- za nov 17, 2007 16:53
#18931
Eerlijk gezegd weet ik niet precies hoe een 'TURBO' nou precies werkt ...
(Ja op zich wel de werking van de turbo/slakkenhuis zelf, de verschillen tussen een K03/K04/etc.)
Maar niet precies het gehele 'traject'... Dus hoe lucht aangezogen wordt, hoe die lucht de turbo in gaat, hoe dit vervolgens op spruitstuk en uitlaat aangesloten zit, wat nou precies een 'downpipe' is, wat het aantal 'BAR' precies doet, wat een actuator is, wat er precies gebeurd als er gechipt wordt, waarom een K04 niet zomaar op mijn 180pk K03 TT past, etc...
Ik ben hier echter erg nieuwsgierig naar en zou hier graag het fijne over willen leren/weten!
Wie kan mij (en dan vooral over de werking op het 1.8t blok) uitleggen hoe het turbo systeem nou eigenlijk zijn werk doet?
(Zijn hier trouwens geen exploded-views/tekeningen/filmpjes/etc. van?)
Als ik nu bijv. naar onderstaande foto kijk dan snap herken ik de turbo wel, maar snap er verder nog weinig van :
BEDANKT!
(Ja op zich wel de werking van de turbo/slakkenhuis zelf, de verschillen tussen een K03/K04/etc.)
Maar niet precies het gehele 'traject'... Dus hoe lucht aangezogen wordt, hoe die lucht de turbo in gaat, hoe dit vervolgens op spruitstuk en uitlaat aangesloten zit, wat nou precies een 'downpipe' is, wat het aantal 'BAR' precies doet, wat een actuator is, wat er precies gebeurd als er gechipt wordt, waarom een K04 niet zomaar op mijn 180pk K03 TT past, etc...
Ik ben hier echter erg nieuwsgierig naar en zou hier graag het fijne over willen leren/weten!
Wie kan mij (en dan vooral over de werking op het 1.8t blok) uitleggen hoe het turbo systeem nou eigenlijk zijn werk doet?
(Zijn hier trouwens geen exploded-views/tekeningen/filmpjes/etc. van?)
Als ik nu bijv. naar onderstaande foto kijk dan snap herken ik de turbo wel, maar snap er verder nog weinig van :
BEDANKT!
215Pk|340Nm|JD-maatchip|Quattro|Dubbele einddemper|V6 diffuser|KW sportsuspension|WakBox|Forge DV006|18" RS4 ET20 8.5J|Dunlop SP Sport 01 A/S|
3Bar grill
3Bar grill