Audi TT Club - Forum

Creëer je eigen voorsprong!
Forumregels: Wil je lid worden? Word dan snel Club Member!
Kijk in de Clublid website voor meer informatie.
  • Gebruikersavatar
door allewijn
#18931
Eerlijk gezegd weet ik niet precies hoe een 'TURBO' nou precies werkt :oops: ...
(Ja op zich wel de werking van de turbo/slakkenhuis zelf, de verschillen tussen een K03/K04/etc.)
Maar niet precies het gehele 'traject'... Dus hoe lucht aangezogen wordt, hoe die lucht de turbo in gaat, hoe dit vervolgens op spruitstuk en uitlaat aangesloten zit, wat nou precies een 'downpipe' is, wat het aantal 'BAR' precies doet, wat een actuator is, wat er precies gebeurd als er gechipt wordt, waarom een K04 niet zomaar op mijn 180pk K03 TT past, etc...

Ik ben hier echter erg nieuwsgierig naar en zou hier graag het fijne over willen leren/weten!
Wie kan mij (en dan vooral over de werking op het 1.8t blok) uitleggen hoe het turbo systeem nou eigenlijk zijn werk doet?
(Zijn hier trouwens geen exploded-views/tekeningen/filmpjes/etc. van?)

Als ik nu bijv. naar onderstaande foto kijk dan snap herken ik de turbo wel, maar snap er verder nog weinig van :roll: :oops: :? :

Afbeelding
Afbeelding

BEDANKT! :wink:
door allewijn
#18937
Iemand?
Iemand die alles kan benoemen met het doel (actuator, downpipe,etc)
Want het stukje van 'bob', wat hij in een ander topic is gestart is wel enigzins duidelijk, maar niet echt geheel, en niet specifiek toegespitst op de motor in de TT.
(Toch bedankt natuurlijk bob, dat terzijde)
door allewijn
#19036
NIEMAND???

Niemand die hier de ins-en-outs weet over hoe de turbo en alles wat hiermee te maken heeft werkt en dit in duidelijke hollandse taal aan mij kan/wil uitleggen?
:cry: :( :cry:
Gebruikersavatar
door Happy Socks
#19055
Heb hier nog een pdf-je gevonden dat "Turbo Handboek" heet, wellicht staat daar nog wat info in.
Het is dan wel niet specifiek over onze TT 1.8 motoren, maar d'r wordt veel uitgelegd in tekst en beeld.

Hier is de link:
Turbo Handboek

Groeten
Joop
Even voorstellen

Gefeliciteerd met de TT het is idd een leuke sport[…]

Even voorstellen :-)

Hallo Dina Gefeliciteerd met de TT het blijft gewo[…]

Zoekertje

Beste Tt liefhebbers, Ik ben nog niet in het bez[…]

Multieriem verdwenen Audi TT Mk1

Hoi Jelle Bij de Audi dealer betaal je tegenwoordi[…]

Even voorstellen

Hallo ik ben Jelle Ik kom uit Bolsward (Frieslan[…]

Te koop een goed rijdende TT Roadster (zwart). Stu[…]

co2 meeting

Het gaat om een audi TT 8n. welke bijna 300.000 km[…]

Peter

Hoi Peter Prachtige auto en ook een mooie kleur st[…]