Audi TT Club - Forum

Creëer je eigen voorsprong!
Forumregels: Wil je lid worden? Word dan snel Club Member!
Kijk in de Clublid website voor meer informatie.
  • Gebruikersavatar
Gebruikersavatar
door bob
#14815
De dikte van olie van o w 30 tot 0w 60

--------------------------------------------------------------------------------

dikte van olie is in sae dit nummer vind je overal.

Een singlegrade olie wordt zeer snel dunner naarmate de temperatuur stijgt.
Daar hebben ze iets op gevonden.... Multigrade olieën. Zoals in het grafiekje te zien is, heeft een 10W30 olie bij 0 graden Fahrenheit dezelfde viscositeit als een SAE 10 olie bij deze temperatuur en bij 210 graden Fahrenheit dezelfde viscositeit als een SAE 30. Het idee is nu dus dat een multigrade olie weinig dunner wordt naarmate de temperatuur stijgt!
Wanneer nu een extra lijntje wordt getrokken voor de SAE 40, en je zou de koude SAE 10 verbinden met de warme SAE 40, dan zie je dus dat de lijn nog vlakker zal komen te liggen en het verschil in viscositeit tussen de koude 10W40 en de warme 10W40 bijna nihil is.... de perfecte olie dus!!
Bij een 20W50 is het verhaal precies gelijk..... Deze olie is aan weinig viscositeit s verandering onderhevig, alleen is deze olie dus onder ALLE omstandigheden ietsje dikker.

Om even terug te komen op de titel van de originele post.... het verschil tussen een 10W40 en een 15W50 is dus dat de 15W50 onder alle omstandigheden iets dikker is. Wanneer je de prijs vergelijkt van een 15W50 ten opzichte van een 20W50 zul je zien dat de 15W50 variant motor is deze olie dunner dan de 20W50 variant en bij warme motor zijn deze olieën nagenoeg gelijk aan elkaar.duurder is. Dit komt door dat deze olie dus gewoon een betere multigrade olie is; bij koude
er is dus nu olie 0w60 kijk maar bij de grote olie boeren elf castrol enz.
niet doen te duur ! http://www.auto-publitest.com/NL1/image ... HM_NL1.pdf ps hema voldoet ook aan deze eisen

vr gr bob :oops:


_________________
Dont belive everything you think!
Afbeelding
co2 meeting

Het gaat om een audi TT 8n. welke bijna 300.000 km[…]

Peter

Hoi Peter Prachtige auto en ook een mooie kleur st[…]

Marc

Misschien kan ik een vraag stellen aan de TT speci[…]

koeling

Na het starten van de motor loopt de temperatuur ([…]

Cabrio dakslot links

Artikel 8N7871443 Kan iemand mij hieraan helpen?[…]

water onder de voorstoel mat.

hallo audiforum ik heb water onder mijn voorstoe[…]

Els stelt zich voor

Beste forumleden, Sinds 2017 ben ik de eigenaar va[…]

Maikel stelt zich voor

Hoi Maikel, Ondertussen al wat aan de Audi TT kun[…]