Audi TT Club - Forum

Creëer je eigen voorsprong!
Forumregels: Wil je lid worden? Word dan snel Club Member!
Kijk in de Clublid website voor meer informatie.
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
door allewijn
#11627
Ik lees net in de laatste autoweek een mooi artikel over het compleet reviseren van motoren.
Nu dacht ik gelijk aan mijn eigen TT.
Ik heb mijn TT nog niet zo lang, maar ik weet nu al dat ik hem nooit meer kwijt wil. Althans 'nooit' is een groot woord, maar de komende járen iig niet.
Technisch is de TT in een perfecte staat, maargoed hij is wel uit 1999 en heeft gewoon de nodige kilometertjes weg (150.000).
Nu denk ik niet dat die 150.000 kilometers hem de das om doen, hij heeft nml. netjes alle beurten gehad, heeft net een nieuwe distributieriem, nieuwe koppeling, nieuwe remmetjes, grote beurt gehad, etc. Dus dat zit wel goed. Ik heb echter geen idee hoeveel kilometers een 1.8t TT over het algemeen zonder problemen kan rijden? Iemand? (ik rij zelf altijd rustig en enkel lange afstanden).

Nu dacht ik dus, door het artikel, aan een motorrevisie (ja niet nu, maar wie weet in de toekomst).
Maar wat kost zoiets nou?
Iemand ervaring?
Wat levert het op?
Hoeveel kilometer kun je dan weer probleemloos rijden?

(Deze vragen staan even los van het feit of het niet gewoon slimmer is de TT over een tijd in te ruilen voor een jonger model)
door emanuel
#11631
Mijn TT is bijna op 145.000 Km en dus net ingelopen. Als je er goed mee omgaat moet zo'n blok echt lang mee kunnen. Ook over de rest van de auto maak ik me weinig zorgen. Er heeft eens een TT te koop gestaan van een LPG boer met 8 TON op de Klok!! Het blok was al wel een paar keer vervangen, maar ik denk dat dit komt omdat het gebruikt is om een gasinstallatie mee te testen. Een ton of 3 zou makkelijk moeten kunnen zegt men.
door allewijn
#11641
ECHTTT?
3 TON?
Dan issie inderdaad net ingelopen zoals jij zegt!
Gebruikersavatar
door MARK
#11645
Als je het tijdig olie verversen en rustig warmrijden in acht neemt......moet 300.000 km makkelijk haalbaar zijn!

Ik zou alleen bij 150.000 km de hydraulische kettingspanner van de nokkenasaandrijving vervangen.
door allewijn
#11647
Kijk, als MARK het zegt, dan geloof ik het al helemaal!
Dat doet mij deugd! Dan is een motorrevisie nog lááng niet nodig en is de 150.000 op mijn tellertje nog helemaal niet zo gek veel.
Rustig warmrijden doe ik altijd, ik krijg vaak kritiek dat ik TE voorzichtig en langzaam rij, totdat ik dan af en toe eens flink op het gas ga :twisted:
Olie verversen laat ik ook altijd doen, het is nu, in februari gedaan toen ik hem kocht.
Wat voor olie is eigenlijk het beste voor de TT ivm de volgende verversing?

En mark:-> hydraulische kettingspanner van de nokkenasaandrijving, is die versleten bij 150.000km? Waar dient ie voor? Hoeveel kost een vervanging? Is dit niet iets wat bij mijn distributieriem,spanrollen,etc reeds vervangen is?
Gebruikersavatar
door MARK
#11649
Olie: Een volsyntheet van bv Castrol of iets dergelijks is perfect....viscositeitsklasse 5W40

De Hydraulische kettingspanner (ond. 058 109 217B) is gewoon een slijtagedeel en geeft na verloop van km's de moed een beetje op. Een licht klapperend geluid onder het kleppendeksel zijn de voortekenen hiervan.

n.b.: Het deel wordt nooit vervangen icm tandriem of iets dergelijks.......

De kosten van het onderdeel bedragen ong. 130,- Euro
door allewijn
#11650
Dankjewel!
Die prijs valt ook wel mee.Ik heb nog geen last van een klapperend geluid onder het kleppendeksel, maar in het kader van 'beter voorkomen dan genezen', zet ik dit op mijn 'TO-Do-lijst om nog vele fijne kilometers met mijn TT te gaan maken.

