssigkeitstemperaturen und bei
der Belagfestigkeit.
o Eine sehr gute Formstabilität nach Heißbremsung
8)
door allewijn
#11223
AUWWW, TTmaniac, dat soort schijven hoef ik dus ook niet
Dat risico zullen we maar niet gaan lopen!
Ik geef wel toe dat, als ik de schijven aan de voorzijde/achterzijde ga vervangen, ik wel heel graag betere looks wil.
Dus met groeven en/of perforatie.

Maar we moeten dus verder zoeken naar goede prijs/kwaliteits schijven.
Ikzelf zoek gewoon leuke schijfjes, ze mogen net zo remmen als de originele.
Liever ietsje beter, ietsje bijteriger, en wil er graag EBC greenstuff remblokken bij, daar heb ik goeie ervaringen mee, die geven geen stof af en remmen krachtig.
Sandtler is volgens mij wat te duur voor mij...
door ruben
#11242
dan zal ik gaan voor ebc remschijven zijn goedkoper en hoor je wel goede dingen van.
Gebruikersavatar
door TTmaniac
#11243
Idd Allewijn,

Ik hoef ook niet zonodig schijven/blokken die vele malen beter remmen als de huidige en ben ook niet van plan om hier een kapitaal voor uit te geven al zijn die Brembo upgrades die je overal op het net ziet staan wel erg mooi (al was het alleen maar om van dat belachelijk kleine schijfje bij het achterwiel af te komen want dat ziet er niet uit als je nogal open velgen op je auto hebt liggen)

Het optische deel telt voor mij dan ook meer mee dan het praktische (zolang qua remkracht het maar geen verslechtering is t.o.v. standaard)
De schijven van Ruben zijn erg mooi, zijn idd wel duurder maar hij kiest dan ook voor een betere performance plus een strak uiterlijk.
Met Type X van Sandtler heb je ook een aardig alternatief als je ook wat meer voor het optische deel zou kiezen.
En de prijs valt mee, (type X voor 152,- per set en achter 96,- per set) niet veel meer dan de Originele Audi schijven, dus als je zoals ik ze toch al moet vervangen ook een leuk alternatief.
Afbeelding

@Ruben

Ik lees dat je de RS schijven hebt, zier er strak uit!

Bedankt voor de nuttige info overigens, heb de site eens goed bekeken en na wat googelen bijna uitsluitend positieve geluiden over Sandtler.
Kun je me vertellen waar je deze gekocht hebt of heb je ze gewoon via internet laten komen?

Grtzz Henk
door ruben
#11244
ik heb ze besteld bij nl power in zwolle. :)
door ruben
#11246
ik zie ze trouwens niet op de site van hun staan maar ze kunnen ze wel leveren. ze hebben alleeen type s op de site.
Gebruikersavatar
door TTmaniac
#11253
Da's een aardig eindje uit de buurt vanuit het Zuiden. Kan ik ze net zo goed bij Sandtler zelf halen, ze zitten in Bochum (D), dat is voor mij een stuk dichterbij dan Zwolle.
Wellicht ook verkrijgbaar via Charlotte dat is maar dik 3 kwartier tuffen vanaf hier.
door ruben
#11254
ah heb je meteen even een goede reden om een lekker stukje te tuffen in je tt. Je kan ze natuurlijk nog altijd thuis laten brengen. Maar een stuk in je tt tuffen is toch geen straf.?
Gebruikersavatar
door TTmaniac
#11255
IDD das nooit een straf :D
Even voorstellen

Gefeliciteerd met de TT het is idd een leuke sport[…]

Even voorstellen :-)

Hallo Dina Gefeliciteerd met de TT het blijft gewo[…]

Zoekertje

Beste Tt liefhebbers, Ik ben nog niet in het bez[…]

Multieriem verdwenen Audi TT Mk1

Hoi Jelle Bij de Audi dealer betaal je tegenwoordi[…]

Even voorstellen

Hallo ik ben Jelle Ik kom uit Bolsward (Frieslan[…]

Te koop een goed rijdende TT Roadster (zwart). Stu[…]

co2 meeting

Het gaat om een audi TT 8n. welke bijna 300.000 km[…]

Peter

Hoi Peter Prachtige auto en ook een mooie kleur st[…]