Audi TT Club - Forum

Creëer je eigen voorsprong!
Forumregels: Wil je lid worden? Word dan snel Club Member!
Kijk in de Clublid website voor meer informatie.
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
Gebruikersavatar
door bob
#14366
Les je olie
.
Synthetische oliën Deze basisoliën zijn producten die verkregen zijn uit een chemische reactie van meerdere bestanddelen. Voor de formulering van smeermiddelen worden twee grote productfamilies gebruikt: esters synthetische koolwaterstoffen, en in het bijzonder polyalfa-olefinen die zijn vervaardigd op basis van ethyleen. Deze oliën worden verkregen door middel van complexe chemische processen en toevoegingen van additieven.


Additieven die de viscositeitsindex verbeteren Doel : Het mogelijk maken dat de olie : voldoende vloeibaar is bij koude (gemakkelijke start door het vloeipunt te verlagen tot ?15 tot -45°C afhankelijk van de olie) stroperig is bij warme (contact tussen bewegende delen voorkomen) Samenstelling : Aan een basisolie toegevoegde polymeren leiden tot een relatieve verhoging van de viscositeit die bij warmte groter is dan bij koude. De meest gebruikte bestanddelen komen uit de volgende chemische families: polymethacrylaat (PMA) co-polymeren van olefinen (OCP) gemengde co-polymeren (PMA-OCB) derivaten van isopreen en waterstofhoudende isopreen-styreen derivaten van waterstofhoudende styreen-butadieen

Antislijtage-additieven Doel : De antislijtagewerking die een smeermiddel heeft op de gesmeerde onderdelen verbeteren. Werking : Deze additieven vormen een beschermende film door direct of via hun reactieproducten met metalen oppervlakken te reageren. Samenstelling : De grote familie antislijtage-additieven is die van de zink-alkyl-dithiofosfaten en talrijke fosforhoudende derivaten.

Antioxidatie-additieven Doel : Oxidatie van het smeermiddel tegen gaan of in elk geval vertragen. De tijd tussen olieverversingen verlengen door een betere weerstand tegen hoge temperaturen. Samenstelling : Dithiofosfaten die gebruikt worden tegen slijtage zijn ook uitstekende antioxidanten. Andere chemische families, zoals gesubstitueerde fenolen en aromatische aminen, worden aanvullend gebruikt.

Detergerende additieven Doel: De vorming van afzettingen of lak op de warmste motoronderdelen zoals de zuigerveer voorkomen. Werking: Bestanddelen met een detergerende werking, met name binnen de motor, waar zij voorkomen dat koolstofverbrandingsresten of geoxideerde bestanddelen afzettingen of gom vormen op metalen oppervlakken. Samenstelling: Metaalzout van calcium of magnesium, behorende tot de volgende hoofdfamilies: alkylarylsulfonaat, alkylfenolaat, alkylsalicylaat

Basiciteitsadditieven Doel: Zure verbrandingsresten van de brandstof neutraliseren, met name in dieselmotoren. Werking: Het in het smeermiddel aanwezige additief neutraliseert zure resten zodra deze worden gevormd. Deze eigenschappen worden ook geleverd door specifieke detergerende additieven. Samenstelling: Fenolen, sulfonaten en salicylaten zijn van nature basisch en neutraliserend. Deze neutraliserende werking kan echter worden versterkt door toevoeging van basische zouten (carbonaten of hydroxiden) tijdens de productie.

Dispergerende additieven Doel: Alle vast vuildeeltjes (onverbrande resten, gom, sludge, roet, diesel, door de detergenten gereinigde afzettingen) die worden gevormd bij een draaiende motor zwevend houden. Werking: Bestanddelen voorkomen dat vaste resten opeenhopen en beperken zo het risico van afzettingen (sludge) in de koude delen van de motor (carter). Samenstelling: Over het algemeen polaire bestanddelen van de familie van alkenylsuccinnimiden, barnsteenesters of hun derivaten, en basen uit de Mannich-groep.

Anticorrosie-additieven Doel: De aantasting van ferrometalen als gevolg van de gezamenlijke werking van water, zuurstof uit de lucht, en bepaalde bij de verbranding gevormde oxiden, voorkomen. Werking: De vorming van een beschermende film of passivering van het te beschermen oppervlak. Samenstelling: Voornamelijk alkali- of aardalkalisulfonaten, neutraal of basisch (Na, Mg, Ca-zouten), zuren of vette aminen, akehylsuccinimide zuren en hun derivaten.

Antivriesadditieven Doel: Ervoor zorgen dat het smeermiddel goed vloeibaar blijft bij lage temperaturen (van ?15 tot -45°C). Werking: Heeft invloed op de snelheid en het proces van kristallisatie van de paraffinen in de minerale oliën. Samenstelling: Producten van het type polymethacrylaat, maleaat-styreencopolymeren, naftaleenparaffines, en polyesters van het type vinylacetaat-fumaraat

Antischuimadditieven Oorzaak : Het schuimen van olie kan veroorzaakt worden door: de aanwezigheid van andere additieven. Detergerende additieven werken in de olie als zeep in water: zij reinigen de motor maar hebben de neiging te schuimen. het ontwerp van het smeercircuit, dat turbulenties in de smeermiddelstroom teweegbrengt om de vermenging van lucht en olie te vergemakkelijken, waardoor bellen ontstaan. Doel : Het doel van deze additieven is de verspreiding van een grote hoeveelheid lucht in de olie tegen te gaan. Composition : Zeer kleine hoeveelheden van ofwel siliconenoliën, ofwel alkylacrylaten in de olie.