De To-do-lijst met onderdelen die ik binnekort ter onderhoud dus vervang:

* Nieuwe DV (ik denk Forge)
* Nieuwe hydraulische kettingspanner van de nokkenasaandrijving
* Nieuwe LMM

Nog andere zaken die uit voorzorg en onderhoud beter op tijd vervangen kunnen worden?
(Mijn TT heeft wel gewoon bij de audi dealer elke onderhoudsbeurt gehad die maar in het boekje voorkwam, dus ook belangrijke zaken als distributieriem)
Gebruikersavatar
door Ronnie
#11658
Als een A3 1.6 360.000 km kan rijden met 8 kleppen moet een 1.8T van een TT toch wel meer kunnen halen? met goed onderhoud.

Nu geen sterk verhaal... maar keek er toen zelf ook van op:
Twee Audi's waar ik de taxichauffeur in uit heb mogen hangen hadden 795.000 km en 989.000 km op de klok, maar dat waren dan weer diesels model A6. Stationair klonk het alsof je een tractormotor hoorde die uit elkaar wilde knallen, maar als er toeren kwamen trokken ze beide erg goed en reden ze ook gewoon goed. Stationair klonk t echter voor geen meter maar goed... mag wel iets te horen zijn aan zulke auto's lijkt me. Carosserie van beide wagens zagen dr niet echt netjes meer uit, maar was eigenlijk wel te begrijpen. Onderhoud werd altijd netjes gedaan en bij dat bedrijf was constant een onderhoudsmonteur aan de gang. Ik wou liever in die nieuwe Mercedussen rijden maar dat mocht niet :cry: Die Audi's reden ook best lekker maar alles was versleten eigenlijk in en om de auto's, maar rijden deden ze mog steed smet zulke kilometerstanden.
door krieltje
#11661
@allewijn...is je LMM als eens vervangen?Zo niet,die hoor om 30.000 te vervangen,wel zo verstandig.Bij een beurtje jl van Mark,is de mijne ook vervangen,wereld van verschil.
door allewijn
#11665
Hij is weleens vervangen, dat staat in het onderhoudsboekje, maar dat was bij, uit mijn hoofd 90.000 kilometer.
Aangezien jullie aanraden om hem al om de 30.000 km te vervangen, moet ik hem dus denk ik ook maar weer eens vervangen. De teller staat nu nml. op 150.000.
Gebruikersavatar
door Ronnie
#11707
ik ga echt geen elke 30.000 km de lmm vervangen hoor... heb pas problemen ervaren rondom de 90.000 elke keer dus :D trek je conclusie wat ik zou doen
Gebruikersavatar
door Happy Socks
#11723
Ronnie schreef:ik ga echt geen elke 30.000 km de lmm vervangen hoor... heb pas problemen ervaren rondom de 90.000 elke keer dus :D trek je conclusie wat ik zou doen
Precies, je hoeft toch geen goedwerkende onderdelen te gaan verwisselen?! Ik vat het misschien niet helemaal hoor, maar die lmm kun je zo bij (je hoeft niet via de kofferbak te beginnen met demonteren ofzo), dus zolang ie goed werkt laat ik hem gewoon voor wat ie is. Als het nou een onderdeel is waar moeilijk bij te komen is en wat eenvoudig meegenomen kan worden met bijvoorbeeld een grote beurt ofzo, dan heb ik nog zoiets van: mjah scheelt misschien in de kosten als het later nog eens apart moet gebeuren.
door krieltje
#11729
De mijne zat er 90.000 in en heb hem vervangen,merkte echt goed verschil
Even voorstellen

Gefeliciteerd met de TT het is idd een leuke sport[…]

Even voorstellen :-)

Hallo Dina Gefeliciteerd met de TT het blijft gewo[…]

Zoekertje

Beste Tt liefhebbers, Ik ben nog niet in het bez[…]

Multieriem verdwenen Audi TT Mk1

Hoi Jelle Bij de Audi dealer betaal je tegenwoordi[…]

Even voorstellen

Hallo ik ben Jelle Ik kom uit Bolsward (Frieslan[…]

Te koop een goed rijdende TT Roadster (zwart). Stu[…]

co2 meeting

Het gaat om een audi TT 8n. welke bijna 300.000 km[…]

Peter

Hoi Peter Prachtige auto en ook een mooie kleur st[…]