Audi TT Club - Forum

Creëer je eigen voorsprong!
Forumregels: Wil je lid worden? Word dan snel Club Member!
Kijk in de Clublid website voor meer informatie.
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
door allewijn
#14607
Ik heb een TT met standaard-fabrieks-af XENON verlichting, maar wat is dit eigenlijk voor Xenon?
Hoeveel 'K'?
Hoe sterk?
En zijn ze pasklaar te vervangen voor Xenon lampen met een andere 'kleur'?
Gebruikersavatar
door massari
#14608
Volgens mij standaard 4300K, ik heb enige tijd geleden 6000K gemonteerd.
Is makkelijk zelf te doen! Het zijn D2S lampen.
door emanuel
#14612
De standaard d2S lampen zijn 4300 K, die hebben ook de hoogste lichtopbrengst. Er zijn D2S lampen te koop met hogere kleurtemperatuur, maar voor zover ik weet niet van de gerenomeerde merken. De kwaliteit kan dus iets minder zijn.
door TT-mike
#14614
Ik vind zelf die 4300K ook niet zo mooi wit qua looks en zit te denken over 6000k of misschien zelfs 8000k lampjes. Ik vind het het mooiste als het net tegen blauw aanzit. Massari, heb je toevallig foto's van voor/na met je 6000K lampen?

En is het echt wel een beetje zelf te doen om ze zelf te verwisselen? En moet je nu per se je accupool loshalen of niet? Zolang je sleutel uit het contact is kunnen ze toch niet aangaan of wel?

Welke waarden zijn eigenlijk wettelijk toegestaan?

(zo... genoeg vragen voor 1 berichtje :D )
door allewijn
#14621
Dan doe ik er nog een vraagje bij TT-mike: :wink:

- Ik was laatst op pad met de Renault Laguna van een vriend van me. Deze had er 6000K lampen in zitten. Ik vond dit bijzonder mooi. Alles was super mooi wit-blauw, in de polder licht alles mooi blauw op en het is een mooie xenon kleur om te zien.
Maar ongeacht het aantal 'K', maakt de lichtopbrengst dus géén verschil??? Enkel de kleur???

-Hoeveel kosten 2 x D2S lampjes 6000K? En dat 'D2S', duidt dat een type fitting oid aan?

- 'K' staat toch voor Kelvin? En dat geeft dus weer de thermodynamische temperatuur oftewel kleurtemperatuur weer? En hoe hoger de waarde, hoe witter het licht toch?

Dit?: Afbeelding

6000K: Is helder wit licht
8000K: Is helder wit licht met een blauwe schittering
10000K: Is helder blauw licht
12000K: Is blauw licht met een paarse gloed
door allewijn
#14622
Onze standaard 4300K Xenon lampen hebben trouwens, de eerste paar minuten dat je ze aanzet ook zo'n blauwe kleur, daarna veranderen ze naar wit.

Kijk hier trouwens even>: dan kan je zien hoe alle verschillende kleuren er in de praktijk op de weg uit komen te zien: Xenon varianten
Gebruikersavatar
door massari
#14623
Mijn 6000K lampen zijn van het merk Meccatune. Denk dat ik (moet het even nakijken) iets meer dan 100 euro voor heb betaald en ze doen het perfect. Ik heb destijds wel de min pool van de accu losgekoppeld. Sinds ik ooit de boordcomputer van een Peugeot 307 heb gesloopt door zomaar met elektronica te stoeien koppel ik liever de boel af. Het is vrij makkelijk om het zelf te doen.

Heb helaas geen foto's van het verschil, maar ik kan je wel verklappen dat mijn 6000K lampen mooier ogen. Qua vermindering van het lichtopbrengst merk ik weinig verschil. In mijn andere auto had ik 8000K lampen, dit merk je wel. Dit was meer blauw en de lichtopbrengst was ver te zoeken... ik zou dus gaan voor 6000K.
door allewijn
#14639
Lichtopbrengst (uitgedrukt in Candela en Lux) staan volgens mij LOS van de kleurintensiteit (aangeduid in Kelvin)

Ik vond onderstaande voor D2S aftermarket xenon lampjes:

Wattage = 35w
4100k = 3500 Lumen = 372500 CD
4300k = 3300 Lumen = 362500 CD
4900k = 3200 Lumen = 352500 CD
6000k = 3000 Lumen = 332500 CD
7500k = 2900 Lumen = 332500 CD
8000k = 2800 Lumen = 312500 CD
10.000k = 2750 Lumen = 300000 CD
12.000k = 3000 Lumen = 332500 CD
14.000k = 3500 Lumen = 312500 CD

Wat zijn Candela, Lumen en Kelvin?
Candela (CD)
Internationale rekeneenheid voor lichtsterkte. 1 CD (kaars
of fietslampje) verlicht een vlak op een afstand van 1 meter met 1 lux. Hoe
hoger de waarde hoe meer licht.
Lumen (Lm)
Rekeneenheid voor lichtstroomsterkte (de bundeling van
licht). Hoe hoger de waarde hoe meer licht.
Kelvin (K)
Notatie voor thermodynamische temperatuur oftewel
kleurtemperatuur. Kelvin wordt
gebruikt om de hoeveelheid wit licht aan te geven. Hoe hoger
de waarde hoe witter het licht.
door TT-mike
#14642
Linkje? Die 7500k lijken me wel interessant :)
door allewijn
#14644
TT-mike schreef:Linkje? Die 7500k lijken me wel interessant :)
Het linkje
Gebruikersavatar
door reindertt
#14648
Lumen is lichtopbrengst.
Het is een fabel dat hoe hoger de K waared, hoe meer lichtopbrengst.

Er zit niet voor niets stnadaard tussen 4000 - 6000K in de betere merken. Daar is de lichtopbengst het groot.
door TT-mike
#14765
Het linkje
Hmmm... als ik het goed lees heeft 'ie alleen 4900k lampjes in D2S formaat (dat is wat wij nodig hebben toch?). Bovenin die advertentie staan de lampjes die hij aanbiedt, die tabel is alleen ter uitleg. Ik zou het liefst 7500k (als dat al bestaat tenminste, afgezien van dat tabelletje heb ik eigenlijk alleen maar 6000k of 8000k gezien?) willen.

Op eBay zie je zat advertenties voor D2S lampjes, met name in Duitsland en de U.S. Ik heb van sommige op het UK tt forum overwegend positieve reacties gelezen.
Even voorstellen

Gefeliciteerd met de TT het is idd een leuke sport[…]

Even voorstellen :-)

Hallo Dina Gefeliciteerd met de TT het blijft gewo[…]

Zoekertje

Beste Tt liefhebbers, Ik ben nog niet in het bez[…]

Multieriem verdwenen Audi TT Mk1

Hoi Jelle Bij de Audi dealer betaal je tegenwoordi[…]

Even voorstellen

Hallo ik ben Jelle Ik kom uit Bolsward (Frieslan[…]

Te koop een goed rijdende TT Roadster (zwart). Stu[…]

co2 meeting

Het gaat om een audi TT 8n. welke bijna 300.000 km[…]

Peter

Hoi Peter Prachtige auto en ook een mooie kleur st[…]