Additieven voor extreme druk Doel: Wrijvingskoppels reduceren en bijgevolg energie besparen. Oppervlakken die zwaar belast worden beschermen. Werking: Geven het smeermiddel specifieke glij-eigenschappen, in het bijzonder voor onderdelen die zijn uitgerust met drijfwerk of wrijvingspakkingen die werken in de olie (blokkerende assen, handmatig bediende of automatische versnellingsbakken, ?natte? remmen, enz.). Samenstelling: Er lopen talrijke onderzoeken op dit terrein. De meest bekende families zijn organometaalderivaten van molybdeen en bepaalde bestanddelen afgeleid van vet zuur, fosforzwavelmoleculen, boraten, enz.

Enige basiskennis van scheikunde is wel vereist

Groeten uit het lab op de eemscentrale.
door emanuel
#14368
Zo te zien is het niet druk ik het labo ? :wink:

Wel interessant, zit dit ook allemaal in olie van de Hema of de Action ?
Gebruikersavatar
door bob
#14370
emanuel

Je bent niet de enige op het net er zijn veel vragen om hema olie.

Ik heb geen ervaring met hema olie 5w 40in de tt
Op mijn motor wel en was zeer goed.
Dit is 1000cc 2 cilinder 100 pk en cb 750k1 oude honda 1971 draait al jaaaaaren op hema vollsynt
en die testen zijn zo goed dat die 2 jaar er ik blijf
ik rij er niet zoveel mee

onze scinic 16v16 op gas draait op actoin 1/2 synt olie dat gaat 60000 km mee maar ik doe het 1 keer per jaar.
i.v.m.vocht in de olie.
rem olie gaat om de 3 jaar er uit.
Gebruikersavatar
door Niels82
#14371
Zo zeg ben weer een stuk wijzer geworden over de olie.

Op naar de dealer kijken of die alles weet :thumbright:
door emanuel
#14378
Ha, ik denk er niet aan om Hema olie in de TT te gooien, al is die nog zo goed. Er gaat alleen in wat de dealer erin giet. Ik ga hier niet op bezuinigen.
Gebruikersavatar
door bob
#14379
heren

Vergeet ik te zeggen dat shell samen met de Eemscentrale olie in 1995 ontwikkeld voor zowel Gasturbine,stoomturbine,generator,afdichting s oliën en regel/hydroliek olie .( dus 1 olie voor deze verschillen de machines)


De dealer is geen partij dus vraag hem er niet na.
Deze gaat op zeker en in de koste van al dat dure benzine valt de 60 euro olie in het niets.
Als ik in jullie schoenen sta zal ik liever olie kopen van een super kwaliteit waar je Le Mans mee kan winnen.

Shell voegt bij ons div doops bij zie boven verversen van 160000 liter olie is niet makkelijk en zo kan het ook.

van daar deze now how.

ik ga zelf wel voor hema 5w40 (of shell moet mij sponsoren )
door allewijn
#14388
5W40?

Voor de TT, alle 1.8t modellen is aangeraden: 0W30 of 5W30 vol-synthetisch!!! (viscositeit)
Gebruikersavatar
door bob
#14430
allewijn

dit is de link van de zuster club http://www.ttoc.co.uk/howtooilchange.php

5 w 40 is dus beter dan 0w30 dat is dunner dit zijn de doops die de spaghetti moleculen laten krullen dunner breekt sneller af er is zelfs olie 0w 60 voor de diesels in de kou en Sahara maar er is nu een olie die benzine,benzine,gas turbo motoren geschikt is diesels mogen 30000km er mee rijden henk kuiper heeft er elf 5w40 in daan vraag je dealer maar of mark die heeft nu ook elf 5w40 in zijn audi

p.s. let op het nr 50x.xx vw audi :P kijk ook eens bij de germaan tt forum :D daar staat hema en kroon niet op :D :D
http://www.guzzioot.nl/html/olie-faq_s.htm
http://www.shell.com/home/content/be-nl ... _1543.html
http://www.elf.nl/lub/lubnederland.nsf/ ... enDocument

vr gr bob
Gebruikersavatar
door Ronnie
#14483
op de olieflessen staat zelfs welke voertuigen t voor bedoeld is... dus lees die etiketten eens!
Gebruikersavatar
door bob
#14517
welke? shell of elf de laatste klopt elf
Even voorstellen

Gefeliciteerd met de TT het is idd een leuke sport[…]

Even voorstellen :-)

Hallo Dina Gefeliciteerd met de TT het blijft gewo[…]

Zoekertje

Beste Tt liefhebbers, Ik ben nog niet in het bez[…]

Multieriem verdwenen Audi TT Mk1

Hoi Jelle Bij de Audi dealer betaal je tegenwoordi[…]

Even voorstellen

Hallo ik ben Jelle Ik kom uit Bolsward (Frieslan[…]

Te koop een goed rijdende TT Roadster (zwart). Stu[…]

co2 meeting

Het gaat om een audi TT 8n. welke bijna 300.000 km[…]

Peter

Hoi Peter Prachtige auto en ook een mooie kleur st[…]